Köp INTE hus från det här företaget!

måndag 3 september 2018 - 18:30 | 17 Kommentarer

Det här är något som jag velat skriva i två år nu, men som behövt sin tid. Mest för att jag fick känslan att ”Vad tusan var det som hände där egentligen?” när allt detta hände.

 
Det här var alltså augusti 2016, då jag och Fredrik var i full gång med att söka efter husföretag, som kunde hjälpa oss att få våra drömmars hus att bli verklighet. Vi hörde av oss till flera olika företag, och bokade ett möte med dem som hörde av sig tillbaka eller som kunde betjäna oss på svenska. Vi mötte upp ett av de största husföretagen som finns, eftersom vi sett en husmodell vi gillade.

 
Mötet började bra med att typen, vi kan kalla honom Per, sa att han sålt hus för flera miljoner på svenska. Två minuter senare gick allting på finska. För Fredrik, som är finsk, var det inga problem, och jag gjorde mitt bästa att hänga med nya hustermer jag aldrig hört om på finska. Vi förklarade att vi ville ha bergvärme, bygga insidan helt själv och annat som var viktigt för oss.

 

Under tiden som Per räknade ihop en offert så kom det på tal att jag bloggar på Sevendays, och att vi en månad tidigare besökt bostadsmässan, så snabbt klickade han in sig på bloggen för att undersöka.

Plötsligt frågar han mig varför jag inte fotograferat några XXXXX-hus. Jag hade inget annat bra svar, än att jag fotograferat det som inspirerat oss när vi drömt om vårt framtida hus.

Mitt i allt så halvt ropar han om hur arg han är på Vasabladet och bloggare, och jag kände att det var bäst att vara tyst. Vad säger man ens när en främling flippar åt en?

 
Hur som helst fortsatte han att räkna ut offert på huset, även om varken jag eller Fredrik hade en god känsla i kroppen efter tidigare utbrott, så satt vi kvar.

När han steg upp och skulle printa ut offerten frågade han vad vi hade för budget. När han fick höra vår budget, så skrattade han och sa allvarligt:
”Ni är inte realistiska.”

 
Tillbaka fick vi en offert på en ”nyckeln i handen” hus, med elvärme och en extra värmare, för elvärmen hade inte orkat att värma upp ett badkar. Vi lämnade och gapa och undrade vad som hände där. Hade vi inte tydligt bett om ett halvfärdigt hus, med bergvärme, och där vi gör allt själv på insidan?

Vi tackade i alla fall för oss, kom överens om att aldrig återvända och släppte tanken på den bisarra situation vi nyligen varit med om.

 


Tills min telefon en dag ringer:

”Får jag tala med mannen i huset?”  hör jag Per säga i telefon.

”Hupps, hamnade vi på 1920-talet nu?” tänkte jag.

”Han är på arbetet, så han har inte möjlighet att tala nu. Kan jag hjälpa dig?” frågar jag.

”Nej, jag ska tala med mannen i huset!”, ryter Per tillbaka i mitt öra.

 

Senare får jag höra att Fredrik haft flera missade samtal. Ett sms där Per ber Fredrik ringa honom, och när Fredrik svarar att ”Tack för all hjälp, men vi har valt att bygga från ett annat husföretag. Tack ändå för gott samarbete”, tror jag knappt mina öron.

Tillbaka får Fredrik ett meterlångt sms där Per var riktigt arg på Fredrik, samtidigt som han än en gång var mycket noggrann med att påpeka flera gånger hur orealistiska vi var. Både med tidsram och ekonomiskt.

  

Jag vill som inte erkänna det här, men under hela byggtiden gav jag en tanke till Per. På hur vi klarade tidsramen. Fortfarande är under vår budget. 

Hur otroligt tacksam jag är att vi höll oss så långt borta ifrån den här typen. För så obehaglig han var så har jag svårt att tro han klarat av att sälja hus för flera miljoner. Vare sig på svenska eller finska.

 

Nämner varken namn på personen eller företaget i sig, av respekt till dem.
Även om de kanske inte förtjänar den.

 

resizedimage800533 24.7.2018 3

Bild från i juli. Idag är gräsmattan tjockare, och har mer gräs än ogräs.

 

resizedimage800533 17.01.2018

Så här såg huset ut i vintras.

 

Så otroligt tacksam att jag och Fredrik hittade ett husföretag och husförsäljare som vi klickade med. Att jag tillsammans med Fredrik fick möjligheten att bygga våra drömmars hus.

