bloggheader copy

Syr klädkedjor sina kläder mindre, medvetet?

Skrivet av Caroline Eriksson 24.05.2018 | 12 Kommentarer

Jag kommer att skriva om kläder och storlekar nu. Bara som en liten förvarning.

 

Igår försökte jag hitta något fint klädesplagg att ha på mig i sommar. Kanske några sköna och vida byxor att ha på sig under svala kvällar. En vacker klänning som passar lika mycket till vardag som fest. Eller bara något nytt som inte har hål på sig eller är svart från topp till tå. Men istället för att finna något att ha på mig, så insåg jag att det här med att finna kläder som passar en är mycket svårare än jag kunde föreställa mig.

I alla fall om man går in i vissa klädaffärer.

 

Gick in i den första butiken, som är en av de största klädkedjorna. Fann med detsamma en ursnygg byxdress, och kort därefter ett par häftiga byxor med vida ben. Gick in i provrummet och började med den snygga byxdressen.

Den var i min storlek, M, och gick på mig. Med nöd och näppe, om man bortser att jag inte fick fast dragkedjan på sidan. Andades med små andetag, eftersom den klämde åt bröstkorgen, och fick två extra bröst på köpet eftersom överdelen i byxdressen var ungefär 10 centimeter långt.

Så bytte om till de vackra och vida byxorna, med hög midja, som jag nu insåg var i storlek XL. Skulle de falla av mig?

 

Nej. Jag fick knappt på dem.

 

Hade jag kunnat knäppa byxknappen och suttit mig ner (man måste alltid provsitta byxor), hade jag spräckt upp sömmen, och fått ett inte små smickrande lufthål i baken.

 

13680274 10154137691973880 1242204627502637309 o
Den här klänningen fick jag på mig år 2016 och idag.
Skulle inte få den över huvudet om den skapades idag, av klädföretaget.

 

Nu är det inte så att jag har problem med att välja andra bokstäver än jag är van vid, men hur kunde jag inte ens vara i närheten att komma i en XL igår?

Hur kan kläder jag haft i två år, i storlek 38 ännu passa på mig här hemma, medan samma siffra (från samma företag) på nya kläder är att glömma?

Är det så att vissa företag väljer att sy sina kläder mindre, medvetet? Eller har de helt enkelt ingen koll?

 

Nu är det inte så att jag har problem att bära kläder i andra bokstäver jag är van vid, eftersom jag hellre bär kläder som jag känner mig bekväm i. Byxorna hade jag kunnat ta i storlek XX-XXXL, om de hade sytts i den storleken. Men det jag har problem med är att många, och speciellt denna klädbutik, tillverkar kläder som inte längre går på mig och så många andra människor.

Att alla som inte är en storlek 0 eller 1, inte hör till deras kunder. Det är ju ett medvetet val de gör.

 

 

Så, idag gjorde jag en beställning på ett set kläder från ett företag jag vet tillverkar kläder av bra kvalité, utan speciella normer som jag varken kan eller vill passa in i. Jag anser inte att någon siffra eller bokstav är bättre eller sämre på en kropp, och hela det här ämnet är problematiskt på så många vis. Men det borde vara lättare än så här att hitta kläder.

Och då borde jag redan har lätt från förr.

 

För att göra detta blogginlägg mera peppigt så vill jag att du ska tipsa mig om företag som gör snygga kläder, till alla människor, av alla former. 

Kommentarer

  • Tanten 24/05/2018 12:47pm (3 år sen)

    Haha! Tänk att inte ens smala flickor hittar något som passar! Då ska ni se när vi som drar större nummer ( och då är jag endast lönnfet) försöker hitta kläder! Hoppas de gamla kläderna i garderoben håller tills jag dör!

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 12:59pm (3 år sen)

      Det finns nog företag som gör valet att sy upp kläder för alla människor, i alla storlekar (och håller den storleken utan att göra en L till XS), men de är tyvärr få.
      Går också tydligt att se vilka företag som väljer att fotografera sina kläder med modeller som inte är pinnsmala, och deras kläder brukar oftast vara lättare att hitta något som ska passa en.

      Det är ju problematiskt, så hoppas det blir ändring och lättare för alla att hitta fina kläder att klä sig i, som man känner sig bekväm i. :)

  • Pia 24/05/2018 1:44pm (3 år sen)

    Fint att du lyfter upp detta ämne :) Hoppas de kommer in många fina tips :)

    Beroende på vilken typ av kläder man söker så brukar moda (Aukia), Halonen ha märken som har ”vanliga storlekar”. I varuhusen hittar man oxå mer ”vanliga storlekar”. Ja, Mango, Lindex och KappAhl har väl oxå helt ok urval.

