Ett lyckat vs ett mindre lyckat besök hos frisören
Att gå till frissan är något av det bästa jag vet. Att få sätta sig ner i frisörstolen och bli ompysslad medan man sitter och bläddrar i damtidningar man aldrig själv skulle köpa - det är vardagslyx i sin renaste form. Känslan efteråt är också fantastisk: man är fin i håret och det känns helt enkelt nytt och fräscht. Älskar också hur håret ser så välmående ut och doftar så gott efter ett frisörbesök... Eller ja, det jag beskriver nu är ju egentligen bara min vision om hur det är att gå till frissan och sanningen är ju att det inte alls alltid är så här det känns efter ett frisörbesök. Faktum är att mina två senaste besök hos frisören verkligen har varit som dag och natt, och därifrån föddes idén till detta inlägg. Ni skall nämligen få ta del av mina erfarenheter av ett mindre lyckat och ett riktigt lyckat frisörbesök jag gjort i år.
Jag brukar gå till frisören och klippa + fräscha upp mina slingor/färgen på mitt hår ungefär med ett halvt års mellanrum, det vill säga två gånger i året. Det här är de dyra besöken, som är extra kritiska. Förutom det går jag och klipper mitt hår en gång mellan dessa besök, så att topparna hålls fräscha. När jag bara går och klipper mitt hår så brukar jag inte ha så stor skillnad på vem jag går till, men när jag går och färgar/slingar så är jag noga med att researcha innan jag bokar en tid, eftersom jag vet att jag har ett krävande hår och är kräsen med hur slutresultatet bör bli.
Både när jag bodde i Jakobstad och i Vasa så hade jag en och samma frisör som jag alltid gick till, vilket var skönt. De kände mig och jag kände dem - jag visste vart jag skulle boka tid och jag visste vad som väntade. Men i Helsingfors hade jag innan mitt senaste besök inte riktigt hittat "min" frisör ännu; alltså en sådan där jag känt att alla bitar har fallit på sin plats. Där jag varit nöjd med slutresultatet och betjäningen, men där det inte varit allt för dyrt. Så jag har provat mig fram lite, och i mars tidigare i år besökte jag ett ställe som åkte rakt på listan med salonger jag aldrig skulle besöka igen eller rekommendera till någon. Här får ni läsa om det:
Frisörbesök 1
Det var lördag och jag hade tid till frisören klockan 12:00. Redan från början gick det mesta fel:
- Jag var i vanlig ordning ute i god tid och kom dit ungefär 5 minuter innan jag hade tid. Men dörren var låst och det var mörkt inne i salongen. Jag dubbelcheckade att jag säkert var på rätt ställe och vid rätt tidpunkt. Det var jag. Jag tänkte att jag står och väntar utanför en stund och hoppas att det inte skett något misstag med bokningen. När klockan är 5 över 12 kommer en kvinna springande mot mig, det var frisörskan. Hon ursäktar att hon är sen och säger att hon satt på frukost med sina kompisar och glömde bort tiden. Oproffsigt, tänkte jag, men sade förstås att det inte gör något och hoppades på att resten av besöket skulle bli bättre.
- Jag stiger in i den kolmörka frisörsalongen och hon sätter på lamporna. Ojdå, var min första tanke. Där låg halvfulla vinflaskor, öppnade chipspåsar och på golvet var det både flaskor, glassplitter och chips. Frisörskan bad om ursäkt och sade att hennes kollega hade haft förfest där kvällen innan, eftersom hon hade fyllt 30 och skulle ut och festa med sina vänner. Att fira ordentligt när man fyller 30 är mer än okej, tycker jag. Men det som störde mig var att min frissa inte hade gjort sig mödan att komma dit lite tidigare än fem minuter för sent och plockat upp det värsta. Första intrycket är ändå väldigt viktigt när man kommer till ett nytt ställe. Men jag tänkte att jag inte låter mig påverkas för mycket av den dåliga starten, hon kan ju vara en jätteduktig frisör.
