Header 4

Visa alla inlägg skrivna april 2018

Några små saker som kan göra din löprunda så mycket bättre

Skrivet av Caroline Högnäs 08.04.2018 | 1 kommentar(er)

Hejsan,

Nu kommer ett till löpnings-relaterat inlägg, så om ni nu känner *urk*, är det skäl att sluta läsa. 

Nå väl. 2 veckor har det nu gått av löpträningsschemat. 2 veckor tog det och jag kan äntligen säga det: jag njuter igen av att springa, på riktigt! Jag hoppades, och visste nog av tidigare erfarenheter, att denna känsla kommer att komma efter att jag börjar springa mer regelbundet. Men jag är glad att den kom så här pass tidigt, för det är ju väldigt tråkigt att sätta ner tid på något, om det inte alls känns bra.

Jag kände det under och efter gårdagens pass - ett långpass som alltså blev väldigt lyckat. Jag fick springa det i strålande solsken (tacka vet jag högre makter) i fin miljö längs stranden här i Helsingfors (Typ Töölö-Munkkisaari-Eira-Kaivopuisto-Kronohagen-Hakaniemi-Töölönlahti-Hietalahti-och hem, om någon mot förmodan är intresserad av att veta det). 15 km och 90 minuter. Jag kan ju också berätta att jag inte har sprungit så långt sen jag sprang halvmara sist i juli 2016. Jepp. Och senast jag sprang över 12 km var förra sommaren. Oh vad man nog klarar mer än vad man tror!

Underbart, nästintill perfekt, väder under gårdagens pass:

070418 2

070418 9

Jag har någon tanke om att jag inte kan stanna alls när jag är ute och springer (jepp, jag är den där irriterande typen som står och trampar och springer i cirklar vid trafikljusen) så när man skall fota i farten under löprundan kan det också se ut så här:

2

Nå men, nog om det. Nu är det ju vår (den kommer nog) och jag tänker att det kanske finns andra där ute som går i löpträningstankar? Vad om man skulle börja springa denna vår?  Det tåls ju sägas igen; men det är ju en helt superbra träningsform - billig, lättillgänglig och effektiv. Jag har tänkt på hur vissa riktigt små (på gränsen till töntiga) faktorer kan påverka, eller vara rent av avgörande för hur löprundan känns och vidare hur lätt man kommer igång med löpningen överlag. Jag tänkte dela med mig av dessa. Oddsen för att ett löppass skall bli bra blir nämligen enligt mig väldigt mycket högre, om man tänker på och kan checka av alla dessa punkter innan sitt pass. Så här kommer några tips från en annan amatör:

Håret - om du har långt hår - se till att ha ett bra hårband som säkert håller håret på sin plats. Det blir väldigt irriterande om man hela tiden måste spänna sin tofs eller om håret kommer i ögonen. Själv kör jag också alltid på pannband för att hålla bort alla småhår, samt för att skydda från vind.

• Kläder - inte för varmt, inte för kallt. Det kan vara väldigt knepigt. Jag har en tendens att klä på mig för mycket. Jag tror att man (jag?) lätt underskattar hur varmt man faktiskt får av att springa, trots att det enligt termometern är kallt. Igår lyckades jag dock perfekt med tights, träningstrikå och en tunnare löpjacka. Det är något jag verkligen rekommenderar: att införskaffa en tunnare vindtät löpjacka, som skyddar från vinden men inte ändå värmer. Och springer du i tights - tänk på att välja ett par som sitter bra i midjan, helst med band som man kan justera. Det är ju också väldigt irriterande om man måste dra upp sina tights under hela passet. För att inte tala om underkläder. Det är inte kul med skavsår mellan skinkorna. Inte alls.

• Hörlurar - lyssnar du på musik eller podd när du springer? Om inte, så rekommenderar jag att göra det. Minst lika viktigt är det att ha hörlurar som hålls i öronen. Det blir lätt ett irritationsmoment som kan förstöra feelingen på passet om hörlurarna hela tiden ramlar ur öronen. Själv har jag spenderat X-antal euro på dåliga löphörlurar som inte hålls i mina öron, men hittade förra sommaren äntligen ett par som sitter som sten och dessutom har okej ljud, dessa på bilden under (Philips ActionFit Sports). Min nästa införskaffning blir dock utan sladdar.

gymatriralier

• Skor - förutom att ha bra löpskor som stöder foten och allt det där, så tror jag att det är mins lika viktigt att knyta skorna bra innan passet. Om man knyter skorna slarvigt så kommer foten att röra på sig i skon, vilket lättare leder till skavsår + att man troligtvis spänner foten, medvetet eller omedvetet, på ett sådant sätt som gör att man lättare får kramp eller trötta vader till exempel. Sen gäller det ju också att inte spänna för hårt, så blodet kan cirkulera. Och hålla tånaglarna korta.

