Header 4

Träningsupplägg/mål våren 2018

Skrivet av Caroline Högnäs 16.01.2018 | 1 kommentar(er)

Hej,

Nytt år betyder ju en ny start på olika plan för väldigt många. Trots att inga större förändringar sker eller skedde för mig när 2017 blev 2018, så känns det ändå på nåt vis som en nystart. Och även om jag tränar året runt, får jag ändå alltid lite extra motivation efter nyår. Får man förresten prata om nyårsmål ännu i mitten av januari? Jag chansar.

Nå men i allafall, när jag sätter upp olika träningsmål för mig själv så utgår jag väldigt sällan från 1-årsperioder, utan jag tänker mer i 3-4-månadersperioder som ofta är årstidsbaserade. På somrarna tränar jag oftast lite lättare, mindre strukturerat och mera spontant, mera utomhus och mindre gym. Nu under den gångna hösten så fokuserade jag väldigt mycket på styrketräning. Detta för att öka min styrka, speciellt på överkroppen, som jag tidigare har tränat alltför lite. Och så tyckte jag det var roligast. Men träningsupplägget kommer alltså att se lite annorlunda ut nu på våren, och här är lite hur jag har tänkt kring min träning denna vår.

1. Mera löpträning

Jag skall springa Helsinki City run i maj. Jag sprang min senaste halvmara i Jakobstad sommaren 2016, så nu tycker jag det börjar vara dags igen. I min träning tänker jag därför sätta in 2-3 löpträningspass i veckan. Alltid ett längre pass på över en timme och ett pass med intervaller. Ett tredje "valfritt" pass om jag hinner. Jag har inga större prestationsmål med detta lopp, utan skall springa det med en kompis. Men siktar ju nog hårt på att slå min förra HCR-tid från 2014. 

2. Flexibilitet

Som yngre var jag alltid varit väldigt vig och flexibel, att gå ner i spagat var lika enkelt som att cykla, men ålderdomen kommer ju inte ensam... höh. Nej men skämt åsido, jag är helt enkelt mycket styvare än förr. Och det stör mig lite. När jag spelade fotboll var streching en naturlig del av träningen, men under senaste åren har jag slarvat allt mer med att strecha. Så nu skall jag skärpa mig och minst en gång i veckan skall en ordentlig streching ingå i träningen. Med ordentlig streching menar jag att jag går igenom hela kroppen och olika muskelgrupper och strechar minst 15-30 min.

 Om några månader skall benet stå rakt upp.

resizedimage600851 yoga1

 

3. Behålla styrka

Jag tänker inte ge upp de muskler som jag byggt åt mig under hösten helt, hehe. Att träna styrka är ju också något som stöder löpträningen och vardagen i sig. Så även om jag minskar antalet köttarpass, så tänker jag fortfarande göra ett par ordentliga styrkepass i veckan. Ett som fokuserar mer på ben och rumpa och ett som fokuserar mer på armar och axlar. Rygg och bål kommer jag att kombinera med löppassen.

4. Variation och vila

Förutom de pass som jag nämt ovan, kommer jag att sätta in ett valfritt pass i veckan. Detta pass skall vara helt utan måsten, och bara vad jag känner för. Det kan vara allt från avslappning, yoga eller powerwalk till PLYO, HIIT eller något gruppträningspass på gymmet. Detta pass är minst lika viktigt för mig som dom andra, om inte för det fysiska, så för det psykiska. Om jag är jättetrött och känner att kroppen behöver vila kan mitt valfria pass också bli en vilodag. Jag strävar efter att alltid ha 1-2 vilodagar i veckan, allt beroende på hur de övriga träningsdagarna har sett ut.

5. Vardagsmotion!!

Är ni med mig på det här? Hur man rör på sig i vardagen är ju en otroligt viktig del av välmåendet, trots att det överlag fokuseras mycket mer på den timmen man spenderar på gymmet som en avgörande del för hälsan. I Helsingfors har jag ingen bil, men denna stad erbjuder väldigt lättillgängliga allmänna trafikförbindelser. Det händer ju lätt att man hoppar på en spårvagn, fast det handlar om ett par kilometer som man skulle kunna gå. Så nu skall jag verkligen försöka gå så ofta som möjligt. Och hiss, vad är det? 

