Vad skulle ett DNA-test göra åt mig som person?

måndag 23 oktober 2017 - 10:30 | 7 Kommentarer

Skulle du DNA-testa dig för att se ditt djupa ursprung? Inte bara de fyra eller fem generationer du redan vet av, utan längre? Skulle du dessutom våga gräva djupare i ditt DNA för att se vilka olika anlag för sjukdomar du bär på?

Är det 5% eller 95% chans att det du idag gör, kommer du om 30 år ha glömt?

 

Jag fick ett litet infall i helgen och halvt bestämde mig för att göra ett sånt där DNA-test. Främst för att jag egentligen inte vet någonting alls om mina förfäder. Från pappas sida tar det stopp vid min farmor och farfar, samma från mammas sida. Har jag försökt gräva längre, så tar det stopp vid Kajsa Eriksdotter Ohls (mammas sida), som 1860 byggde med egna händer Lundagårds hus.

Jag vill veta mer! 

 

Vem är jag? Varifrån kommer jag? Finns det italienskt blod i mig som styrker mitt temperament.
Hur många procent neandertalare har jag inom mig?

Tydligen kan även ens DNA berätta om man gillar sura eller söta saker, om man har unibrow och vad man bäst är lämpad för att arbeta med. SPÄÄÄNNNANNNDEEE.

 

Dock finns det något jag undrar över. Om jag nu skulle betala hundra euro mer för att få reda på vilka sjukdomar jag har anlag för, vad gör jag sen? Vad gör ett besked om att jag har stor risk att bli dement eller få cancer, åt mig som person?

 

 

Om det redan nu finns saker jag kan göra och undvika för att förhindra att bli sjuk senare i livet, varför behöver jag något svart och vitt för att göra den förändringen? Har det sist och slutligen någon betydelse vad jag gör?

Om jag visste att jag om 50 år har glömt allt det jag är idag, hur skulle jag uppleva dagen idag? Skulle jag fotografera eller dokumentera min dag mer?

Skulle jag leva lite mer i nuet, eller helt och hållet fastna i en framtid som ändå kanske inte blir verklighet?

 

Ju längre denna text blir och ju mer jag tänker på detta så är jag i valet och kvalet om ett DNA-test är det jag vill göra just nu. Jag vet ju redan att det finns cancer, demens, hjärt- och kärlssjukdomar och gud vet vad i mina gener. Vet bara inte hur nära det är mig, och så får det vara.

För idag.

 

 

Har du eller skulle du kunna tänka dig att göra ett DNA-test?

 

IMG 3

7

Kommentarer

  • Jessica

    23.10.2017 12:13 (27 dagar sen)

    Jag skulle också gärna DNA testa mig. Är intresserad av släktforskning och tycker detta skulle vara otroligt intressant att veta! Undrar om du hittat något tillförlitligt företag? Är lite skeptisk till att det verkligen fungerar...

    • Caroline Eriksson

      23.10.2017 16:53 (26 dagar sen)

      Jag var väldigt skeptiskt, tills jag pratade med några som gjort detta test och faktiskt kommit i kontakt med avlägsna släktingar i andra länder. Det är bara det som nu gör en skeptiskt, om man vill ha kontakt med människor man inte känner. Hehe. ;) Skämt åsido, så hittade jag en blogg som släktforskar via DNA, och han listade åtminstone tre olika företag som är pålitliga. http://sjolunds.se/dna-genealogi/?page_id=16

      • Jessica

        23.10.2017 21:46 (26 dagar sen)

        Tack så mycket för informationen!! :) Låter spännande!


  • Lilla My

    23.10.2017 15:59 (27 dagar sen)

    Nej, jag skulle inte göra ett sånt kommersiellt test. Jag tycker inte att det ger någon vettig information, och dyrt är det. Bara för att jag vet om jag har x% Neandertal-DNA eller vet något annat om min ursprung så blir jag inte mycket klokare, det hjälper inte vid släktforskning, t.ex. De egenskaper som testar för (t.ex sur eller söt smak), det vet jag redan, hårfärgen vet jag också redan. De andra gener som man testar för, t.ex. för olika sjukdomar, ger inte hela sanningen, endast vissa alleler testas, men inte alla gener som kan leda till en viss sjukdom. Därtill får du ingen medicisk rådgivning om du får ett svar om att du eventuellt har anlag för en viss sjukdom. Detta får du om du gör ett test via sjukhus. Jag har däremot testats för en genetisk sjukdom som finns i vår släkt, och jag vet att jag har samma mutation som mina släktingar, och går nu på regelbunden kontroll på sjukhus. Detta test är gjort via sjukhuset och svaren har diskuterats i samråd med experter inom sitt fält.

    • Caroline Eriksson

      23.10.2017 16:47 (26 dagar sen)

      Det test jag har tittat in så lista flera genetiska sjukdomar, och dess gen och variationer. Självklart är det billigare och framförallt bättre att man gör ett test enbart för sjukdomar, om det är det man vill och behöver för sin egen hälsas skull. Dock tror jag inte att just dessa test är just till för att byta ut sjukvården eller något annat. De jag känner som gjort detta test har lyckats komma kontakt med släkt i andra länder, och de har inte ångrat sig att de gjorde testet. Jag som t.ex älskar olika personlighetstester, är mycket intresserad av neandertalarna och framför allt vill veta mer om varifrån jag härstammar, så skulle gärna betala den summa pengar det kostar, för att se hur mycket av det som verkligen stämmer. De pengarna som andra kanske skulle lägga på annat som ger dem glädje. Så summa summarum. Jag håller med dig att om det finns en stor risk att man har en allvarlig genetisk sjukdom, självklart tar man då kontakt med sjukvården. Vill man spendera pengar på något som intresserar en och ger en glädje, så gör man det. :)


  • Frizz

    23.10.2017 16:43 (26 dagar sen)

    Inte samma som DNA, men vill ändå påpeka att det knappast finnns nåt så välutforskat- o dokumenterat som österbottniska släkter. Så det är nemas problemas för dig att forska vidare så länge kyrkböcker finns (ner till 1600t). Men vad som hände innan dess - det behöver nog DNA svara på ?

    • Caroline Eriksson

      23.10.2017 16:50 (26 dagar sen)

      Min sambo har hela sin släkt sparad på dokument, då en i hans släkt släktforskat från hans pappas sida. Jag som är född på Åland, men uppvuxen i Österbotten, så har varken lust eller tid att gå igenom en massa kyrkböcker. :) Det roliga med dessa DNA-test verkar vara då man kan se på kartor varifrån den "första" kvinnan härstammade, och hur man är just där man är idag. ;)