Jag älskar det här huset.

tisdag 27 mars 2018 - 17:49 | 19 Kommentarer

Har jag på sant inte bloggat någon om huset eller visat er bilder hur vi har det sen vi flyttade in? Nu får det bli ändring på det.

 

carroshus 1

 

Så här sitter jag och låtsas som om ingenting hänt, och tänker nu visa dig lite nytt och sånt ni inte sett tidigare. Jag och Fredrik har trots allt hunnit bo här nu i två månader och en vecka, och huset börjar bli mer och mer inbott, och det börjar se ut som att någon faktiskt bor här. 

 

carroshus 2

 

Köket är nog en av mina favoritplatser i huset, om man inte räknar med soffan där jag nu ser på Kardashians och the Ellen Degeneres Show varenda dag. 

Den öppna planlösningen i huset gör att det man riktigt känner hur det flödar feng shui genom en, och jag har börjat koka mer och mer mat. Allt hejmåt.

 

carroshus 3

 

Det här är en närbild på något ni kanske inte sett? 
Jag fyndade en stringhylla under tiden vi byggde huset, och när mamma var och hälsade på oss i början av februari så monterade vi upp hyllan på väggan.

 

carroshus 4

 

Vi monterade stringhyllan på den plats jag en gång i tiden frågade er vad vi skulle göra av tomrummet på väggen. Istället för stora tavlor så har vi nu en snygg stringhylla med kärleksbilder av mig och Fredrik, och alla våra odlingar.

På hyllan hittar du mina gullrankor. Avokadoplantor och citronplantor, bambu, någon palm och elefantöra.

 

carroshus 5

 

Och det här är utsikten om man står och lagar mat. Tycker det blev mycket behagligare i huset efter att vi fått in mycket grönväxter (tack alla vänner som shoppat till oss när vi hade inflyttningsfest), och nu har vi inte bara en, utan två, citronträd som ger oss frukt. Ett träd som ger små och sura citroner, och ett träd som ger oss enorma citroner som är så goda att det vattnas i munnen av bara tanken på citroner.

Ja, jag älskar citroner.

 

Vi eldar så gott som varje dag i huset, och det du ser i vår vedkorg är tyvärr det sista vi har nu innan vi får hemleverans med mer ved. Det jag har gömt undan på denna bild är katten Leilas pafflåda som hon har börjat sitta i om dagarna. Från att ha varit en katt som velat vara ute dygnet runt, om hon fått bestämma, så vill hon mest bara vara inne och mysa nu om dagarna. Hon tycker det är så mysigt här hemma.

 

carroshus 6

 

Snart börjar vi få den där djungeln jag drömt om, när det börjar bli grönt i varje hörn av huset.

Nu är jag på jakt efter en matta vi kan ha i vardagsrummet. Och en puff, eftersom den nuvarande är sönder och det går inte att fixa den på ett bra sätt. Men var finns det förmånliga med snygga mattor? Eftersom vår soffa är närmare fyra meter bred så måste den vara enorm.

 

Så tips på bra sidor att shoppa mattor från mottages, tack! :-)

 

carroshus 7

 

Jaha, här dök det tydligen upp en närbild på vår stringhylla då. Min älskade gullranka som en gång i tiden var små sticklingar en äldre dam gav till mig, och som väckte min intresse för grönväxter.

Bilderna av mig och Fredrik är från att vi blev tillsammans 2011, till för ett par år sen tillbaka. Borde kanske ställa till med en fotografering för att uppdatera bilderna av oss? 

 

carroshus 8

 

Och nu hamnade vi plötsligt till sovrummet, där vi har en snygg fikus som står på en lika snygg piedestal. 

Vill du ha ett inredningstips av mig så är det att måla alla väggar i sovrummet så mörkt du bara kan få det (färgen ser ljusare ut på bild), för herrejee vad du kommer att sova gott. I två hela månader har jag nu somnat med detsamma jag somnat och vaknar upp utvilad. 

 

Jag älskar det här huset. Tänk att vi byggt det helt själva. Helt otroligt.

Vill ni, så kan jag fotografera mera av hur vi har det och mera inredning och rum. Ska försöka göra det lite oftare än varannan månad.