Typ så ser det ut. För mig är det väldigt viktigt att ha ett upplägg när jag tränar, för det är så jag håller mig motiverad och känner att det finns någon tanke bakom det jag gör. Sen får man ju alltid ha sunt förnuft med sig och lyssna på kroppen. Helt säkert är det ju att varje vecka inte kommer att se ut såhär, eftersom livet. 


En skön weekend

Skrivet av Caroline Högnäs 14.01.2018

Kategorier:

Hej på er, i tisdags åkte jag hem till Pedersöre för att hälsa på familjen en sväng. Där blev det några lugna och sköna dagar med lite träning, mammas mat och SNÖ. Fast jag inte är något större fan av vinter, kyla och snö, så kan jag ju ändå inte undgå att jag föredrar snö i januari. Blir bara så mycket ljusare och mysigare. 

Nåväl, kom hem till Helsingfors i fredags. Idag är det söndag och vi har precis kommit hem från en skön weekend i Borgå, närmare bestämt Haikon kartano eller Haikko spa & congress som det också heter. Kan ju redan i detta skede nämna att detta alltså inte är ett sponsrat inlägg. Men alltså jag fullkomligt älskar dessa små weekend-resor. Man behöver bara åka en timme med bil, men ändå känns det som att man är på en liten resa, som att man kommer bort från det där vardagliga. Disken, tvätten, måsten. Ah, så skönt. Till på köpet blir man ju en aningen mysigare på dessa resor, hehe. 

resizedimage600800 Haikko spa congress

När vi kom till Haikko på lördagen, började jag med ett träningspass på gymmet där. Gymmet var ganska litet och där var väldigt mycket människor, så det blev ett lite kortare men destu intensivare pass där jag fick anpassa mig till de maskiner som fanns och var lediga. Tränade axlar, triceps och mage. Efter det gick vi på spa:t där, som de flesta andra också. Var fullt med människor där också, men vi testade bland annat deras olika bastun (ång-, arom- och infrarödbastu). Hur kan man förresten njuta av att gå i tunna, platta badtofflor och en megastor badrock så mycket som jag gör? Bästa med spa ju.

resizedimage600800 Haikko restaurang

Sedan blev det middag på restaurangen där. Vi var här också förra vintern, så förväntningarna på maten var höga. Men vi behövde inte bli besvikna denhär gången heller. Bra mat, bra service och gott vin. Kvällen avslutades med en bra film på rummet. Mycket lyckad dag med andra ord. 

På söndagen avnjöt vi hotellfrulle innan vi sedan började köra hemåt igen. Vore väldigt trevligt att besöka Haikon kartano också på sommaren, för det är ju ett väldigt vackert område. 

resizedimage600687 Haikon kartano2

resizedimage600450 Haikon kartano


Hej och välkommen!

Skrivet av Caroline Högnäs 10.01.2018

Kategorier:

Så roligt att äntligen få sätta igång med bloggskrivandet! Jag har väldigt länge funderat på att börja blogga, men har helt enkelt bara inte kommit mig för. Tills nu då. Jag är superglad att jag fick chansen att börja blogga på just Sevendays, eftersom jag själv har följt med många av bloggarna här sedan sidan startades och gillar konceptet. Jag är alltså riktigt taggad på att sätta igång och tror det här skall bli riktigt bra. 

Jag tänkte att mitt första inlägg skulle få bli ett riktigt klassiskt fakta-om-mig-inlägg, eftersom de flesta av er säkert inte har någon aning om vem jag är eller vad jag sysslar med. Men i stället för det här klassiska med namn, ålder och skostorlek så tänkte jag direkt lista några fun facts och guilty pleasures, typiska för mig. Förhoppningsvis skrämmer detta inte iväg er för gott, hehe. Nå väl, here we go:

1. Jag har världens sämsta ansikts- och namnminne. Det här kan vara jobbigt, eftersom det kan orsaka väldigt pinsamma situationer. Det har hänt att det kommer fram någon, som jag vet att jag borde känna, och börjar prata. Konversationen går för mig till en början ut på att fundera vem den här människan är och när jag har träffat honom/henne. Jag skulle vara världens sämsta lärare, eftersom jag troligtvis skulle vara den som pekar och säger "hmm, du där" ännu efter höstlovet. 

