FÖRLOSSNINGSFÖRBEREDELSE - ERA BÄSTA TIPS?

onsdag 3 januari 2018 - 13:57 | 51 Kommentarer

e60afd6cb38c1271f687a06f43993900Föd som en Queen, tänker jag.

Ja just det, det är ju verkligen 2018 nu. Jag har sagt till mej själv att efter nyår ska jag ta tag i olika bebisrelaterade saker som jag varit osäker på hittills. Eller helt enkelt saker jag inte velat eller orkat tänka på.

Plötsligt är det efter nyår och jag borde aktivt börja tänka på saker som förlossning och blöjor. Det är visserligen åtta veckor kvar till det beräknade datumet (2.3), men åtta veckor går som vi vet, i ett HUJ, och plötsligt ligger jag där och krystar och vet inte vart jag ska vända mej. (Plus att herregud, den kan ju komma närsomhelt anyway.)

En jäkla tur och ett stort stöd är förstås mina nära vänner som fött barn. Jag har redan börjat pumpa dem på information och kunskap och vips, så har jag  redan en påbörjad lista på saker jag ska ha 1) i förlossnigsbrevet 2) bb-väskan 3) hemma efter att bebén är född.

Viktiga saker som jag inte tänkt på är t.ex. att ha med yllesockor till bb, det har jag ren hört från två håll. Skulle så inte ha packat ner nåt sånt i väskan om jag inte fått tips.

En viktig sak (som jag tycker nu, haha efteråt kanske det här är det mest oviktiga?) är förstås också att göra en (eller två?) playlists till förlossningen. Vi vill kanske ha sköna låtar att lugna ner oss till och kanske nåt upbeat till senare? Eller så kanske en inte är intresserad av musik när det känns som värst. Bäst att ha för säkerhets.

Jag vet ju att många personer som gått igenom en förlossning gärna vill tala om det, så nu får ni komma med alla era bästa tips och berätta exakt hur ni tycker jag ska förbereda mej inför DEN STÖRSTA STUNDEN I LIVET (lol?). 

- Vilka grupper ska jag gå med i på Facebook?
- Vilken musik är bäst att föda till?
- Nån litteratur/artiklar jag absolut borde läsa? Länka!
- Vad får jag absolut inte glömma att ha med i bb-väskan?
- Vad för jag absolut inte glömma för att första tiden hemma ska bli så smooth som möjligt?

LIVSOMVÄLVANDE FRÅGOR VILL HA SVAR. Puss!

Kategorier:

gravidbloggen

51

Kommentarer

  • L

    03.01.2018 17:00 (4 månader sen)

    Drick hallonbladste med början några veckor före. Gå profylaxkurs eller lär dig andningstekniken på typ youtube. Lyssna inte för mycket på andras åsikter, du vet bäst själv som mamma sen. Tänk att kroppen klarar det (förlossningen). "Alla andra" har ju klarat av det också så :)


  • S

    03.01.2018 17:09 (4 månader sen)

    Förlossningspodden är en sjukt bra podd! Har inte fött barn men älskar den och hon som gör den (hon är doula!).


  • irene

    03.01.2018 18:48 (4 månader sen)

    Facebookgrupp: Imetyksen tuki till hjälp vid amningsrelaterade problem Musik: ingen aning, men under min ena förlossning började jag inbilla mig finsk humppa efter att jag fick en bedövningsspruta. Maken bekräftar att det inte spelades någon musik. Litteratur: Att föda utan rädsla samt att kolla en massa avsnitt av One born every minute (brittiskt) eller svenska En unge i minuten. BB väskan: Läppomada! Godis. Bekväm amningsbh i STOR storlek. Hemma: Mjölkuppsamlare, sånadär spyttrasor i massor, babynest, bärsjal, vagn. En massa snabba snacks och återigen godis. På riktigt kan väl ingen säga vad ni kommer behöva. Ni märker ?

    • Catariina Salo

      04.01.2018 11:34 (4 månader sen)

      Tack, bra lista! Läppomada var en SUPERVIKTIG påminnelse! Vad är en mjölkuppsamlare?

      • irene

        04.01.2018 17:06 (4 månader sen)

        http://www.medela.se/amning/produkter/brostvard/mjolkuppsamlingskupor En kupa som man lägger i bh:n om man läcker mycket mjölk. Superbra att lägga på det bröst man inte ammar med, då det ofta rinner till i båda brösten samtidigt. Då kan man lägga överloppsmjölkem i kylen/frysen och spara till senare om man vill flaskmata. Bättre alrernativ än att bli dyblöt av mjölken som i början ofta sprutar eller rinner ur båda brösten hela tiden ?


