Vi har glömt varför vi vaccinerar oss
I VBL igår skrevs det om vacciner och en läkare fick säga sin åsikt i den här oändliga vaccindebatten. Som ni kanske ser i sidospalten så arbetar jag ju inom äldreomsorgonen. Det betyder att människorna jag möter har sett sina nära eller varit själv den som drabbats av de sjukdomar vi idag vaccinerar oss mot.
Jag undrar om en liten del av den här vaccindebatten har uppstått för att många har glömt. Glömt hur små barn inte fick gå ut genom dörren på flera veckor, hur föräldrar tog in snö och gräs till hemmet för att barnet skulle få uppleva naturen, kanske för en sista gång. Hur allt från unga till gamla skickades iväg till sanitorium på grund av tuberkolos och andra sjukdomar. Och en stor del kom aldrig hem igen. Hur små barn blev rullstolsbundna och aldrig kunde springa med de andra barnen.
För idag är det mer en regel än ett undantag att barn föds med tio fingrar och tio tår. Inte med en deformerad arm eller ben.
De som levde för 70 år sen har inte glömt. Är tacksam för att jag har chansen att kunna diskutera hur det egentligen var ställt då. Har du själv en anhörig i livet så ber jag dig att ta chansen och prata om livet med hen. Man kan få nya perspektiv att se livet på.
Som liten fick jag, som de flesta av alla vaccinmotståndare, alla grundläggande vacciner. Sen dess har jag bara tagit stelkrampssprutan, och på grund av ekonomiska skäl inte tagit Hepatit A och B vaccinet (dock har arbetsgivaren en skyldighet att vaccinera alla vårdare mot det ifall man vårdar en människa med hepatit). Influensavaccinet har jag aldrig tagit, och har *ta i trä* inte varit mer sjuk än andra på fem år nu. HPV vaccinet hade jag önskat vore gratis för alla unga kvinnor när jag var i den åldern. Om det finns en chans att minska livmoderhalscancer för ett par kvinnor, skulle man inte ta den då?
Jag tror att det måste kunna finnas en balans när det kommer till vacciner. Allt är ju inte svart eller vitt här i livet, och det är onödigt att bli hysteriska.
Vi kan inte leka Gud och bestämma över vilka sjukdomar vi INTE ska drabbas av här i livet. Men vi kan undvika att gå 70 år tillbaka i tiden. De sjukdomar vi glömt bort, och som läkarna inte är tillräckligt skolade inom, vill vi ju undvika. Och absolut inget jag skulle önska mitt framtida barn.
* Alla får kommentera det här inlägget så länge alla håller en god ton och visar respekt för varandra. Vill ni länka till artiklar som visar hur dåliga de grundläggande vaccinerna är, se till att de har en pålitligt källa och riktigt forskning bakom sig. De flesta av artiklarna är skrivna av troll. Och så vill jag slutligen tillägga att vare sig du är för eller emot vacciner så påverkar det inte min syn på dig som människa.*
Om ni inte visste det så har jag förr gjort en bloggserie om ödehus. Det här är från ett "dårhus" och på bilden ser ni gamla medicinflaskor stå på rad. Skulle ni vara intresserade av att se bloggserien igen?
Kommentarer
skydd 25/02/2016 12:05pm (8 år sen)
En sak som jag inte förstår. Om det finns en chans att minska livmoderhalscancer bland kvinnor genom att vaccinera alla män med HPV-vaccinet, varför inte göra det? Varför är det offret som måste vaccinera (skydda) sig? Är det inte bättre att angripa smittospridare? Sådär rent medicinskt skulle det vara intressant och få veta vilket sätt som är mest effektivt...
