Visa alla inlägg skrivna december 2017

lördag 30 december 2017 - 16:50

ÅRETS LISTA 2017 + 2018

Så här inför nyår vill en ju organisera och förnya, let's kolla hur det ser ut genom Ratatas årslista.

IMG-2511.JPG

2017 var året när jag: gifte mej, tänkte jag säga men det var ju 2016. Men blev gravid, det måste ju klart vara det största som hänt under 2017.

Fem ord som beskriver 2017: Väntan, omstarter, Dystern, stickor och nålar.

Årets höjdpunkt: När jag till slut insåg att jag verkligen kommer att bli mamma och att jag verkligen kommer att fixa det. 

Året genom Spotify (klick!): Alltså har lyssnat så dååååligt på musik i år, men här är min ringa lista. Senast jag lagt till en låt är i oktober.

Årets maträtter: Pizza, fortsättningsvis! Och frukost. Sedan jag blev gravid har jag ätit frukost varje dag, något ni ju vet att jag aldrig tidigare gjort i mitt liv. 36 år tog det. Få se vad som händer sen när ungen är född.

Årets kulturupplevelser: Jag har varit ganska avtrubbad när det kommer till upplevelser i år, men om jag drar hemåt så älskade jag ju det jag såg av De langerhanska öarna med Stina och Ylva Ekblad. I litteraturväg har jag gillat Kjellppas Den svavelgula himlen och Karin Erlandssons Pärlfiskaren speciellt mkt.

Årets samhällsfenomen: #dammenbrister, tveklöst. Så grymt att det gjordes, så bra att det blev diskussion, så viktigt att vi fortsätter hålla liv i diskussionen.

Årets somarminne: Jakten på enhörningen, aka UNICORN RESCUE MISSION.

Årets gimme more: Sommar!

Årets gimme less: Dyster och depression.

Årets utmaning: Att vara mej tjälv trogen. Jag har, som ni nog redan vet, en tendens att fundera och analysera alltför mycket. Dessutom tenderar jag ofta glömma bort mej själv i mitt funderande på hur världen och min omgivning kunde bli bättre. 

 

2018 blir året när jag: FÖDER EN UNGE. Det måste ju också vara den absolut största händelsen nästa år. Ja och blir förälder förstås. Dom hänger ju lite ihop. 

Fem ord som kommer beskriva 2018: Kärlek, hopp, spyor, bajs och pizza.

Året 2018 höjdpunkt: Hm, säkert något som har med Drakungen att göra? Allt kommer väl vara stort, varje tand, varje icke-ord, varje utvecklingsfas. Antar att en blir rätt uppslukad av sitt barn, i alla fall om tecknen jag ser runt om mej stämmer.

Året 2018 genom Spotify: Nästa års lista kommer att vara längre och bättre än i år. Jag SKA återvända till musiken. Tror jag sa det för ett år sedan också, men nästa år! Då händer det, jag känner det på mej.

Året 2018 maträtter: Pizza? Med en överraskande fyllning?

Året 2018 kulturupplevelser: Hoppas hinna läsa mycket trots att jag är nybliven mamma. Teater likaså, vi får se. 

Året 2018 samhällsfenomen: Patriarkatet faller slutligen.

Året 2018 somarminne: Lata dagar i insjöfinland. Dessutom längtar jag såååå efter att se en saimenvikare! Jag måste få göra det i sommar. ÄLSKAR NORPS!

Året 2018 gimme more: Hoppas jag skulle få mycket av allt bra, förstås.

Året 2018 gimme less: ...och så lite som möjligt av dåligheter.

Året 2018 utmaning: Alla de där tusen bajsblöjorna. Det ser jag ju inte alls framemot. Eller att börja lära ungen att äta mat - jag HATAR fasttorkad mat på möbler och golv.

torsdag 28 december 2017 - 10:23

NYTT ÅR - NY START (HAHA?)

IMG 6598

Varje december går mina tankar till det kommande året, rätt naturligt eller hur. Jag har en tendens att tänka på tid i just årscykler och tror alltid att det ska hända något fint och fantastiskt när året byts. Men så funkar ju egentligen inte tiden. Tiden går ju bara utan att bry sej det minsta om almanackor eller festhögtider, den bara är. 

Ändå. Jag har sparat både tankar och känslor baserat på kalendern. tänker till exempel på att jag sagt att jag tänker börja forska i förlossningar först nästa år. Jag flyttar fram och undan saker och skjuter upp, men antar att det är ganska vanligt. 

