bloggheader6

Tips för en sund relation till telefonen

Skrivet av Caroline Eriksson 07.04.2016 | 8 Kommentarer

Kategorier:

Sist jag skrev om porr, mobbning och telefoner så blev folk väldigt engagerade. Inte många höll med mig, med att det är dumt att samla in barnens telefoner under skoldagen. Det är helt okej. Man behöver inte hålla med mig om allt. Nu är i alla fall telefonerna på tapeten igen. Att samla in alla telefoner skulle vara i strid med yttrandefrihet och att det finns inget stöd i lagen att tvinga en elev att överlämna sin telefon. Folk är rädda för att bli fotograferade och filmade under lektionen och hamna på snapchat, instagram och alla sociala medier som finns i världen.

 

Det är väldigt svårt att skydda människor från mobbning. Såna fasoner håller vissa människor på med hela sitt liv, och det är tråkigt. När en människa mår så dåligt i sitt inre att de måste ta ut det på andra. När det kommer till att fotografera andra utan tillåtelse, för det är helt lagligt, så tycker jag att man borde ha folkvett och samvete. Det materialet ska INTE användas i kränkande syfte. Och man får väl ta och informera det åt barnen. Lära dem respekt.

 

Men är vi inne på respekt och telefoner så är det ett litet problem. Skulle jag ta i hårt så behandlar vi våra medmänniskor respektlöst när vi ser till relationen till vår telefon. De är ju med överallt. Oftast i handen var tredje sekund. Och jag höjer mig inte till skyarna och är skenhelig. Vill man få kontakt med mig så kan ni ge tusan på att jag har telefonen i närheten. 

 

Men det är kanske nyttigt att se över sin relation till telefonen. Hur ofta kollar du facebook / instagram. Pillar lite smått på telefonen eller få total panik när du inte hittar din telefon?

 

 

5 tips till en lite mer sundare relation till din telefon:

1. Stäng av den. Helt. Det behöver inte vara långa stunder. Men stäng av den när du är på dejt med din partner, på bio eller på barnens teaterföreställning i skolan. Är den på så frestas du av att kika på den.

2. Inget ljud. Min telefon är på ljudlös på natten. Jag vill inte förstöra en skönhetssömn av att telefonen pipar till. Är jag ledig får telefonen vara ljudlös långt in på dagen.

3. Lämna den hemma. Ofta kommer jag på mig att ha telefonen hemma. Den behövs inte när man ska till butiken eller umgås med vänner.

4. Låt den vara på kvällen. Det blåa ljuset från telefonen förstör vår nattsömn, så om inte för annat, så för den orsaken låt telefon, dator och ipad's vara på kvällen. Här är jag inte skenhelig och måste erkänna att jag ser det som avkoppling att spela candy crush på kvällen.

5. Ta kontrollen! Telefonen är inte ditt liv och du överlever utan den och behöver inte vara uppkopplad dygnet runt. Istället för att uppleva världen genom skärmen, så lyft huvudet och se världen med dina ögon.

 

candycrushcat

Den här bilden är från igår kväll. Jag varvade ner med Candy Crush och Mr Fantomen i famnen. Det gick bra att spela och paja om katten med andra handen, även om det vettigaste hade varit att vara fullt närvarande på katten. Förlåt frassen.

 

Skriv gärna en kommentar vad Du har för relation till din telefon. Eller om du har egna tips för hur man får en sundare relation till telefonen.

Kommentarer

  • Yvonne 07/04/2016 12:47pm (6 år sen)

    https://ynasman.wordpress.com/2016/02/25/skarmtid-eller-vad/
    :)

  • Pernilla 07/04/2016 1:54pm (6 år sen)

    jamen så är det!! att vi inte kan hålla oss borta från telefonen. jag blir rent ut sagt lessen när jag kommer ex till kafferummer på jobbet och 4-5 pers sitter vid ett bord och 4 av dem pillar på sin telefon - istället för att prata med varann. och då man sitter vid matbordet o telefonen plingar I ett och man bara måste kolla läget. Senast förra vekcan var jag på ett kalas där en av gästerna satt nersjunken i soffan å pillade på telefonen, Varför kom personen på kalaset då?????

    nee, tror det är därför min telefon går att ringa o messa, inget internet Inga appar spel mm. jag är stenålders me det och tanker fortsätta en tid till :D

    • Caroline Eriksson 07/04/2016 7:12pm (6 år sen)

      Tekniknörd som jag är så tycker jag om alla funktioner som en telefon kan ha i dagens läge. Men är man och tanken är att man ska umgås med människor, då är det ledsamt om alla sitter och glor i telefonen. ;) Har nog funderat om (när) telefonen min går sönder, om jag ska byta till en stenåldersknapptelefon. Men det ser vi den dagen :D :D

  • Julia 07/04/2016 2:12pm (6 år sen)

    Jag vet, att jag spenderar allt för mycket tid framför telefonskärmen. Jag ligger ALLTID på kvällarna och pillar på telefonen allt från 15minuter-1h före jag börjar sova. Vilket jag stör mig på, MEN HUR SKALL MAN SLUTA??
    Jag försöker avvänja mig själv, och lämna telefonen i ett annat rum när jag pysslar på här hemma, men det är inte lätt. Skrämmande att telefonen har blivit en så stor del av våra liv.

