bloggheader4

Ingen bebis ännu, igångsättning?

Skrivet av Caroline Eriksson 11.11.2019 | 14 Kommentarer

Sen i somras har jag varit sjukskriven på grund av förvärkar och hotande förtidsbörd. Jag har fått höra och förberett mig på att barnet i magen kan ha bråttom ut, och jag trodde vi skulle få en oktober-bebis, än en bebis som orkar ha tålamod att vara kvar i magen till sitt beräknade datum. En av de första dagarna av november-månad.

Och absolut inte en dag längre än så.

 
Nu har jag dagligen fått minst två privatmeddelanden av människor som frågat av mig om jag har fött någon bebis. Om något är på gång, och när jag tänkte föda. Det är ingen skillnad om jag publicerar något på insta-stories dagligen, eller håller mig medvetet borta från blogg och sociala medier.

 


Bebis verkar ha ärvt Fredriks lugn, tålamod och det här med att inte ta stress över något. Trots att det beräknade datumet har varit och farit så har jag fortfarande en vild ninja som sparkar runt i magen. Och inte verkar h*n ha bråttom någonstans.


Även om jag hoppas innerligt, och det finns en chans att förlossningen skulle starta spontant, så får jag även acceptera min förlossning kan även starta med en igångsättning. Som bäst går jag alltså och väntar på att förlossningen ska starta av sig själv, eller på datumet då jag blir igångsatt. 

 

 

Tack för alla tips och råd för hur man kan starta en förlossning själv,

men jag har redan provat allt det ”man ska” göra, och det som känts säkert. Från att ta raska promenader i frisk höstluft, till varma bad i total mörker där man bara slappnar av.

Jag tror inte det finns något som kan starta en förlossning (”hemmakur”), om inte bebis eller kroppen är redo för det.


Tack för att du meddelar om alla risker det innebär med att gå över tiden och bli igångsatt,

men det är det sista jag vill höra nu. Jag är läskunnig och kan läsa nyheter och skola in mig på vad en igångsättning innebär. Jag behöver inte bli uppskrämd eller bli påmind utan att ha bett om det. 


Tack för att du tänker på mig, Fredrik och bebis,

men vi meddelar nog när något har hänt.

 


Jag vill inte höra om

hur många dagar din kompis gick över tiden, eller hur tidigt du själv födde ditt barn. Jag vill inte höra skräckhistorier om komplikationer. Jag vill inte höra hur jag ska njuta av tiden nu och passa på att sova, när jag knappt kan vända mig i sängen utan att vakna av smärtor.

Jag vet att allt det här är övergående, och att belöningen är inom räckhåll. Men det är då, och nu är nu.

 


Det som får humöret att hållas något så när på topp nu är att Fredrik är underbar och ett fint stöd för mig. Att få känna vår vilda bebis sparka i magen, och det faktum att det inte är länge kvar tills vi får träffas.

 

 

Så. Det vara bara det jag hade på hjärtat. Blir det tyst här igen nu så är det endera på grund av att jag behöver det, eller för att vi har blivit en person mer i vår familj. 

 

Kommentarer

  • Rebecka 11/11/2019 10:09am (27 dagar sen)

    Tänkt bara säg att ja känner SÅ igen mig i dina tankar kring när bf ha passera, sku nästan ha kuna skriv e själv..

    Lycka till sedan när e bär av 😊

    • Caroline Eriksson 11/11/2019 10:13am (27 dagar sen)

      Tack för din kommentar. :D Så peppande att höra att någon annan kan känna igen sig, speciellt nu när jag känner mig som världens surkärring som inte är rolig på något vis alls.
      Tack, hoppas det sätter igång typ med detsamma. :)

  • Lena 11/11/2019 10:57am (27 dagar sen)

    Håll ut! 😃 jag blev igångsatt i Vasa i maj, 12 dagar över tiden. Min kropp som inte alls var på gång med förlossning på egen hand svarade jättebra på medicinerna och jag behövde inte ens ta hela dosen som ordinerades mig. Förlossningen tog 5 timmar och startade 8 timmar efter igångsättning och det blev en riktig drömförlossning! Så var inte rädd för en igångsättning! ❤ lycka till när det bär iväg!