För visst är det ju också bra med nystarter och rena kalender- och dagbokssidor. Att försöka lägga om hela sitt liv bara för att man råkade säga så i ett nyårslöfte kanske inte är det smartaste, men små justeringar kan vara genomförbara. Och då kanske ett årsbyte är precis vad en behöver för att kickstarta nåt nytt.

Så förutom att ta tag i allt det jag skjutit upp gällande förberedelser inför föräldraskapet ska jag försöka mej på en till sak: att sluta ha dåligt samvete.

Under så gott som hela den här graviditeten har jag gått runt och haft dåligt samvete av en eller annan orsak. Först för att jag jobbade så mycket (hur påverkas fostret!), sen för att jag mådde skit (hur påverkas fostret!), sen för att jag blev sjukskriven (vad ska folk säga!), sen för att jag samtidigt ville njuta av graviditeten (hur ska det se ut!), ja ni förstår. Hur jag än har vänt och vridit mej har jag ändå gått runt med skam över nåt. Det har till och med gått så långt att jag känt att graviditeten är en bluff som jag snart kommer att bli ertappad för (ni vet det gamla hederliga bluff-tänket, trodde faktiskt jag/vi blivit av med det ren).

Vad beror det dåliga samvetet på då? Svårt att säga, men jag antar att det också är en del av en sjukdomsbild och något slags dålig självbild i samband med att vilja hålla uppe en fasad och/eller vara alltför mån om vad *folk* tycker och tänker.

Oberoende vad det beror på är det något som stör mej nåt oerhört i livet just nu, därför behöver jag jobba bort det. Det stjäl både tid och energi från mej, och lite livslust också om vi ska vara ärliga. 

Så. I solmenly swear att göra mitt allra bästa för att skita i skammen och njuta av det sista av graviditeten och det kommande året. 

There, I said it. Nu måste jag bara göra det också.

tisdag 26 december 2017 - 20:45

FEM PÅ RAKEN

IMG 6574

Idag har jag inte bara gjort en snabb dagstripp till Tammerfors för att säga god jul till min pappa, styvmor och farmor, jag har också sovit fem päikkäre - alltså tupplurar. Jag är säker på att det är årsrekord för mej och jag är väldigt stolt!

Börjar också vara semitrött på julmat, men lite morotslåda ska jag nog trycka i mej ännu. Men en pizza skulle inte sitta helt fel. 

Nu ska jag nog gå och lägga mej, Nati.

IMG 6572

söndag 24 december 2017 - 13:43

TO ALL, A MERRY CHRISTMAS

IMG 6508

Det mesta på jullistan är avbockat. I morse steg jag upp klockan fem för att ta ut skinkan och koka risgrynsgröt till Mira, som skulle iväg på jobb. Det ironiska i att jag både steker skinka och kokar gröt, jag äter ju i princip inte kött och gillar inte gröt. Men graviditeten gör tydligen allt okej i det här hushållet.

Nåja, gröten lyckades, men inte var den godare bara för att jag själv hade kokat den. Hehe.

Nu sitter jag och vilar efter en juldusch (DET är illa med att bo i lägenhet, ingen bastu) iklädd julstrumpor och min kompis Karins prickiga preggoklänning, som visar sej vara den ultimata julklädseln.

Fiskarna är gravade, skinkan griljerad, lådorna i kylen, paketen under granen (alla får två paket var, jag, Mira och Drakungen - Quentin får räkor), bordet dukat för ikväll och i Spotify sjunger Juice Leskinen i den stämningsfulla julsången Sika att ihminen on sitä mitä se syö. Allt är frid, allt är fröjd och alla är nöjda.

Och nej, jag har inte varit vaken hela dagen sedan fem, jag tog en liten tupplur från halv åtta till elva. 

God jul! Var snälla med varann och var inte i fyllan medan barnen är vakna, ät gott och klappa djuren. Ses på andra sidan matkoman!

fredag 22 december 2017 - 15:06

IVRIG PÅ JUL

IMG 6437

Si nu! Vad fin den är, julgranen! Den har julgransljus som tänds och släcks med en fjärrkontroll och det är så 2017 att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Kommer ihåg på det glada 80-talet när ljusslingorna skulle gås igenom varje jul och kollas med ny lampa i varje ljus för att se om det var just den lampan som var sönder. Kunde ta evigheter! Nu ba: batteri i varje ljus, knipsa fast i granen och tryck på en fjärris. Är helt amazed.