- Jag visar några bilder på hur jag skulle vilja att mitt hår ser ut. Det var ingen stor förändring, så jag visste att det är något som kan lyckas. Jag förklarar det viktigaste i hur jag vill att det skall vara: en kallare ton, balayage-stil på slingorna (alltså att slingorna inte skall komma helt från roten), jämnare helhet (har haft ombre-stil på mitt hår länge och ville nu bort från det). Okej, då kör vi, säger hon. Jag kände mig rätt trygg ännu här, trots att jag upplevde att hon inte helt lyssnade på mig.
- Jag hade bokat min tid efter deras tidsbokningssystem. Klipp och färg/sling för extra långt hår, det var beräknat att ta 3 timmar. Men när 3 timmar har gått, håller hon ännu på slingar mitt hår. Jag är medveten om att jag har mycket och långt hår, men aldrig har det tagit så här länge för någon frisör att slinga det. Jag fick avboka min träff med min syster, eftersom jag såg att det är noll chans att jag hinner till det. När hon äntligen har slingat färdigt, säger hon att det skall verka en stund och sen försvinner hon. Alltså försvinner på riktigt. Hon lämnar alltså salongen för en stund, utan att säga någonting till mig om hur länge hon tänker vara borta eller hur länge det skall ta. Hon erbjuder mig inte ens vatten så länge jag väntar. Jag börjar vara riktigt irriterad.
- Efter en stund kommer hon tillbaka och vi går till tvättstället. Hon sköljer mitt hår och sätter i en toning, som får verka länge. Hon sköljer ur toningen efter en stund och ojar sig över att det är svårt att få en kall nyans på mitt hår - jag fattar direkt att det inte kommer att bli så som jag hade tänkt mig. Funderar dock hur det kan komma sig att det lyckats tidigare, hos andra frisörer... Nåja.
- Efter 5 (!!) timmar har hon fönat och klippt mitt hår färdigt. Slutresultatet var allt annat än jag hade tänkt mig och jag var dessutom trött, irriterad och hungrig. Till råga på allt kostade skiten mig 240€, men i stället för att kommentera det desto mera så slängde jag fram mitt kort och tänkte mest: take my money so I can leave and never come back.
Jag har inga bra bilder på hur håret såg ut, men ungefär så här:
Jag räddade det själv med silvershampoo, hårinpackningar och toningar, så efter en tid såg det ändå helt ok ut. Och jag veeeet att man vid såna här till fällen borde gå tillbaka och klaga. Men eftersom jag visste att de inte ger pengarna tillbaka, utan erbjuder sig att göra om håret i fall man är missnöjd, valde jag ändå att inte göra något åt saken. För i den stunden kände jag att det var det sista jag ville: att gå tillbaka dit och låta samma frisör "fixa" mitt hår igen. Då skötte jag det hellre själv, även om jag vet att det inte är så man borde göra. End of story.
Frisörbesök 2
I onsdags gjorde jag, efter ett halvt år, ett nytt besök till en annan frisörsalong. Denna gång hade jag om möjligt gjort ännu noggrannare research innan, och beställde sedan tid till ett ställe som enligt internet och sociala medier skulle vara bra. Och till skillnad från den föregående upplevelsen, så var det här en av de bästa upplevelserna jag haft:
- Stället var fräscht, snyggt och städat. Inga tomma vinflaskor så långt ögat kunde nå (höhö).
- Jag visade samma bilder som jag hade visat till frisören jag berättade om innan, men till skillnad från henne så lyssnade denna frisör noggrant på när jag berättade hur jag ville ha det. Hon förklarade sen hur hon tänkte göra det och bad mig ännu okeja, så hon säkert hade förstått rätt. Det hade hon.
- Frisören var trevlig och väldigt proffsig. Hon pratade dessutom exakt lagom mycket: jag fick i lugn och ro sitta och bläddra i tidningarna, men hon såg till att jag hade det bra, bjöd på kaffe/te/vatten, gav tips om hur jag kan sköta mitt hår på bästa sätt etc.
