bloggheader copy

Vem regerar (blogg)världen? Kvinnan!

Skrivet av Caroline Eriksson 27.06.2016 | 8 Kommentarer

Kategorier:

Jämlik fördelnimg (hycklare.du@outlook.com)
"Lustigt att du skriver om jämlikhet och feminism på din blogg men ändå är bara 7 av 44 bloggare manliga på sevendays dvs. 18,9 procent. Snacka om propagandakanal för unga feminister som hss utövar här... Gör dig själv en tjänst och skriv från ett opartiskt perspektiv, du vinner mycket mer på det."

 

Det var en lustig kommentar som damp in på bloggen igår. Så här tänker jag.

 

1. Jag skriver om precis det jag vill.
2. Förstår inte varför det skulle vara mindre värt, att jag som kvinna skriver om jämlikhet på bloggen, när det finns sju män på samma bloggportal. Skulle min åsikt på något sätt ha mer värde om det var fler män som bloggade?
3. Det har alltid varit och är fortfarande färre män som bloggar, om man jämför med de som identifierar sig som kvinna. Sju män på en bloggportal är ju riktigt bra tycker jag. Jämför man det med svenskfinlands bloggvärld så är det mycket.
4. Och det är inte heller mitt eller någon annans fel att det är just färre män som bloggar. Här på Sevendays eller i resten av bloggvärlden. Alla, även män, får ansöka att blogga på Sevendays.

 

Det finns  fortfarande  de som kan fnysa och tycka att bloggar är ”tramsiga”. Som har fått det här med bloggar om bakfoten. Som inte förstår vitsen med att dela med sig av sina tankar. Sånt hör man oftast från de som inte läser bloggar. Och kanske är det därför som  ”inte alla män”  har börjat blogga eller läser bloggar. Rädd att förknippas med något som klassas som feminimt och  ytligt. Och vet ni? Jag kunde inte bry mig mindre. Jag tycker folk ska göra det som gör dem glada. OBS! Jag har ändå rätt så många män som läser min blogg dagligen, och jag är lika tacksam mot er som mot alla mina bloggläsare.

 

Om ni visste vad mycket  bloggen  gett mig. Jag har bloggat i 10 år nu och allt den gett mig är jag evigt tacksam för. Det ser jag som en vinst.

 

 

Önskar jag hade varit med på  Underbara Claras  föreläsning tidigare i år. Bland annat pratade de om män och bloggar där. Anna-Lena skrev efter föreläsningen om en fråga de ställt till Clara: ”...hur man ska få männen mera aktiva i bloggvärlden. Clara svarade att  män  kanske inte behöver finnas överallt. De är ju ändå i  majoritet  på så gott som alla andra ställen, så varför inte låta den här världen  domineras  av kvinnor?”

 

Sug på de meningarna en stund.

 

Känner ingenstans att jag är  mindre  feminist  eller är en hycklare, bara för att vissa inte har fattat hur givande det kan vara att blogga. Än idag  förtrycks  kvinnor  som inte kan säga sin åsikt. Därför är jag så  tacksam  över att jag, som kvinna, har möjligheten att uttrycka mig via bild och ord. Jag skruvar inte bilar, påtar i rabatten eller bakar pajer, för jag är inte intresserad av det. Men blogga och fotografera, det tycker jag om. Och är  duktig  på det.
Ser man det till det ”riktiga livet” så är inte heller min sambo och jag mindre jämlika, bara för att vi inte håller varandra i handen 24/7 eller har samma intressen på alla plan. Jämställdhet handlar inte om att man ska apa efter varandra.

 

 

Ordet feminist väcker tydligen också känslor hos folk. Raderade en viss app igår efter att ha läst elaka kommentarer om just feminister. De skulle rullas in i en matta och kastas i en sjö, piskas och tvingas till sex. Ropar kvinnan ”NEJ”, så ska man lyssna om hon verkligen menar det. För ett nej är ju inte en självklarhet. Skäms på er.

 

Ska ni skriva något på internet så ska ni väl ha lite logik bakom? Och sluta vara så elaka. Hitta istället något som ger er glädje i livet. Typ, fa ut å doft på blommona.

 

IMG 4681

Kommentarer

  • Karolina Åsmus 27/06/2016 12:26pm (4 år sen)

    Men jisses, nog är det nu ett himla tjat om karar i bloggvärlden. Börja blogga då liksom! Det är ju inte som att vi kvinnor bestämt att gubbarna inte får vara med haha!

    • Caroline Eriksson 27/06/2016 12:35pm (4 år sen)

      Ja, det är ju inte som en grupp man behöver en inbjudan till. ;-) Men tydligen något som folk funderar på så det här blev mitt svar.

  • Cindy Viinikka 27/06/2016 2:08pm (4 år sen)

    "typ, fa ut och doft på blommona" :')

  • Isa 27/06/2016 2:43pm (4 år sen)

    Alltså, det finns folk till allt... Keep up the good work, gubbarna får ta plats nån annanstans =).

