Har ni testat Runfulness?

onsdag 16 maj 2018 - 17:48 | 0 Kommentarer

Hejsan,

Idag tänkte jag skriva om ett för mig ganska nytt fenomen - men som jag redan nu storgillar och gärna vill tipsa om till er andra! Nämligen runfulness.

Tanken med runfulness är alltså att man kombinerar mindfulness och löpning (running) med natur. Man tar liksom det bästa av allt: mentala biten från mindfulness, endorfinerna från löpning samt välbefinnandet och frisk luft från naturen. Man låter kroppens fysiska och mentala krafter samarbeta.

Det här passar mig perfekt. Jag har alltid haft lite svårt med mindfullness/yoga/meditation, med den biten att bara sitta still och verkligen få samlat tankarna i nuet. Jag känner också att det är något jag borde bli bättre på att - att bara ägna en stund åt mig själv och mina egna tankar. Och på något sätt fungerar det för mig när jag rör på mig samtidigt. Runfulness skall alltså fungera på samma sätt som mindfulness i den bemärkelsen att man skall kunna känna efter hur kroppen känns just där och då. Inte helt samma sak förstås, men något ditåt.

Jag har flera gånger tänkt på hur det känns som att vi människor blir allt sämre på att bara vara med oss själva - och här utgår jag ju främst från mig själv, men är ganska säker på att jag inte är den enda. På bussen eller tåget sitter man kanske med hörlurar i öronen, i kassakön eller väntrummet tar man direkt fram telefonen och börjar skrolla. Om man inte har internet ens för en stund kryper en liten fomo-panik fram smygande; tänk om någon vill mig något? Tänk om jag missar något? Så att ägna en liten stund åt att bara vara med sig själv känns riktigt hälsosamt och det är definitivt något jag kommer att fortsätta göra. Jag tror även att det är ett bra sätt att komplettera den mera resultatinriktade träningen jag gör, eftersom man kan fokusera på att känna hur kroppen på riktigt känns när man rör på sig.

Hur gör man då?

Det är ytterst enkelt. Runfulness skall för det första definitivt inte blandas ihop med löpträning eller prestationsinriktad träning över huvudtaget och under denna aktivitet skall man lämna alla telefoner, pulsklockor, statistik, hörlurar, musik och podcasts hemma. Till och med löparkompisen skall man lämna hemma. Alla krav om tid och tempo skippar man också helt - här är känslan viktigaste. Tanken är att man skall gå ut och springa, själv föredrar jag något mellan 15 och 30 minuter, och bara vara med sig själv och sina tankar. Jag lovar, man har en så lugn och harmonisk känsla efteråt. Helst skulle jag alltid vilja göra det morgonen, innan dagens alla måsten. Men samtidigt kan det också vara skönt på kvällen, efter en hektisk dag.

Har du någon gång testat runfulness? Om inte, tänker du göra det?

2804cInte direkt en runfulness-bild, men rätt outfit och miljö iaf.

Taggar:

Kategorier:

Träning & hälsa

0

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.