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:12pm (8 år sen)
HPV viruset är inte något som gör kvinnor till offer, eller något som drabbar en kvinna av en orsak som skulle göra henne till ett offer av en man. En kvinna kan smittaen annan kvinna också. Och en kvinna kan smitta en man och vice versa. Varför kvinnor får i dagens läge vaccinet är att HPV kan orsaka cellförändringar som kan leda i sin tur till livmoderhalscancer, och män har inte en livmoder. Har åtm. ena parten är skyddad så slipper ju HPV föras fram och tillbaka mellan parterna. Det finns över hundra olika typer av HPV och beroende på människan så kan hen läka av sig själv, medan andra inte har lika tur.
skydd 25/02/2016 2:49pm (8 år sen)
Om jag smittas av magsjuka av en annan person så ser jag mig som ett offer och vill att den personen tar ansvar för vad den sprider omkring sig. Samma sak med HPV.
Kan inte spy tillräckligt med galla över sidan http://tyttojenjuttu.fi/ Vad hände med männens ansvar????
http://www.nbcnews.com/id/41853611/ns/health-sexual_health/t/guys-man-get-vaccinated-hpv-your-responsibility/#.Vs71cilvUfo
Lite som att säga att kvinnan bör se till att inte bli våldtagen.. Eller jämför med zikaviruset nu, istället för att bara skydda gravida kvinnor från det, så ger de sig på själva smittospridarna, dvs myggen.
Caroline Eriksson 25/02/2016 3:05pm (8 år sen)
Men om det inte endast är män som smittar vidare HPV? Alla har vi ju ett ansvar, vilket innebär att har man en pågående virus, t.ex HPV så använder man kondom om man tänkte ha sex.
Vanlig flunssa är ju tråkigt att man drabbas av ibland, men helt mänskligt. Jag ser det som att det är bra för immunförsvaret att få arbeta lite av sig själv nu som då. Äldre och svårt sjuka kan ta skada av en vanlig förkylning, men det är ju underförstått att man inte umgås med människor eller arbetar när man känner sig sjuk.
Zikaviruset vet de ännu lite om, vilket också gravida kvinnor skyddas för att de misstänker att forsterskador kan uppstå pga viruset.
Pernilla Bergman 25/02/2016 12:12pm (8 år sen)
Bra skrivet! Det är intressant varifrån det här vaccinmotståndet har uppstått i österbotten. Jag har inte förrän jag börjat följa med lite mera i vad som händer där uppe fattat att det är så. För så är det inte här nere. Det var en läkare som nyligen uttalade sig och sade att finländarna tar sina vaccin, det är bara en lite klick i österbotten som är vaccinmotståndare.. Funderar hur det har blivit så?
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:15pm (8 år sen)
Välkommen till bibelbältet! Varför många unga här, jämfört med resten av Finland, inte är vaccinerade mot HPV är att föräldrarna kanske tror att barnet skulle bli lätt på foten. ;)
C 25/02/2016 12:27pm (8 år sen)
Tycker det är lågt att skylla vaccinmotståndet på en tro. Jag har inte tagit HPV, inte för att jag inte fick utan för att jag inte ville. Mina föräldrar sa att jag fick välja om jag tar eller inte. Men JAG valde att inte ta eftersom jag tror att det inte är säkert. Även om jag skulle ta vaccinet finns fortfarande risken att få cancer kvar och då kommer därtill eventuella biverkningar från vaccinet. Har inte glömt svininfluensan där vaccinbiverkningarna var värre än själva sjukdomen..
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:33pm (8 år sen)
Ja, man kan leva på alla rätt sätt genom livet, motionera, äta sallad, aldrig rökt en cigarett och druckit en klunk alkohol och ändå få cancer. Vi kan ju inte bestämma över vilka sjukdomar vi drabbas av eller undviker.
Jag respekterar ditt val att inte ta HPV, men har ändå rätten att själv önska att den möjligheten fanns för mig som ung kvinna att få ta vaccinet. Vi måste ju läsa in oss på för- och nackdelar, för det finns det med allt. Men cellförändringar som leder till elakartade önskar jag ingen på denna jord.
Svininfluensan blev det hysteri om, just på grund av okunskap. Folk såg ner på dem som inte hade tagit vaccinet och jag fick höra att jag var dum som inte tagit det. En vanlig influensa är inget att bli hysterisk över.
Sen hur man själv reagerar på en influensa eller sjukdom beror mycket på ens eget immunförsvar. Vissa klarar av det bättre medan andra inte. Det kan vi inte skylla något annat än våra gener på.
