Header 4

Visa alla inlägg skrivna september 2019

8 tips för att komma igång med träningen i höst

Skrivet av Caroline Högnäs 15.09.2019

Regnet smattrar mot fönsterrutorna och ute är det så grått att man behöver ha lamporna tända fast klockan är 1 på dagen. I lägenheten är det inte längre över 25 grader och favorittäcket har fått komma fram igen. Nu är det officiellt höst. 

Hösten är ju för många en tid för förnyelse. Förutom att skolorna börjar igen och all service är tillgängligt efter att ha haft sommarstängt, så är det också vanligt att man på hösten vill komma igång med träningen, antingen som nybörjare eller efter en paus. Det finns ju förstås de som tränar regelbundet året om, men det är också lätt hänt att träningsrutinerna rubbats under sommaren, av olika anledningar. Och efter en sommar med lite eller ingen träning alls, kan det kännas svårt att skapa en träningsrutin igen.

Så i detta inlägg vill jag därför dela med mig av några tips, som i alla fall höjer oddsen för att komma igång med träningen i höst och också få en rutin av det. Några av punkterna är också sådana som vi diskuterade i vårt senaste poddavsnitt, som jag rekommenderar att lyssna på om ni inte gjort det ännu. Men här kommer de i skriftlig form, mina bästa tips för att komma igång med träningen i höst:

1. Börja lugnt

Det här tycker jag är det absolut viktigaste att tänka på, speciellt om man aldrig har tränat regelbundet eller haft en väldigt lång paus. Det är ingen vits att direkt sätta upp som mål att man skall träna en timme 5 gånger i veckan. Det blir helt enkelt en för stor kontrast till vad man är van med, och risken är att man snabbt inser att det inte är hållbart - och så slutar man helt. Plus att det finns en mycket större risk för skada om du chockerar kroppen med riktigt hård och intensiv träning från början, och inte har tid med ordentlig återhämtning.

Sätt hellre som mål att träna fast 1-3 pass i veckan till en början, beroende på din egen nivå. Se hur det känns och öka antalet pass vart efter. Ett eller två pass är mycket bättre än inget pass alls. 

2. Planera på förhand

För mig själv så är också den här punkten enormt viktig. Jag har svårt att bara börja på, utan någon som helst plan för hur jag skall sätta upp min träning. Vill man t.ex. börja springa så finns massor med färdiga träningsprogram på nätet som man kan följa. Samma sak om man tänkt börja träna styrketräning. Vill man inte göra det så hard core och följa ett noggrant schema, så kan man i stället bestämma att man skall göra 3 pass i veckan: ett intervallpass, ett kortare löppass utomhus och ett lite längre. Eller på gymmet: ett benpass, ett övrekroppspass och ett gruppträningspass.

Jag brukar ha söndag som en dag då jag planerar min kommande träningsvecka. Beroende på hur veckan ser ut i övrigt så sätter jag in passen i kalendern, t.ex. tisdag - intervaller, torsdag - kortare länk utomhus och söndag - längre länk utomhus. Då är det mycket större sannolikhet att dom blir av, än om jag bara har tänkt att jag skall göra tre pass någongång under veckan.

3. Variera träningen

Jag tycker det är jätteviktigt med variation i träningen. Jag skulle bli galen av att bara träna t.ex. body attack 3 gånger i veckan (även om jag tycker det är roligt!) eller springa samma 5 kilometers runda 3 gånger i veckan. Dessutom skulle inte heller kroppen uppskatta det så hemskt mycket, och ja, man skulle tröttna ganska snabbt. 

Att variera träningen betyder inte att man behöver växla mellan simning, gymträning, löpning, tennis och yoga. Utan träningen går enkelt att göra mångsidigare genom att variera typ av träning, längd på passet, övningar, intensitet, belastning och så vidare. Också att träna på olika gym, om man har den möjligheten, och springa olika rundor är bra för motivationen. 

PLYO walking lunges 2

Att träna styrketräning med kroppsvikt och hantlar i en gymsal kan vara en bra variation till att träna med maskiner.