  • Marion

    03.01.2018 20:19 (4 månader sen)

    Ta inte emot Cytotec för igångsättning! Mitt största råd till alla jag hör är gravida... finns massor att läsa om det men min sons födelse blev en mardröm med det (jämfört med dotterns som sattes igång med akupunktur). Har skrivit en del på min blogg om det, hittas under graviditet eller/och barn. Men mina är födda -12/13 så ganska långt bak bland inläggen. Musik kände jag noll behov av. Irene hade redan bra tips på mycket. Men kan va bra att laga matlådor också så inte måste koka dagen i ända. Och färdigt kollat med släkt/vänner vem som kan komma och ge dig dagssömn om blir en nattvakare (säger jag som knappt sovit en hel natt på 5,5 år, men min son har npf-diagnos)...


  • Anna

    03.01.2018 20:22 (4 månader sen)

    Hej. Alltså...vet inte om jag nu är konstig eller, men har två barn (som jag fött dådå) och med båda ungefär samma mönster: Showen startar hemma, tilltagande sammandragningar, mot BB, ontontont, mediciner, lustgas, mera ont, epidural (med efterföljande smärtfritt himmelrike) och så båda gångerna totalt smärtfritt krystskede. Inga spellistor, koreografier, andningstekniker eller annat. Andra gången tog jag visserligen med egna mjukiskläder att lulla runt i på sjukhuset. Det värsta var nog läkningsskedet efter barn ett(haltade omkring några veckor) och amningsbrösten som genomgick en Hulken-metamorfos. Men ett definitivt pro-tip i vilket fall är att ha bb-väskan och hemmet fyllt med massor av godsaker, äta är nåt man (jag) gärna sysslar med efter förlossning. Bra ska det gå, hejar på er!


  • asd

    03.01.2018 21:10 (4 månader sen)

    Det är svårt det där, för alla tycker så olika samtidigt som alla ängsligt söker bekräftelse för att de gjorde "rätt". Rätt för mig var: -Tens-maskin som smärtlindring! Födde andra barnet minuter efter att jag kommit till BB, visste inte att jag hunnit så långt. -Jag lyssnade på lugnande finsk blues första förlossningen, vet inte om det gjorde så stor skillnad -Läs ABSOLUT "att föda" med Gudrun Abascal! Mycket fakta, lite tyckande. Med den boken i ryggen kunde jag skicka bort läkaren som skulle lägga epidural, eftersom ingen hunnit kolla mig i vilket skede jag var. (rätt beslut, jag var fem före kryssning) -Håller med om igångsättningen som någon skrev om ovan, undvik cytotec (dvs fråga om andra alternativ i första hand). Det fanns ingen vila då, allt var som en flera timmar lång värk -jag hade med egna slappa kläder till sjukhuset, kändes bra för mig -godis/annat snabbt uppiggande -något att läsa (till efter förlossningen). Lycka till!!

    • Catariina Salo

      04.01.2018 11:35 (4 månader sen)

      Finsk blues! INTRESSANT!


  • Erica

    03.01.2018 21:12 (4 månader sen)

    Jag har fött tre barn och mitt tips är att inte planera för mycket så blir man inte besviken sen om förlossningen inte går som man tänkt sig. Det är svårt att veta vill/behöver man smärtlindring och vilken sort. Jag har litat på att barnmorskorna kan sin sak, och det har dom. Då jag födde mitt tredje barn i somras var jag öppen 9cm då jag kom in till BB, så då var det liksom "bara" att krysta ut barnet, blev inte någon smärtlindring sen mera. Jag tycker det är onödigt att skrämma upp sig med att läsa eller titta på program om förlossningar där allt inte kanske går helt som på Strömsö. Lita på att din kropp klarar det. På BB finns det mesta man behöver men lite choko skadar väl inte:) Själv har jag alla gånger haft problem med amningen och haft sjuka bröstvårtor så en bra salva är bra att ha hemma. Och en massa spytrasor, man har aldrig för många. Det mesta kan man sen skicka i väg sin partner och köpa då man märker att det behövs. Mat i frysen är ett hett tips. Lycka till!

    • Catariina Salo

      04.01.2018 11:37 (4 månader sen)

      Ja, lite så tänker jag faktiskt också. Jag vill ha koll på hur jag ungefär vill att det ska gå, men jag är ändå medveten om att det går nu som det går och jag har ändå världens bästa förlossningspersonal som tar hand om mej. Däremot ÄLSKAR jag att höra om andras förlossningar och hur de planerat saker vs hur det blev. Alltid hittar man nåt användbart! :)


  • Hanna Stigzelius

    03.01.2018 21:21 (4 månader sen)

