Sommarträning: femhundringen

fredag 20 juli 2018 - 20:06 | 0 Kommentarer

Hejsan,

Veckans sommarträning är inspirerad av självaste Lovisa "Lofsan" Sandström! Hon berättade om denna i senaste avsnittet av träningspodden, och jag tyckte direkt det lät som ett bra träningsupplägg.

Nina och Iia tyckte samma sak, så i onsdags begav vi oss ut i värmen, hittade en bra gräsplätt och körde ett svettigt 500-pass. Detta är alltså uppbyggt enligt följande princip:

Man väljer 5 övningar och kör 4 varv med en liten paus emellan (1-2 minuter).

Varv 1: varje övning x 40
Varv 2: varje övning x 30
Varv 3: varje övning x 20
Varv 4: varje övning x 10

Så totalt kommer man alltså att ha gjort 500 reps totalt när passet är slut, 100 av varje övning. Detta kan man alltså också köra helt utan gymredskap, men man får förstås flera valmöjligheter på övningar om man har något sorts redskap. Vi hittade ett ställe som hade en "upphöjning"/trappsteg, så vi kunde göra några övningar med hjälp av den. Så här såg vårt pass ut:

Övning 1:  X-jumps (man går ner i knäböj, nuddar vänster fot med höger hand, hoppar upp, går ner i knäböj, nuddar höger fot med vänster hand, hoppar upp, etc. Här finns en video, med onödigt mycket prat dock)

Övning 2: Handstående planka med axeltouch (man står i planka och nuddar vänster axel med höger hand, höger axel med vänster hand etc. - utan att gunga med på rumpan)

Övning 3: Burpees (ni vet, första tre varven körde vi utan upphopp).

Övning 4: Triceps-dips (också med hjälp av upphöjningen)

Övning 5: Step-jumps (vet inte riktiga namnet på denna övning, men man steppar alltså upp på en stepbräda/upphöjning så snabbt som möjligt med höger, vänster, höger, vänster - och en rep är när man gjort höger & vänster en gång, dvs. man gör 80 när det skall vara 40 reps om man räknar varje steg) Typ så här, fast lite snabbare.

Så gör man alltså 4 varv igenom detta. Alltså, första varvet 40 reps av varje övning, andra varvet 30 reps av varje övning, tredje varvet 20 reps av varje övning och sista 10 reps av varje övning.

För oss tog träningen ca. 25-30 minuter + uppvärming. Snabbt och effektivt!

Kom ihåg att dricka ordentligt om ni tränar utomhus i detta väder! 

person 3538974 1920Bilden är från pixabay.

 

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar