bloggheader4

Sista rådgivningsbesöket och min höggravida mage.

Skrivet av Caroline Eriksson 22.10.2019 | 6 Kommentarer

Innan klockan slagit halv åtta i morse hade jag hunnit:

  • äta frukost.
  • starta både disk- och tvättmaskin.
  • steriliserat nappar och nappflaskor genom att koka dem.
  • fått kokhett vatten över fingrarna på högerhand.

 

Lite väl aktiv, och lite väl onödigt i min mening att få kokhett vatten över sig. Dock verkade det som att något fastnat från den första hjälp kurs jag gick i början av graviditeten, trots att jag spydde och mådde illa 24/7 då. Medan napparna blev så sterila de bara kunde bli, sköljde jag handen i ljummet vatten.

Nu, flera timmar senare, så känns fingrarna ömma, men jag klarade mig utan blåsor eller värre skador. 

 

Sen spenderade jag förmiddagen med att åka iväg på rådgivningsbesök. Kanske det sista rådgivningsbesöket innan bebis är här?

 

Gravid v39 22.10.2019Jag och min höggravida mage idag.

 

Vet att jag förra veckan undrade om de magbilder jag publicerade då skulle bli den sista magbilden, men här står jag, en vecka senare i fortfarande regnigt väder och fotograferar magen. Så jag är medveten om att det kanske inte var det sista rådgivningsbesöket som gravid idag. Men, man vet ju aldrig.

 

Allt såg ut att vara fint med bebis. Även om det mestadels klämdes och kändes på magen. Bebis ligger tydligen superlångt ner, och huvudet är så fixerat som det bara kan bli. Så, allt är hemåt. Hjärtljuden var som vanligt starka, fina och runt 150 som de brukar. Bebis sparkade och visade vad h*n kan, och på magen min syntes det tydligen sammandragningar. 

När barnmorskan kände på magen funderade hon om barnet låg i vidöppen bjudning, vilket betyder att bebis ryggrad är vänd mot min ryggrad, och att ansiktet då är upp mot min mage än mot baken (som det är det vanligaste fosterbjudningen vid förlossningar). 

 

Jag googlade hastigt, men slutade med detsamma när jag läste om klipp, sugklocka och kejsarsnitt. Sånt har jag inte tid att oroa mig för. Speciellt inte när något inte ännu har inträffat, eller ens kommer att ske. Bebis hinner nog vrida sig under förlossningen, eftersom google kunde även meddela att många förlossningar som startar med vidöppen bjudning avslutas ändå med att bebis kommer ut "rätt svängd". Och blir det en förlossning med vidöppen bjudning så går även det bra. 

Mitt mål är att fortsätta vara lugn i mig själv och min graviditet, och dagens rådgivningsbesök gjorde mig inte mindre pepp inför förlossningen. 

 

Tvärtom.

Jag är nu så pepp på att bebis ligger superlångt ner med ett huvud som är så fixerat det bara kan bli. 

 

 

Kommentarer

  • Lussan 22/10/2019 3:12pm (26 dagar sen)

    Hejsan
    Spännande tider, tror du har en Prinsessa som väntar i magen <3 som snart vill komma ut i dagsljuset...kan ju ha fel men...:) själv gick jag två veckor över med båda flickorna..kommer nog att gå BRA ska du se :)

    • Caroline Eriksson 22/10/2019 3:53pm (26 dagar sen)

      Tack för kommentaren. Får se om bebis är en pojke eller flicka, vi vet ju inte själva. :)
      Huu, två veckor övertid. Håller tummarna att bebis inte är tidsoptimist. 😂 tack igen, jag tror nog det går bra också.

  • Ida 22/10/2019 4:44pm (26 dagar sen)

    Födde första i det läget. Visste inte om det på förhand utan bm sa det efter förlossningen 🙄 hade en fl på ca 4 h så det går nog bra för dej med 💪

    • Caroline Eriksson 22/10/2019 4:54pm (26 dagar sen)

      ÅH! Precis en sån här kommentar har jag mediterat om att få. Exakt vad jag ville höra nu. :D Tack snälla, och ha en underbar dag.

  • Edit 22/10/2019 5:53pm (26 dagar sen)

    Spännande! Jag minns spänningen under de där sista veckorna (det är ju inte så länge sen för mig, haha). Från v. 37 tänkte jag "nu kan han komma när som helst" men gick sen 10 dar över. Utan att börja dra hela min förlossningshistoria här kan jag säga att jag blev tvungen att bli klippt, det gjorde såklart ont i början men det har läkt jättebra och så här sex veckor efteråt känner jag knappt att jag fött barn längre. Så det behöver inte bli alldeles hemskt fastän allt inte går som man tänkt sig, och förlossningar är ganska unpredictable så det är sannolikt att åtminstone nånting inte går som man tänkt sig. Det går säkert bra, lycka till! :)

    • Caroline Eriksson 22/10/2019 6:12pm (26 dagar sen)

      Åh, tack att du delade med dig. För även om det inte låter kul eller nåt man vill vara med om med att bli klippt, så är det lugnande och tryggt att läsa din erfarenhet och hur du mår idag. :) ❤
      Alla förlossningar är ju unika och fina på sina sätt så blir spännande att se hur min blir. 😊

  • E-L 22/10/2019 7:48pm (25 dagar sen)

    Du verkar så lugn så det kommer säkert att gå jättebra för dej! Lycka till när det är dags, hoppas du inte behöver vänta så länge till!

    • Caroline Eriksson 22/10/2019 7:59pm (25 dagar sen)

      Tack snälla. Än så länge är jag lugn. ;)
      H*n får nog vara i magen en stund till om h*n vill, men visst längtar man efter att få träffa bebis redan nu. Tack för din fina kommentar! :)

  • Stina 22/10/2019 7:59pm (25 dagar sen)

    Födde mitt första barn för 3 veckor sedan. Hon låg delvis vidöppet, så det slutade med klipp och sugklocka. Men det gick hur bra som helst! ☺️ Hade en relativt snabb förlossning också.
    Lycka till när det väl är dags☺️
    Smärtorna glömmer man direkt ungen är ute 👍🏼

    Vill även nämna att personalen på förlossningen och BB i Vasa verkligen är underbara.

    • Caroline Eriksson 22/10/2019 8:05pm (25 dagar sen)

      Grattis till tösen, och en förlossning som du ändå verkar vara belåten med. Härligt att alla smärtor är ett minne blott när man väl få ha bebis i famnen. :)
      Så fint även att personalen är underbara.
      Tack för din kommentar, att du delade med dig och grattis än en gång. :)

  • Linn 23/10/2019 6:20am (25 dagar sen)

    Kom ihåg att säg åt barnmorskorna sedan att det kan hända att babyn ligger i det läget (eller skriv det på en post-it lapp i rådgivningskortet). Födde min dotter i vidöppet läge och hade en amper förlossning som gick snabbt. Vi fick först efteråt veta att hon låg "fel" och skulle man ha bromsat tempo en aning skulle hon kanske ha hunnit rotera sig. Eller så skulle mitt underrede ha hunnit töja ut sig i en lugnare takt... Slutade då med en redig ruptur och klipp.
    Efteråt har jag fått vara med om en till förlossning. Även den snabb och amper, men vi hann åtminstone vara en timme på förhand på plats och fick diskutera ihop oss med bm. De är super på att lyssna på ens önskemål, så var inte rädd att fråga/säga/berätta det du funderar på! :)

    • Caroline Eriksson 23/10/2019 9:45am (25 dagar sen)