Lucka 1: fem kostråd som de flesta mår bra av

lördag 1 december 2018 - 10:00 | 2 Kommentarer

carolines julkalender

Den första luckan i min julkalender handlar om hälsosam kost. Om ni inte orkar läsa alla punkter, gå direkt till punkt 6.

Att äta hälsosamt är mer avancerat än det låter. Främst för att det är så individuellt hur vi definierar hälsosamt. Den egna uppfattningen om vad som är hälsosamt kan påverkas av många olika faktorer och den kan även ändras med tiden. Hur min egen uppfattning om vad som är hälsosamt med åren har ändrats, kan ni läsa om här.

Du kan aldrig vara perfekt från allas synvinkel, när det kommer till kost. Hur du än äter, kommer någon annan att kunna argumentera emot och påstå att något av det du äter inte är bra - och sannolikt också finna studier och motiv som bevisar det. Jag tycker ändå att något av det viktigaste är att vi respekterar varandra och andras beslut/val till att äta på ett visst sätt.

Jag tänkte dela med mig av fem kostråd, som jag själv försöker anamma så långt det går i min vardag, som inte kräver så mycket engagemang och som jag tycker är bra riktlinjer för alla som vill leva hälsosamt:

 

1. Socker behöver du inte

Med socker menar jag alltså här det vita sockret. Att äta massor med socker i vardagen är ingenting som gynnar oss eller som fysiologiskt främjar vår hälsa på något sätt. Vi klarar oss alltså lika bra utan det. I dag är det dock svårt att undvika socker helt eftersom det finns undangömt i många livsmedel; så som bröd, yoghurt, flingor, såser, dressingar och så vidare. Jag tycker inte man skall behöva lusläsa varje produkts innehållsförteckning, men i mån av möjlighet försöka undvika produkter med mycket tillsatt socker.

Men trots att ingen av oss mår bra av stora mängder socker, så tror jag absolut det är bra för psyket att ibland bara äta exakt det man är sugen på, hur mycket socker det än innehåller. Jag tycker absolut man skall kunna unna sig något sött någon gång, om man vill. Men att äta sötsaker ibland är ändå heller inget jag tycker borde anses som en norm. Jag tycker inte att man skall behöva försvara varför man inte köper med godis in till bion, väljer bort efterrätten, inte tar en kaka med kaffet vid cafébesöket eller tar en sodavatten i stället för en coca-cola. Är man inte sugen på något sött, så ser jag ingen orsak till att stoppa i sig det varje gång tillfälle ges.

 

2. Utan tillsatt socker är inte heller alltid bra

Som fortsättning på föregående punkt, så kan jag också konstatera att livsmedel utan tillsatt socker inte heller alltid är ett bra alternativ. Allt mer sötas olika livsmedel med konstgjorda sötningsmedel som aspartam, sukralos, steviolglykosider osv - och marknadsförs som hälsosamma och bättre alternativ. Och trots att man inte har kunnat konstatera att dessa direkt skulle vara farliga, och det nog i många fall är ett bättre alternativ till socker, så tror jag även här att det inte är bra att alltid ersätta socker med sötningsmedel. Om inte annat, så för att vi konstant matar kroppen med den söta smaken, vilket kommer att öka vårt sug efter sötsaker - också de med socker.

Idag är också utbudet av olika bars, pulver och andra måltidsersättningar stort. De här kan förstås vara bra tillägg till vanliga kosten, men inget man borde ersätta dom vanliga måltiderna med. En bra tumregel är att sådana livsmedel som ens morföräldrar skulle ha kunnat äta är att föredra så långt som möjligt. 

 

3. Frossa i grönsaker (och bär och frukt)

Den här är nog den punkten där jag tror de flesta är av samma åsikt: grönsaker behöver man dagligen försöka få i sig. Grönsaker är naturliga råvaror som ofta innehåller rikligt med olika sorters vitaminer och mineraler. Att fylla på med bär och frukt ibland är också bra. Bär kan lätt ersätta sylter och andra sockrade tillägg, medan frukt är bra mellanmål. Många hävdar ju att frukt är lika med godis, men där håller jag nog inte med och jag tycker alla gånger att ett äpple är ett bättre alternativ än en näve godis - trots att kolhydratsintaget skulle vara det samma.

