Visa alla inlägg skrivna mars 2017

fredag 31 mars 2017 - 09:06

Kosmos har skiftat

Ända sedan lördagen har jag känt av smärtor i nedre magen. En sån där molande mensvärk. Inte så konstigt, min mens skulle börja i tisdags.

I måndags kände jag av rätt mycket smärtor och tyckte mej ana några bloddroppar i trorsan också. Vi bestämde oss för att göra ett graviditetstest, bara för att.

Jag visste vad testet skulle visa. Det var negativt. Jag började yla och böla, trots att jag hade förberett mej på det var det ändå ett nederlag. 

Mira började ändå säga att men hej om du vinklar testet litegrann så här, då ser det näääästan ut som ett streck till? Bah humbug, sa jag och visste också att en inte ska kolla på testet mer efter tio minuter, det kan visa fel.

Vi bestämde ändå att vi testar på nytt på torsdagen, då när den egentliga testdagen var.

På tisdagen hade jag ångest. Vi promenerade till Gräsviken med Mira och jag hade en stor svart klump i magen som inte ville lätta. Surades hela tiden i matbutiken och gick och lade mej när vi kom hem.

På onsdagen hade jag massor jobb och var supereffektiv hela dagen, klockan 21.10 sa jag att jag måste gå och lägga mej. Det gjorde jag och somnade som en sten.

Jag vakna på torsdagmorgon lite efter sju. I dag är dagen, nu ska jag pissa på stickan igen. Nu ska jag bli besviken igen. Jag låg och funderade och vred mej, ville inte gå - trots att blåsan tryckte.

Efter en halvtimme av att ha vridit mej i sängen steg jag upp och sa att nu går jag och testar.

Tog ut testet ur förpackningen, lossade det blå skyddshöljet och började kissa. (En del av graviditetstesterna är väldigt obehagliga, delen en kissar på blir röd när den blir fuktig. Det är superhemskt, för en tänker ju att en kissar blod.)

Fortsatte kissa på stickan. Satte på locket och tittade när vätskan långsamt spred sej i det lilla fönstret. 

Öh va, är det ett plus?

Kom hit, ropade jag åt Mira medan jag fortfarande satt där på toan.

Det var ett plus. Jag kollade ännu flera gånger i bipackssedeln att det verkligen var ett plus som betydde graviditet, och det var det. 

Samtidigt som det var en oerhörd glädje blev jag nervös. Plötsligt fick jag en glimt av det som faktiskt ska komma, vi ska ha ett barn.

Jag svettades och skakade. Jag gör det fortfarande.

Visst, jag är superglad och lycklig, det här har vi kämpat för och väntat på - men nu är jag nervös på ett helt annat sätt. Herregud, jag mamma?

Resten av dagen gick jag runt och tänkte att testet säkert varit defekt. På kvällen marrade jag och gnällde åt Mira om att det säkert inte alls var så att vi är gravida.

På fredag morgon ringde de från kliniken, jag var in på blodprov genast på torsdagen efter plusset, och skötaren berättade att mitt hcg är 134 och det är absolut bra och inom ramarna för vad det ska vara när en är i början av graviditeten.

Såååååå, nu får vi väl bara vänja oss vid att vi inte längre försöker bli gravida utan verkligen är det. Och det är så skrämmande och fint på samma gång. Som min kaveri Karin sa: KOSMOS HAR SKIFTAT.

Kosmos har verkligen skiftat. Hur ska vi kunna tänka på något annat nu?

IMG 2308

måndag 27 mars 2017 - 18:27

Veckans bloggtema: Mitt kommunalval 2017

Vilket roligt tema Sevendays inleder den nya satsningen på veckans bloggtema med, kommunalvalet! Förra kommunalvalet var jag inte ens hälften så insatt som jag är i dag, och ännu är jag inte heller alls så kunnig som jag önskar. Mer i svaren här under!

1. När jag hör ordet politik tänker jag först på allt som står dåligt till i dagens samhälle. På regeringen som borde ha avgått för länge sen, på att vi har en statsminister som är en spede, på att sagda statsminister utövar påtryckningar mot vår public service-kanal och att en chefredaktör på sagda media låter det hända.

Jag tänker också på alla möjligheter som finns och allt jag själv kan påverka på. Jag tänker att allt handlar om politik, och att vi alla kan påverka politiken. Jag tänker på hur intressant det är med politik, att få vara med och rösta, påverka, uttrycka min röst. Samtidigt som politiken kan göra mej väldigt matt just i dagens Finland/värld, älskar jag den för den ger möjlighet till förändring. Heja politiken!


2. Jag tror att unga avstår från att rösta, eftersom ingen bryr sej om att förklara vad allt egentligen handlar om. Det var först när jag jobbat ett halvår med lokalnyheter som jag insåg vilken potential det finns i kommuner, städer och vad som egentligen görs i stadsfullmäktige, hur jag själv som invånare kan påverka beslut. 

Samtidigt vet jag hur frustrerande det kan vara som nyhetsjournalist, en vill analysera och berätta allt en kan - då hamnar lätt den vanliga läsaren utanför. Jag menar, som Linn redan nämnde, kan någon SNÄLLA förklara vad sote EGENTLIGEN går ut på? Kan både journalister och beslutsfattare försöka använda lättare terminologi, det blir lite av en härskarteknik att hålla rapporteringen och beslutsfattandet på en så hög retorisk nivå att hälften inte förstår och därigenom blir ointresserade av att ens försöka ta del av vad som händer.

Sedan borde vi alla också inse att vi har rätt att kräva saker. Jag tror vi blivit itutade "nåja, så här är det och vi får nu bara leva med det". Men det ÄR ju inte så, vi KAN förändra - det är det många glömmer.


3. När jag väljer min kandidat inför valet brukar jag tänka på parti, värderingar, person. Jag gör förstås valkompasser och försöker hänga med i debatter på tv och ibland också irl. Det är säkert ingen överraskning att jag håller mej till vänster av partiskalan och har ett jämlikhetstänk. Jämlikheten är det absolut viktigaste när jag väljer kandidat, sen ska hen ha regnbågskunskap och det får gärna vara en ung kandidat. Jag tror vi gynnas av en yngre generation politiker. 

 

4. Om jag skulle driva en valkampanj skulle jag gå ut bland väljarna. Jag tror det allra viktigaste är att väljarna får en personlig bild av en politiker, speciellt om en är i början av den politiska karriären. Jag litar i alla fall mera på de jag känner/har träffat som är uppställda än luddiga figurer i utkanten av mitt medvetande.

Sen skulle jag väl i vanlig ordning utnyttja sociala medier och humor, blandat med sakkunskap och fakta. Och snygg, genomtänkt grafik!!!!!


5. Om jag sku få ändra på något i mitt närsamhälle skulle jag ändra på SE LINNS SVAR.

Jag vill ha politiken närmare väljarna. Jag vill att alla ska möjlighet att fatta övervägda beslut som de själva är nöjda med, jag vill att folk ska sluta vara rädda för politiken. 

Sedan vill jag förstås ha ett jämlikt samhälle på alla plan. Det är ju det vi alla borde sträva till. 

 

Och nu några tips!
Bor du i Helsingfors har jag några kandidater som jag tycker du kan ta en titt på.

Vill du rösta på Sfp tycker jag du ska kolla in min vän Karin Palmén! En smartare, mer insatt typ (som är rolig! snäll! men sträng om det behövs!) får man leta efter och jag brukar säga att jag alltid blir lite smartare efter att ha umgåtts med Karin.

Om du brukar vända dej mot Vänstern finns där till exempel Mia Haglund som du kan bekanta dej med. Mia har värderingarna på plats, är feminist med ett klassperspektiv och står på den lilla människans sida. 

