bloggheader4

När alla inte har råd med klassresa.

Skrivet av Caroline Eriksson 16.08.2019 | 4 Kommentarer

Börjar varje dag med att scrolla på facebook, för att se vilka nyheter morgonen har att erbjuda. Idag var det skolbarn i Korsholm som känner sig orättvist behandlade. För att göra historien kort om varför, så handlar det om skolresor. Ett älskat och hatat fenomen, eftersom vissa längtar efter resorna och att komma bort, medan andra hellre stannar hemma.

Jag var, och är, av många anledningar den som hellre hade stannat hemma. 


Hur som helst så blir det inga skolresor för Korsholmsbarnen nu, eftersom att är lagt på is till slutet av september. Deras planerade resa till Helsingfors som alla nior gör varje år, blev alltså inhiberad tills vidare. Orsaken till det är att en förälder ifrågasatt varför man samlar in pengar till klassresor, då en skolgång ska enligt lag vara gratis, och inga penninginsamlingar kan således komma från skolan.

 

"Skolan ska vara gratis och för alla,

på samma villkor."

 


Nu vet jag inte hur mycket pengar insamlingen till klassresan hade blivit att kosta,

men jag vet att alla inte har råd.

Kan även slå vad om att jag säkert i framtiden blir den där ”jobbiga föräldern” som ifrågasätter om en skolresa blir att kosta flera hundra euro, när det redan finns så mycket annat omkring som kostar. Skolan ska vara gratis och för alla, på samma villkor.

 


Men så är det inte. Om vi fokuserar på pengarna så kanske det känns ofattbart hur man inte kan betala en peng för att låta sitt barn åka iväg på klassresa. Men saken är den att jag förstår. Alla har inte råd.

 

Kan vi inte då bara låta skolan vara en plats där vi åtminstone försöker göra den så jämlik och för alla,

där ingen ska känna sig utanför?

 


Medan det blir allt dyrare att leva med t.ex bostadspriser som skjuter i höjden, så märks det varken bland stöd och löner som stannar på sin plats. Du kan vara ensamstående, eller helt enkelt inte bara ha en chefsposition med en lön som räcker till tre. Lägg även till hobbyn och föreningar som kostar, och dagisbarn som springer runt med sin första iPhone 8, medan du som förälder försöker göra allt i din makt att ditt barn inte ska känna sig orättvist behandlad.

Kan vi inte då bara låta skolan vara en plats där vi åtminstone försöker göra den så jämlik och för alla, där ingen ska känna sig utanför?

Vilken orsak du än har att inte samla in flera hundra euro till en klassresa, så ska det inte innebära en skam, för varken dig eller barnet.

 

Och det ska inte behöva gå ut över barnet om du som förälder inte har råd att spendera flera hundra euro på en klassresa.

 

seagull 4355964 1280"En klassresa ska inte behöva kosta flera hundra euro för att vara en rolig paus i vardagen."

 

Så vad har jag kommit fram till? Skolan ska enligt lag vara gratis, och det tycker jag den ska fortsätta vara. Skolresor behöver inte heller vara pampiga eller kosta flera hundra euro för att de ska upplevas som en rolig paus i vardagen.

Barn ska tidigt behöva lära sig ekonomi och pengars värde, utan att det ska få dem att känna sig ansvariga för familjens och föräldrarnas ekonomi. Och ja, jag är säker till 99,9% att korsholmsbarnen kommer iväg på sin klassresa, förr eller senare. Nu fick de helt enkelt spendera första veckan i skolan i just.. skolan.

 


Sen är väl tanken också att skolbarnen ska sälja toapapper och muffins för att samla in pengar till just klassresor och annat roligt (inte att det ska komma en räkning i postlådan), men ändå ser jag många föräldrar som sitter och säljer åt sina barn på t.ex facebook.

Men det är en helt annan diskussion.

 

Kommentarer

  • Ida 16/08/2019 3:33pm (2 månader sen)

    Jag förstår din point och håller med väldigt långt. Jag har barn i KH och har därför varit med på dessa insamlingar. Men. Det har alltid funnits alternativet att sälja ngt eller så får man betala in en summa på kontot istället. Är det någon familj som inte haft råd så finns det fonder som täcker upp.
    Vi har valt att betala eftersom vi också är fotbollsföräldrar och därför säljer typ wcpapper för föreningen. Vi har verkligen inga stora löner, jag har studerat i flera år och fått ett par hundralappar i månaden, men det har funkat ändå. Med det sagt så vet jag, iochmed mitt jobb, att det faktiskt finns de som har det så pass knapert att de inte kan avvara ngt extra. Så jag är kluven. Men tycker ändå att HoS har agerat väl hårt. Detta är ej svart eller vitt.