Det ska bli fint med jul. Ser verkligen framemot att bara vara hemma, äta tills jag ligger på golvet och sen ta en chokopralin på det. Vi har gjort storslagna planer (och börjat förverkliga dem) och handlat mat i flera omgångar. Vi insåg också hur jäkla mycket pengar det kan gå på en jul. Det är ju egentligen helt vansinnigt, att lägga ut flera hundra på mat och julgransbollar. För att inte prata om klappar. Fast okej, hellre på mat än på saker eller sprit.

IMG 6391

Saker jag måste få på jul är morotslåda och gravad fisk, helst både sik och lax. Jag vet, en ska inte äta det om en är gravid men det är bara jul en gång om året. Jag måste ju erkänna att jag inte alls varit strikt med matreglerna under graviditeten. Köpte förstås några (opastöriserade) ostar också när vi var i Hagnäshallen. Där ska ni annars besöka ostdisken Lentävä Lehmä - stans bästa service. (Jag är jävig pga har jobbat där, men jag säger det ändå, gå dit.)

IMG 6370

För nån dag sen skrev jag om det här med att skapa egna traditioner, och jag hoppas verkligen att en av traditionerna jag kan skapa med min unge är att gå och sjunga julsånger inför jul. I år har jag både varit på svenska vackraste julsångerna och finska kauneimmat joululaulut. I år var finska bättre, det var fler sånger jag kunde som sjöngs. Det är också kul att besöka ställen en annars aldrig går till, som Drumsö kyrka och Domkyrkan. Jag hade faktiskt ALDRIG tidigare varit inne i Domkyrkan före i onsdags. Den var mycket mindre inuti än utanpå?

FullSizeRender2

Quentin hälsar också god jul. Han har fått ett eget litet pynt på sin låda. Han älskar den där grillkiosken, jag näns inte slänga ut fanskapet. Springer dit varje gång han blir sur eller när han vill va i fred.

IMG 6326

Som bonus får ni här en bild på årets finaste julkort. Mitt hednabarn Elvis 9,5 månader har gjort det helt själv. Mkt trendig minimalism.

GOD JUL!

tisdag 19 december 2017 - 23:06

JULVECKAN DAG TVÅ - ELLER HUR LIVET KAN VARA SÅ UTMATTANDE

IMG 6348

På bilden ser ni en glad mimmi som bär hem sin första helt egna julgran. Glad är jag, och har varit hela förra veckan, men så totalt utmattad.

Det tar på att vara glad, att göra roliga saker, att hålla uppe en fasad. Idag är jag så innerligt trött, så där ända in i själen utmattad på livet och mej själv. Läste nyss Linns inlägg och började lipa

Är jag faktiskt så trött och sjuk som jag tror, undrar jag också ibland. Sen gör jag ett par saker som en frisk människa orkar med i en handvändning och blir helt slut av det och ändå tänker jag nämen äh, kanske det bara är en fas. Det är så jäkla svårt att förstå sej på sej själv ibland. Att ge sej själv utrymme och inte analysera sönder allt och tänka på sitt samvete.

Svårare gör det också att jag för tillfället är så gott som helt utan hjälp. I mitten av november gick min psykolog på psykiatriska polikliniken på föräldraledighet, och de har ingen heltidsvikarie för hen förrän i början av 2018. Så jag lämnades helt vind för våg, kan man säga. "Vi hör av oss i januari sen." Gee thanks.

Hela den här hösten har varit ett enda fältslag. En strid för att få den hjälp jag borde vara berättigad till - men det känns som att krokben efter krokben dyker upp på stigen. 

Det fantastiska i hela det här är ändå att jag inte på nåt vis är utan hopp, jag vet att det blir bättre. Det har jag bland annat såna som Linn att tacka för. Och några av mina närmaste vänner som varit i samma situation, som kan berätta hur det känns nu versus hur det kändes då. Som säger saker som att den nyfödda bebin fick allt att läggas om. Som berättar hur man taggar ner. Som ibland bara umgås tillsammans utan att fråga så mycket, bara låter allt vara och finns där. Så sjukt tacksam.

Så ja, det är satans tungt och jobbigt nu, och det känns så himla ovärt att inte få nån hjälp. Men det ska bli bättre, det vet jag.