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:40pm (8 år sen)
Och så vill jag tillägga att det är inte världens undergång eller att man är en sämre människa på grund av att man fått HPV. Det är ett mycket vanligt virus, som kan i värsta fall ha olyckliga konsekvenser. Man kan ha haft 10+ sexpartners eller endast en och ändå drabbats av det.
Papillomviruset kan också smittas till ett barn via födseln, men i de allra flesta fall så har viruset försvunnit av sig själv inom de första levnadsåren.
Karolina Åsmus 25/02/2016 1:01pm (8 år sen)
Faktum är att det för något år sedan i en kommun i Österbotten kom fram att föräldrar vägrat ge sina barn vaccinet för att "man inte ska ha sex före äktenskapet - och detta vaccin uppmanar till det". Så att, en del vaccinmotstånd kan man nog skylla på det. Men inte allt förstås.
Caroline Eriksson 25/02/2016 1:06pm (8 år sen)
Exakt den artikeln tänkte jag på och som lämnade fast i min tankar. :) Allt kan inte skyllas på religion men det finns väl lite sanning i att beroende på var man bor i landet och världen, så har man olika sätt att se på saker och ting.
Linda Holm 25/02/2016 1:08pm (8 år sen)
Jo det är förvisso sant. Men det torde gälla endast just hpv.
Linda Holm 25/02/2016 12:47pm (8 år sen)
Ni har väl inte missat alla rapporter om flickor vars äggstockar förstörts av just hpv-vaccinet? :) vissa länder har slutat använda det.
Jag skulle säga att just det vaccinet är snäppet värre än Pandemrix.
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:50pm (8 år sen)
"Vanligt" HPV kan också förstöra mycket. Kanske är det pest eller kolera när det kommer till HPV-debatten?
Marie 25/02/2016 3:49pm (8 år sen)
Om 57 miljoner doser av HPV vaccin getts i USA så borde det finnas säkra samband dokumenterade? Tyvärr är väl många fall av ovarian failure svåra att länka till en viss orsak (genetisk/miljö) och det gör ju fenomenet till en tacksam 'ursäkt'.
Caroline Eriksson 25/02/2016 4:15pm (8 år sen)
Längre ner i kommentarsfältet dök nu upp många länkar åtminstone jag ska kolla igenom :)
Eve 25/02/2016 12:15pm (8 år sen)
Ja! Till ödehus :D
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:18pm (8 år sen)
Din önskan är min lag. Nästa vecka börjar bloggserien om ödehus. ;)
Jonna 25/02/2016 12:23pm (8 år sen)
Tack för ditt tänkvärda inlägg! Kommer ihåg då min lärare i YA berättade att den som för några år sedan spred mest propaganda och skrev insändare i ÖT om just vaccinets dåliga sidor bl.a. angav "baby shaken syndrome" som en biverkning av vaccin man givit små barn! Alltså, vet inte om jag skall skratta eller gråta. Detta var något läraren berättade att hon genom sitt yrke fick bemöta med kunskap, då oroliga föräldrar kom till henne och frågade om detta "baby shaken syndrome"! Snacka om att ha bildat sin åsikt på okunskap.....
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:27pm (8 år sen)
HAHAHAA :D Förlåt, men det är ju helt otroligt. Saken är den att man kan dunka i en människa vilken okunskap som helst, om människan i sig själv är rädd. Som jag skrev i detta inlägg så är det onödigt att bli hysteriska och livrädda, vilket jag har känslan av att många är.
Jonna 25/02/2016 12:29pm (8 år sen)
Vill bara tillägga att jag syftade på personen bakom propagandan, i sista meningen. :)
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:34pm (8 år sen)
Jag förstod det :)
Linda Holm 25/02/2016 12:43pm (8 år sen)
Och medan ni skrattar och gör er roliga på andras bekostnad :) så kan jag informera er om att det antagligen här är hjärnsvullnad som avses. Har följt med ett fall där barnets hjärna svullnade upp efter vaccinering och föräldrarna blev anklagade för barnmisshandel, dvs att ha skakat sitt barn.
Men, men. Var och en blir salig på sin tro.
Respekt för andras val håller jag dock med om att vi behöver öka. Massor. Och sluta bilda åsikter på basen av okunskap.
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:48pm (8 år sen)
Men finns det rätt eller fel i den här vaccindebatten? Olyckor kan alltid ske och unga drabbas av sjukdom, även om man själv tycker det aldrig skulle få ske. Inget att skratta åt. De flesta vacciner jag nu skrev om är om de sjukdomar vi längre inte har här i landet. Alla ska få ha sina åsikter och sätt att leva på, men att någon skulle vara bättre eller sämre beroende på de val man gör, vill jag ha ett stopp på. Sjukvården i ditt fall hade dålig kunskap om deras första reaktion var barnmisshandel. Men jag hoppas barnet fick rätt vård så snabbt som möjligt.
Linda Holm 25/02/2016 1:02pm (8 år sen)
Det finns aldrig rätt eller fel, det är utgående från egna värderingar.
Man måste göra det som känns bäst och som man kan leva med konsekvenserna av, brukar jag säga :)
Linda Holm 25/02/2016 1:05pm (8 år sen)
Barnet fick säkert bra vård, dock var det frågan om att koppla in socialen/omhändertagande.
Ja du vet, vaccin är ju ofarliga och råkar nåt gå galet efteråt är det ju absolut inte vaccinets fel. Ksn va precis vad som helst, men inte vaccinet..
Kanske finns det ngn läkare som kopplar ihop skadorna. Vi har inte fått vår dokumenterad iaf.
Lena 25/02/2016 12:26pm (8 år sen)
Mycket bra skrivet!
Caroline Eriksson 25/02/2016 12:28pm (8 år sen)
Tack så mycket! :)
Linda Holm 25/02/2016 12:59pm (8 år sen)
Jag skrev i oktober tror jag det var ett inlägg om varför man väljer bort (vissa) vaccin. Och det baseras på kunskap. :) eftersom jag diskuterat med tusentals om orsaken.
Men det handlar väldigt sällan om glömska. Snarare om att man väger fördelar mot nackdelar. Att man har en viss syn på sjukdomar, och immunförsvaret.
Min mormor tex hade flera familjemedlemmar som dog i tbc. Men jag kan ju inte gå omkring och vara rädd för det av den orsaken. Rädslor kan utmynna i de mest oönskade sjukdomar.
Gällande hpv har jag sett alltför många unga tjejer som fått äggstockarna förstörda av vaccinet, vilket alltså innebär infertilitet. Den gåvan vill jag inte ge dem. Hellre lär jag dem använda kondom. Den diskussionen fruktar jag också lite :) men jag vill inte ta risken att göra dem infertila om jag kan undvika det.
Nån annan kanske tycker den risken är värd att ta. Tur att det är ett fritt val :)
Caroline Eriksson 25/02/2016 1:04pm (8 år sen)
Nej vi kan inte vara rädda. Det stjälper mer än hjälper. :)
Kondomen tycker jag annars är en riktigt viktig diskussion man kan ta :D Många sitter ju med sina telefonappar och tror att den hjälper en till "säkert sex" då det egentligen är kondomen som skyddar bäst.