Vill du kanske rösta på det nya Feministiska partiet? Min gamla ordförande från tiden i HeSeta, Annu Kemppainen, ställer upp. Annu har grym regnbågskompetens och är vältalig, jävligt cool och insatt. Heja!

Det var bara några tips, jag rekommenderar att du tar reda på själv, gör en valkompass och läser på om de kandidater som kom närmast.
Hurra det är så roligt att få påverka!

 

PS: JAG TROR JAG HÅLLER PÅ ATT FÅ MENS. Bröööl.

fredag 17 mars 2017 - 11:33

Dagens asana: BABY DRAGON

Planeterna ligger rätt nu. Jag känner det i ... öö ... tredje ögat?

Drakäggen hade överlevt, fyra hade delat på sej tillräckligt, två var lite sena i utvecklingen. Ett av de fyra snabbare drakäggen planteras in i min livmoder i morse, tre sattes i frysen. De två långsammare får växa till sej i några dagar till, sedan åker de kanske också i frysen - om de växer duktigt.

Imorse när jag morgonyogade (för att vara zen och fin när ägget sätts in) framför min internetyogi, var en av asanorna BABY DRAGON. Jag tog det som ett mycket bra tecken inför äggsinstalleringen.

Vidare: en av mina bästisar hade födelsdag igår, det är St Patricks day i dag (grön dag, grön = livets färg), om jag blir gravid nu kommer bebén kanske ut kring (PÅ?!) min födelsedag, jag vann ett pris på denna dag för exakt ett år sedan, jag har Facebook friendaversary med en bästis SOM ÄR GRAVID FÖR TILLFÄLLET. Allt stämmer. Nu blir det bra!

Om två veckor vet vi mer. Tummar får hållas igen.

Hej från tågbloggen!

Photo on 17 03 17 at 11.32 3

torsdag 16 mars 2017 - 09:34

Drakäggen lever!

Sex ägg plockades ut ur mej i förrgår och igår ringde jag kliniken och fick veta att ALLA BEFRUKTATS. Good job, little dragons. (Ni vet emoji-kartan, där finns ett ägg och det närmsta en spermie som finns är en slingrig drake = drakägg.)

Jag satt hos frissan med foliebitar i håret när jag fick veta det här och jag tänkte brista ut i ett skrik. Som tur var jag så irriterad på frisörerna (det tog fyra timmar, jag hade räknat med två) att det lite höll inne mitt glädjetjut.

Imorgon klockan nio är det nästa milstolpe, hoppas alla befruktade ägg hålls i liv tills dess. Då åker en in i ugnen (=mej) och resten i frysen.

SPÄNNANDE!

IMG 1702Ungefär här hade jag suttit i två timmar hos frissan och väntade mej vara klar. Jag gillar ändå stället, dom är duktiga och det är bra atmosfär, men fan vad det ska ta länge att blondera ett hår!

IMG 1703Dom gör mycket vintagefrisyrer, förstås.

IMG 1716Voilà! Till midsommar ska jag vara kallt blond, tänker jag.

tisdag 14 mars 2017 - 17:36

Miksi pippeliä sanotaan munaksi ku ne munat on siellä sarjoissa?

Holy moly så jag gillar mediciner!

I morse hade vi äggplockning, och jag var ordentligt nervös. Det var till och med lite hård stämning när vi promenerade till kliniken, för jag kunde knappt prata.

Av nån orsak har jag alltid varit livrädd för att det ska komma luft in i mina blodådror och att jag av den orsken ska dö. Det har jag varit rädd för när vi stuckit hormoner också, trots att Mira hela tiden försökt förklara att det är bara om luftbubblorna kommer direkt in i blodet det kan vara farligt och att vi ju bara sticker in under huden nu.

