bloggheader6

Sex säljer

Skrivet av Caroline Eriksson 09.03.2016 | 2 Kommentarer

Kategorier:

En restaurang i Vasa uppmanar sina kvinnliga gäster att "visa pattarna" på en konsert. Inget sexistiskt med det, om man frågar dem själva.

 

Problemet är ju inte hur denna restaurang har reklamfört sig, utan hur de flesta reklamer är motbjudande. Jag behöver bara logga in på facebook, öppna tidningen eller stanna kvar i soffan under tv-reklamen så möts jag av denna syn: Retuscherade kvinnor som gnider baken mot en aerobic-steppilauta, för så gympar ju alla? Kvinnor håller för sina bara bröst och gör reklam för allt från schampoo till leggings. Två kvinnor som suger på samma tomat, och det är inte Närpes eller ens tomater de gör reklam för.

 

Sexism i en reklam är ett billigt knep att ta till. Sex säljer. Få vågar prata om och reagera på det, vilket betyder att företagen fortsätter. Även om man har svårt att förstå vad företaget vill sälja, förutom sex? Att det är kvinnans utseende, och inget annat, som har betydelse.

 

Och om vi svänger på det hela: Hur skulle du känna dig om kvinnan i reklamen var din egen mamma, syster eller dotter?

 

Det man kanske inte tänker på är att både män och kvinnor påverkas av sexistiska reklamer. Hur vi tvingas se kvinnor som objekt. Medan män framställs som mäktiga och starka hjältar är kvinnorna svaga, utan röst och vilja och oftast iklädd underkläder. Om vi har tur. Oftast blir männen fotograferade underifrån, för att ge mer power i bilden. Kvinnor fotograferas oftast uppifrån.

Jag tror att företagen skulle få sålt sina produkter, även om de inte anspelade på sex och stereotyper. Och säg inte att "låt bli att titta om det stör dig", för det skulle innebära jag skulle gå runt och blunda en stor del av dagen. 

 

När vi låter bli att reagera förminskar vi det faktum att det sker.

 

kvinnorkan

 

"Det strider mot god marknadsföringssed om..

En kvinna eller man används som blickfång eller sexobjekt och kön används förnedrande, nedsättande och förminskande. Då en man eller kvinna används som sexobjekt och inte har något att göra med den utannonserade produkten. Stereotyper går också bort samt om reklamen antyder att ett visst kön skulle vara mer socialt eller mer/mindre ekonomiskt värde."

Kommentarer

  • Mika 09/03/2016 7:21am (7 år sen)

    Extremt bra skrivet. Fin analys som till punkt och pricka stämmer.

    Män har dock också blivit mera av sexobjekt än tidigare (Zlatan, dock maskulina reklamer), men Beckham i HM kallingar är nog sexistisk.

    Fint skrivet på en mera allmän nivå utan att hänga ut något enskillt företag för detta har ju faktiskt inget med en hamburgarrestaruang att göra utan är ett fenomen.

    Fint skrivet.

    Mika Mäkisalo
    Försäljningsdirektör
    HSS Media

  • Läsaren 11/03/2016 2:32pm (7 år sen)

    Tack för en fin blogg! Bara som info så visar nya studier att sex inte längre säljer, t.ex. http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/08/20/farsk-studie-avslojar-myten-sex-saljer-inte/

    Bara som en kommentar! :)

Skriv en kommentar