    • Caroline Eriksson 11/11/2019 12:50pm (27 dagar sen)

      Tack för din pepp och kommentar. :) Igångsättningen i sig är väl inget som oroar mig, utan mer hur länge vården är beredd på att vänta, när jag ändå mår så dåligt fysiskt just nu. Sen känns det ju riktigt lugnande att få läsa du fick en drömförlossning i och med din igångsättning. Det verkar ju har gått undan. :)

  • Lina 11/11/2019 11:16am (27 dagar sen)

    Kämpa Caroline. Det kommer att gå kalasbra alltihop. Förstår känslan, frustrationen och framförallt hur trött man blir på människors onödiga kommentarer. Jag har bf på lördag men är 100% säker på att jag kommer att gå över och att jag kommer att känna exakt som du. Vill hur som skicka massa kärlek till dig och önska dig lycka till fellow novembermamma. Stor kram!

    • Caroline Eriksson 11/11/2019 12:53pm (27 dagar sen)

      Tack Lina för din kommentar och peppande ord och kärlek. Precis vad jag behövde just nu.
      Man vet ju att allt är övergående, och att det kommer att bli en förlossning till sist, men efter 9 / 10 månader blir man smått galen och surkärring, haha. Jag önskar dig att styrka, kärlek och lycka för vad som komma skall. Snart får vi har bebismys. Kram!

  • Hanna, förbanna 11/11/2019 11:35am (27 dagar sen)

    Heja dig! Jag har följt dig lite på avstånd genom din graviditet och nu ville jag bara säga att jag födde barn i februari i år efter igångsättning och det var en riktig drömförlossning för mig! Kommer aldrig bli en sådan där som längtar efter att göra det igen för det är ju eh lätt obekväm syssla, hela förlossningen men jag ser tillbaka på den med värme ❤ lycka till när det beger sig!

    • Caroline Eriksson 11/11/2019 12:57pm (27 dagar sen)

      Tack för din kommentar, peppande ord och att du delade med dig av din förlossning. Det är nog inte förlossningen eller igångsättningen i sig som jag är rädd för, utan hur länge vården är beredd på att vänta när jag mår så dåligt fysiskt. Ser nog bara fram emot att något helst skulle börja hända, och att vi får träffa vårt barn sen.
      Underbart att läsa ändå att din förlossning blev en drömförlossning. Hoppas jag också får uppleva det. :) Tack igen!

  • Tanja 11/11/2019 1:11pm (27 dagar sen)

    Känner så igen mig. Försök kämpa på! Ni får er fina belöning sen till slut!

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:06am (26 dagar sen)

      Åh, så "kul" (kanske fel ordval) att man kan känna igen sig i min text. Under gårdagen fick jag så många meddelanden av kvinnor som känt igen sig i mitt blogginlägg, att jag tror nog många känner av den där frustration när man gått över tiden. :) Tack tack! Det närmar sig nu, på riktigt. :D

  • Tidstjuven 11/11/2019 1:53pm (27 dagar sen)

    De sista dagarna känns verkligen lika långa som en livstid, när kroppen och knoppen är helt färdiga med allt vad graviditet heter. 😩 Sen blir det ju inte mindre psykiskt påfrestande med alla nyfikna typer som (i all välmening) frågar och tipsar... Men jag vet att du litar på dig själv och vården så jag är inte det minsta orolig för er. Heja heja och lycka till när det än är dags och hur det än startar! ❤️❤️

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:08am (26 dagar sen)

      Ja, alltså folk vill ju bara väl, och jag förstår att man väntar och längtar efter att få välkomna ett nytt liv till denna värld. Men det är nog påfrestande att svara på samma frågor, flera gånger om dagen, till olika människor. Som om det inte vore påfrestande nog att vara superduperhöggravid :D
      Tack tack Maria för din fina kommentar! Det kommer nog att gå bra det här, och som du säger, på vilket sätt det än startar. Kram! :)

  • Cecilia 11/11/2019 1:54pm (27 dagar sen)

    Hej! Har ju inga barn själv så kan ju tyvärr inte relatera till det du skrivit på något sätt, men vill bara ge en stor varm styrkekram till både dig och Fredrik (ni är ju trots allt två om detta), och ett stort lycka till när det väl är dags, kämpa på! 💕

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:09am (26 dagar sen)

      Tack snälla Cecilia! Vi tar emot dina lyckönskningar. Allt ska nog gå bra. :) Kram!

  • Hanna 11/11/2019 3:41pm (27 dagar sen)

    Kämpa på! Gick själv åtta dagar över med dottern och de var det längsta dagarna i mitt liv. Man blir ju milt sagt knäpp av att vara så gravid, överanalyserande och otålig.