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 1:50pm (3 år sen)

      Tack och tack för dina tips. Kappahl köpte jag senast ett klädplagg ifrån, och fick en fin upplevelse i att direkt finna något för mig och härlig personal. Ska kolla upp resten av butikerna du tipsade om :)

  • Nina 24/05/2018 2:49pm (3 år sen)

    Man skulle ju lätt tro att det är så men faktum är att klädkedjor faktiskt har gjort storlekarna större (t.ex. en S för några årtionden sedan är nu XS eller XXS). Detta för att de säljer mer kläder om kunden känner sig smal och nöjd med att de ännu kan ha samma storlek men också för att människorna överlag är större nu.
    Sen att olika butiker har olika mått på storlekarna beror helt enkelt på vilket grundmönster de väljer att utgå ifrån. Det finns inga regler som säger hur stora eller små de olika storlekarna skall vara.

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 7:44pm (3 år sen)

      Trodde det jag också till först, men då måste denna klädkedja som jag besökte igår göra tvärtemot, eftersom jag skulle ha behövt gå upp flera storlekar för att komma i något plagg.
      Dock googlade jag lite efter att ha skrivit detta blogginlägg, och såg att företaget blivit hårt kritiserat just på grund av att deras kläder krympt i storleken, och att folk har svårt att komma i dem om de inte är size zero.

      Sen är det något vi verkligen måste ändra på om folk skulle må bättre bara för att de får på sig en XS eller XXS. Har inte folk ätstörningar eller stora komplex på sin kropp från tidigare, så kan det verkligen trigga. Även omvänt, då jag (som är fullt "normal"storlek), men inte kunde hitta kläder i just denna butik.

      Nää. Hellre bojkottar jag och lägger mer pengar på kläder jag vet är av bättre kvalité och som först och främst passar mig.

  • S 24/05/2018 6:39pm (3 år sen)

    Jag tror snarare att lågpriskedjorna inte är så noga med storlekarna. För ibland får jag köpa xs och ibland L. Så när jag ska prova har jag börjat ta med flera storlekar för att det är så svårt att veta!

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 7:42pm (3 år sen)

      Ja, det här är nog ett stort företag men lågpris :D Så jag bojkottar dem framöver, och håller mig till de som jag "vet" producerar sina kläder etiskt, har bra kvalité och åtminstone kommer i. :)
      Hade som sagt köpt de där byxorna igår, om de hade gjorts i större storlekar, eftersom XL inte gick på min kropp.

  • Julia Holmqvist 24/05/2018 7:33pm (3 år sen)

    Intressant inlägg! Jag har däremot läst helt tvärt emot vad du skriver, att klädkedjorna faktist producerar större S storlekar idag än tidigare. Eftersom vi på jorden har blivit större än tidigare generationer så ändrar de därefter också storlekarnas mått.
    Det är såå krångligt med storlekar, speciellt om man vill beställa från nätet så kan jag på en sajt behöva xs och på en annan sajt behöva xl! Tycker alla kunde gå efter samma för att underlätta för alla liksom :D

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 7:40pm (3 år sen)

      Trodde det jag också till först, men då måste denna klädkedja som jag besökte igår göra tvärtemot, eftersom jag skulle ha behövt gå upp flera storlekar för att komma i något plagg.
      Dock googlade jag lite efter att ha skrivit detta blogginlägg, och såg att företaget blivit hårt kritiserat just på grund av att deras kläder krympt i storleken, och att folk har svårt att komma i dem om de inte är size zero.

  • Soulmama 24/05/2018 8:54pm (3 år sen)

    Jag handlar ju det mesta på loppis och går då efter ögonmått, inte storlekslappen, och provar det som ser lagom ut. Men jag har haft stora problem sen jag gick NER i vikt med att kunna välja något enbart efter storlek, så att shoppa på nätet går bort. Ibland kan jag komma ner till en M till och med, men L oftast. Men ibland blir det XL eller större, och det hade jag ju på mig då jag var 40kg tyngre. Så något har nog blivit totalsnett med storlekarna. Dock är jag glad att t.ex. Lindex inte längre har en skild plats och skilt märke för stora storlekar, utan det mesta görs i fler storlekar.

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 9:19pm (3 år sen)

      Tack för din kommentar. Och JA, något har blivit riktigt knasigt med klädstorlekarna. Och att många affärer fortfarande har dem på skilda avdelningar, eller att lika många plagg inte sys upp i större storlekar. Så skevt.

  • Sara 24/05/2018 10:42pm (3 år sen)

    Känns verkligen som att en del klädkedjor inte är nog alls med storlekarna, så väldigt bra att du tar upp dett ämne!
    För ett tag sedan köpte jag ett par byxor som jag gillade väldigt mycket och därför bestämde jag mig för att köpa ett till par (fast i annan färg).
    Dock blev jag tvungen att vid andra köpet ta ett par byxor som var två storlekar större. Och det var bara någon vecka mellan köpen. Och jag köpte båda paren på exakt samma butik. Med andra ord helt samma byxa i samma modell, men i olika färg...
    Det som känns mest provocerande är nog att jag använder båda byxorna och märker ingen skillnad i storleken på dom. De sitter precis lagom tight båda två och är lika långa i benlängden? Fattar liksom att det kan varierna någon storlek mellan olika typer av plagg på samma affär, men inte att det kan skifta flera storlekar på exakt samma plagg ??