2. På de flestas guilty-pleasure listor, så finns det något som har med mat eller matvanor att göra. Så också på min. Jag sätter nämligen ketchup i min tortilla/taco. Det är inte alls en så konstig kombination kan jag tycka (det är ju tomat), men ändå får jag alltid konstiga blickat när jag frågar om det finns ketchup när tacomyset skall börja. Sen gillar jag också kall gröt. Och nu menar jag ingen fancy overnight-oats-chia-gröt (fast det också är gott), utan helt vanlig havre/risgryns/whatever gröt som har kallnat. Helst sådär seg, klumpig med en hinna på. I know, it's sick. Men så gott. 

3. Jag har bott i Madrid. Det var hösten 2015, då jag utförde den obligatoriska utbytesterminen under mina kandidatstudier på Hanken. Det är bland det bästa jag har gjort i hela mitt liv och jag älskar Madrid! Om ni inte varit där, rekommenderar jag verkligen att besöka staden. Jag rekommenderar också alla som har möjlighet att åka på utbyte att göra det. 
resizedimage600800 Madrid 3Gran Via, Madrid

4. Jag är riktigt, riktigt dålig på att se på TV-serier och filmer. Jag har sett två serier från början till slut under mitt liv, det är Gossip Girl och Freaks and Geeks. Den senare nämnda var enkel, bara en säsong, 18 avsnitt och superrolig. Jag har alltså inte sett Friends, OC, Sex and the City, Game of Thrones, Stranger Things osv... Inte ens en halv säsong, liksom. Men, jag jobbar på det. 

5. Som en fortsättning på föregående punkt, så kan jag ju berätta vad jag då däremot tittar på då, om jag tittar på TV. Jag har en tendens att fastna för riktigt dåliga dokusåpor. Paradise Hotel, Sveriges Mästerkock, Temtation Island Suomi, Akin ja Ritan rakkausdieetit är exempel på program jag kan titta på. Sen är ju Haluatko miljonääriksi också en riktigt höjdare. När det kommer till filmer, har jag nog sett en del, en bara ungefär 50-80 minuter, sen somnar jag och min pojkvän får berätta hur det slutade. 

6. Jag är en planerings- och listmänniska, näst intill ett control-freak. Förutom shoppinglistor skriver jag också alltid packningslistor om jag är påväg någonstans. Och då handlar det inte bara om längre resor jag skall på, det kan lika bra vara en lista på vad jag behöver ha med mig om jag skall till jobbet direkt efter gymmet på morgonen. Jag skriver också ofta tidtabeller/klockslagsscheman om jag vet att jag har mycket (läs: ens lite mer än vanligt) att göra/komma ihåg en dag. Detta gör också min papperskalender till en av mina viktigaste egendomar.

7. Jag har fyra tatueringar. Men tre av dem är väldigt små och på diskreta ställen, så många som känner mig vet inte ens om att jag har dem. Två av mina tatueringar har jag gjort väldigt spontant. En med mina vänner och en med mina systrar. Gillar dem alla väldigt mycket, men tvärtemot många andra som har tatueringar så är jag för tillfället riktigt nöjd som det är och är egentligen inte sugen på en ny.

8. Min absoluta favoritmat är Sushi. Om det är något jag saknar från Vasa så är det en viss sushirestaurang. Jag har fortfarande inte hittat en sushi-restaurang med så kreativa och GODA sushin, så billigt. Om någon vet om en sådan i Helsingfors, HIT ME!

Tror det får räcka.

Som sagt, välkomna till min blogg! Ni får jättegärna fråga om det är något ni undrar eller annars bara har något att säga.