Header 4

Helt seriöst, vad gör du med din gröt?

Skrivet av Caroline Högnäs 22.01.2018 | 1 Kommentarer

Kategorier:
Taggar:

Ingen photoshop och bling bling, helt naturlig riktig real thing.... (något ditåt)

Hej,

Är det någon annan än jag som aldrig skippar frukost? Man skall ju som bekant aldrig säga aldrig, men det händer faktist väldigt sällan att jag skippar frukost helt och hållet. Sen att det ibland kan bli en banan som jag snabbt slänger i mig har ju hänt fler än en gång. Men, det finns en given rätt som jag sedan många år oftast intar till frukost på vardagsmornarna: gröt.

Av någon anledning så finns det ju massor med fördomar om att gröt är tråkigt och inte så gott, men det stämmer ju inte alls. Den mest sannolika orsaken till att man tycker så, är att man kokar eller äter den på fel sätt. Jag bor med ett levande exempel på detta. Jag omvandlade min pojkvän till en grötätare med min gröt (okej vill bara poängtera här att jag inte är en crazy-girlfriend som sitter och tvingar i min kille gröt på morgonen som när man var hos dagmamman som liten, han får nog äta precis vad han vill till frukost). Men jag tänkte i allafall dela med mig av några tips på hur man kan ta gröten till the next level.

Grot topping 2lyxgröt

1. Koka på platta. Om det bara finns tid och möjlighet så rekommenderar jag att koka gröten på platta. Helst också mer än 1 minut. Jag har alltid i havregrynen med vätskan från början och sätter alltså inte i grynen först när vattnet kokar. Jag upplever att det inte blir lika vattnigt då, utan grynen hinner dra i sig mer vätska. 

2. KARDEMUMMA. Aaaah, älskar kardemumma. Jag sätter alltid i ordentligt med kardemumma (och lite salt) en stund före gröten är klar. Plötsligt får gröten en smak. Om ni inte har testat kardemumma i gröt, gör det!

3. Äggvita. Precis innan gröten är färdig sätter jag i den andra viktiga ingrediensen: äggvita. Det ger gröten en krämigare och mjukare konsistens. Plus att äggvitan innehåller massor med proteiner som också gör att gröten blir fylligare = man hålls längre mätt.

4. Topping. Normalt sätter jag bara kanel och lite rostade kokosflarn på min gröt. Men ibland när jag lyxar till det så blir det bär, frukt eller nötter som topping som på bilden ovan (jo, det är nog gröt där under). Ett tips om man till exempel bara har frysta jordgubbar hemma som man inte tinat upp på förhand, är att sätta dem direkt från frysen i en skål och sen hälla varma gröten på. Vänta 5 minuter och de frysta bären har tinat, medan gröten har svalnat. Win-win. Det blir supergott.

5. Overnight oats. Om man vet att man har bråttom på morgonen, rekommenderar jag att testa på overnight oats, alltså gröt som man gör kvällen före och låter stå i kylskåp över natten. Jag har inget exakt recept på hur jag brukar göra, utan improviserar lite, men ungefär såhär:

- 1 dl havregryn
- 0,5-1 msk chiafrön
- 1-1,5 dl osötad mandelmjölk (går förstås med vilken mjölk som helst)
- en klick alpro go/kvarg/en halv mosad banan
+ kryddor t.ex. kardemumma/kanel/vaniljpulver/risprotein/goijibär

Så blandar jag bara allt och låter stå över natten. På morgonen toppar eller varvar jag den med något gott. 

Overnight oats

Har ni nåt bra gröt-tips som jag har missat? 

 

Kommentarer

  • Christina 25/01/2018 6:21am (15 månader sen)

    Jag brukar tillsätta kokosolja och grynost. Kokosoljan rör jag i när gröten kokat klart och grynosten som topping tillsammans med äppelmos eller bär. Å så kanel ovanpå.

    • Caroline Högnäs 25/01/2018 10:43am (15 månader sen)

      Oh, det låter ju supergott! Kokosolja måste jag absolut testa! Och kombinationen äppel-kanel kan ju aldrig gå fel :)

Skriv en kommentar