Header 4

Visa alla inlägg skrivna september 2018

Det där med att äta hälsosamt

Skrivet av Caroline Högnäs 04.09.2018

Ända sedan vi var barn har vi uppmanats att motionera, sova tillräckligt och äta hälsosamt - att dessa är de tre grundpelarna för att vi skall må bra. Eat, sleep, train, repeat bla bla. Vi vet ju vad motion innebär, samma sak med sömn. Men att äta hälsosamt, har du någon gång tänkt på vad det riktigt betyder?

Beroende på vem du frågar och i vilket sammanhang, så kan att äta hälsosamt säkert betyda allt från att bara äta växtbaserat, att bara äta ekologiskt, att dricka gröna juicer, att ha en viss fördelning mellan makronutrienterna (protein, fett, kolhydrater), att äta ett visst antal kalorier, att inte äta kolhydrater, att inte äta godis, att undvika transfetter eller kanske helt enkelt att inte tänka alls på vad man äter.

Jag började reflektera över min egen syn på att äta hälsosamt och hur den har förändrats under de senaste 10 åren. Jag tänkte dela med mig av det.

När jag hösten 2009 bestämde mig för att börja äta hälsosammare och tänka mer på vad jag äter, så var det bara en sak jag fokuserade på: kalorier. Allt som hade under ett visst antal kalorier per 100 g ansåg jag vara hälsosamt. Eller inte ens definitivt hälsosamt, men det fick jag äta. Sallader och frukter gick det mycket av. Om jag åt vanlig husmanskost blev det minimala portioner. Smör, oljor, dressingar, nötter, grädde - det gick bort. Allt skulle ha så låg fetthalt som möjligt. För att inte tala om godis eller andra godsaker. Ni hör ju hur det här låter och ni som har läst min blogg tidigare vet ju att detta snabbt blev början på ett väldigt osunt förhållande till mat. En sak som jag ännu idag önskar, är att jag kunde radera viss information som jag under denna tid har printat in i mitt minne. Jag behöver liksom inte veta vilken chokladstång, eller salladsdressing, eller fryspizza som har minst kalorier. Men jag vet det.

Nå men. I något skede insåg jag dock att jag inte får tillräckligt med proteiner på det här sättet. Jag tränade ju mycket och ville gärna ha lite mera synliga resultat, dock givetvis utan att gå upp i fettvikt, så jag började äta lite mer hälsosamtNu var det alltså inte huvudsaken att det var lite kalorier, utan att det var mycket protein och lite fett. Kyckling, kvarg, grynost, kalkon och tonfisk hörde till basfödan. Och förstås sallad och grönsaker. En och annan frukt, ibland, men inte för ofta, för frukt var godis. Jag hade alltså för mig att kolhydrater inte alls var hälsosamt, utan det var lika farligt som socker. Så jag åt helst inget pasta, ris, potatis eller bröd heller. Min största källa till kolhydrater var nog sockret i alkoholdryckerna jag drack under den här tiden.

Men sedan kom jag på, att det ju inte är själva kolhydraterna som är farliga - det är ju det vita mjölet och sockret. Bort med det alltså, nu skulle jag börja äta hälsosamt på riktigt. Jag levde i någon sorts tro att så länge det står glutenfritt och sockerfritt på förpackningen så är det hälsosamt. Ingen skillnad hur mycket sötningsmedel, tillsatser och konstgjorda ämnen ett livsmedel innehöll, så länge det inte fanns vete eller socker i det. Proteinpulver, proteinbars, skyr, puddingar, glutenfritt bröd, glutenfri pasta, light-limsa och skinny bitches med citron. Mums. Jag minns ännu när jag var på utbyte i Madrid och berättade åt min utbyteskompis att jag åt glutenfritt, okay, and what is gluten? frågade hon medan hon tog en bit av sin pizza. Jag blev ändå lite avundsjuk. Det lät så enkelt och befriande.

Efter en tid började mina magbesvär. Efter flera undersökningar och provtagningar uppmanade läkaren mig att skippa mjölkprodukter, att det kunde hjälpa. Okej, en läkare som säger att jag skall äta mjölkfritt. Det måste ju vara hälsosamt. Så jag fick säga hejdå till skyr och proteinprodukterna jag hade överkonsumerat. Men i stället upptäckte jag snabbt att det fanns sojayoghurt och sojamjölk. Så jag började överkonsumera sojaprodukter i stället. Läste dock fort om hur det kan rubba hormonerna och att man absolut inte skall äta det i stora mängder. Så det slutade jag med. Övergick till havreprodukter. Men dom hade massor med socker. Lämnade bort det också. Blev stressad. Och inte blev magen bättre av det heller.

----

Det är intressant, om än lite sorgligt, att inse hur förvrängd bild jag har haft av vad som är hälsosamt. Hur jag har fokuserat på helt fel saker.