Och så vill jag avsluta min kommentar Linda att jag respekterar dig och dina val, och har i många punkter samma åsikter när det kommer till det alternativa. Men hoppas du förstår att detta inlägg inte är ett sätt att trycka ner andra som har andra åsikter. Man ska ju kunna diskutera frågar utan att det ska finnas ett enda rätt svar. För det finns det inte. :)
Linda Holm 25/02/2016 1:07pm (8 år sen)
Det här var ett av de bättre inläggen för vaccin, trots allt :) skulle inte du, som jag vet är klok o förståndig <3 skrivit det skulle jag inte ens orkat kommentera :D
Caroline Eriksson 25/02/2016 1:10pm (8 år sen)
Haha du är gullig du <3 :D
Jenny 25/02/2016 1:09pm (8 år sen)
Intressant! Själv är jag varken vaccinförespråkare eller –motståndare i dagens läge, jag har helt enkelt inte kunnat ta ställning än. Jag har också hört en del historier av äldre om hur det var förut med dessa sjukdomar vi idag vaccinerar oss mot och det är väldigt varierande historier, en del är som sagt ganska hemska medan andra säger ”äh, mässling var ju ingenting, inte värre än en förkylning”. Och här kan man ju också fundera på levnadsstandarden, den har ändrats rätt mycket i Finland under de senaste 70-80 åren, speciellt när det kommer till hygien och näringsrik mat (inga nödår på samma sätt då all skörd kunde bli förstörd, fast mikrovärmd färdigmat kan knappast heller räknas som speciellt näringsrik) och vi kommer förstås aldrig att få veta, men kanske hade sjukdomarna dött ut av sig själva?
Jag har tyvärr också sett biverkningar av vacciner och där det varit allt för tydligt att det är vaccinerna som är orsaken, det går helt enkelt inte att skylla på annat i vissa fall, speciellt HPV-vaccinet där helt friska tonårsflickor blir allvarligt sjuka efter vaccinering (orkar tyvärr inte leta efter några källor nu, men det har ju skrivits ett och annat om Gardasil). Själv vet jag bara att jag inte kommer att ge mitt barn några vacciner innan 1-års ålder i alla fall, jag tror inte immunförsvaret är tillräckligt utvecklat innan det för att ta emot allt, men om det blir helt ovaccinerat kan jag inte svara på nu.
Caroline Eriksson 25/02/2016 1:13pm (8 år sen)
Man kan ju välja vilka vacciner man väljer att ta. Man behöver ju inte ta allt eller ens något. :)
Och jo, förr fanns ju inte samma kunskap som vi har idag, men den kunskapen hade vi inte heller haft om inte vi hade den sjukdomshistorian vi har. Sen kan man ju inte "tänka om" sjukdomarna hade dött ut av sig själva eller vilka konsekvenser det hade om vi aldrig börjat vaccinera oss mot dem. Det är intressant ändå att fundera över denna fråga :)
Linda Holm 25/02/2016 4:47pm (8 år sen)
Men då VAR det ju vaccinet som orsakade narkolepsin, eftersom proteinet var i vaccinet.
Den som inte vaccinerades blev inte sjuk, den som vaccinerades blev sjuk. Inte alla dock, men för många.
Fast det där är ett finare sätt att försöka fria vaccinet. :)
dojle74 25/02/2016 10:25pm (8 år sen)
I Stockholms län var det väl ca 2/3 av en befolkning på ca 1 miljon människor som vaccinerade sig mot svininfluensan och alltså 1/3 som inte vaccinerade sig. 6 människor diagnosticerades med narkolepsi, 4 bland de som vaccinerats vilket är 2/3 och 2 bland de som inte vaccinerats vilket är 1/3. Vaccineringen verkar inte ha haft nån som helst inverkan på vem som fick narkolepsi. Vi har ju ca 1 miljon "försökskaniner" som underlag så studien får nog kallas tillförlitlig. Så frekvensen narkolepsi var alltså ca 1 på 150 000, jag skulle inte kalla det många. Dock är antalet narkolepsifall under den tidsperioden betydligt högre än normalt så man kan fråga sig om det eventuellt var svininfluensa-viruset som orsakade narkolepsin eller om folk var betydligt uppmärksammare för symptomen. Något samband med vaccinet verkar dock inte existera.
Anna 25/02/2016 3:57pm (8 år sen)
Tack för detta blogginlägg!
Jag kunde bidra med att länka till lite forskning som gjorts pga att man velat undersöka samband mellan vaccin och sjukdom. (Känner att detta blir långt, sorry..)