Kom också ihåg att grönsaker inte bara är sallad, tomat och gurka - utan det finns massor med goda grönsaker som man kan variera i sin kost. Själv älskar jag t.ex. broccoli och spenat.

lunch 1

 

4. Var inte rädd för fett

Jag kan erkänna det. Jag var i något skede otroligt rädd för fett, och ville undvika det så långt det bara gick. Och jag tror (vet) att jag inte är enda, vilket delvis kan skyllas på hur samhället och medier tidigare målat upp fett som boven till all fetma. Ännu för några tiotals år sen så var det djupt inrotat i samhället att allt som innehåller fett är dåligt för oss, medan allt som det står lätt eller light  är det som man borde sätta i köpkorgen. Som tur vet man bättre nu, och de flesta är medvetna om att kroppen behöver fett för att fungera optimalt.

Dock finns det här också både bättre och sämre alternativ. Vad folk här ofta tänker är att animaliska fetter är de farliga, medan vegetabiliska är de hälsosamma. Riktigt så svartvitt är det inte. Till exempel många fröoljor är otroligt processade, medan till exempel lax, avokado, olivolja, kokosolja, nötter och frön däremot alla är bra fettkällor.

Är ni förresten sådana som ännu sätter lättmargarin på bröd? Här är ett exempel på innehållsförteckningarna på Mini Lätta respektive smör.

Mini Lätta: Vatten (57 %), palmolja (15 %), rapsolja (12 %), KÄRNMJÖLK (5 %), modifierad stärkelse, gelatin, salt, emulgeringsmedel (E 476, E 471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, vitamin A och D.

Smör: Pastöriserad grädde, salt.

Nu menar jag inte att jag tycker man behöver frossa i smör, men kanske ändå fundera om man hellre sätter lite smör på sitt bröd eller rikligt med margarin (inkl. allt i förteckningen ovan).

 

5. Ekologiskt är alltid att föredra

Ett annat kostråd jag anser vara hållbart för de flesta är att ekologiskt alltid är ett bra alternativ och alltid när man har möjlighet så lönar det sig att välja ekologiskt och/eller närproducerat. Ekologiska produkter är ju dock i de flesta fall snäppet dyrare, och utbudet är sämre än på icke-ekologiska produkter, så det är klart att det inte alltid är möjligt att välja ekologiskt.

Förutom vissa grönsaker och frukter så är till exempel ägg en sådan produkt som jag brukar välja ekologiskt av, trots att dom är dubbelt dyrare än vanliga. Speciellt på de ägg som jag sätter i min gröt, det vill säga som jag i princip äter råa känns det bra att ha ekologiska. En annan sak som jag brukar välja ekologiskt av är faktiskt rödvin. Det känns trevligare att slippa dricka rester av bekämpningsmedel plus att det sägs att det orsakar mindre huvudvärk dagen efter.

 

6. Allt med måtta

Okej, här kommer ännu en bonuspunkt, den viktigaste punkten av alla dessa kostråd. För ifall det är något av det jag skrivit i detta inlägg som verkligen alla kan ta till sig så är det: måtta med allt. Det vill säga: inget är så ohälsosamt att man inte kan äta det någon gång, och inget är hälsosamt om man äter bara det hela tiden.

 

oh17

 

Kategorier:

Julkalender 2018

2

Kommentarer

  • Julia Holmqvist

    01.12.2018 15:15 (13 dagar sen)

    Jättebra tips och sunda tankar har du! Jag tycker speciellt svårt det är under julen att förklara " nej tack, behöver inte efterrätt" till varje julmiddag. Folk tror automatiskt att man försöker gå ner i vikt, vilket inte alltid är orsaken!

    • Caroline Högnäs

      01.12.2018 20:28 (13 dagar sen)

      Tack Julia! Ja, exakt, så sant!


Skriv kommentar