Det var bara det. Dagens dagbok, varsågoda.

måndag 18 december 2017 - 10:31

JULLISTAN 2017

IMG 2

Födelsedagsveckan är slut, men frukta ej, JULVECKAN är här! Här kommer Sevendays jullista.

I år firar jag jul med Mira och Quentin. Det är första gången vi firar en traditionell finsk jul tillsammans, faktiskt. Förra julen var vi i Indien (ja, Quentin var i Österbotten) och julen före det var Mira utomlands. Det ska bli riktigt skönt att bara vara hemma på jul, skulle inte ha orkat med några stora utsvävningar heller.

Det här finns alltid på julbordet: Morotslåda. Jag ÄLSKAR morotslåda!

Min juldagsmorgon ser ut så här: Juldagsmorgon vet jag inte, men på julaftonsmorgon planerar jag stiga upp tidigt och koka risgrynsgröt (HAHA! Har ALDRIG kokat risgrynsgröt tidigare) åt Mira som ska iväg på jobb. Sen ska jag se på julfilmer och tupplura resten av morgonen och förmiddagen.

Tre saker som julen måste innehålla: Mat, bra typer och mycket stearinljus.

Min bästa julsång: Ojoj, det finns så många bra! Av traditionella julsånger diggar jag nog Sylvias julvisa mest av allt. Men Gläns över sjö och strand och Härlig är jorden ligger inte mycket efter. Är en sucker för stora julkänslor.
Av de mer moderna gillar jag Chris Reas Driving home for christmas, Amanda Jensen version av Antoher christmas, Dolly Partons Hard candy christmas, Sufjan Stevens jullåtar och förstås Juice Leskinens Sika. Men den här är en evig favorit:

[embed width=480 height=270 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/vsvOrtcrA5c/hqdefault.jpg?r=29698]http://www.youtube.com/watch?v=vsvOrtcrA5c[/embed]

Det här är jultradition hos oss: Vi har inga egna traditioner ännu faktiskt. Det är väl nu de börjar skapas antar jag. Satt just med Linnéa igår och funderade över hur vi faktiskt kan och får skapa våra egna traditioner nu. Det är väl det som är att vara vuxen, i ordets rätta bemärksele.
Jag skulle önska att vi kan skapa en tradition där julen är något lugnt och behagligt, där barnen får vara i fokus. Julbastu är också ett måste.

Så här klär jag mig på julafton: I pyjamas. Helst en pyjamas jag fått i julklapp.

Min bästa julfilm: Alltså jag är ju så cheesy att det blir Love actually och The Holiday. Båda kommer på tv under jul!

Vår gran ser ut så här: Vi har ingen ännu, men jag TROR vi ska gå och köpa en imorgon. Den ryms egentligen inte in hos oss, men det får vi lösa på nåt sätt!

Det sämsta med julen: Alltid gör man nån besviken med sitt kommande eller varande. Men so be it.

Det bästa med julen: ALLT annat. Stämningen, ljusen, maten, ledigheten, filmerna, musiken! Love it.

söndag 17 december 2017 - 19:11

FEM FÖRÄNDRINGAR I VECKA 30

IMG 6293

Vi har gått in i vecka 30 av graviditeten och är också inne i tredje trimestern.

Saker som förändrats de senaste veckorna/dagarna:

1. Det känns som jag plötsligt exploderat i storlek. Jag vet att det här nog inte är något ännu, bebisen ska ju växa i 2,5 månader till. Men inom mej känner jag att det börjar bli kort om utrymme och jag stånkar och stönar som en annan panschis så fort jag ska röra på mej.

2. Jag har börjat sova om nätterna. De senaste två nätterna har jag bara vaknat för ett toabesök, i övrigt har jag sovit närmare 12 timmar. Känner mej verkligen inte utvilad när jag vaknar heller.

3. Katten Quentin har blivit så otroligt mammig. Han ska vara bredvid mej mest hela tiden.

IMG 6300

4. Lederna i mina fingrar har börjat bli stela, speciellt om morgnarna. Det lättar under dagen bara jag kommer ihåg att dricka mycket vatten.

5. Eftersom jag saknar framförhållning och inte kan förutse när jag behöver äta blir jag blixthungrig på de dummaste ställen - som på bussen precis när jag gått hemifrån (utan matsäck). Hände senast idag när jag for iväg för att sjunga julsånger, på bussen kom jag på att herregud, jag GLÖMDE att äta lunch. Suck. Måste säkert skriva små lappar på dörren att jag måste komma ihåg att packa med mellanmål varje gång jag går ut.

lördag 16 december 2017 - 13:03

DEN STORA CATZODAGEN

IMG 6198

Ni har förstås undrat och funderat, huuuur hade Catzo det på sin födelsedag? Nå låt mej berätta! 