    Vi lyssnade på nån party-lista från spotify och dansade när jag fått epidural. Att vara uppe och röra sej från sida till sida var bra för att förlossningen skulle framskrida hade min doula-vän berättat. Men någon spellista på förhand hade jag nog inte fixat. Den viktigaste grejen efter min första förlossning var lanolin-krämen. Mina bröstvårtor gick helt sönder av ammandet och den var guld! Och den enda krämen som man inte behövde ta bort innan man skulle amma nästa gång. Några sköna amningstoppar är också härliga att ha med på BB. Egna kläder känns också fräscht efter nån dag i de sunkiga sjukhuspjamisarna tyckte jag. Annars är mitt bästa tips att bara läsa om förlossningar och vara beredd på allt. Att föda sittande på en pall var enligt mej superbra! (återigen ett tips av min doula-vän) förlossningen går kuulema snabbare så då tyngdkraften hjälper till. Jag gillade också att ha min Man bakom mej som stöd då jag satt på pallen. Det kändes som vi gjorde det tillsammans, att jag verkligen fick kraft av honom. Och rätt snabbt gick krystandet också (14min) så kanske det var pallens förtjänst?! Och tro på det som folk säger att när det är över så tar faktiskt smärtan slut så där helt plötsligt. Det är en så galen känsla. Eller lite öm är man ju efteråt, men helt annat än förlossningssmärtor liksom. Lycka till! Lita på din kropp. Det är så häftigt att föda barn.


  • MM

    03.01.2018 21:44 (4 månader sen)

    Ett tips är att också läsa in sig på livet efter förlossningen, själva förlossningen sköter kroppen om. Ring of fire upplevde jag med andra barnet och det hade jag inte en aning om fanns, stor chock. Läs om amning, om du har tänkt amma.. o vad som man kan tänkas komma. O se till att ha lite matlådor i frysen ifall man inte orkar laga mat varje dag. Ge varandra tid att landa i nya situationen. Det är en fantastisk upplevelse att få barn men väldigt omtumlande när det är första barnet, man tror man är förberedd men det går inte att förbereda sig inför allt.

    • Catariina Salo

      03.01.2018 21:56 (4 månader sen)

      Vad är ring of fire?? Aldrig hört!

      • MM

        04.01.2018 21:07 (4 månader sen)

        https://pasmallen.nu/forlossning-vad-ar-ring-of-fire/ här var det bra förklarat. Det var en chock för mej eftersom jag inte hade upplevt det med första barnet så jag trodde det var piece of cake att föda barn. xD


  • Cessi

    03.01.2018 21:54 (4 månader sen)

    Jag har fött tre skapliga barn och har aldrig planerat en förlossning. Lita på din kropp, den klarar det. Känn efter i den stunden vad som känns rätt. Jag har alla tre gånger gillat smärtlindring, jumppaboll, badkar o förlossningspallen. Men nytt för tredje förlossningen var att sjunga med till Johnny Cash för att lugna mig. För tiden efter förlossning tipsar jag varmt om Lansinoh bröstvårtkräm (fås i s-market, prisma, apotek) , är absolut 100gånger bättre än bephanten, Cuplaton-droppar till magknip och luftbesvär för bebis(har räddat många många nätter) och koksaltdroppar till bebisen täpta näsa när allt fostervatten inte ännu kommit ut därifrån. Om näsan är täppt får bebisen svårt att amma och suger i sig luft-du hiffar säkert resten. De två sistnämnda finns att köpa på apoteket. Lycka till :)


  • Cessi

    03.01.2018 21:58 (4 månader sen)

    Och de ingen nämner - att göra nummer two på damernas är absolut ingen fröjd och man tror framdelen åter ska gå sönder - men de lättar lite om du med bidèn duschar varmt tillika :)

    • Catariina Salo

      03.01.2018 21:59 (4 månader sen)

      Åh bra tips!! Har funderat mkt på det när jag redan nu har lite problem med magen. Eheheheee.

      • Laura

        04.01.2018 10:44 (4 månader sen)

        Be om att få laxerande på BB, om de inte bjuder ut plommonsaft eller något sånt. Köp hem torkade plommon och ät efter hemkomst, det finns mycket annat att fundera på då (än att sitta på wc och fundera...)

        • Catariina Salo

          04.01.2018 10:47 (4 månader sen)

          Check på det!

        • Trebarnsmamma

          05.01.2018 16:08 (3 månader sen)

          Torkade plommon är något som min bm i tiderna (yngsta barnet fyra år) avrådde från att äta vid hård mage eftersom de behöver suga i sig så mycket vätska innan de "fungerar som de ska". Det som hon däremot rådde mig att äta var päronpuré! (Har hjälpt mig flera gånger, några burkar puré och redigt med vatten på det.) I barnmatshyllan hittas bl.a. Muksus päärynäherkku som innehåller 100% päron.

          • hell no

            18.01.2018 15:37 (3 månader sen)

            Köpte Microlax på apoteket och körde med det för akuta lägen. Det tog några dagar efter hemkomsten, sen funkade allt som vanligt igen.