4. Tänk på varför du tränar

Det här pratade jag också om i podden: det känns som att vi ganska ofta glömmer bort varför vi ens funderar på att gå och träna eller inte. Vi tänker kanske att det inte är hela världen om vi nu en gång skippar en träning, för det är ju bara en träning. Men så tänker vi kanske likadant nästa, nästa och nästa gång. Tills vi inte tränar alls. Då behöver man kanske tänka en extra gång på varför man vill komma igång med sin träning, på hur bra det faktiskt är för oss och hur mycket det främjar vår hälsa, både på kort, men framför allt på lång sikt. Det lönar sig också att skriva upp det någonstans, så att man kan gå tillbaka dit och titta om man råkar glömma. Hehe.

Ps. Om du endast tränar för att någon annan gör det, för att det känns coolt eller typ för att du gillar träningskläder, då är det troligtvis inget som kommer att få dig att fortsätta träna en längre tid.

5. Ta hjälp av en vän

Om det känns jobbigt att gå och träna ensam: ta med en vän! Bestäm på förhand när ni skall gå och träna och så går ni tillsammans. Sannolikheten är olidligt mycket mindre att du skippar en träning om du har bestämt träff med en kompis än om du bara är själv på väg. Om du inte har någon vän som tränar på samma gym/studio, eller inte gillar samma träningsform som dig, bestäm att ni peppar varandra ändå. Meddela din vän att du tänker gå och träna, det både stärker din motivation att gå plus att det kan få din kompis att också välja att gå. Och vice versa. 

6. Ta hjälp av bra kost och sömn

En annan sak som är väldigt viktigt för min egen träningsmotivation är att kombinera träningen med bra kost och tillräcklig sömn. Om jag äter slarvigt, skippar måltider eller sover allt för lite, så kommer det också att märkas på min träningsmotivation. Detta eftersom bra och hälsosam kost och sömn både gör att man är piggare, att man orkar prestera bättre och således också att träningsresultaten och utveckligen blir bättre. Det blir helt enkelt en god cirkel, där alla tre bitarna: sömn, träning och kost har sin viktiga roll i helheten. 

7. Sänk tröskeln

Träning behöver inte nödvändigtvis vara något som man byter om till och något som gör att det smakar blod i munnen och t-skjortan  är plaskvåt av svett. Om du inte får till ett pass på gymmet, gå fast på en riktigt rask promenad en halvtimme, eller träna något hemma. På Youtube/Instagram finns massor med tips på bra övningar och upplägg som man kan göra. Det lönar sig att kolla på förhand och alltid ha några länkar sparade tills den dagen då man behöver, så behöver man inte sätta tid på att först leta fram något.

Hemmaovningar balans 4

Man kan få till ett riktigt bra träningspass hemma i vardagsrummet.

8. Ha tålamod

Många av oss gör det felet när man börjar träna, att man förväntar sig endorfiner, eufori, träningsglädje, lyckorus etc. direkt från början. Men det är sällan så det fungerar i verkligheten. De första passen kan också kännas riktigt jobbiga, tunga och till och med tråkiga. Man kanske har sämre kondition än väntat, man kanske känner sig riktigt svag - eller så har de ändrat om på gymmet så man hittar inte ens de maskiner man behöver. Det kan också kännas jobbigt om man börjar med någon helt ny träningsform och inte riktigt hanterar tekniken ännu, eller bara inte hänger med. Liksom, om du aldrig har sprungit kommer knappast ditt första lopp bli livets bästa. 

Det är ju lite samma som när du börjar ett nytt jobb. Du är säkert supertaggad att ha ett nytt jobb, men samtidigt kan det vara riktigt jobbigt för att du känner att du inte förstår, programmen är krångliga, det är massa nya saker att lära sig och nya människor att bekanta sig med. Det tar kanske massa energi och du är trött efter jobbdagen, men du skulle knappast ändå säga upp dig de första 2 veckorna bara för det. Du skulle antagligen tänka att det kommer att bli enklare sen. Lite så lönar det sig att tänka med träningen också. 