17

Kommentarer

  • Simon

    03.09.2018 21:09 (16 dagar sen)

    Hej. Vi höll på att bygga samtidigt som er och har upplevt samma attityd av flera husförsäljare. Jag kan ännu bli mycket upprörd på det ena samtalet jag fick där man blev personligen angripen och ifrågasatt om man riktigt vet vad man håller på med. Jag var i total chock. Hursomhelst har vi nu vårt hus färdigt och allt har gått väl.

    • Caroline Eriksson

      04.09.2018 06:02 (16 dagar sen)

      Åh nej, hände det åt er också? Tydligen inte bara ett enskilt företag då, utan att det finns rötägg överallt.
      Förstår mycket väl känslan av att man blir ställd. Speciellt i en situation då man ska göra något av det största man kan göra.
      Vad skönt att höra att bygget gick bra för er, och att ni fann ett företag som kunde behandla er som människor sist och slutligen. :)


  • Karolinas kaos

    03.09.2018 23:27 (16 dagar sen)

    Fast om det i rubriken står "Köp INTE hus från det här företaget!" tycker jag nog att man måste skriva ut vilket företag det är fråga om ;) Tur ni hittade ett bättre iaf!

    • Caroline Eriksson

      04.09.2018 06:05 (16 dagar sen)

      Av olika orsaker, speciellt då många förväxlar bloggars inlägg som riktiga artiklar för Vasabladet, så skriver jag inte ut företaget här. Dock är det många som ändå kan känna igen sig och hur de blivit behandlade.
      De som är i byggtankar nu har hört av sig till mig privat för att få reda på företaget, och där har jag inga problem att säga vilket specifikt företag det handlar om i det här fallet.

      Är du nyfiken är det bara att skriva ett pm. ;)

      • HZ

        06.09.2018 16:22 (14 dagar sen)

        Håller lite med Karolina här, såna här rubriken är noglite clickbaitiga... Helt ok att int skriva ut företagets namn,men då kan du int skriv sådär i rubriken.

        • Caroline Eriksson

          06.09.2018 16:27 (14 dagar sen)

          Om du är i byggtankar eller nyfiken på företaget så får du gärna göra som många andra och höra av dig privat för att veta namnet på företaget. :)

        • HZ

          06.09.2018 16:35 (14 dagar sen)

          Men det är int det som är poängen. Det är fräckt att skriva en rubrik som int lever upp till förväntningarna, det är i princip att lura sina läsare i hopp om att få mycket klick.

          En bättre rubrik hade varit "Problem med husbyggsföretag" eller "Fräcka byggubbar"... Om det står "Köp inte hus från 'DET HÄR FÖRETAGET'" så måste inlägget helt enkelt innehålla ett namn. Förstår du skillnaden?

          Alltså: jag klarar mig utan företagets namn, det är ditt rubrikval som stör mig.


  • saara

    04.09.2018 00:18 (16 dagar sen)

    Råkade ut för en bilförsäljare en gång som tydligen gått i samma charmskola. Vi (främst jag) var på jakt efter en bil där 2 barn kunde åka bakåtvänt i baksätet. Inte sa ju försäljaren det rätt ut att det var ungefär det dummaste han hört att en 3-åring skulle åka bakåtvänt, men inte var det svårt att gissa sig till heller precis. Efter mycket stånkande över våra orimliga krav lyckades karln till sist hosta upp en bil som var alldeles för dyr, och en som var alldeles för stor. Detta, i kombination med en viss tendens att endast prata med min man gjorde mig till sist så förbannad att jag inte skulle ha köpt en bil där ens i misstag. Slutade med att vi köpte bil i en annan affär, fast till saken hör att de faktiskt skulle ha haft en bil av precis samma märke och modell i den första affären..

    • Caroline Eriksson

      04.09.2018 06:07 (16 dagar sen)

      :DD Men huhhu. Ibland undrar man om försäljare som dessa verkligen tror att det är en bra taktik att sälja, genom att förminska okända människor som är villiga att betala dyra pengat för hus eller bilar.


  • Cattis

    04.09.2018 07:40 (16 dagar sen)

    Hamnade ut för två riktigt påträngande försäljare då vi byggde hus. En husförsäljare och en köksförsäljare. Ringde hur mycket som helst och och mailade om att vi kan få det och det på handeln om vi skriver kontrakt nu direkt fast vi sade vi bara kollade offerter ännu. De blev också skitsura då vi tackade för oss.

    • Caroline Eriksson

      04.09.2018 09:57 (16 dagar sen)

      Men neeeeej. Så obehaligt det snabbt blir när inte de förstår vinken eller faktiskt tror att det ska fungera att vara påträngande. När man börjar känna sig osäker, speciellt om de börjar trakassera en genom att skicka en massa mejl och ringa, då är det nog. Man borde ju egentligen höra av sig till deras chefer (som även vi borde ha gjort med vår "Per"), så att de blir medvetna om hur deras försäljare beter sig.