Matintaget - om jag äter en lättare frukost brukar det räcka med 1-1,5 h före ett löppass. Om jag äter en större måltid som lunch/middag vill jag helst ha över 2 timmar innan jag far iväg ut på ett löppass. Det där är förstås också väldigt individuellt, men det förstör lätt hela passet om man redan i början får stickningar eller känner sig allmänt tung. Själv springer jag t.ex. hellre lite hungrig än för mätt, men då har jag inte heller något emot att springa på tom mage. 

• Psyket - med vilken inställning far du iväg? När jag spelade fotboll påminde vår tränare oss ofta innan match att det är 70% attityd och resten talang som avgör hur det går. Det stämmer nog med det mesta. Har du hela tiden innan passet tänkt att det blir tråkigt, tungt, jobbigt och att det dessutom suger för att det är skit väder, ja då kommer passet troligtvis att bli tråkigt, tungt och jobbigt. Kanske bara skippa ett löppass om det känns så?

Risken efter ett riktigt dåligt pass är nämligen den att man inte vill försöka på nytt på en låååång tid - i stället för att bara ladda om och kanske försöka på nytt följande dag. Har man däremot inställningen att det skall bli kul att se hur det går idag, att man springer så långt man orkar, att man skall klara något visst mål, att man går efter känsla, springer i fin natur, lyssnar på bra musik - ja då är chansen mycket större att det går bra också.

Och den viktigaste:

• Dagsform - sen behöver man komma ihåg, att trots att alla dessa ovanstående punkter har tillämpats, så kan passet ändå kännas riktigt jobbigt. Eller tvärtom, fast det känns riktit jobbigt före och man har alla odds emot sig, så kan passet ändå bli helt superbra! Det beror troligtvis på dagsformen. Så mycket olika faktorer påverkar hur kroppen känns och reagerar på påfrestningen, samt hur man mår psykiskt. Har du haft ett benpass dagen innan? Gått ovanligt mycket? Är mensen på väg? Grälat med någon kompis? Har du pollenallergi? Osv. Man behöver dock påminna sig om att dessa oftast är övergående, på samma sätt som man inte skall låta sig skrämmas ifall följande pass blir riktigt dåligt.

Lycka till med löpningen ♥


Fredag och 4 år

Skrivet av Caroline Högnäs 06.04.2018

Kategorier:

6.4.2014 - Det är söndag morgon. Vi ligger i hans säng i hans och Jans lägenhet i Vasa. Han är lite onödigt trög när det gäller att ta första steget känner jag, så jag har bestämt att göra det själv: idag skall jag ta reda på var vi riktigt står. Nog för att jag känner på mig att vi är tillsammans och att han också tycker det. Men tänk om jag är helt blåst och blåögd som tror det? Jag har ju aldig haft ett riktigt förhållande tidigare och vet hur det här fungerar... Bäst att göra det helt klart ändå, så det inte sker några missförstånd: "Henkka, vad brukar du svara när folk frågar om vi är tillsammans?" "Eeeh, att vi e?" "Jaha okej, nice". Och så var vi officiellt, bekräftat tillsammans.

Sådär romantiskt var vårt the talk för fyra år sedan. Huhhu, tiden går fort som bekant och idag har vi alltså varit tillsammans i 4 år. Henkka har ju figurerat här i bloggen en del, så jag behöver knappast presentera honom desto mer ingående, ni vet att han finns liksom. Jag är otroligt tacksam att jag får ha honom i mitt liv. En sån lugn, trygg, stabil, omtänksam pojkvän som alltid ställer upp för mig, alltid. Som påminner mig att jag är bra, klok och fin, oftast precis när jag behöver höra det som mest. Som får mig att känna mig älskad. Som tar fram de bästa sidorna i mig. Och så vidare. Och så är han ju den snyggaste människan jag vet. Och jo, han har nog negativa sidor också. Och nej, vårt förhållande är inte perfekt.