Så, känner ni er också peppade på en riktig bra träningshöst?


Den godaste gröna smoothien, var så goda!

Skrivet av Caroline Högnäs 11.09.2019

Jag snöar ofta in mig på saker. Det kan vara allt från havregrynsgröt med grynost till kycklingwok till nocco. Denna gång har jag fattat tycke för något som var riktigt trendigt för typ 5 år sedan (bättre sent än aldrig), nämligen grön smoothie.

Det att den är grön säger ju i sig ingenting om vad den innehåller och smakar, utan bara vilken färg det har, men jag skall förklara. Typiskt för en grön smoothie är alltså att den innehåller grönkål, spenat, bladsallad eller annat som får den att bli grön till färgen. För att en grön smoothie skall få en fin grön färg krävs alltså att man inte blandar i t.ex. jordgubbar, hallon eller blåbär som man annars ofta sätter i smoothies, eftersom dessa gör att smoothien blir en brungrå sörja och inte alls ser hemskt aptitlig ut. Och nej, nu behöver ju inte allt man äter vara Instagramvänligt och se fint ut, men ja, en grön smoothie är ju inte en grön smoothie om den är brun, så. Duh.

Jag har någon gång gjort grön smoothie innan och tyckt att det är helt okej gott, men aldrig så här gott som jag tycker att det är efter att jag började göra den på det sättet som jag gör nu. Förutom att smoothien är god så är det också ett enkelt sätt att få i sig massor med vitaminer och nyttigheter. T.ex. grönkål innehåller massor med C- och A-vitaminer samt järn. Ingefära, spenat och lime har också massor med positiva hälsofördelar.

Nå men, hur gör man för att skapa den godaste gröna smoothien då? 

Man tar helt enkelt:

- En näve spenat
- En näve grönkål
- 1 litet grönt äpple
- 1/2 banan (eller 1 hel om det är en liten)
- frysta mangobitar + några isbitar
- saften av en hel lime
- en bit ingefära
- en skvätt havremjölk

Gron smoothie 2

Sedan slänger man allt i en mixer eller i en hög bunke om man använder stavmixer (förstås skalar/skär man förstås äpplet och ingefäran men det antar jag att ni förstår) och så mixar man det till en slät smoothie. Sen häller man det i ett glas och dricker direkt, eller så gör man som jag och häller det i en skål och toppar det med något gott så man säkert hålls mätt - och sen först äter man. 

Ps. I den här smoothien är limen och ingefäran jätteviktiga ingredienser. De balanserar upp grönkålens ganska starka smak perfekt, och gör smoothien supergod och fräsch.

Gron smoothie 1

Smoothien är vegansk också. I hope you like it! 


Hej, minns ni mig?

Skrivet av Caroline Högnäs 09.09.2019

Kategorier:
Taggar:

Jag fick tänka till ordentligt när jag skulle skriva in lösenordet för att kunna logga in här på sidan. Tur att det var ett enkelt.

Hej.

Minns ni mig? Jag brukade blogga här ibland, men det var länge sen. Eller länge och länge, det beror väl bara på vad man jämför med, men i alla fall har det varit en betydligt längre paus mellan mina inlägg än det brukar vara.

Jag har lite svårt att skriva detta inlägg. Jag vet som inte om jag bara borde köra på direkt med en "30 facts about me" följt av ett smarrigt smoothierecept och strunta i denna radio silence som rått här på bloggen de senaste veckorna. Eller om jag skall skriva någon sorts förklaring och berätta exakt varför det varit så tyst här. Be lite om ursäkt och poängtera att det är trevligt att ni har orkat vara och titta in här nu som då, men att jag är ledsen att ni om och om igen har behövt påminnas om att vi haft en frågestund på podden.

Men jag tror inte det blir något av de två alternativen. 

I stället vänder jag blad: Hej hösten. Hej bloggen. Hej läsare! 

It feels good to be back ♥P1010164