  • Anci 16/08/2019 4:19pm (2 månader sen)

    Jag håller med dig, och så som du skrev, så ska skolan enligt lag vara gratis och jämnlik för alla. Det som är dilemmat är att olika kommuner har olika resurser att använda på skolan och därmed blir också t.ex. skolans utrymmen, material som används i skolan o.s.v olika. En kommun har råd att erbjuda eleverna mellanmål i högstadiet, medan en annan kommun inte har råd att erbjuda eleverna mellanmål i högstadiet. Detta nu bara som exempel. Gällande klassresorna, så kan jag som fyra barns mamma bara konstatera att åtminstone några av våra barn har varit ganska skoltrötta i högstadiet och att en klassresa (eller annat trevligt program utanför skolområdet) har varit motivationshöjande. Det som jag däremot är hjärtinnerligt trött på är att barnen ska sälja diverse produkter, för att på så sätt få ihop till en resekassa. I en stor familj, så är det ett ständigt springande med wc-papper, sukkatukku, mosho, kakkutukku och diverse andra produkter. Jag tycker inte att det är en bra lösning det heller.
    Hmm, lösningen är kanske att det skulle satsas mer på grundutbildningen, så att skolorna kan erbjuda betalda evenemang (t.ex teaterbesök, simhallssbesök, studiebesök i näromgivningen, lägerskola) för eleverna, som de kan välja om de deltar i eller alternativt gör annat program i skolan.

    • Caroline Eriksson 17/08/2019 12:56pm (2 månader sen)

      Jo, jag har förstått nu i efterhand att olika skolor har olika system för att sponsorera sina klassresor och kulturella besök som museum och teater. Och maten, som är kanske det viktigaste av allt. Bara det att barnen i en klass får göra mer saker tillsammans, som just gå på museum i stan, simhallen och se sig omkring, utan att det ska kosta mycket, gör mycket för människan enskilt och som människa i grupp. Samhörighet och sånt är något som faller bort när alla springer runt med sina telefoner och sociala medier, så därför hoppas jag skolorna satsar på känslan av gemenskap och att göra saker tillsammans.

      Nej, det här med att barnen ska sälja en massa toapapper och sånt är inte en bra lösning, eftersom det verkar som att majoriteten av föräldrarna sköter arbetet åt sina barn och säljer via arbetet och på facebook. Var lär man sig företagsamhet och pengavärde då? ;) Skämt åsido.

      Hoppas att klassresor är något som forsätter i skolorna, men att det ska bli mer jämlikt, och att en klassresa och paus från skolan inte ska behöva kosta skjortan. Tror inte någon förälder vill med flit hålla sina barn från att upptäcka världen, se nya platser och uppleva nya saker, men jag vet att så många har det knapert och att en räkning på flera hundra euro inte är lösningen.

  • Nina 16/08/2019 4:40pm (2 månader sen)

    Som någon annan skrev här tidigare så finns det fonder som stöd för de som inte har råd men som ända gärna vill delta. Sen får varje familj välja själva om dom vill sälja grejer eller helt enkelt betala in pengar på kontot. Jag tycker att det är ett bra och rättvist system. Jag minns själv då jag gick i Korsholms högstadium hur roligt det var med klassresan till Helsingfors och speciellt Fazers chokladfabrik. Första gången jag bodde på hotell och också första gången i Helsingfors. Allmänbildning fick man på köpet då vi lärde oss om Helsingfors. :)

    Sen kan man diskutera om skolorna borde budgetera in dessa resor för att det verkligen skall vara helt gratis. I gymnasiet ordnades så att hela skolan fick gå på teater en gång per år (tror jag att det var) och det betalades av skolan. Det var superkul och också spännande för dem som aldrig gått på teater innan.

    • Caroline Eriksson 17/08/2019 12:52pm (2 månader sen)

      Ja, det måste ju finnas system som fungerar för andra. Nu undrar jag bara vad en klassresa blir att kosta? Jag har ju själv inte barn i den åldern att det ska samlas ihop till klassresor, men förstår verkligen de familjen som kämpar med ekonomin och som så gärna vill låta sitt barn åka iväg på klassresa (för det finns så mycket positivt med dessa resor), men som inte har råd.
      Klassresor är positiva, och ska fortsätta finnas, men allt behöver inte kosta skjortan för att bli allmänbildad.

  • Sonja 17/08/2019 8:20am (2 månader sen)

    Klassresan kan också vara en viktig erfarenhet just för den elev som kommer från en familj med knappare ekonomi. Det kan vara den enda erfarehet man har möjlighet att få av att åka tåg, bo på hotell, se Helsingfors och gå på kulturella evenemang. Det i en tid då andra familjer reser kors och tvärs kring världen flera gånger per år.

    • Caroline Eriksson 17/08/2019 12:50pm (2 månader sen)

      Jag har varken skrivit eller menat att klassresan skulle vara något negativt, tvärtom, det kan ju just vara den enda möjligheten för många barn att slippa ifrån hemstaden och se annat. För som du just skriver så finns det familjer som reser kors och tvärs om jorden, och det är de familjer som inte lyfter på ögonbrynen om en klassresa blir att kosta flera hundra euro.
      Det är barnen till de familjer som aldrig slipper iväg som jag tänker på.

Skriv en kommentar