  • Anna 27/06/2016 5:17pm (4 år sen)

    Men jag är väldigt nyfiken på hur denne någon som kallar dig för hycklare resonerar, så om du som så fyndigt hittade på en mailadress där du benämner Carro som hycklare läser detta kan du väl svara på följande:

    1. Varför är Carro en hycklare för att hon skriver om saker som berör henne?

    2. I vilken bloggvärld får män INTE starta en egen blogg och skriva om det som de vill? Varför har kvinnor ett ansvar att skriva om jämställdhet ur en mans synvinkel? Det kan de gärna få berätta om själva! Jag tror många gärna lyssnar. Men hur är det Carros ansvar att inte skriva om det hon upplever och tycker? Skall Carro tala för alla män?

    3. Tycker inte du att det är lite barnsligt att skriva en kritisk kommentar där du går till personangrepp och inte skriva under med eget namn?

    • Caroline Eriksson 28/06/2016 8:26am (4 år sen)

      Ibland är det svårt eller omöjligt att ens komma underfull med hur vissa resonerar. ;-)

  • PJ:s byffé - Från by till fe 27/06/2016 8:03pm (4 år sen)

    Jag läser din blogg regelbundet och är ett stor fan av Fantomen. Nå, det visste du kanske sedan tidigare? Jag kollar också Clara Lidströms blogg och bevistade hennes och Annakarin Nybergs föreläsning i april. En intressant kväll som gav en hel del tänkvärt men en sak kunde jag inte hålla med om fullt ut och det var påståendet som du citerar i ditt inlägg, nämligen att det kanske inte gör så mycket att män inte är så aktiva inom bloggandet. Att det inte är jämställt mellan män och kvinnor på många andra områden tycker inte jag rättfärdigar ett sådant påstående eftersom jag anser att varje människa, man som kvinna, ung som äldre, invandrare som inföding etc har rätt att uttrycka sig på olika sätt, även på en blogg. Varje människa har något intressant att berätta om bara lusten och förmågan att plocka fram det väsentliga finns. Att sedan inte så sker utan bloggandet domineras av kvinnor är för mig ett mysterium som bara de icke-bloggande, icke-bloggläsande männen kan ge svar på, om de ids.

    Möjligen kan det vara så att kvinnor har lättare att uttrycka sig skriftligt, samtidigt som det finns många stora författare och skribenter bland männen, men då är det ofta på en professionell och konstnärlig nivå. Det kan också vara så som du skriver, rädsla för att bloggandet klassas som tramsigt, feminint och ytligt. De flesta bloggar jag läser är skrivna av kvinnor även om två av de bästa bloggar jag läst var skrivna av män, tyvärr avslutade nu. Med det inte sagt att det borde vara fifty/fifty, det kommer i stort mycket an på vilket intresse man har för att skriva och läsa. Dock ser jag det som en förlust att inte fler män bloggar på ett mera personligt plan. Jag tror att det skulle tillföra större förståelse mellan könen och ett en bättre stämning i samhället.

    För att något beröra den kommentar du fick så har du naturligtvis ingen skyldighet att vinkla din blogg från ”ett opartiskt perspektiv” (vad det nu kan innebära?) utan du skriver vad du själv vill. Det är din blogg. Att du skriver om jämlikhet och feminism har väl heller inget att göra med könsfördelningen bland Sevendays bloggare.

    Den som skrev kommentaren ondgjorde sig över unga feminister, att de får skriva via Sevendays. Så mycket skriveri om feminism förekommer det väl ändå inte men idag finns det tyvärr konservativa krafter som stör sig på att kvinnor, och då speciellt unga kvinnor, tar sig ton och skriver om sin vardag, sina tankar och sina angelägenheter. I långa loppet kan det bara åtgärdas med mera inlägg i ämnet!

    Skrivet av en gubbe nån annanstans. ;-)

    • Caroline Eriksson 28/06/2016 8:34am (4 år sen)

      Tack för din kommentar. Intressant att läsa hur du tänker angående detta. :)
      Vad man är duktig på eller intresserad av har ju inget med kön att göra. Så alla, vilken könsidentitet de än identifierar sig med, har samma rätt och möjligheter till att uttrycka sig via text. Det säger jag inte emot.

      De flesta av alla negativa kommentarer jag fått under min tid som bloggare, har varit skrivna av män, så jag tror att om de använde sin energi och kapacitet att uttrycka sig på ett mer givande sätt, så skulle de också vinna på det.

      Och alltid kommer det att sticka någon i ögonen, vad man än gör eller säger, men det lättaste då för människan det sticker i ögonen för är att 1. inte se på sånt som gör dem illa till mods och 2. fa ut å doft på blommona. ;-)

      Ha en bra dag!

  • Mi 27/06/2016 8:29pm (4 år sen)

    Tror alla nättroll skulle må mycket bättre efter di ha dofta på blommona :D

  • Sandra Neuman 28/06/2016 11:55am (4 år sen)

    Men oj.
    Ja det borde kanske ordnas picnic för nättrollen på en äng, så de säkert ska få tillräckligt med blommor att dofta på.

  • Cecilia 11/07/2016 1:55pm (4 år sen)

    Word!