Men nu skulle jag ju få dropp. Det har jag aldrig fått tidigare. Så medan vi satt i väntrummet tentade jag Mira på saker som kan gå fel och vad i kroppen man ska söndra för att dö på direkten (facit: den där huvudnerven i nacken). Så ja, jag var rätt skräckis när jag leddes in i vilorummet och sköterskan stack in kanylen. 

Först stack hon den i armvecket och jag tänkte YASSSS det är mindre obehagligt än handryggen, men sen funkade det inte där och det blev ändå handen. Nåja, det var ju inte hela världen trots att det var obehagligt.

Vår läkare hade tydligen tagit mej på allvar när jag tidigare sagt att jag är nervös. Undrade ju för några sedan lite försynt om de har morfin, men tydligen inte. *eye roll*

När jag nu sedan låg där på britsen med fötterna i vädret så ordinerade läkaren två doser lugnande (förutom den smärtstillande jag redan fick, och den bedövning som sprutades in i äggstockarna) och mon dieu det var bra!

Medan läkaren satt och plockade ut ägg ur mej låg jag och fnissade och undrade över varför penisar ofta kallas ägg på finska (muna) när det ju är i äggstockarna som de riktiga äggen (äggcellerna) finns. Jag är osäker på om de som var i rummet skrattade av hänsyn eller åt hur hög jag var, men själv hade jag rätt roligt och allt kändes fantastiskt.

Effekten lade sej dock nästan direkt, och sen var det slut på det roliga. Nu, nio timmar senare, känns det verkligen att någon varit och petat i äggstockarna. Outhärdligt är det inte, och jag äter ännu värkmedicin hela dagen.

Tidigare har min läkare pratat om att det ser ut att mogna 14 ägg i mina stockar. Det kom bara sex stycken, fyra från vänstra och två från högra äggstocken. Både vi och läkaren var förvånade, men tydligen är det så att i de folliklar som syns i ultraljudet inte alltid finns själva cellen, alltså det kan vara en tom påse utan äggcell i mitten. Det här förklarar kanske varför insemineringarn inte funkat heller, trots att äggen - alltså folliklarna - sett bra ut i ultrat. De har sen ändå kanske varit tomma. Eller så är det nåt annat, vem vet.

Hur som helst, efter klockan 13 i morgon får vi se om något av äggen har blivit befruktat. Så hålla gärna en tumme eller så.

IMG 1668Ja, här satt jag på morgonen och tyckte synd om mej själv.

 

IMG 1669Detta var en mycket spännande del av min dag.

 

IMG 1672Borde en se sej själv i spegeln före äggplockning tro? Efter ingreppet fick jag ligga och vila i en timme, fick också saft och kex vilket var mycket bueno.

söndag 12 mars 2017 - 19:23

Bibimbap och köttfria hamburgare denna vecka 10 anno domini 2017

Angsten har suttit i hela veckan. Därför har det inte blivit några blogginlägg heller, för jag känner mej så jävla trött på mej själv när jag skriver om hur stressigt jag har det eller hur trött jag är eller angsten som sitter som ett avgrundshål i bröstet. 

Så har det varit så gott som hela veckan. Men nu känns allt lättare och jag ser ljuset i tunneln!

Vi har varit på två ultraljud den här veckan, på tisdagen och på fredagen. Jag har cirka 14 ägg som växer i äggstockarna och ikväll ska vi sticka sprutan som får dem att börja lossna. Klockan 10 på tisdag ska de plockas.

Så skönt att den här delen snart är över! Jag känner mej så stor, uppblåst, svullen, förstoppad, äcklig och smutsig hela tiden. Det känns liksom tungt i äggstockarna, som om nån lite klämde där inne hela tiden.

Nåväl. På tisdag plockas de ut och sedan ska de befruktas i labbet. Följande dag får vi ringa dit och kolla hur många ägg som blivit befruktade. Det kan ju hända att inget blir, en vet ju aldrig. Så klart hoppas vi på att så många som möjligt. På fredag morgon installerar vi då förhoppningsvis en eller två befruktade celler. Men det är ju jättemånga men här före fredag. Vi får se helt enkelt.

