Kräver bättre svenska service i Finland!

torsdag 14 december 2017 - 12:50 | 7 Kommentarer

Är det inte gånger som då jag fick vänta i över en minut på att få tala svenska med någon på nödcentralen, eller hör historier om de som ringt i panik till giftcentralen och fått börja tala knacklig engelska för att få hjälp – så är det situationer som idag, då jag fick vänta i över 10 minuter för att få kundbetjäning på svenska, som får mig att fundera hur livet vore enkelt om man bara var helt och hållet finskspråkig. Eller levde i ett land där man inte nedprioriterade svenskan.

 

Det är ju som inte som att svenskan bara är här på semester, utan det är ett av Finlands två nationalspråk. Om någon vill påstå annat så hänvisar jag till grundlagen.

Ändå verkar det som att läget blir värre och värre för varje år.

 

I början av oktober så bytte jag alltså telefonabonnemang. Jag hittade ett företag som hade bra service på svenska, bra pris och framförallt en täckning som fungerar även långt ute i Petalaxskogarna. 

Samtidigt som jag bytte abonnemang började mitt tidigare ringa och skicka sms, i hopp om att få mig att stanna kvar. Det kändes som att ha dumpat någon som inte riktigt förstod vinken eller ett nej.

Nej. Jag ville avsluta allt.

 

Ändå fick jag igår en räkning på något jag inte använt sen 13 oktober. På något som de i en veckas tid i oktober skickat sms och ringt om, på finska, ifall jag äääändå ville stanna kvar. Och man kan inte skylla på kommunikationsproblem om jag valt att vänta tio minuter för att tala mitt eget språk. Dessutom låter ”Nej” ganska likt finska motsvarigheten ”Ei”, så hur kan det misstolkas?

Inte för att det handlade om många euro, men jag blev frustrerad över hur många gånger jag sagt nej och hur få gånger (noll) det gått fram hos företaget.

 

 

Om det är något jag kommer att bli mer envis på nästa år, så är det att tala mitt eget modersmål. Tänker inte byta till finska för att göra det mer bekvämt för någon annan. Speciellt inte om jag betalar för kundbetjäningen.

 

 

Fick efter dagens samtal ett mejl från telefonföretaget, på finska, om att abonnemanget blivit uppsagt på kundens begäran. Två månader för sent ba.

7

Kommentarer

  • Johanna

    14.12.2017 13:45 (9 månader sen)

    behövde du bara vänta i lite över 10 minuter!? själv fick jag vänta i över 45 minuter en gång, det samtalet var också till en telefonoperatör. som tur var jag mammaledig och gick omkring och plockade lite saker. minns att jag hade lagt på högtalaren så att jag inte skulle missa då de svarade och efter ca 30 minuter började jag fundera vad det var för hemsk musik som jag hade lagt igång, fick mig ett gott skratt då jag mindes att jag var i telefonkön....

    • Caroline Eriksson

      14.12.2017 13:50 (9 månader sen)

      Åtminstone 10 minuter. Satt och spelade Sonic samtidigt så tiden rusade iväg. Men herregud,över 45 minuter är nästan en timme, och så ska det inte få vara. Kanske man skulle behöva höra av sig till alla företag som låter kundbetjäningen gå till på det här viset, så det kanske och förhoppningsvis blir en förändring?


  • Julia

    14.12.2017 14:35 (9 månader sen)

    Ja, nog blir man arg! Ringde fyra gånger till skatteverket idag, direkt till ett nummer där man får svenskspråkig betjäning, utan att ens få svar p.g.a. att kön var så lång. Varenda gång blev jag utslängd ur kön efter 11 minuter. Så dit for nästan en timme, utan att ha fått någon betjäning alls.

    • Caroline Eriksson

      14.12.2017 14:38 (9 månader sen)

      Nej fy, så ska det inte få va. :( Hoppas du får hjälp med det du behövde.


  • Pernilla

    14.12.2017 15:36 (9 månader sen)

    Jag kör altid på svenska. Och jo märker av hur dåligt he fungerar i heje laande.
    Blir så lessen :(


  • Kitty

    15.12.2017 20:52 (9 månader sen)

    Såååå störande!
    För ett par dagar sedan stod jag i kassan. Jag sa allt på både svenska och finska till kunderna tills jag kunde tolka vilket språk de talade och svängde om till det. Det kom en till kund. Jag hälsade glatt, sa priset på både finska och svenska. kunden betalade och jag tackade på båda språken (fortfarande inte ett knyst, så jag kunde inte avgöra kundens språk). Jag räcker över påsen, sa varsågod på båda språken, kunden tar tag i den, tittar mig i ögonen och fräser "Ja mulle suomeksi!" What?!! Fick jag inte säga på både finska och svenska när jag inte visste hens språk? ibland blir man stum! Två dagar senare går jag in på en lunchrestaurang i grannstaden. Jag ville veta vad de hade som dagens lunch. Blev hänvisad till ett bord på finska. Frågade pånytt "vad har ni som lunch idag?" (eftersom de inte hade nån skylt). Blev återigen hänvisad att gå och sätta mig, på finska. Satte mig, hon kom dit och sedan pekade hon på en lista hur man kan kombinera sin egen lunch, på finska. Jag svängde inte om en enda gång, inte hon heller. Jag brukar svänga språk ifall jag ser att nån kämpar, men jag ville testa, hon försökte inte ens. Är det kunden som ska byta språk??


  • PJ:s byffé – från by till fe

    16.12.2017 17:58 (9 månader sen)

    Jag blev lite nyfiken på vilket företag som har bra svenska i mobil-branschen. Jag tycker de är alla lika dåliga och skulle gärna byta till något men bra svensk service.

    Ännu värre är det med de företag som säljer charterresor. Knappt så det finns ett svenskt ord på deras hemsidor. T.ex. Tjäreborg, Apollo m.fl. Hur skall man kunna boka en resa på deras hemsida när man inte har full kontroll på vad man beställer? Då är de österbottniska researrangörerna betydligt bättre. Finnair har också bra svensk hemsida