På morgonen blev jag väckt med sång, en QUENTINKAKA och alkoholfri SKUMPA! Själva katten ville dock inte vara med, han anade nog att någon gjorde sej gullig på hans bekostnad och därför gick han och ställde sej med ansiktet mot ett hörn medan jag blåste ut ljusen. (Nej det är inte korvbitar runt kakan, det är MARSHMALLOWS.)

IMG 6254

Senare på dagen, efter att sovit en förmiddagstupplur, mötte jag upp Mira vid Hagnäshallen för lunch. Älskar hallen vid jul, det är så mysigt med folk som shoppar jultillbehör och så doftar det så halligt. Nostalgisk blir jag förstås också, jobbade i hallen för sådär 10 år sedan och julen var den stressigaste men BÄSTA tiden att jobba. Folk var glada! Det känns som att det är färre sura kunder i en saluhall än i vanliga butiker. 

IMG 6255

Efter lunchen gick vi via ett barnloppis och hittade igen en hel drös med babykläder för nästan gratis, t.ex. en vinteroverall och en elefantdräkt. Och en orange ap-pyjamas i frotté! Quentin gillade.

IMG 6218

Igår var det ju också manifestation i #dammenbrister-anda på Lilla teatern. Eftersom jag inte skulle kunna besöka manifestationen gjorde jag istället revolutionspepparkakor. Fina va?

IMG 6252

Sen blev det kväll och vi hade bokat bord på anrika Sea Horse, eller Sikala som den kallas. ÄLSKAR stämningen och inredningen och menyn och ALLT på det stället, därför hade jag önskat gå dit.

Det var förstås mysigt som vanligt, men några julfestfirare var så jäkla högljudda att det riktigt störde. Jag brukar inte vara den som majndar om nån har roligt, men när tjugo fulla herrar skriksamtalar några bord bort känns det onekligen pikilite störigt.

IMG 6240

Jag äter sällan strömmingar, men när jag gör det äter jag en miljon av dem och det är GOTT. Fattar dock inte hur någon orkar äta hela portionen de serverar på Sea Horse, jag kan säga att bilden gör inte storleken rättvisa. Där är ca 15 strömmingar och jäkligt mycket mos.

IMG 6251

Som tur kan man ta hem resten i en doggybag åt katten! Fast katten vägrar förstås strömming.

Årets födelsedag får tolv strömmingar av tio möjliga. Och än är det två dagar kvar av födelsedagsveckan, i dag ska jag se nya Star Wars-filmen och imorgon sjunga vackraste julsånger i kyrkan. ÄLSKAR.

Fast visst hörni, det är också tungt att ha roligt. I dag vaknade jag klockan nio efter att ha sovit tio timmar och kunde inte fatta att jag är var så trött. Kroppen (och knoppen) börjar verkligen kräva allt mer schlafande på soffan. Men inte mej emot, faktiskt.

torsdag 14 december 2017 - 06:56

FÖDISVECKA DAG TRE - MIDDAG PÅ KVARTERSKROGEN

IMG 6134

Igår firade jag nästsista dagen som 36-åring på den nya kvarterskrogen Yes yes yes. Jag har alltid varit lite skeptiskt inställd till hela tapas-grejen, det finns liksom för mycket att välja mellan. Men Yes var ett så väldigt lyckat koncept!

Allt är vegetariskt och allt smakade gott! Vi beställde helt enkelt hela listan. Nå int riktigt, men så gott som. Och går du dit så rekommenderar jag speciellt blomkålen.

IMG 6133

Ett stycke glad kvinna, varsågoda.

I den lokalen där Yes finns nu, fanns tidigare en McDonalds. Jag har många gånger under graviditeten ondgjort mej över att den är borta, eftersom min enda craving verkar vara Big Macs. Samtidigt är det ju oerhört skönt att den inte är där eftersom McD ju står för typ allt som jag ogillar. Hehe. 

Lyckat koncept anywho, vegetapas. Vår servitör pratade till och med svenska och beskyllde oss för romersk backanal. Mycket riktigt.

IMG 6132

Dom här ljuvliga fick jag vara med! Tack brudarrrr.