Som loppukevennys får ni se några bilder från veckan.

IMG 1606På måndagen lunchade jag på ett koreanskt ställe på Bulevarden med Linnéa, kommer inte ihåg vad det hette, men jag åt bibimbap och det är min roligaste maträtt pga namnet. Fick grymma flashbacks till min utbytestid i Shanghai, då åt vi ofta bibimbap på ett Koreanskt ställe bredvid universitetet.

IMG 1607På onsdagen, kvinnodagen, deltog jag i Kvinnoförbundets Kvinnodagskarneval på G18. Jag modererade tre paneler med kommunalvalskandidater - som alla var väldigt eniga i de flesta frågor. En grej jag dock skulle önska av fler kandidater är regnbågskunnande. Jag blev också förvånad av att ingen av kandidaterna tyckte att vi har en otrygg kollektivtrafik i Helsingfors, jag kan till exempel rätt ofta känna mej nojig i spåran och metron. Dels pga kvinna av rätt liten storlek och dels pga sexualitet. Blickar får mej att släppa min frus hand rätt ofta - fast det är kanske inte kollektivtrafikens fel per se, utan samhällets.

IMG 1608På torsdag bakade jag och min vän Lina en kaka till vår tredje vän Ida. Pinterest is the shit alltså, där hittar en all behövlig info för poppning av diapercakecherries. Är helt satans stolt över den här kakan, varken Lina eller jag trodde att vi hade det här i oss! Tänker mej någon form av bussiness i framtiden.

IMG 1609Tidskriften Astra ordnade en feministisk förbannelsesalong på Viirus på fredagen som jag houstade. Det är så jääääääkla festligt med de här salongerna, en blir arg, glad, upplyft och känner otrolig gemenskap efter att ha hört så många dela med sej av orättvisor och annat som gör dem förbannade i det här patriarkatet! Här berättar min vän Emil om hur pissigt det är att t.o.m. vårdpersonal och läkare diskriminerar pga könsidentitet.

IMG 1610Efter gårdagens babyshower som slutade klockan två på Dtm, kändes det helt berättigat att äta klassikern "big mac ilman lihaa, ilman sipulia" i dag. Saknade Tuomas grilli more than ever i dag faktiskt, grillen som fram tills för ett halvår sedan fanns mittemot vår ytterdörr och alltid visste vad vi skulle ha, alltså "laitetaanko samanlainen" och så fick jag min uuuunderbara hamburgare utan kött och lök. Räknade just ut att jag måste ha ätit över 200 såna hamburgare. Kvinnan i kassan har också följt med mitt liv och mina flyttar och mina partners. Lol alltså. Men bröööl saknar grillen!

Okej tack för i dag hej då!

måndag 6 mars 2017 - 19:09

It's all in the hormones, baby

Jag vet inte om det är hormonerna men jag har känt mej så jäkla angstig de senaste dagarna. Igår satt jag med huvudet under armen och skrek ut att det är ORÄTTVIST att jag har söndagsångest när jag inte ens är bakis.

Tre gånger så stor hormondos som senast, cirka tio ägg hoppas vi på att ska mogna. På fredag ska de eventuellt plockas ut och sen befruktas i labbet. Börjar redan bli rädd över utplockandet, men som nån tidigare påminde mej om att det är nog värre att föda ett barn än att plocka ut äggceller så jag får väl bara yogaandas och tänka på universum.

Imorgon ska vi på ultra och då vet vi fortsättningen. Nu har vi stuckit stora hormondoser i fyra dagar, idag ska vi sticka både hormon och sedan en spruta som stannar äggens utveckling - så de inte lossnar av sej själv. Det ska vi göra i två dagar, sedan vet jag faktiskt inte vad som händer. Antar att fler sprutor tills allt är utplockat.

