Bloggheader Caroline3

Jag har börjat löpträna, och jag gillar det!

Skrivet av Caroline Eriksson 15.06.2021 | 2 Kommentarer

Jag vet inte exakt hur länge det tar för en människa att skapa en vana, och enligt Google och psykologin bakom ett vanesätt kan tiden variera från person till person, men även vad det är för vana vi talar om. Det tar betydligt kortare tid att lära sig dricka ett dagligt glas vatten, jämfört med att få in träning i vardagen. Dessutom så slutar hälften av alla som börjar träna efter tre till sex månader. 

Men jag har i alla fall börjat träna, och har gjort det regelbundet nu i över en månad, och för mig är det en god bit på vägen att vara inne i en god vana.

 

I början av maj började jag löpträna, och jag föll med detsamma. Inte bokstavligen, tack och lov. Men jag förälskade mig i hur löpningen fick mig att känna, och att jag faktiskt orkade. Och jag som aldrig sprungit frivilligt tidigare i mitt liv, är så glad för att jag börjat på nu.

Som gravid kunde jag knappt röra mig, alls. Och trots att min återhämtning var över förväntan, trots infektioner och kejsarsnittet, så kom jag inte mer igång än med dagliga promenader och annan vardagsmotion.

Kanske för att jag aldrig riktigt motionerat, förutom yogan då, som jag inte heller kom igång med efter graviditeten.

 

Men när jag sprang så var det något som hände inom mig. Jag kände mig fri. Och även om jag inte orkade springa så långt i början så orkade jag. Och det var en så häftig känsla.

Även om jag de där första gångerna tyckte att det var pinsamt av någon orsak att springa där någon annan kunde se mig, så fortsatte jag. Och idag kunde jag inte bry mig mindre.

För vad tänker man egentligen om man ser någon springa? Absolut ingenting. På sin höjd att personen är hurtig och duktig. Och varför ska man egentligen bry sig vad andra tycker och tänker?

 

131631213 809973633218523 7721535357164829409 n

 

Även om löpning inte är så komplicerat, för det är ju bara att ta på sig skorna och springa, så slukade jag allt på internet och läste fler böcker om löpning för att minska risken för skador och öka möjligheten att utvecklas.

 

Och utvecklas. Det gör man.

För varje löprunda så märker jag hur jag orkar mer och springer längre på kortare tid. Även om det inte handlar om kilometrar eller tid. För det är hur löpningen får mig att känna som det handlar om.

Och jag mår så mycket bättre. Löpningen är min egentid, och det är viktigt för alla. Och enligt min pulsklocka får jag en så mycket bättre sömn och återhämtning.

 

Förutom löpningen tränar jag även styrka och rörlighet, eftersom det är lika viktigt som de där vilodagarna man måste få in.

 

Jag har kanske inte sprungit tillräckligt länge för att ha fått in en vana för livet, men tillräckligt nog för att veta att jag vill fortsätta och hålla fast vid det här. Det som får mig att må bra, fysiskt och psykiskt.

 

Löptränar du, eller tränar du med något annat?

 

Kommentarer

  • Iida 15/06/2021 7:07pm (44 dagar sen)

    Jag har även börjat löpträna på nytt efter många års paus! Försöker nu hitta någon balans mellan styrketräning och löpträning, så att jag skulle även i fortsättningen orka träna regelbundet. :) Har varit lite av en allt eller ringer person, vilket har lett till att jag tränat massor vissa perioder och vissa inte alls! Roligt att även du hittat löpningen. Nu försöker jag motverka stelheten av löpningen med yoga!

    • Caroline Eriksson 15/06/2021 9:59pm (44 dagar sen)

      Så roligt att du hittat tillbaka till löpningen. Ja, det här med balans är nog viktigt. Men det är ju bra om man vet av hur man är som människa. ☺️😉 Jag tar magnesium efter varje löptur, upplever inte att jag varit stel eller haft träningsvärk. Men yoga är allting härligt. 🥰 Ha så roligt ute i sommaren.

  • AK 16/06/2021 10:25am (43 dagar sen)

    Löptränar flera gånger i veckan. Speciellt roligt tycker jag det är att springa på mornarna, morgonpigg som man är :D Löpningen är min egentid, mitt sätt att rensa skallen och det är så otroligt härligt när man avverkar kilometer efter kilometer utan att knappt tänka på det.

    • Caroline Eriksson 16/06/2021 12:15pm (43 dagar sen)

      Vad kul att du också gillar löpningen, och springer på morgonen dessutom! Jag är en tidig förmiddag eller kväll, men nu sommartid borde man kanske stiga upp tidigare innan det blir för varmt. 😂
      Det är nog bästa egentiden, och man mår så bra efteråt.

Skriv en kommentar