    Själv blev jag inte igångsatt men min väninna som med bägge barnen gått över 10 dagar över och haft fina förlossningar har tills sist bara krävt att bli igångsatt pga hon hade det så obekvämt. Så om det blir riktigt outhärdligt kan du ju testa att åka in och stå på dej!?

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:13am (26 dagar sen)

      Jamen eller hur? Nästan så man tänker att om man bara inbillat sig att man varit gravid nu i princip hela året. Galet hur man kan bli när man går på övertid. :D
      Tack för din kommentar. Jag kommer nog att stå på mig och ändå känna tillit till att vården vet vad den gör. :)

      Tror nog också att jag kommer få en fin förlossningsupplevelse, vare sig den startar spontant eller med hjälp av igångsättning. :) Tack igen!

  • Daniel 11/11/2019 4:09pm (27 dagar sen)

    Spännande tider! Lycka till :)

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:13am (26 dagar sen)

      Ja, nu är det nog nära! :D Tack Daniel!

  • Karin 11/11/2019 5:23pm (26 dagar sen)

    Det är tungt att gå och vänta och alla möjliga tips och de eviga frågorna gör det inte lättare. Jag gick över 10 dagar med första barnet och 3 nu med andra. Bebisen kommer då den och kroppen är redo. Det kommer att gå fint!

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:15am (26 dagar sen)

      Ja, alltså frågorna vore ju en sak, men då med alla tips till på köpet. Då man vet att det nog inte finns något man kan göra själv för att sätta igång en förlossning på säkert sätt. Folk vill ju väl, men som superduperhöggravid blir man lite smått tokig och trött. :D
      Bebis är nog här så snart h*n är redo. Tack för kommentaren! :)

  • Nina 11/11/2019 6:56pm (26 dagar sen)

    Kanske det är så att man ska få lite lejdon så man har motivation att ta sig igenom förlossningen :) lite nej nu fasiken ska hen ut!

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:16am (26 dagar sen)

      Ja, alla hittar väl någon drivkraft sen när förlossningen är igång. :D Tack för kommentaren!

  • Edit 11/11/2019 7:24pm (26 dagar sen)

    Jag passerade det beräknade datumet (28 augusti) utan minsta känning att nånting var på gång, inte minsta lilla förvärk eller nånting utan bara en bebis som levde loppan i magen som vanligt. :P Fick tid för igångsättning 7 september (här i UK erbjuder de igånsättning på bf +10) om inget hänt innan dess och jag var helt inställd på att det skulle bli så, men mirakulöst började jag få värkar kvällen den 6 september och han föddes nästa dag en timme innan jag skulle ha haft tid för igångsättning! Så det kan komma igång spontant ännu, och till och med ganska plötsligt som det gjorde för mig. Och om det sen blir igångsättning för dig kan det ju ändå gå hur bra som helst. Men det där då folk frågar om det kommit nå barn ännu är så frustrerande, nog meddelar man ju då hen är född! Lycka till :)

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 8:21am (26 dagar sen)

      Aha! Igångsättning erbjud ett lite tidigare i UK än här då. Tror det är +12 här, om det inte är medicinska skäl att igångsätta förlossningen tidigare.
      Ja alltså, på nätterna så har jag värkar och tror liksom något kanske kan vara på gång, men så avtar det med detsamma jag kommer igång på morgonen. Förstår inte hur lång latensfas man kan ha, eller vad vitsen är med att ha så ont om nätterna så man vaknar varje timme, men inget på dagen. :D
      Tänk vad häftig känsla ändå när man ställt in sig på igångsättning, men så sätter det igång av sig själv, trots att man inte känt av något före. Jag ska försöka hålla tummarna att det startar som en överraskning, som för dig, men är nog lika tacksam ändå om förlossningen startar med en igångsättning. Fin förlossningsupplevelse tror jag nog jag får hur som haver. :)

      Och jo, så hemlig av sig är man inte att man undanhåller ett barn för evigt, haha. :D Tack för din kommentar Edit! Det är så kul att hitta dig i kommentarsfältet och läsa dina tankar och erfarenheter.

  • Linnea P. 12/11/2019 8:46am (26 dagar sen)

    Du uttryckte det här mycket mycket trevligare än jag hade kunnat, hehe. Fy fan vad jag var trött (läs: förbannaaad) på folk.

    • Caroline Eriksson 12/11/2019 6:19pm (25 dagar sen)

      Haha, underbart att få höra jag kan låta trevlig även om man är "lite smått" trött. 😅😂