    • Caroline Eriksson 07/04/2016 7:14pm (6 år sen)

      Haha, har just suttit och skrivit om förändring i mina studier till Hälsoinspiratör och det är en av alla stadier till förändring. Att man vet av problemet, men inte riktigt hur man ska göra. Jag tror att det första man måste göra är att faktiskt stänga av telefonen och låta den vara. Som vilket beroende som helst så tar det ont och är jobbigt i början, men abstinensen går över, man överlever och det blir lättare sen vartefter. :)

  • Isa 07/04/2016 4:14pm (6 år sen)

    Kör oxå stenåldersmodellen, en gammal Nokia från slutet av 2010-talet samt en ny smarttelefon utan internet. Funkar alldeles ypperligt är på vischan =).

    • Caroline Eriksson 07/04/2016 7:15pm (6 år sen)

      Okej! :-) Själv så håller jag mycket kontakt med min mamma via facebookchatten och whatsapp och i såna fall är det bra med smarttelefon och internet på telefon. Men det ska ju vara måtta med allt :D

  • Lena Törnroos 07/04/2016 6:07pm (6 år sen)

    Jag håller helt med dig och tycker jag själv har ett rätt sunt förhållande till min telefon.. Mår bäst (och somnar bäst) då jag på kvällen lägger bort telefonen då jag lägger mig i sängen och istället läser en hederlig bok. Tycker att det är något av det mest avkopplande för hjärnan! Nu har jag dock varit inne i en period då det inte alls lyckats..så skärpning! Men jag har också börjat ha telen inte bara på ljudlös under natten, utan också på flygplansläge! :) Det ska vara mycket mindre strålningen då och alarm och sånt fungerar ju ändå men du slipper bli störd och sönderstrålad.. ;) Tips tips!

    • Caroline Eriksson 07/04/2016 7:16pm (6 år sen)

      Åh, tack för tipset om flygplansläge! Visste inte att alarmet funkar ändå. Det har hindrat mig mest för att trycka på flygplansläge då jag är rädd att försova mig.. Ska prova! :-) Jag får ta och låna en bra bok nu när jag är klar med mina studier till Hälsoinspiratör, och se om det är mer avkopplande än Candy Crush :)

  • Maria 07/04/2016 7:54pm (6 år sen)

    Jag tycker jag har ett rätt sunt förhållande till min telefon ändå, värre är det egentligen med min laptop, är jag hemma spenderar jag väldigt mycket tid med den... Om jag verkligen umgås med folk sitter jag inte och håller på med min telefon hela tiden, som så många andra gör. Kanske för att jag är 80-talist, vad vet jag.. ;)

    • Caroline Eriksson 07/04/2016 8:29pm (6 år sen)

      Jag tror inte det har med vilket årtal man är född. Det är nog ett beteende som har uppstått iom att tekniken gått framåt :D

  • pia 07/04/2016 9:52pm (6 år sen)

    Tycker att jag själv ibland använder telefonen för mycket. Men på barnens julfest eller andra jippon i skola/dagis, no way! Telefonen är hemma. Förvånansvärt många föräldrar sitter faktiskt där i bänkraden o knapprar på telefon istället för att se på sina barn. Fruktansvärt.
    Är vi på besök hos vänner eller dylikt så är telefonen med, tryggt liggandes i jackan eller väskan, främst så att barnen ska kunna få tag på mej när som helst. Men att sitta o surfa när man är hos vänner är ett big no no.

  • LillMorran 08/04/2016 7:31am (6 år sen)

    Folk verkar ha glömt att det är barn och unga under mydighetsålder som det pratas om nu just. Men hur ska dessa "barn" fatta att det INTE är ok att sitta o pilla på telefonen under lektionerna och att det INTE är ok att fota/lägga upp foton av andra utan lov, på socaial medier (vilket många vuxna inte heller fattar)! Så det att det bryter mot yttrandefriheten så är bara skitprat, det är väl bara ett sätt att slippa ta ansvar! Det är som en gammal goding till ordspråk. It´s not what you say, it´s what you do - som lär era ungar!