  • Emma Järnström

    03.01.2018 23:18 (4 månader sen)

    Det går nog säkert bra. Jag började förbereda mig själv med att titta på tv-serien en unge i minuten. Sedan tänkte jag att allt annat går av ren instinkt och det gjorde det. De hade också isbindor på vårt bb. Förbered dig på att du kan få sjuka bröstvårtor när amningen skall igång. Kan också vara bra att packa med amningskupor så du inte läcker igenom tröjan när mjölken rinner till.


  • Karin E

    04.01.2018 11:32 (4 månader sen)

    För mig var det en enorm identitetsförändring (inte kris direkt, men energikrävande) att bli mamma. Att vägra besök de första veckorna var faktiskt rent avgörande för att jag skulle hålla ihop. Vi behövde hitta varandra som familj, och det fick folk fatta helt enkelt.

    • Catariina Salo

      04.01.2018 11:40 (4 månader sen)

      Ja, så superintressant att se hur man reagerar sen när man actually kommer hem! Det går liksom inte att planera alls, känner jag. Bra att höra det här, att man också kan och får vägra besök.


  • Karin/Famnen redo

    04.01.2018 15:27 (4 månader sen)

    Det enda tips jag kan ge som nog alla har nytta av är, som någon redan skrev, att fylla frysen med färdiglagad mat (och skåpen med godis), samt att skaffa massor med spytitrasor. I övrigt är det omöjligt att veta hur det blir och vad som behövs. Ett annat tips skulle väl vara just det: bestäm dig inte för att det ska vara på nåt visst sätt, för det blir ändå inte så. (Eller också blir det det, och i så fall är du en lucky bastard. :P) Min förlossning gick till nästan alla delar precis tvärtemot vad jag hade tänkt mig, så därför vågar jag inte ge några tvärsäkra tips heller. (Några exempel: Jag hade tänkt mig att värkarna skulle börja spontant hemma, jag skulle inte krysta i gynställning, jag skulle klara mig på bara lustgas, jag skulle inte vråla, jag skulle inte skita på mig, jag skulle inte spricka och amningen skulle komma igång snabbt. Vad hände? Blev igångsatt med Cytotec, behövde tre doser epidural, vrålade, sket på mig, efter 22 timmars värkarbete kände jag fortfarande inga krystimpulser så de klippte i mellangården och drog ut barnet med sugklocka (med mig i gynställning) och sen tog det fem dagar för mjölken att stiga. Såatteh. Men efter det har amningen varit problemfri och underlivet har läkt perfekt, så många saker blev också bättre än jag hade tänkt mig.)

    • Catariina Salo

      04.01.2018 18:29 (4 månader sen)

      Tack, spec för exemplen! Vill ju vara medveten om att det troligen inte går exakt som man vill men att kunna va glad o nöjd ändå. Mina topp tre rädslor för tillfället: 1) bajs 2) att inte se = megaotrygghetskänsla (är blind utan brillor) (har beställt engångskontaktlinser)) 3) att jag ska glömma all finska o inte bli förstådd pga språkmur (är sgs helt tvåspråkig) Hmm! :D

      • MM

        04.01.2018 21:05 (4 månader sen)

        Bajset behöver du inte vara rädd för. Barnmorskorna torkar bort det diskret och gör ingen grej av det. (Iaf inte mina barnmorskor.) Det är barnet de koncentrar sig på.

      • Julie

        05.01.2018 18:50 (3 månader sen)

        Om jag klarar av att föda på två språk så klarar du också! Hade en finskspråkig barnmorska och en svenskspråkig praktikant med på senaste förlossningen, det gick jättebra och naturligt att hoppa mellan språken trots att min finska är lite si och så. Och sen när man tappar kontakten med allt (för det gör man) så spelar det ingen större roll vad man talar för språk :)


  • anna

    04.01.2018 21:11 (4 månader sen)

    Hade en evighetslång förlossning med första barnet, efter mycket om och men och jag krystat en timme utan resultat stod två barnmorskor på varsin sida om mig och pressade på min mage vid varje värk tills han tvingats ut, hade aldrig hört att man kunde göra så också! Men trots det var det mjölken som var värst. Alltså på andra/tredje natten då mjölken steg och ingen visat mig rätt amningsteknik än trode jag jag skulle gå under av smärta..! Men nästa dag var världens bästa barnmorska på jobb och hon tog i mitt barn, mina bröst, kom nära och faktist visade hur jag skulle göra för att han skulle ta rätta greppet och jag är så tacksam för det! Nr två kom efter många timmars jobb sen ut med hjälp av sugklocka, amningen fungerade felfritt men fick istället härliga hemorrojder som gjorde livet surt för mig första veckorna.. och trean bara ploppade ut! Angående packning är mitt tips så lite som möjligt, för det ska sen packas upp och sånt är ju alltid jobbigt tycker jag!

    • Jessica

      05.01.2018 23:16 (3 månader sen)

      Ja huu, vårt barn föddes också med sugklocka och då var det 6-7 personer i rummet som tryckte på magen, emot med benen etc. Var helt mör i kroppen i flera dagar efteråt bara av det!


  • Jenni

    05.01.2018 00:04 (3 månader sen)

    Underbart att ni snart "är i mål" :) Har fött tre barn vaginalt och konstatera att min kropp är gjord för att föda barn,endå blir de i ga fler nu. Har me alla kommit in till sjukhuset med tanken om att vi inte skall föda än o varje gång varit 8cm öppen o redo för att föda inom snar framtid. Så allt med övingar o hur man skall klara smärtan under öppningsskefetdet har jag noll erfarenheter av. Bröstvårtorna spricker o blöder i böjan ,typ första veckan,då amningen sätter igång så salva e bra o ha med. Annars telefonen o laddaren!! Kamera ifall inte telefonkameran räcker. De e typ de jag haft med mig i väskan. Min man hämta sen kläder åt babyn innan hemfärd. Jag o babyn har annars trivts i sjukhusets kläder. Att äta mat som håller bajse på lösa sidan kan rekomenderas till dagarna efter förlossningen ! Godis o annat efter smak:) annars går tiden på bb åt att glo på sitt mästerverk! <3


  • Emmy

    05.01.2018 00:58 (3 månader sen)

    Härligt att den beräknade dagen närmar sig. Försök njuta av den sista tiden. Det går så snabbt. Bra idé att göra mat för frysen. Kan också vara bra att bekanta sig med olika baby tillbehör före bebben är här för hinner man kanske inte. T.ex.hur en bröstpump fungerar. Jag ammar ännu men har ännu inte provat på att pumpa! För mig kändes förlossningen väldigt utdragen, hade så länge förvärkar/sammandragningar och blev så trött... Sov inte på tre nätter.. mot värken hade jag en flaska med hett vatten som jag tryckte mot nedre ryggen när värken kom. Den kom i vågor. När de äntligen tog oss till sjukhuset var jag inte öppen alls, fick bada o sen fick vi sova där o jag fick värkmedicin, men fick ju inte sömn, kl05 till förlossningssalen, fick en tens-apparat, det var en manick som gav stöter i ryggen som man själv kan styra från en liten fjärrkontroll. Den tyckte jag var bra. Önskar de hade gett en sådan åt mig redan tidigare eller att jag själv hade haft en sån. En sådan skulle jag avväga att skaffa! Epidural rekommenderar jag, fast den gjorde mig väl så bedövad att jag inte kunde kissa så de satte en kateter åt mig som jag hamnade ha i ett dygn ungefär.. Bered dig på att amningen kanske är jobbig i början. Det gjorde jätteont i början o de första veckorna även om jag inte fick några sår. Babyn högg så hårt och mamman var annars också gråtfärdig av trötthet och alla känslor den första tiden! Dessutom hade jag "jälkisupistuksia", speciellt då babyn åt och de gjorde ont. Ngt jag inte hade förberett mig på. Och sen värken i underlivet,visste inte om att det är så vanligt att de skär och syr... Funderar vad som skulle kunna vara bra mat att äta före förlossningen, man skall väl inte äta nåt stort men när måste man ju ändå äta så att blodsockret inte blir för lågt o man har krafter! Kanske ngt mjukt/i flytande form? O ja bajs! Krystningsskedet innebar att det kändes som att bajsa ut babyn o då kom det nog också bajs..det var lite pinsamt men är tydligen vanligt.. Att föda var nog en stor upplevelse, hade velat prata mkt om det o länge efteråt men alla var ju förstås mest intresserade av babyn.:) mitt tips när det är för jävligt, tänk på belöningen!


  • Peppe

    05.01.2018 04:09 (3 månader sen)

    Ligg inte på rygg i krystingsskedet, råma som en ko och spänn inte käkarna. Det kommer att gå bra. Tänk på alla kvinnor som fixat det. Nånstans under förlossningen kommer du att tro att du dör (i alla fall om du inte tar smärtlidning, har aldrig testat epidural) förbered dig på den stunden och påminn dig då om att det kommer att gå över.