Idag har det dock inte blivit något vilt firande här, trots att jag är av den åsikten att man alltid ska fira om det finns något att fira. Jag har jobbat hemifrån idag hela dagen. Men hann i alla fall träffa Amanda en stund på dagen på en lunch, vilket var trevligt. Men det blev enda gången jag steg utanför dörren denna dag, då jag också har vilodag från träningen. Imorgon väntar sedan veckans långpass. Hoppas på soligt väder!

Men, nu är jag otroligt trött och tänkte inte därför skriva desto mer hit, utan gå och sova. Något som en av parterna i detta förhållande tjuvstartade redan tidigare under dagen.

H2

Henkkas efter-jobbet-outfit (skjorta och mjukisbyxor) var enligt hnm själv sporty casual. 

 

 

 


Att panikträna inför ett halvmaraton

Skrivet av Caroline Högnäs 04.04.2018

Hejsan,

Ja, som rubriken säger så insåg jag för några veckor sen alltså att det är exakt 8 veckor tills det halvmaraton som jag hade planerat att springa går av stapeln.

Eftersom jag inte alls sprungit så mycket som jag skulle ha behövt eller som jag hade tänkt nu under vintern (endast eget fel), utan det har blivit mest styrketräning blandat med en del HIIT och gruppträningspass, så insåg jag att det förstås bara är att skippa halvmaran...

...Nå nej, riktigt så lätt ger jag inte upp. Men det jag däremot insåg är att jag får sätta fart på om det skall bli till något. Så jag har gjort upp en träningsplan som jag tänkte dela med mig av. En halvmara är ju förstås något helt annat än en hel maraton och kräver absolut inte samma förberedelse, eftersom påfrestningen inte alls är lika stor åt kroppen, obviously. Men såklart kräver en halvmara också en del förberedelser och träning, speciellt om man vill att loppet skall kännas ens lite roligt och inte bara jobbigt. Och 8 veckor är ändå ganska lite tid att förbereda sig. Jag upplever ändå att jag ändå har en rätt så bra baskondition eftersom jag ju nog sprungit lite, gjort lite intervaller och annars tränat med hög puls en del. Samtidigt gäller det också att inte sätta in för mycket löpträning helt plötsligt, så att kroppen inte hinner återhämta sig och man drar på sig någon skada - som i sin tur förstör träningen och uppladdningen.

Så hur har jag satt upp min träning då?

Det som gäller för mig nu de kommande veckorna är nu är bara att nöta kilometrar och jobba med hög puls ännu mer. Mitt mål är ju inte någon rekordtid, utan mer att komma i mål hel, haha. Så jag har satt in 4 pass i veckan med löpning + 1-2 valfria pass; oftast lite lättare stryketräning eller gruppträning.

Löppassen ser typ ut som följande, men varierar förstås lite vecka till vecka, så här tränar jag t.ex. följande veckor, som är vecka 2 och 3 på 8-veckors programmet:

Vecka 2

PASS 1: 45 minuter löpning, bra tempo

PASS 2: Långa intervaller - 6 x 5 min (ca 1000 m), 2 min vila

PASS 3: 30-40 min lugnare löpning + core & ordentlig strech

PASS 4: 90 min löpning

PASS 5-6: valfri styrka/gruppass

---

Vecka 3

PASS 1: 45 min löpning, bra tempo

PASS 2: Långa intervaller - 8 x 4 min (ca 800 m), 1-1,5 min vila

PASS 3: 30-40 min lugnare löpning + core & ordentlig strech

PASS 4: 80 min löpning

PASS 5-6: valfri styrka/gruppass

Och så vidare.

Bääääh, vi skall se nu hur detta går. I will keep you updated!

oh1


Påsklov i Stockholm

Skrivet av Caroline Högnäs 02.04.2018

Hej,

Nu har det gått några dagar sedan jag kikade in här. Orsaken till detta är ju vår weekend-resa till Stockholm, där jag bestämde att jag varken skulle blogga eller uppdatera mina andra sociala medier så där hemskt mycket, utan bara njuta av att vara just där och då och i stället uppdatera när jag kommer hem.

