Gör din egen deodorant!

torsdag 23 november 2017 - 12:00 | 10 Kommentarer

Nu ska ni få det mest efterfrågade blogginlägget denna vecka.

Sista dagen av år 2013 gav jag mig själv nyårslöftet att aldrig mer använda deodorant. Galet, kanske du tänker. Börjar man inte lukta svett? Nope.

Orsaken? Min giftfria dödis, deodorant, jag gör av tre ingredienser.

 

Varför jag sist och slutligen gjorde valet att skippa deodoranten från mitt liv, som redan då varit en vardag i nästan tio år, var för att innehållsförteckning gjorde mig mörkrädd. De superfräscha deodoranterna idag är tillverkade för att hålla dig svettfri i upp till 48 timmar, och jag ser inte det som något hälsosamt.

Vi människor svettas för att få bort gifter och slaggprodukter, helt normalt. Det som inte var normalt för mig var att det gick nästan en vecka för mig att få en liten svettdroppe producerad efter att jag slutat med den normala deodoranten.

Så tilltäppta var min porer, och det var lite mer skrämmande än innehållsförteckningen.

 

Men räds inte! Idag är allt som det ska vara och jag har inte ångrat en sekund att jag kastade de gamla deodoranterna.

Jag ska nu dela med mig av det superenkla receptet på den giftfria deodoranten med endast tre ingredienser. Kokosolja, bikarbonat och potatismjöl. Nuförtiden använder jag inga eteriska oljor för extra doft, men vill du t.ex ha en apelsindoftande deo till julen så släng i några droppar!

 

Kokosoljan verkar antiinflammatoriskt, är bakteriedödande och motverkar svamp. Bikarbonat absorberar lukt och neutraliserar kroppens ph-balans. Potatismjölet är till för att få en tjockare konsistens, men hjälper även till genom att vara lugnande för huden.

 

 

Hur gör du din egen deodorant då? Jo, så här enkelt!

Smält ½ dl kokosolja. Vill du doftsätta den med eterisk olja så är det nu du ska göra det. Lägg så mycket droppar du själv tycker du vill ha. Rör sen ner ½ dl potatismjöl och ½ dl bikarbonat.

Färdigt!

 

IMG 5649 1

Den första giftfria deodoranten jag någonsin gjorde, med doft av tea tree.

 

Kategorier:

DIY

10

Kommentarer

  • J

    23.11.2017 13:53 (22 dagar sen)

    Hur lägger du på den? Med fingrarna bara? :)


  • Sandra Neuman

    23.11.2017 20:33 (22 dagar sen)

    Det finns småföretagare som tillverkar ungefär samma deo, så jag testade köpa den och använda. Men efter att ha testat både en med peppermint och en neutral så gav jag upp :( Det funkar jättebra mot lukten, men jag verkar inte tåla sodan eller potatismjölet utan det börjar klia hemskt (jag tål heller inte att tvätta mig med olivtvål för att det börjar klia). Det är jättesynd för jag älskar att använda sånt som är bra för både mig och miljön.

    • Ida

      27.11.2017 14:15 (18 dagar sen)

      Testa med bara kokosolja, för en del räcker det som deodorant :) Jag använde samma deodorantrecpt dryga året, sedan började jag plötsligt lukta svett om dagarna och det var så otrevligt att jag gick tillbaka till köpis.. inga sådana erfarenheter? Borde kanske testa igen..

      • Caroline Eriksson

        27.11.2017 21:49 (18 dagar sen)

        För mig går det så snabbt att blanda ihop min sörja så har ännu inte testat att bara smörja med kokosolja, förutom när man smörjer hyn med det. Visst kan jag lukta svett ibland, om jag t.ex glömmer att använda deo-röran eller om jag arbetat extra tungt. Men såna gånger låtsas jag om ingenting. Det är väl mänskligt att vara lite svettis ibland. ;)

      • Sandra Neuman

        28.11.2017 17:27 (17 dagar sen)

        Jag svettas alldeles för mycket för att det ska funka, och med bara kokosolja kan man behöva smörja flera gånger under dagen. Nu använder jag en kristalldeo från urtekram som har lite rosendoft. Det funkar bra, men en del av mina tröjor har hunnit dra i sig svettlukt och är för alltid genomäckliga.


  • Hanna

    23.11.2017 20:49 (22 dagar sen)

    Tack för detta inlägg! ?Vet du om det finns nån begränsning på hållbarheten? ?

    • Caroline Eriksson

      27.11.2017 21:50 (18 dagar sen)

      Kul att du gillade blogginlägget! Säkert har den en begränsad hållbarhet, men den är isåfall hur länge som helst, eftersom jag inte upplevt att den här blivit dålig även om den stått över en månad. :)


  • Jenni

    23.11.2017 23:45 (22 dagar sen)

    Jag har inte ens tänkt på att man kan göra sin egen deo, smart! Detta ska jag komma ihåg och testa :D

    • Caroline Eriksson

      27.11.2017 21:50 (18 dagar sen)

      Kul att du gillade blogginlägget, och hoppas du kommer att gilla deo-röran :)