Tror du på Gud?

torsdag 17 januari 2019 - 12:47 | 9 Kommentarer

”Tror du på Gud?”

En fråga jag så många gånger fått tidigare, och som jag vet med säkerhet att jag kommer att få igen. Sist och slutligen kanske det inte handlar om mig och det svar jag kommer att ge, utan innerbörden av vad man själv vill tro och känna. En tro och trygghet om att det kanske finns något mer än det som är nu. Att det kanske finns en plats där vi inte behöver känna fysisk eller själslig smärta. En plats där vi kanske inte behöver vara ensamma.

 
Men jag tror inte.

 
Kan inte minnas när jag slutade tro, eller om min tro någonsin varit stark. Jag är inte konfirmerad. Jag hör inte till kyrkan. Egna beslut jag gjorde och står för än idag.

 


När jag häromdagen läste kyrkoherden och kaplanens insändare i Sydin's tidning, fick jag för det första nackspärr av den rädsla och dåliga stämning de spred, men kände även en sorg för alla unga som behövt komma i kontakt med dessa typer. 

Kom ihåg att en Gud och kärlek är ingenting vad debattartiklarna säger sig vara. Deras texter var enbart rädsla, och säger mer om dem själva än andra.

 
Jag har ingenting att säga vad andra väljer att tro, och bryr mig sist och slutligen inte vad din religion är, eftersom jag tror vi kan mötas halvvägs ändå. Men att använda en Gud för att sprida sitt hat och rädsla är bara så onödigt, och inte något eller någon jag vill stå bredvid.

Att i Guds namn ta ifrån sig sitt ansvar som vuxen, samt undvika möta konsekvenserna av sitt beteende, är helt ofattbart för mig. Och det är just det de här debattartiklarna har gjort.

 


”Tror du på Gud?”

”Jag tror på kärleken”, är mitt svar. Att det finns sätt att möta varandra, oberoende religion, sexualitet eller var i världen vi är födda. Jag vill tro att det är fler av de som bemöter varandra med kärlek och respekt, än de som nu lyckats såra så många. Att kärleken är så mycket större än rädslan.

  

Hatten av för Kristinestads högstadie och gymnasium som bryter samarbetet med prästerna, och för alla som tar sitt avstånd från de åsikter dessa debattartiklar har (oberoende tro, för allt det här handlade inte så mycket om gud eller kyrkan överhuvudtaget, utan bara rädsla) för att visa att det är kärleken som vinner.

 

Kärleken vinner. Alltid.

 

jagochfantomen 4

Jag och Fantomen som välkomnar kärleken, och tar avstånd från rädsla och hat.

 

9

Kommentarer

  • lilla jag

    17.01.2019 20:03 (30 dagar sen)

    När min pappa begravdes predikade prästen om att han var en syndare, Det var han inte.
    Då fanns inte eroakirkosta.fi så på måndagen gick jag till prästen och strök mej ur kyrkan och det har jag inte ångrat en dag.

    • Caroline Eriksson

      18.01.2019 10:03 (29 dagar sen)

      Så ledsen att läsa din kommentar. :(


  • Sanna

    17.01.2019 21:17 (30 dagar sen)

    Lite OT, på tal om att inte ta sitt ansvar som vuxen. Det är skrämmande många som jag stött på som använder Gud som en avlastning för samvetet, för Gud förlåter och sedan är det i det förflutna.

    Homosexualitet fördöms, men att slå sin fru är alldeles förlåtligt för "det är mänskligt att fela".

    Självklart tänker långt ifrån alla kristna såhär, men en tillräckligt stor del för att det ska tålas att tas upp till diskussion ändå.

    • A

      17.01.2019 22:20 (30 dagar sen)

      Hej! Är troende och kan nog säga att jag inte tror att någon kristen vid sina sinnens fulla bruk skulle säga att det är ok att slå sin fru. Förstås finns det alltid ett ansvar över sitt eget handlande.

      • Caroline Eriksson

        18.01.2019 10:03 (29 dagar sen)

        Jag tror inte att någon som skadar en annan människa, fysiskt eller psykiskt, är vid sina sinnen fulla bruk. Oberoende vad man tror på. :)

      • Sanna

        18.01.2019 21:00 (29 dagar sen)

        Nej, jag har inte stött på någon som sagt att det är ok, men däremot de som tycker att våldsbrott etc är fullt förlåtligt just för att Gud förlåter alla synder.


  • Julia Holmqvist

    18.01.2019 09:53 (29 dagar sen)

    Jag är också troende och är inte det minsta emot homosexualitet utan tvärtom - tror starkt på ett jämlikt samhälle där alla ska få vara precis som de är födda och skapta. Jag försöker komma ihåg att kristendomen är SÅ mycket större än lilla Finland och dess extrema personligheter som får plats i media - eller förhoppningsvis så mycket mera än de du mött som ser Gud som en avlastning av samvetet. Låter helt absurt tycker jag.

    Det är så otroligt synd att läsa denna insändare i ÖT - skriven av någon som verkligen måste vara osäker i sig själv. Blev verkligen arg och ledsen! Tänk de som redan är osäkra i sin sexualitet och kanske inskriven i kyrkan, hur hemskt det måste kännas för hen att läsa sånt.

    • Caroline Eriksson

      18.01.2019 10:02 (29 dagar sen)

      Det finns ju extrema fall av alla de sorter, och jag är ju medveten om (och försökte få fram det i texten även om det var lättare sagt än gjort) att all kristendom är inte som de ord som kaplanen och kyrkoherden förde och predikade.

      Publicerades insändarna i ÖT också? Såg ba i Sydin att de tog upp en hel sida, och det brast i mitt hjärta.
      På samma sätt som jag känner att jag har ansvar för vilka kommentarer jag publicerar, har väl också en tidning ett ansvar för vad de publicerar, även om det inte är deras ord?

      Många som redan är osäkra i sig själva, eller starkt troende och född till en familj och släkt där Gud är den största kärleken, kan bli väldigt förstörda och hamna längre ner i ett mörkt hål av de ord som blev publicerade. :(

      Tack och lov verkar det ju som att många har satt ner foten och visar att det inte var okej beteende det kaplanen och kyrkoherden gjorde. :)

      Ha en fin dag Julia!

      • Julia Holmqvist

        18.01.2019 12:48 (29 dagar sen)