- Att slinga mitt hår tog 1 timme och hela besöket tog 2 timmar. Jag kan erkänna att jag var lite skeptiskt när hon var klar så snabbt, men när jag fick se slutresultatet fick jag verkligen äta upp min skepsis och bara konstatera att hon var både riktigt duktig OCH effektiv.
- Besöket kostade 160€. Jag har aldrig betalat så lite för klippning + färgning i Helsingfors (ja, det är sjukt dyrt), och tyckte verkligen det var värt varendaste cent. Slutresultatet blev så här:
Kunde inte ha varit nöjdare. Tänk liksom hur stor skillnad det kan vara mellan olika frisörer. Jag förklarade ändå exakt samma sak till båda frisörerna och visade också likadana bilder. Jag kan alltså verkligen rekommendera Marita vid Bow i Helsingfors. Hela upplevelsen + resultatet av fick 10/10 och jag tror jag har hittat min frissa i Helsingfors.
Men hej, nu vill jag gärna höra era tankar! Har ni någon gång haft en riktig dålig upplevelse av ett frisörbesök? Vad gjorde ni då? Jag har själv varit missnöjd en gång tidigare, och då gick jag tillbaka och bad dem göra om. Men som jag skrev ovan så var jag inte beredd att göra det i detta fall, och valde att hellre fixa det själv. Hur hade ni gjort?
Kommentarer
Sara 06/10/2019 7:27pm (4 år sen)
Har varit med om samma hemska upplevelse för några veckor sedan i Stockholm.. Håret blev rött trots att vi inte en endaste gång diskuterade färgen röd. Det hela började med att jag tydligen hade missuppfattat bokningen fel, hade bokat en tid där man inte kunde göra slingor utan bara färga håret (i Finland där jag brukar fixa håret bokar man tid för klipp + färg, sedan är det bra så). Nå jag tänkte att okej men då kör vi så, visar sedan en bild på hur jag skulle vilja ha det. Frisören sade att det där ska vi nog kunna fixa till och gick efter färgkartorna, vi gick igenom steg för steg vilka färger som skulle användas. Jag okejade och tänkte att det här blir ju bra. Frisören färgar och vi går för att skölja ur färgen, kommer tillbaka till stolen och då ännu ser det helt bra ut. Men när håret fönas kommer mer och mer den röda färgen fram och dum som man är sitter man bara tyst och säger att det ser bra ut :D Ville bara att upplevelsen skulle vara över och jag skulle få betala, dyrt blev det också så efter det här följer jag mitt löfte om att bara färga håret hemma i Vasa!!
Caroline Högnäs 06/10/2019 10:00pm (4 år sen)
Oh nej! Vad märkligt att man måste boka tid enkom till färg eller slingor! Och det är ju den värsta känslan när man tittar sig i spegeln och inombords tänker "oh nej" och sen låtsas att allt är bra... Tack för att du delade med dig och hoppas du slipper liknande upplevelser i framtiden! :D
Leo Belov 08/10/2019 1:12pm (4 år sen)
One of my top sites to Ƅrowsе every morning with ɑ drink of coffee
!
Zakir Blog 18/11/2019 7:41am (4 år sen)
Yοսr approach is very unusual compared to other foⅼks I've looked thгough.
Thanks for sһaring when уou have got the opportunity, ѕuрpose I will just bookmark this one.
Alexandra Grahn 06/10/2019 10:57pm (4 år sen)
shit va dyrt!! 240 euro det får man typ hårförlängning för på Åland. Vad lär vi oss av detta? Gå inte in till en frissa där det ligger vinflaskor på golvet :D tur att besök nr 2 gick bättre, å snyggt blev e!
Caroline Högnäs 07/10/2019 9:44am (4 år sen)
Ja det är sjuukt dyrt här! Och haha, exakt, det bör man undvika :D tack så mycket!