Så nu kommer ett inlägg helt ägnat vår Stockholms-weekend, där vi alltså firade påsken fredag-söndag. Det blev en otroligt lugn och skön resa, med väldigt lite måsten och mer improvisation, precis som vi hade tänkt det. Eftersom vi båda har varit till Stockholm flera gånger tidigare, varav en gång  tillsammans, var planen att bara mer bekanta oss med staden och speciellt sådana stadsdelar vi inte varit i så mycket tidigare. Så vi skippade tunnebane/busskortet helt och hållet och rörde oss bara till fots, vilket resulterade i 63.000 steg och 45 km på tre dagar.

Vårt hotell, Clarion Hotel Sign, hade riktigt bra läge i Norrmalm, bara några hundra meter från Centralstationen. Jag har absolut ingenting att klaga på hotellet eller vår vistelse där, det var bra på alla sätt och vis; trevliga rum - vi bodde på 7e våningen och hade utsikt över Norra bantorget, trevlig personal, fräsh inredning, snygg lobby, välutrustat och snyggt hotellgym, bra frukost, miljövänligt osv osv.

hotellobby

hotell 2

views2

hotellfrulle 3

Vi kom dit redan tidigt på fredagen, så vi gick och checkade in till hotellet och gick sedan för att söka någonstans att äta frukost. Jag fick bestämma, så jag tvingade med Henkka till Pom & Flora, som jag läst så mycket om. Det var jag inte ensam om tydligen. Det var nämligen kö dit när vi kom och alltså otroligt mycket folk, men som tur gick den ganska snabbt och vi fick äta en riktigt god och instagramvänlig frukost/brunch där.

pom och flora 3

streets

På kvällen var vi sedan till Selma City Spa, som fanns på vårt hotells övre våning. Dom hade bastu, relaxrum och en utomhuspool på taket, som var uppvärmd. Spa 2

spa 4

Spa

På kvällen var vi sedan och äta till Sthlm Tapas. Vi älskar ju båda att äta tapas och blev verkligen inte besvikna på Sthlm Tapas i Vasastan. Supernice ställe med riktit god och prisvärd mat, bra stämning och trevlig personal! Rekommenderas!

sthlm tapas

Foto 30 03 2018 20 54 18 preview

På lördagen började vid med hotellfrulle. Promenerade sedan iväg till Djurgården och strosade omkring där. Promenerade sedan tillbaka mot centrum och Östermalm och sedan mot Vasastan och tillbaka till hotellet. Sedan blev det ett gympass med intervaller för min del, och på kvällen igen ut och äta. Vi hade flera ställen vi skulle ha viljat gå till och äta på lördag kväll, men eftersom vi var för sent ute att boka så var alla av de ställen fullbokade. Så det blev Napolyon, en fransk, riktigt mysig restaurang i stället. Men där fick vi riktit god mat och gott vin.

views 6

views 4

napolyon

Jag hittade förresten exakt den ögonskugge-nyans jag har sökt efter länge: från nyx! Love it!
selfie2

På söndag blev det igen hotellfrulle, shopping i Mall of Scandinavia och sedan promenad och middag på Kungsholmen, innan vi åkte iväg hemåt igen.

hotellfrulle 2

mall

Summa sumarum, en riktigt skön och avkopplande resa med mycket god mat och lite mer skoskav och mindre pengar så här efteråt, hehe. Måste bara här till slut också dela med mig av en av de händelser som ledde till mest skratt under helgen. Det var dock helt innan vi skulle åka och jag hade en räkning som behövde betalas...

C: Henkka, jag måste betala den här räkningen innan vi åker men jag orkar inte släpa med den på resan, jag har redan packat ner min telefon i väskan, kan du ta ett kort på den där räkningen nu före vi åker iväg? 
H: Eh, alltså va?
C: Nemen jag behöver uppgifterna från räkningen så jag ska kunna betala den, kan du ba ta ett kort på den?
H: Men alltså va, nu förstår jag inte riktigt, va vill du nu jag skall göra med den?
C: Ta ett kort på den!!!!!!
H: Ja, alltså du vill ha en bild på den? Va sa du riktigt, ett kort? Vad har det med ett kort att göra?

Ibland så krockar bara min Pedersöre-härkomst med hans Helsingfors...Dessutom e ju hans modersmål finska vilket gör att det ännu lite mer avancerat. Men vi har skrattat så mycket åt det här under hela resan och jag skrattar när jag skriver det, hahaha.

Någon annan som är uppväxt med att man tar kort med en kamera? Eller är det bara jag?