Jag har också hört berättas att efter att embyorna sedan planteras in igen ska en ta ett vaginalt piller (vad heter det på riktigt?) i tio veckor. Lär inte vara helt klottfritt. Mm, ser mycket framemot detta.

Vi fortsätter alltså med vår behandling på samma sätt som vi täntke från början. Jag har inte ork att ta fighten med att börja ändra vår vårdplan nu och börja om från början, så där som vi tänkte för en månad sedan.

Men tro mej, efter att jag kommer loss från den här kliniken kommer jag att göra nåt slags klagomål till någon instans. Vet inte helt vad och till vem, men någon ska få höra vad jag tänker. FRUST.

54fbd71cb419ebf5c6db092541cb34a8Här får ni ett mantra för veckan, varsågoda.

fredag 3 mars 2017 - 13:07

Du är kiva!

I know, I know. Jag har inte haft mycket annat än tråkigheter att säga på bloggen under de senaste veckorna. Men vet ni, det är så skönt att märka att efter dåliga perioder så kommer bra perioder. För i ett skede av mitt liv kändes det som att den dåliga perioden aldrig tog slut.

Därför tror jag ibland att allt är tröstlöst nuförtiden också; när jag är i en dålig period tror jag att så här kommer det att kännas nu i all evighet. Sen kommer en lite bättre dag, en ännu bättre dag och plötsligt märker en att en har fått vila och allt känns relativt okej.

Det känns nästan okej i dag, jag har haft några lugnare dagar, jag har hunnit gråta, jag har hunnit sova. Jag har hunnit leva!

Och när jag nyss var på väg hem från ett möte blev jag stannad av en tjej på gatan som berättade att hon läst min blogg. Och det var så ROLIGT och så INSPIRERANDE att höra sånt i en situation när jag minst anade att det skulle komma. Tack Helene för att du stannade mej, det var veckans bästa möte!

Var snälla med varann den här fredagen, och alla andra fredagar och dagar. Beröm nån du tycker om! Bjud hem din bästis på mat, gå på bio med din partner, pussa din katt. Säg till den där främlingen att du uppskattar hen, mejla din idol. Skicka ut kärlek till universum.

Det ska i alla fall jag göra.

Photo on 03 03 17 at 13.02 2Wut up gurl?

onsdag 1 mars 2017 - 21:51

Den riktiga Alla hjärtans dag

Rubriken är lånad från en tweet som min kompis så riktigt och sant uttryckte i dag.

Alla hjärtans dag, dagen när alla par får gifta sej. Medieuppbådet har varit stort inför, nu måste vi se till att det hålls också efter. För vi är inte färdiga än, det finns mycket kvar att göra före vi är jämlika - så väl inför lagen som socialt.

Men i dag är en dag att fira! Jag har firat genom att medverka i diverse medier och genom att avsluta den lååååånga dagen med en sväng in via Fafas. 

Jag vill också berätta om hur Finlands teatrar i dag gjort en aktion mot migrationsverkets absurda asylbeslut och om artikeln jag skrev om Birgitta Ulfsson. Men jag återkommer, för nu måste jag sova ett halvt dygn.

Hej då.

Aijo PS: Jag fick mens i dag, imorgon börjar hormonsprutorna inför vårt ivf!!!!!! Note to self, gå och hämta ut dem på apoteket. Second note, se till att du har 1500€ på kontot så du KAN hämta ut dem. DS.

IMG 1271Här är jag på väg för att vara med i ett inslag i Tv-nytt. Kan ses på Arenan, i samma Tv-nytt är min kollega Matti Raita med och läser asylbeslut.

IMG 1279Sen var jag med och pratade äktenskapslag i Sex&sånt med Christoffer, Hanna och Dan.

IMG 1280Klassisk hissbild med producent-Isa och Hanna.