Daniela Krooks 07/10/2019 3:16am (4 år sen)
ALLTSÅ jo! Jag hade min stjärnfrissa i Umeå där jag studerade men va hemma i Vasa över sommaren och tänkte mig ett frissabesök. Alla i mina vänner kunde varmt rekommendera den frissan så jag tänkt att hur paha kan e bli :D Jag bad om lite gyllene ljusljusbrun färg som lutar mot rött, alltså i princip några grader ljusare än paff (haha).Jag uppfatta att hon förstod, och hon gick och blanda sin färg och jag känd mig otroligt bekväm. Snyggt ställe, och hon kunde också kommunicera i lagom fart. Sen när hon börjat smeta in färgen ett tag börja mitt hår se riktigt svart ut. “Oj va mörkt de ser ut”, säger jag nervöst. Hon viftar undan det och säger att det blir nog ljusare när de int e vått.
De blev nog aldrig ljusare.
När hon fönat klart satt man där då. Mörkbrunt me nån ljusare slinga här och där för extra “liv”. Jag sa tack, betala och gick :'D
Caroline Högnäs 07/10/2019 9:43am (4 år sen)
Åh nej, låter som en mindre trevlig upplevelse det där! Och det där har jag också varit med om, att frissan märker att man inte är helt nöjd men i stället för att fråga så börjar hen prata om hur fint det är och hur bra och "livfullt" det blev, lite som att övertala en att det nog blev så som man ville :'D tack att du delade med dig och hoppas du slipper liknande upplevelser i framtiden!
Karolinas kaos 07/10/2019 9:31am (4 år sen)
Jag var med om ett riktigt katastrofbesök i Vasa. Gick till en salong som har SÅ snygga bilder på Instagram, och som jag hade hört mycket bra om. Jag bad om ganska exakt samma som dig: en balayage med kalla toner. Vad gör frissan? Jo hon sätter MÖRK färg i min redan MÖRKA utväxt, ca 15 centimeter från roten och ner (som en extrem ombre alltså), sen drar hon ut färgen i kanske 6 st slingor. Jag var extremt skeptisk när jag satt i stolen och väntade, men sen drog hon på en kall toning och fönade, lockade och visade mig i spegeln och håret såg faktiskt riktigt fint ut (antagligen tack vare de väldigt starka spotlightsen i taket...). Bilderna hon tog inne i salongen, till deras Instagram, var också riktigt snygga.
...Sen kom jag hem. Tittade i spegeln och fick en liten chock. Håret var helt grått/mörkbrunt av toningen. Nå, det far bort i duschen, tänkte jag. Och jo, men då lämnade jag istället med en gigantisk, nästan helt svart, utväxt... Eftersom hon hade färgat dit den åt mig. Jag var då så förbannad att jag krävde tillbaka pengarna - och faktiskt fick det. Jag var så hemsk att jag skickade bilder till hennes chef, kände mig elak, men chefen förstod ju - och gav mig tillbaka pengarna. Det sjuka är ju att den där mörka utväxten har spökat i mitt hår och orsakat gula toner i 4-5 år nu, eftersom det tar så länge att det ska växa ut helt då man har långt hår....
Caroline Högnäs 07/10/2019 9:40am (4 år sen)
Alltså det där är typ mardrömmen! För precis som du säger så en färgad mörk färg får man ju inte bort "bara sådär". Men såå bra att du stod på dig och krävde pengarna tillbaka (och att du fick det!). Tack att du delade med dig och hoppas du inte behöver vara med om liknande i framtiden!
Anna 16/09/2020 12:41pm (3 år sen)
Hej!
Nu var det ju ett tag sen du postade detta, men undrar bara vem du gick hos i Jakobstad?
//Anna
Caroline Högnäs 19/09/2020 12:18pm (3 år sen)
Hejsan! Jag gick hos Sussi på Salon Hair Team i Jakobstad! Dock vet jag att Sussi inte jobbar kvar där, utan hon jobbar numera på en salong i Kokkola :) Sussis instagram hittar du på @hairbysuzzib - kan varmt rekommendera!
Ingen har kommenterat ännu
Skriv en kommentar