Jag upplever att jag äter rätt så hälsosamt idag. Och då handlar det egentligen inte så mycket om vad jag egentligen äter, utan mer hur jag har ätit tidigare och hur långt jag har kommit där ifrån.  För mig betyder att äta hälsosamt idag för det första att kunna äta vanlig mat. Jag tror att den svåraste biten med att komma tillbaka efter att ha haft någon sorts ätstörning är att våga släppa kontrollen och faktiskt bara äta mat för att man är hungrig och att kunna njuta av det, utan att analysera det man ätit, när man ätit och så vidare desto noggrannare. Inte är det alltid helt lätt ännu heller.

Hälsosamt innebär för mig också att äta så mångsidigt  som möjligt. En vettig fördelning mellan proteiner, fetter och kolhydrater, så att jag har energi att träna, prestera på jobb och vara en bra flickvän, kompis och familjemedlem. Jag försöker tänka på att äta så ren, d.v.s. oprocessad mat som möjligt utan tillsatt socker, sötningsmedel, färgämnen och tillsatser. Jag äter inte heller vetemjöl, och inte heller glutenfritt substitut, för min mage är otroligt känslig och det alternativ som passar mig bättre, t.ex. havre. Mina fettkällor är oftast nötter, frön, olivolja, kokosolja och avokado. Vid speciella tillfällen (det vill säga om det är någon fest, tillställning, när man är ute och äta eller när jag annars har lust för det) så äter jag mer vad som finns och vad jag har lust för.

Men jag dricker också alkohol ibland, jag äter inte alltid ekologiskt, jag äter inte så mycket vegetariskt - ännu mindre veganskt, jag äter för lite fisk, jag dricker Nocco/Celcius, till och med (he he) vanlig lemonad då och då. Jag äter också proteinbars och proteinpulver ibland, och choklad eller annat jag är sugen på. Ibland äter jag ännu allt för lite och ibland äter jag fast jag inte är så hungrig, utan bara snål.

Ja, men det är väl ändå helt hälsosamt.

 

 

 

 

 

 

 


Examens- och födelsedagsfirande i Vasa

Skrivet av Caroline Högnäs 02.09.2018 | 1 kommentar(er)

Kategorier:

Hej,

Igår dubbelfirande vi min kompis Sarah. Eller ja, till och med trippelfirade. Sarah fick alltså sin magisterexamen under sommaren och så fyller hon 25 nästa vecka. Förutom det har hon och hennes pojkvän (numera sambo då) just flyttat ihop till en ny lägenhet. Med andra ord tre bra orsaker att ställa till med fest.

Men vi backar lite.

I torsdags efter jobbet åkte jag alltså upp till Österbotten, till mina föräldrar. På vägen kunde jag delta i Sevendays bloggworkshop på distans, vilket fick tågresan att gå väldigt mycket snabbare. Jag har verkligen en hat-kärlek till att åka tåg. Jag kan tycka att det är otroligt tråkigt, men samtidigt så känner jag mig på något sätt alltid avslappnad när jag sätter mig ner i tåget. Jag tycker även det är väldigt intressant att titta och lyssna på människor.

På fredagen startade jag morgonen med en promenad och träningspodden i öronen. Det var verkligen så härlig, frisk luft och jag börjar mer och mer se fram emot hösten, som ju faktiskt är här på riktigt nu. Sen så jobbade jag hemifrån hela dagen. Det är verkligen något jag uppskattar med mitt jobb, att det går att sköta de flesta uppgifter lika bra på distans. Frihet under ansvar.

Frukost

 

På lördag blev det igen tidig väckning. Eller tidigt för att vara en lördag morgon. På morgonens schema stod nämligen ett sista långpass innan halvmaran, vilket krävde att passa in frukosten tillräckligt länge före löprundans start. Nina råkade perfekt nog också vara hemma i Edsevö, så vi hade planerat in detta långpass redan tidigare i veckan. Halv 10 for vi iväg. Löprundan kändes verkligen riktigt bra och det var kul att springa! 18 km och 1 h och 48 minuter senare var jag hemma igen. 

Duschade, åt och packade sedan i racerfart och hoppade på Onnibus till Vasa. Där träffade jag först Santti på en kaffe, innan jag for iväg vidare med Victoria och Amanda, som också hade kommit upp från Helsingfors, till Viccans. Vi ställde oss i ordning och for sedan iväg till Sarahs.

Och så är vi tillbaka där jag började inlägget.

Det var som vanligt så kul att se alla vänner. Trots att jag inte saknar Vasa så mycket som stad, så alltså dessa människor! Bjuder här på några bilder från trippelfesten.

Mitt sällskap för kvällen/natten.

Examensfest 3

 

Sarah 25, 35, eller 85?

Examensfest 10

 

Fina jubilaren!

Examensfest 11

 
Mer fint folk.

Examensfest 7

 

Hungrig var man inte heller tvungen att vara.

Examensfest 5

 

Och så avslutar jag med ett bildbevis på att jag nog själv också var med på festen, he he. 

Examensfest 17

 

Nu är jag lite bitter. Jag har nämligen gått och blivit förkyld, och det känns inte alls bra. Jag behöver nödvändigtvis bli snabbt frisk, så nu tar jag emot alla huskurer som bara finns och så håller jag tummarna att det här är något som går snabbt om.

Ha det så bra!