Yogaskola med Carro - Stå på huvudet.

måndag 12 mars 2018 - 12:33 | 1 Kommentarer

För två år sedan gjorde jag mitt första blogginlägg i det som skulle bli en "Yogaskola med Carro", där jag skulle lära er att göra vissa poser. Yoga för mig handlar ju inte om att stå på huvudet eller vara så där sensuellt vigulant, utan istället ett sätt för mig att varva ner, fokusera och andas när livet känns att rusa iväg lite väl fort. 

 

Och dagens yoga fick bli en utomhusyoga, eftersom katten Mohicana var spårlöst försvunnen efter att ha gått ut. Jag tänkte att istället för att stå och ropa i timmatal vid dörren och släppa in all kall luft, så klädde jag på mig för att gå ut och yoga i väntan på katten. 

Det är en helt annan känsla, och lite mer utmanande, att få yoga utomhus. Men så fritt att få meditera med en hel skog omkring sig, istället för att ha halva byn vid sin sida, som det var när vi bodde vid lägenheten.  När jag yogat och andats klart så kom Mohicana springande från det ställe jag se lodjursspår vid, så nu är jag lugn av flera orsaker. 

Jag har fått andas och katten är hemma. Allt är frid och fröjd. 

 

Och nu ska jag lära dig att stå på huvudet.

 

IMG 1558

Så här står du på huvudet: 

1. Först och kanske det tråkigaste tipset, men du behöver öva upp din balans och mag- och ryggmuskler innan du börjar på med det här, för att du inte ska få problem eller kämpa helt i onödan med att njuta av livet upp och ner. 

2. Ställ dig på knä på mattan. Se till att avståndet mellan armbågarna är precis under axlarna. Har du armbågarna för långt ut, som är ett vanligt misstag, så mister du stödet i bröstkorgen och bärkraften i övre delen av ryggen. Så, viktigt - kolla avståndet och håll det!

3. Knäpp händerna och vik in lillfingret så du får en platt bas. Pressa ner handlederna och placera hjässan inne i händerna, utan att huvud och händer rör vid varandra. Händerna ska ba vara där för att vara ett stöd.

4. Nu ska du lyfta upp benen så att du nästan är i "downward dog" (bild av mig och Fantomen), fast med huvudet ner i mattan. Börja försiktigt gå med fötterna så nära du kan komma din kropp. DU SKA INTE SPARKA ELLER HOPPA UPP, utan ta det försiktigt och hitta balansen. När du inte kan gå längre så lutar du dig sakta fram tills du känner att fötterna blir lättare.

5. Du kan nu lyfta en fot från mattan och dra in knäet mot bröstet. Byt ben och gör så tills du hittar balansen och kan lyfta båda benen från mattan. Här brukar jag arbeta mycket med magen, och kan idag gå från föregående steg till att lyfta upp båda benen på samma gång. Lugnt och försiktigt, alltså. 

6. Nu när du har båda knäen mot bröstet så hittar du balansen. Stanna här, andas och känn efter att kroppen har balans.

7. När du känner dig redo kan du lägga upp ett ben i luften, och använda styrkan från axlar, mage, och ryggen för att pressa ner överarmarna i mattan. Låt sedan andra benet följa med. Njut, ha roligt och låt energin flöda i hela din kropp. 

 

Förhoppningsvis kommer detta hjälpa dig att komma till det sätt jag älskar att se världen ifrån. Upp och ner. Kanske tråkigt till en början att inse att allt inte går så himla snabbt, men det är därför jag älskar yogan. Genom den lär jag mig att ha lite mer tålamod och lyssna lite mer på min kropp och själ.

 

(behöver ni en visuell beskrivning, hojta till i kommentarsfältet så ska jag se till att fotografera instruktioner åt er)

Kategorier:

Yoga

1

Kommentarer

  • rebecka

    15.03.2018 19:56 (6 månader sen)

    jaa fotografera gärna de olika skedena! :)


Skriv kommentar