  • Malin

    05.01.2018 13:06 (3 månader sen)

    Hej! Jag födde mitt första barn i augusti, en riktig baddare till tjej dessutom. :) Jag är SÅ glad över att de tre saker jag var mest rädd för: kateter, ihopsyningen efteråt samt att bajsa på mig, inte blev ett problem. Katetern kändes inte, att bli sydd kändes inte, och jag bajsade inte på mig trots att jag krystade i en timme. Hade jag gjort det hade jag inte märkt det (frågade barnmorskan efteråt för att vara säker.) Radion stod på, men jag kan inte nämna en enda låt som spelades. Hade nog annat att tänka på....men min förlossning gick snabbt (5h), kanske annorlunda om man ska fördriva flera dygn. När det kändes som jävligast satte jag all tillit till barnmorskan. När värkarna kom stirrade vi varandra hårt i ögonen, det var min livlina att se hennes lugna blick möta min. Byt barnmorska om det inte känns rätt! Profylaxkursen var bra, men all massage vi lärde oss kom inte till nytta eftersom mina värkar bara satt framme i magen, och alltså gick inte att lindra alls. Andningen pallade jag inte. Spinalbedövning blev min räddning, den kommer jag att begära nästa gång (?) med det samma! Inte fullt så avancerad som epiduralen men den gjorde sitt jobb. OCH, varma handdukar mot underlivet när man krystar! Då känns det som att underlivet håller ihop så man vågar krysta hårdare. Och om du har möjlighet att vara med i en riktig mammagrupp, ta den! I min grupp hyllar de också Imetyksen tuki på FB, jag ammar inte så jag kan inte ta ställning, men iaf. Lycka till!


  • Martina

    05.01.2018 15:49 (3 månader sen)

    Lita på personalen. Med till sjukjuset egen shampo etc. Läsbart och hörlurar! Min förlossningsberättelse finns i min blogg nu. Det gick inte som planerat. Jorv fick 10+ än en gång.


  • muffinaround.com

    05.01.2018 16:06 (3 månader sen)

    Ta med bindor med bra sugeffekt (nattbindor tex). Ifall du inte blöder som niagarafallen och inte vill använda sjukhusets tegelstenar. Det kan vara roligt att gå med i Facebook-gruppen Helmikuiset 2018 eller Maaliskuiset 2018, vilken det nu blir. Jag är med i Elokuiset 2017 och det är roligt med en gemenskap där alla har bebis i samma ålder som vi.


  • MM

    05.01.2018 17:32 (3 månader sen)

    Sen finns ju Dåliga mammor-gruppen på fb. Där pekpinnar är förbjudna och mammor får ventilera sig hur de vill utan att nån tycker det är konstigt etc. Skönt med en sån grupp också.


  • Sannis

    05.01.2018 17:46 (3 månader sen)

    Mä vastaan nyt på finska, jos passaa kun se sujuu paremmin multa. ? Hyviä vinkkejä on tullut jo paljon. Mulla on kaksi täysin erilaista synnytystä, toisessa meni koko yö (pcb + spinaali) ja toisessa oltiin sairaalassa about 1,5h (luomuna mentiin). Ennen toista synnytystä luin siitä, mitä kropassa tapahtuu synnytyksen aikana ja miksi. Auttoi! En muista sivua, voin koettaa etsiä... Juuri tuo kropan puolelta toiselle heijaaminen seistessä auttoi supistusten aikana. Musiikkina ekassa meillä oli Katie Meluaa mutta eipä sitä tokassa ehtinyt miettiäkään. ? Mun teki koko toisen raskauden ajan hirveästi mieli Daimia mutta se närästi. Markus sai komennon tuoda sitä sitten BB:lle. Mulla oli myös omat mukavat vaatteet itselle ja vauvalle mukana. Mä tykkäsin pitää niitä, ei ollut niin voipunut olo. Sekä synnytykseen että aikaan sen jälkeen antaisin vinkiksi, että kuuntele itseäsi ja omaa kehoasi. Hormonit herkistävät ja sitä tulee murehdittua kaikkea maidon noususta vauvan painoon. Vilkuile neuvolan näyttämiä käyriä, mutta älä anna niiden painostaa ajatuksiasi. Kuuntele neuvolan ohjeita, mutta käytä myös maalaisjärkeä ja kuuntele vaistojasi. Niiden kolmen kombinaatiolla pärjää pitkälle. Tsemppiä! ?


  • Martina

    05.01.2018 17:49 (3 månader sen)

    Lita på personalen. Med till sjukjuset egen shampo etc. Läsbart och hörlurar! Min förlossningsberättelse finns i min blogg nu. Det gick inte som planerat. Jorv fick 10+ än en gång.