Om vi börjar med svininfluenssavaccinet Pandemrix, som man var rädd att orsakade narkolepsi bland dem som tog det. (Kan påpeka att jag själv var rädd för att det fanns ett samband). Forskning gjordes och reslutatet var att det inte var vaccinet i sig som orsakade narkolepsin, utan ett protein som fanns i viruset. Iom studien fick man stärkt att narkolepsi är en autoimmusjukdom, dvs. sjukdom var immunförsvaret angriper med antikroppar på kroppens egen vävnad. Hos svininfluenssa viruset var det proteinet som påminnner om människans oreksinreceptorer, vilka styr hjärnans sömnrytm. När antikroppar bildas av immunsystemet anfaller de också oreksinreceptorerna hos de personer med genetisk benegenhet att få narkolepsi. Det påvisades att narkolepsi förekom mera än vanligt i Kina då personer blev utsatt för viruset. Narkolepsi förekom också hos vissa personer i Europa som fick Pandemrix vaccinet eftersom proteinhalten var högre än i Focetria vaccinet. Det framkom också att sannolikheten var mycket högre att få narkolepsi av viruset än av vaccinet. Källa: http://stm.sciencemag.org/content/7/294/294ra105
Angående HPV-vaccinet. Här är en forskning som visar att det inte finns samband mellan vaccinet och CRPS- eller POTS, som det anklagades för i något skede http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp?curl=pages/medicines/human/referrals/Human_papillomavirus_vaccines/human_referral_prac_000053.jsp&mid=WC0b01ac05805c516f. Här är en intressant kort artikel om anklagelserna om ovarialsvikt http://journals.lww.com/co-obgyn/Fulltext/2016/02000/Human_papillomavirus_vaccination_and_primary.11.aspx
Här är en väl skriven artikel med källor från the New York Times angående HPV vaccinets effekter hittils http://www.nytimes.com/2016/02/22/health/vaccine-has-sharply-reduced-hpv-in-teenage-girls-study-says.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur&_r=1
Kunde söka fram mera forskningar om andra vacciner, men känner att dessa diskuteras ofta.
Överlag så är det ju så att ingenting är sant före det är bevisat. Detta leder självklart till att direkt om det finns en tro att en medicin eller ett vaccin orsakar en sjukdom så måste det bevisas eller motbevisas. Ibland känns det som att de uppkommer mera än vad man hinner forska i och sedan när resultat framställs så har alla glömt bort det redan eller lever fortfarande kvar i hypotesen.
Ps. Älskar att du uppmanar att använda källor, tycker att det bidrar till en bättre diskussion då man vet lite vad personen baserar sina tankar på :)
Caroline Eriksson 25/02/2016 4:14pm (8 år sen)
Tack så jättemycket för den långa kommentaren! :D Jag ska så snabbt tid ges gå igenom alla länkar. ;)
Sandra Neuman 25/02/2016 4:09pm (8 år sen)
Wow du är SÅ bra på att uttrycka dig! Och fint inlägg :)
Caroline Eriksson 25/02/2016 4:11pm (8 år sen)
Tack så jättemycket flr den fina kommentaren! :)
Sjukskötare 25/02/2016 7:33pm (8 år sen)
Man får hepatit-vaccin från företagshälsovården gratis!
PJ:s byffé - Från by till fe 25/02/2016 8:14pm (8 år sen)
Ööödehus, ja tack!
Vasaflickon 26/02/2016 9:36pm (8 år sen)
Tack för inlägget. Det verkar som du reflekterar vöver som folk faktiskt glömt varför det finns vaccinsprogram som rekommenderas följas. Fattar heller inte varför det här i österbotten blev ett sånt vaccinationshysteri bland generation X mammor. Det är oroväckande många om inte ger barnen vaccin. Har de mammor (ja mammorna, för det är sällan man hör att pappan är vaccinsmotåndare) tänkt låsa in barnet från omgivningen för att inte riskera bli smittad...för med denna invandringstakt så finns det säkert chans för "i Finland utrotade sjukdomar" att komma tillbaka. Att tex åka utomlands med ovaccinerat barn, ja hur tänkte man där tex.
Hade nyligen diskussion med en pappa som var förtvivlad då hans dotter misstänks av läkare ha tuberkulos...tänkte tappa hakan, tuberkulos, finns de ens mera?!?
Ingen har kommenterat ännu
Skriv en kommentar