 

19

Kommentarer

  • Julia Holmqvist

    27.03.2018 18:42 (5 månader sen)

    Ni bor verkligen jättefint! Älskar den ljusa basen och färgklickarna här och där. Ert hem känns jätte välkomnande :)

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 20:45 (5 månader sen)

      Åh, tack så mycket för kommentaren Julia! Du är hjärtligt välkommen på kaffe nästa gång du är i landet. ;)


  • Fialii

    27.03.2018 19:05 (5 månader sen)

    Så mysigt ni har det!
    Jag kommer få mitt hus levererat till hösten. En fråga :)
    Hur kunde ni välja spis? Med huspaketet skulle det tillhöra likadan Tulikivi som ni har, gillar den!
    Men har också funderat på en med 3 luckor åt alla håll..
    Svårt med alla val :)

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 20:48 (5 månader sen)

      Åh, tack så mycket för kommentaren! Och vilken spännande tid du lever i nu. :)
      Jag fick faktiskt lov att fråga Fredrik nu om vi alls tänkte på någon annan spis än den vi har, men vi var så nöjda med hur den såg ut att vi inte ändrade på något, förutom att vi valde en glasskiva under spisen istället för den av metall som följde med. Vår Tulikivi är så bra att elda i och håller värmen riktigt bra.

      Här kan du läsa om när de installerade eldstaden från Tulikivi: https://sevendays.vasabladet.fi/bloggar/caroline/det-vackraste-vi-har-i-huset-


  • Chatarina

    27.03.2018 19:10 (5 månader sen)

    Så fint hus! Väntar verkligen på att få bygga eget.

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 20:49 (5 månader sen)

      Åh, tack så hjärtligt mycket för kommentaren! :) Det är nog en härlig känsla att få bo i ett hus man byggt själv och fått precis som man själv velat ha det. :)


  • Tips

    27.03.2018 20:59 (5 månader sen)

    För puffen till syatelje Alexandra&Mia i vasa, de kan säkert fixa den!

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 21:02 (5 månader sen)

      Då lädret är så torrt, trots att jag smörjt den och gett den flera "första hjälpen" sen jag fyndade den på loppis, så jag är lite rädd att den nog helt enkelt har sett sina bästa dagar, eftersom den har spruckit på flera ställen. Den fick trots allt resa från Egypten till jeppis och sen till petalax, så den har varit med om ett och annat. :)
      Men tack för tipset. Ska fundera på saken, för har inte hjärta att bli av med den nu med detsamma.


  • Unia

    27.03.2018 21:26 (5 månader sen)

    Åh wow så fint ni har det!

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 21:31 (5 månader sen)

      Åh tack så hjärtligt mycket för kommentaren! :)


  • Celine

    27.03.2018 21:39 (5 månader sen)

    Det ser ju otroligt fint ut! Är lite avis!

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 21:42 (5 månader sen)

      Åh tack så jättemycket för kommentaren! :) Måste säga att jag tittade till din blogg nu och älskar sättet du fotograferar på! Sån känsla!


  • Karin

    27.03.2018 22:27 (5 månader sen)

    Verkligen snygg piedestal som blomman står på! Och sen måste jag säga att jag håller med om sovrumsfärgen - sover så gott med mörka väggar, och dagtid känns det inte alls dystert, bara snyggt.

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 22:32 (5 månader sen)

      Tack! Piedestalen är från Plantagen. Kunde inte åka därifrån utan den för visste att jag skulle ångra mig annars. ;)
      Nej sant! Många kanske tror att det känns mörkt och dystert om dagarna, men tvärtom! Det är ju så snyggt och mysigt :)


  • Pia

    27.03.2018 22:29 (5 månader sen)

    Såg att du har världens bästa kaffekokare, eller?

    • Caroline Eriksson

      27.03.2018 22:34 (5 månader sen)

      Oja! Jag och Fredrik hade så otur med andra kaffekokare som slutade fungera hux flux, så när vår förra slutade fungera för nåt år sen så slog vi på stort och skaffade Moccamaster. Den kokar än idag ljudlöst och gott kaffe. :-)


  • Linda

    28.03.2018 07:55 (5 månader sen)

    Var har du hittat stringhyllan? Är på jakt efter en!

    • Caroline Eriksson

      28.03.2018 10:01 (5 månader sen)

      Jag hade efterlyst en stringhylla på "facebook loppis", och då var det en som hade denna från 50/60-talet. Så jag har nog tur.
      Är du inte så krantig med om det är äkta eller nytt/retro så ryktas det att Halpa Halli har sålt enkla tvåplans stringhyllor. Annars är nog mitt tips att efterlysa på facebook loppis, för så gott som alltid finns det någon som har det man vill ha. :)


  • Erika

    30.03.2018 07:37 (5 månader sen)

    Gärna mer bilder, t.ex. på kök, badrum... ? Fina mattor finns på Ellos och annival.fi. Kanske även anno.