  • Julie

    05.01.2018 18:47 (3 månader sen)

    Ha med käk! Min första förlossning tog evigheter, och eftersom de på förlossningsavdelningen inte riktigt har nåt att erbjuda annat än saft mitt i natten så var jag utan föda från lunchen tills att han föddes följande morgon. Jag hade inte tänkt på att ha med nåt. Den här gången hade jag bananer, äpplen och choklad o det var tur det, för min kropp tycker tydligen om att ha värkar nätterna igenom. Yllesockor är must, skitkallt i förlossningssalen. Egna myskläder om man vill, jag svär vid deras nattlinnen - bäst! Fast ska ni till hotellet måste du ha egna kläder. I övrigt blev det mesta jag packat oanvänt. Ett eller två set kläder räcker till båånet, man är ändå så mycket i hudkontakt, kläderna är mest för hemresan. I vårt fall då. Eller jo, amningsbh och inlägg kan vara bra att ta med! Också om du inte ska amma, mjölken brukar hinna rinna till ändå. Rekommenderar att ha visiblin hemma färdigt, jag har blivit snorförstoppad efter båda förlossningarna och det är inte roligt annars heller, men med ömmande underliv är det extra sugigt. Ammar du, kom ihåg att dricka massor, 2-3 liter per dag. Jag har inte haft några planer under mina förlossningar egentligen alls, utan litat på att jag är i goda händer. Första barnet föddes med extra allt i bedövnings- och smärtlindringväg och det var bra då, med tanke på hur utdraget det var. Andra andades jag ut med lustgas och i badkar, det var helt ljuvligt! Har du möjlighet rekommenderar jag badkar, både som smärtlindring och som ställe att föda på. Det var på riktigt ganska siisti. Jag skulle inte säga att du behöver vara rädd för cytotec om det är det som behövs för igångsättning, men alla reagerar ju så olika. För mig var oxytocindroppen värst, den gav mig stormvärkar från helvetet. Men de föredrar ju att börja med så "naturliga" metoder som möjligt, ballong är väl det de i regel provar först. Ballongen funkade inte alls för mig första gången, men med andra barnet var det allt som behövdes. Barn 2 var ute ett dygn senare. Annars, se till att stödpersonen är påläst vad gäller smärtlindringsalternativ och vad du vill och önskar, för du är nödvändigtvis inte i ett sådant skick att du kan ta in den information som ges när beslut ska tas. Sen, ta ingen stress över att skaffa allt möjligt hem. Pumpar, flaskor, mjölkuppsamlare etc är sådant ni hinner ta sedan när ni landat hemma, särskilt om du ska amma. Det kan ju visa sig vara onödigt. Vi hade också skaffat heeelt för mycket kläder i storlek nyfödd till första barnet. Vi lämnade ju ändå knappt hemmet den första månaden och hemma var vi nakin så mycket förblev oanvänt. Ääh vad mer. Säkert någå mer. Men mycket har du ju ren fått. Lycka till!!!! (Och ska vi hinna med kaffe ännu innan?)

    • Catariina Salo

      05.01.2018 21:14 (3 månader sen)

      Kaffe ja!! Vill se den nya typen o höra allt!


  • Katarina

    05.01.2018 20:35 (3 månader sen)

    Mitt hetaste tips till BB-väskan rör de nedre regionerna :) Ta med eget mjukt WC-papper, om du inte vill använda sjukhusets skarpa. Och köp de största mommotrosor du hittar, ifall du blir tvungen att använda de enorma Tenaskydden när du far hem från BB (själv "lånade" jag ett par från BB, hehe). Gällande förlossningen, så fick jag lära mig under profylaxkursen att man ska slappna av i munnen under värkarna, för då är också livmodermunnen avslappnad. Och försök att inte spänna dig överhuvudtaget under värkarna, utan låt de bara komma (lättare sagt än gjort). Önskar dig stort lycka till! Är själv i vecka 24 nu, men har inte börjat fundera på förlossningen än.


  • Cata

    05.01.2018 22:47 (3 månader sen)

    Kom ihåg att det är din kropp och ditt barn. Våga säga emot och ha önskemål. Med första barnet litade jag på sjukvårdspersonalen och visste noll själv.= igångsättning p.g.a. stort barn (stämde ej 3,615gr.), värkstimulerande dropp, klipp, epidural och en känsla av att man inte hade nån kontroll alls. Kändes mer som ett "övergrepp". Ville bara försvinna. Navelsträngen runt halsen och de klippte den när huvudet var ute.. Babyn gick miste om sitt blod=Vit och trögstartad baby.. Sen tiden på BB kändes det inte alls som att det är eget barn. Kändes bara som att jag lånar det och sköter om det lite. Men att babyn hör till sjukhuset. :P Andra barnet, hade full kontroll hela tiden, tog det helt i egen takt. Satt i gungstolen och gungade enda tills det blev bråttom till förlossningspallen. Endast lustgas behövdes.Tog emot barnet själv. Inget k-vitamin åt babyn! Och inget livmoderssammandragande åt mig. Och jag bestämde när navelsträngen hade färdigt pulserat. Annars klipps det alldeles för tidigt på rutin som allt annat! Så sammanfattning... Viktiga råd: läs på om sen avnavling, läs föda utan rädsla. Lita på att din kropp är gjord för att föda barn. Ta emot alla värkar med värme och tänk på vad de gör(öppnar upp, istället för att fokusera på smärtan..