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 10:53pm (3 år sen)

      Åh herregud :'D Du borde ta bild av båda byxorna för att visa hur det ser ut, och skicka till klädföretaget. Helt knasigt ju! :D

  • Erica 24/05/2018 10:53pm (3 år sen)

    Jag har bojkottat den kedjan länge! Jag som alltid använt 40-42 hittar inte ens storlekar som går på mig längre!
    Blev föresten väldigt förvånad över klädutbudet på tokmanni, av alla ställen!! Hittade flera sommarklänningar där och några vida, tunna byxor.

    • Caroline Eriksson 24/05/2018 10:55pm (3 år sen)

      Hehehe, var det tydligt vilken klädkedja jag besökt? ;)
      Åh Tokmanni, av alla ställen! Var ba dit när de öppna i Vasa för evigheter sen. Får väl göra ett nytt besök snart. :)

  • Elle 25/05/2018 3:43am (3 år sen)

    Håller helt med övriga kommentarer angående knasiga storlekar, speciellt på hm... å joo faktiskt jag blev också tipsad nyligen om Tokmanni, och mycket positivt överraskad över utbudet! :)

    • Caroline Eriksson 25/05/2018 2:24pm (3 år sen)

      Nu måste jag verkligen kolla tokmanni om ni är två i kommentarsfältet som tipsat om det :D

  • Malena 25/05/2018 9:51am (3 år sen)

    Jag jobbar med mönsterkonstruktion och passform och tycker det låter väldigt konstigt att kläderna sitter så illa. Så ska det såklart inte vara!!
    Jag tror inte företagen gör kläderna mindre idag, eller det hoppas jag innerligt på i alla fall... Ett problemet med storlekarna S och XL är att det kan variera kraftigt märken emellan. S motsvarar oftast 36 eller 38, men storleken XL kan motsvara 50 på vissa företag och 42 eller 44 på andra (men inom ett företag ska det ju såklart inte variera). Sedan kan det lätt hända att det har skett något fel under utvecklingsprocessen. Det har gått lite för snabbt att ta fram plagget och man har inte hunnit arbeta igenom passformen ordentligt. Vilket är hemskt, det är viktigare att plagget ska ut snabbt i butik än att se till att det blir riktigt bra... Eller det har blivit fel i produktion och måtten är för små. Eller det blivit något knasigt i graderingen. Eller, det kan till och med vara så att det hamnade fel storlekslapp på plagget. Mycket kan gå snett innan plagget når butiken. Jag hoppas ju nästan på att det skett något fel, vill ju inte tro att företaget gör medvetet mindre kläder. Det tappar man ju kunder på och det är en ekonomisk förlust och det vill ju alla vinstdrivande förtag undvika.
    Jag tror att företaget verkligen vill ha denna feedback, alltså en bild på plagget eller ordernumret och i vilken butik du hittade plagget i och mejla det till deras kundservice. Designteamet är kanske omedvetna om läget och kommer gärna vilja gräva i vad som har hänt!

    • Caroline Eriksson 25/05/2018 2:24pm (3 år sen)

      Tack för din kommentar :) Jag tror att många av de som har upplevt samma som jag, som man kan finna i kommentarsfältet, har varit till exakt samma butik jag var till. Samma butik har fått enormt mycket kritik de senaste åren just på grund av det här problemet, och ärligt tror jag inte de bryr sig.
      Kunder har de ändå, även om de kanske inte använder större storlekar (alltså, över strl 38).

      För mig gör det inget, eftersom jag hittade kläder någon annanstans ifrån. Men det som stör mig är att så många andra inte ska kunna hitta kläder där.

  • Ida 25/05/2018 7:59pm (3 år sen)

    Jag är en liten xs och brukar ha motsatt problem! Finns bara ett fåtal kedjor som har tillräckligt smala kläder, eller så är de istället för korta. Så jag hoppas ju vetkligen att dessa kedjor inte förstorar storlekarna för då kommer jag inte hitta något som passar längre. Alla kedjor kan ju inte ha en passform som passar alla, utan de baserar sig ju på en specifik målgrupp oftast.

    • Caroline Eriksson 27/05/2018 12:02pm (3 år sen)

      Tror inte alla kejdor förstorar sina kunder, eftersom denna kedja som jag bloggat om och som många i kommentarsfältet kände igen verkar göra sin kläder mindre. :)

      Dock ska det ju borde gå åt båda hållen, att vare sig man är XS eller har XXXL (eller ännu flera X) på kläderna, att det ska kunna gå att hitta kläder för alla.
      Det som störde mig på denna klädkedja är att de inte fokuserar på andra som inte är S eller mindre. :)

  • Malin 26/05/2018 5:21pm (3 år sen)

    Jag kan rekommendera holyclothing.com. De säljer etiskt tillverkade kläder från Indien i storlekarna S-5XL. Jag blev jättenöjd med mitt köp därifrån. Stilen är kanske inte allas "cup of tea", men kläderna är i mina ögon både vackra och bekväma. :)

    • Caroline Eriksson 27/05/2018 12:00pm (3 år sen)

      Tack för tipset! Tittade till sidan nu och holy moly vilka vackra kläder. Kan tänka mig att man känner sig som en vacker älva i dem. :)