blogghedaear

Jag behöver din hjälp (samt tips och råd)!

Skrivet av Caroline Eriksson 17.02.2018 | 6 Kommentarer

Nu behöver jag er hjälp!

 

Jag och Fredrik ska nu ta och bli med kompost, men vi behöver lite hjälp i kompost-djungeln. Det ska behöva vara en kompost vi kan använda oss av året runt, som är bra men ändå inte kostar skjortan.

Så nu har jag tre frågor till dig:

 

1. Använder du dig av kompost, och vilken slags kompost är det?

2. Vad har du för erfarenhet av kompost?

3. Tips och råd?

 

compost 419261 1280bild från pixabay

 

Kommentarer

  • Matilda 17/02/2018 11:47am (3 år sen)

    Bor ni i tätområde? Då tror jag man måste ha en sluten kompost! Slutna kompster kostar mer men är de absolut bästa. Det blir snabbt fin och näringsrik jord! Sluten kompost för matrester etc.sen skulle jag komplettera med typ en sådan du har på bilden vart man sätter krattavfall,kvistar osv ?
    /Hortonomen

  • Frizzan 17/02/2018 2:24pm (3 år sen)

    Köpte en biolan värmekompost. Det sved, kostade väl närmare 500€... Men. Jag är ingen kompostskötare så, och vår kompis sköter sig själv. Vi matar honom varje dag och strösslar med kompoströ. Just nu är det -1 ute men Biolan är 40 grader. Och då är han lite sval, våra bekanta som kanske är bättre på att strössla och dona har 60 grader i sin. Alltså processen pågår därinne i hans mage. Luktar gör han inte heller.

    • Linda 19/02/2018 3:03pm (3 år sen)

      Vi har samma kompost och är supernöjda! Jag sätter inget strö men nog sågspån längst ner i kompostämbaret (7,5 liter)och tömmer ca 3 ggr på 2 veckor. Nu i minus 10 grader har jag +46 grader i komposten :) drt jag gillar är att man inte behöver köpa till ngt som tex strö, om man inte vill den fungerar ändå! Dessutom verkar det lättare än bokashi! När jag tömmer komposten sätter jag "jorden" i en annan kompost för efterkompostering i ca 1 år. Även den komposten är sluten för att minimera risken att skadedjur tar sig in i den.

      • Caroline Eriksson 19/02/2018 3:07pm (3 år sen)

        Tack så mycket för din kommentar. Ska ha högläsning för Fredrik ikväll och dela med mig av allt ni skriver om kompost. :) Ganska häftigt hur den kan ha 45 grader, trots att det är minus tio grader nu.

  • Sandra Neuman 17/02/2018 2:53pm (3 år sen)

    Lättast och inte alltför dyrt är det att ha bokashi inomhus för hushållsavfallet (eller höns som äter i princip alla matrester there is). Och då är det ännu billigare om man bara köper bokashi-strö och sedan använder vanliga hinkar. Jag tror nästan att jag har skrivit ett inlägg om då vi började med våra bokashi.
    Sedan en trädgårdskompost för trädgårdsavfall. Då är det viktigt att varva tillräckligt mycket med grönt material och torrt material för att den ska fungera ordentligt. Den är det bra att ha indelat i tre lådor så att man har en som man fyller på, en som vilar och en tredje där materialet går att använda. :)

    • Nina Överholm 18/02/2018 9:49am (3 år sen)

      Jag tänkt skriva exakt samma :) Bokashi is the shit. Trädgårdskomposten kan man sköta så mycket eller lite man vill, jord blir det, men den blir mer näringsrik om man sköter den bra.

  • Anna 17/02/2018 5:04pm (3 år sen)

    Vi använder en egensnickrad kompost. 1 x 1 x 1 meter med lock på. Det tar länge (ca 1-2 år) före komposten går att använda som matjord och den kan lukta lite sommartid. Men då är gräsklipp bra att lägga dit för det tar bort lukten. Billigt är det i allafall ?

  • S 18/02/2018 11:56am (3 år sen)

    Mina föräldrar har byggt en av ett gammalt kylskåp. Helt gratis om man råkar ha ett sådant eller frys.
    https://svenska.yle.fi/artikel/2012/09/16/frysbox-som-komposteringslada

  • Hanna 18/02/2018 12:10pm (3 år sen)

    Mina föräldrar har en biolan pikakompost och den sköter sig själv i princip. Kan vara lite lukt sommartid och lite flugor runt den men det visar ju bara på att det fungerar.
    Sen för trädgårdsavfall har vi alltid dumpat det i en gammal sandgräv som finns på tomten för att fylla upp den lite. Men vill man ha jord som går att använda behöver man nog ha en trädgårdskompost.

    Och så måste man ha tillstånd från typ avfallsnämnden för att få kompostera, iallafall på ekorosks område