4 tips för att få träningen till en rutin i höst

onsdag 15 augusti 2018 - 20:09 | 0 Kommentarer

Hej,

Hösten innebär för många lika mycket (om inte mer) en nystart som nyåret. Speciellt när det kommer till träning. På sommaren har det kanske har varit extra mycket firande, mycket glass och rosé, annorlunda dygnsrytm, långa sovmornar och mindre fasta rutiner - vilket det ju absolut skall få vara, men samtidigt kanske man längtar efter rutiner och hälsosammare vanor. 

Hösten är faktiskt en perfekt tid för träning! Man kan (i början av hösten) fortfarande träna utomhus i naturen, temperaturen är ofta ganska optimal och det blir inte heller mörkt allt för fort. På gymmen är det kanske ett nytt höstschema som gäller efter sommarens semestrar, och har man riktigt tur så är det några nya, trevliga gruppträningspass på schemat också.  

Men trots att man är tillbaka i normalare rutiner och tanken av att börja träna känns lockande, så är det inte alltid så enkelt att få träningen/motionen till en rutin - och ännu mindre att hålla fast vid det en längre tid. Därför tänkte jag dela med mig av några tips som kan vara bra att tänka på innan man köper 5 par nya tights, ett årskort till gymmet, nya springskor eller anmäler sig till ett lopp. Nu är jag ju inget proffs, men delar med mig av egna erfarenheter. Ni har säkerligen hört dem förr, men det kan löna sig att repetera:
 

Sätt rimliga mål

Något av det viktigaste för att få träningen till en rutin är nog att inte sätta för höga mål eller gå in allt för hårt. Om man inte har tränat regelbundet på en längre tid, eller aldrig, lönar det sig nog inte att sätta som mål att man från och med måndag skall träna 5 gånger i veckan, inte dricka alkohol, inte äta något socker och helst veganskt och glutenfritt också. Ja och ekologiskt förstås.

Om man sätter upp allt för höga mål direkt så är det lätt hänt att man då inte klarar dem, vilket resulterar i besvikelse och en känsla av att man igen misslyckats, vilket kan resultera i att man struntar i allt helt. Och försöker igen nästa måndag. Så börja hellre med små mål som är lätta att nå, och öka successivt. Kanske två eller tre träningar i veckan? För sen när man har klarat de mål man har satt upp och till och med kan öka på dem och sätta nya mål - det ger motivation på vägen och en vilja att fortsätta! Och kom ihåg, att ofta hänger träningen och kosten ihop. Ju mer man tränar, desto mer vill man ha bra och ren mat.  

 

Hitta en träningsform som du tycker om

Även fast Yoga verkar vara the thing just nu, eller fast din kollega älskar gymträning, eller fast din granne pratar högt om hur bra hen mår av löpträning - så behöver det inte vara att det är något för dig eller något du tycker om. Om man vill träna regelbundet längre än en vecka så lönar det sig nog att först fundera vad som passar en själv, ens intressen och ens livssituation. Alltid är det ju bra att pröva på nya saker - och det behöver man kanske nödvändigtvis göra för att hitta det man vill fortsätta med, men att hålla på med något bara för att någon annan gör det, det håller inte i längden. Jag tror kanske det här är något av det viktigaste för att få träningen till en rutin - att hitta något som ger mer än det tar och som medför något som får en att vilja göra det igen.

 

De gyllene två veckorna

Du har kanske en vision om hur du börjar din träningshöst med att gå till gymmet, köra ett riktigt tungt pass, för att sedan få massor med endorfiner -och bara längta efter att få komma tillbaka följande dag. Men så där fungerar det sällan i verkligheten. Egentligen är du efter det första passet kanske bara irriterad för att det var så mycket folk, trött för att det var så tungt, besviken för att det inte alls kändes som du hade önskat dig och uppgiven för att du känner dig som en looser som inte orkar göra en armhävning utan att ha knäna i marken. 

När jag har haft motivationssvackor eller haft en längre träningspaus så brukar jag ge det två veckor. De första träningarna känns lite jobbiga och jag kanske har så träningsvärk efteråt att jag bara vill strypa varje människa som säger att träningsvärk är en skön känsla. Men redan andra veckan så märker jag hur det går lite bättre, lite lättare och hur jag inte är lika sjuk i kroppen efteråt. 2 veckor - och det kommer garanterat bli fler.

 

Planera

Och till sist - mitt mantra när det kommer till träning; planering. Bestäm en dag, till exempel söndag, då du sätter dig ner med din kalender och en kopp kaffe och kollar hur nästa vecka kommer att se ut och vilka dagar/tider du har tid att träna. Sätt in vad du skall träna och när. När det är inplanerat på förhand är det mycket lättare att hålla fast vid det också. Till skillnad från att du kanske kommer hem från jobbet, sätter dig ner på soffan och funderar om du borde gå och träna eller sätta på Netflix.

Jag tycker till exempel om att träna direkt efter jobbet in i veckan, för då när jag kommer hem - så har jag hela kvällen ledig. Men det här kräver ju då lite planering, eftersom jag behöver ta med gymkläder, kanske något mellanmål etc. till jobbet de dagarna jag går och tränar direkt efter. På fredagar brukar jag också träna innan jobbet, och när det är bestämt, så stiger jag upp en och en halv timme tidigare fast det skulle vara skönt att sova lite längre, precis som om jag vore på väg till ett möte eller annat som är inbokat.

Om du t.ex. går på gruppträningspass kan det vara riktigt enkelt att få rutin på träningspassen. De brukar ju gå varje vecka samma på samma tidpunkt, och då kanske tisdagar blir bodypump-tisdag. Om du inte går på gruppträning så är det ändå bra att sätta ut bestämda pass som man upprepar varje vecka. Bestäm till exempel att på onsdagskvällar simmar du, eller bestäm med en kompis att på måndagar går ni ut och går. Fun fact: Min, Ninas och Iias grupp på whatsapp heter ännu "måndagslänkkare" för den skapades en sommar då vi alltid var ut och gick/sprang på måndagskvällar. 

Det var dom tipsen. Jag började faktiskt själv med ett helt nytt träningsschema i måndags, som fokuserar mycket mer på gymträning än vad jag är van vid. Så det känns kul med lite nya utmaningar! Skall bli spännande att följa med och se hurudana resultat jag kan få av det.
Semester 10

 

 

0

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar