Sockerfria och glutenfria plättar.

måndag 11 september 2017 - 12:00 | 1 Kommentarer

Idag är det min elfte dag utan socker.  Så, hur har det gått?

 

För det första så verkar jag vara lite piggare, men för det andra får jag lite abstinens nu som då. Som t.ex efter choklad. Har aldrig varit en sucker för choklad, tycker det är för sött. Men nu har jag mitt i allt kunnat ha craving efter det söta, ba för att.

 

Så i fredags, när suget var som värst, gjorde jag en söt men sockerfri middag. Bananplättar.

Eftersom jag har celiaki är alla recept jag delar med mig av glutenfria. 

 

bananplattar 1

 

Syntolkning:

 

Ingredienser:

4 ägg

2 dl grädde

2 bananer

1 matsked fiberhusk

1 tesked bakpulver

 

1. Mixa alla ingredinser. Bli inte rädd om degen känns lite stabbig, den ska vara det. 

2. Stek i ditt favoritfett. Testa dig fram hur mycket smet som ska i stekpannan. Den sväller lite, så om du inte gillar enorma pannkakor, så tar du mindre smet till en början.

3. Ät och njut av den goda maten.

 

bananplattar 2

 

Detta recept jag delar med mig av borde räcka till en hel familj. Mestadels för att bananplättarna är så mättande, att man inte klarar av att äta allt ensam. Hur goda de än är.

 

Fredagens plättar serverade jag tillsammans med grädde, som jag sötat med lite sötningsmedel. Sylten är mixade hallon utan någon sötningsmedel, eftersom jag gillar den äkta smaken av hallon.

 

bananplattar 3

 

Otroligt gott, samtidigt som jag fick stillat sötsuget en tid framöver.

 

Äter du sockerfritt, och hur stillar du sötsuget?

 

1

Kommentarer

  • Jasmine - Mitt Gröna Samhälle

    11.09.2017 14:04 (2 månader sen)

    Jag äter ju liberal lchf och jag stillar nog sötsuget bäst av att dricka kokosfett i teet. Sedan så gör jag också lchfkokosbollar nu som då med sötningsmedel och då är jag också helt nöjd med den sötman.


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.