  • Soffi

    04.09.2018 09:12 (16 dagar sen)

    Vi fick också träffa en modell av Per när vi skulle byta fönster i vårt hus.
    Per var tydlig med att han behövde ha med en assistent när han kom ut på besök för att mäta våra fönster, visst, inga problem för oss.
    Assistenten visade sig dock att vara Pers älskarinna och chafför för kvällen, för jag kan garantera, Per behövde chafför. Man fick en billig fylla bara av hans andedräkt.
    Tror inte jag gapat så mycket när nån ringt på dörren och stigit in, först alkohol ångorna och sen är det första han säger, - lägg på kaffet nu. WHAT!?
    Artig som jag är så brygger kaffe och bjuder på lite tilltugg OCH UNDERHÅLLER älskarinnan medans Per behöver hjälp av mannen för att få det mätt.
    Jösses!
    Efter mätning och offerträkning tackade vi och sa att vi hör av oss när vi fått in alla offerter. Per blir mycket upprörd när vi har kontakt med andra skit leverantörer, skriker och gårmar, skickar ut sin älskarinna så hon ska slippa se hans utbrott.

    Ja jösses, Per fick nog inte sälja fönster till oss (fast egentligen ville jag ha hans märke men valde trots allt en annan leverantör som uppförde sig som man ska)

    • Caroline Eriksson

      04.09.2018 09:55 (16 dagar sen)

      Men herregud. Läser jag faktiskt det jag läser?
      HERREGUD. :OOOOO


  • Carina

    04.09.2018 11:19 (16 dagar sen)

    Det är inte bara män som inte är helt service-skolade; när vi byggde till och skulle inreda hjälpkök, gick jag in till en köksskåpsaffär för att få hjälp till ideer och inspiration. Den kvinnliga försäljaren var måttligt intresserad av vad jag hade för ärende, sa bara att jag kan ju gå omkring och se på utställningen om jag vill och fortsatte med sitt tydligen mycket viktiga papperssorterande. Ok, jag strövade omkring och öppnade skåp och lådor.
    In kommer en man som också hade liknande ärende. Han fick dock mycket ivrig betjäning, blev påprackad en massa broschyrer och de ritade nästan hela köket medsamma.
    När jag, överdrivet, tackade för titten och gick ut, fick jag knappt ett hej till svar.
    Meddelade hemma när maken frågade vad jag tyckte om den firmans skåp att jo, de var trevliga, men därifrån handlar vi inte!

    • Caroline Eriksson

      04.09.2018 11:53 (16 dagar sen)

      Men oj! Det var dåligt service minsann :( Hoppas ni hittade en firma som gav er den service ni förtjänade, och som kunde erbjuda skåp ni var nöjda med. :)


  • Cecilia

    04.09.2018 21:34 (15 dagar sen)

    När vi började renovera vårt hus i vintras råkade vi ut för en elektriker som fick mig att må illa med sitt uppförande.
    Vi hade anlitat en byggfirma som skulle göra diverse jobb i badrummet och köket, sånt som vi inte klarade av att göra själv som tex. ta ner bärande väggar och gjuta golv. Den här byggfirman hade en elektriker som de ofta jobbade tillsammans med så när det behövdes en yrkesman på plats för att dra elen till det nya köket använde vi oss av deras elektriker, mest för att det var lättast så.

    In stegar en man så full av sig själv att han knappt fick plats i köket, gastar om hur bråttom han har och att han enbart kom till oss för att hans kompis på byggfirman bad om det. Han frågade när köket skulle levereras och när jag svarade fnös han och sade "flicka lilla du behöver komma ner från dina höga hästar för det finns ingen chans att ni hinner bli klara här inom den tiden.". Jag blev så provocerad av hans nedvärderande sätt att tala till mig att jag sade att det återstår väl att se, frågan är om han hinner göra sitt inom utsatt tid så fixar vi nog vårt..

    En vecka innan köket skulle levereras hade han fortfarande inte dykt upp och dragit någon ström och slutade även då svara på mina samtal. Det hela slutade med att jag i panik fick anlita en annan, mycket dyrare, elfirma för att hinna få elen dragen innan köksleveransen. Det enda denna självgoda prick åstadkom var att koppla bort gamla strömmen inte bara i köket utan även i hallen, vilket han inte kom sig för att meddela oss så vår stora frys full med viltkött och svamp smälte och allt ruttnade :) än i denna dag svarar han inte när jag ringer..