  • Jessica

    05.01.2018 23:32 (3 månader sen)

    Åååh förlossningssnack, bästa! Många bra tips redan, men hmm.. - Harson/trasor, Lansinohs amningsinlägg (håller hur mkt som helst, Pirkkas värdelösa plus fastnar på ömma bröstvårtor), mjuk amningsbehå/topp (inte med båge! Du ska få in en knytnäve i dem innan mjölken stiger har jag hört) och bröstvårtssalvan t.ex. från mammalådan. Bröstgummi kan vara huippu om babyn har svårt att få grepp/brösten är helt såriga - Imetyksen tuki på FB är proppfull av info men också - förlåt - helt vansinniga fanatiker. Läs inte där när du nattammar, då tror du säkert att du gjort nåt fel och förstört barnet för livet ;) Men viktigt att veta om tiheät imut och rintaraivarit! - Skrik inte högt och gällt (då spänner man sig) uta försök fokusera på låga ljud/toner = kroppen slappnar av - Rekommenderar också Tens-apparaten - De flesta bajsar på sig under en förlossning, men jag lovar, du kommer INTE att märka det! Ändå blod, fostervatten och sånt i rörelse + du tänker på annat :) - Om du efteråt av orsak eller annan känner dig "chockad" eller bara omtumlad efter förlossningen; prata prata prata. Redan barnmorskorna är guld värda för att gå igenom händelseförloppet/tankar - Om du bara orkar/får, så kan det säkert underlätta att vara i rörelse/semi-upprätt (jag fick inte pga icke-fixerat barn och sedan epidural och lite osäkra hjärtljud) - Trip! Finns saft och blåbärssoppa att tillgå (rekommenderas inte att man äter in case of kejsarsnitt), men sugrör att sörpla från i olika ställnngar är bra. Kommer även till pass senare när mjölken stiger och man är törstig (+ glömmer att äta). Däremot mkt snacks med åt Mira!! - Gärna färdiglagad mat hemma i frysen - Olika storleks babykläder med till sjukhuset, man vill inte att bodyn ska vara tre storlekar för stor när man annars också är ovan vid att hantera en pyttekropp Typ så :)))) -


  • Catariina Salo

    06.01.2018 00:07 (3 månader sen)

    Alltså guld, ni är GULD!!!!


  • Mimme

    06.01.2018 13:35 (3 månader sen)

    Jag håller med om det som sägs här ovan: fundera på hur du vill ha det och förbered dina önskemål, men var beredd på att det kanske inte blir så som du tänkte. Lätt att säga "ska inte krysta på rygg" och sen märka att det visst var den ställningen som fungerade bäst i alla fall. Be barnmorskan om coaching, stöd och information. För mig funkade dusch, TENS, lustgas och epidural. Var ointresserad av musik, jumppabollen kändes jobbig, kaskadspydde en gång. Och bajset är det sista du tänker på när du ska krysta. Väl hemma däremot (laxeringsmedel FTW!)...


  • Catta

    06.01.2018 21:31 (3 månader sen)

    Jag hade gjort denna lista före förlossningen: https://open.spotify.com/user/badrumcarmen/playlist/4iZAVhxV0bnaVY3chNMw9a?si=odYUl6sPToac4OcYJ5NbiQ Vid slutet bytte Stefan dock till en av mina yin yoga listor men vet inte vilken? Lycka till!


  • Micci

    07.01.2018 10:06 (3 månader sen)

    Ifall du har jätteont men inte ännu kvalificerar för ordentlig smärtlindring, be om akupunktur. Ta med gatorade el. dylikt att dricka. Allt sådant du cravear i krabbis. Ifall du känner dej jätteobekväm med din barnmorska så går det att byta. Amningen är ganska så trixig att få igång och personalen kan ej nödvändigtvis hjälpa utan mera stjälpa. Vänd dej till imetyksen tuki då.


  • Daniela

    08.01.2018 23:14 (3 månader sen)

    Säger det bara, Microlax en rejäl tub vid lämpligt tillfälle då sammandragningarna kommit igång ordentligt men innan ni åker till sjukis (väl på plats kan det i bästa fall gå så fort att du inte får något tillfälle). Då töms tarmen ordentligt och bebisen ryms bättre ut och inget bajs som spökar under själva förlossningen. Jag har förstått att många också får diarré när det närmar sig förlossningen just för att göra rum för bebisen. Mycket bajssnack bland kommentarerna:) och ursäkta ifall någon redan tipsat om detta, kan ha missat då jag som hastigast läste genom kommentarerna. Lycka till, kan knappt vänta tills jag får läsa er Berättelse:)