KARNIVORER ÄR SJÄLVISKA - DEN STORA MILJÖLISTAN

torsdag 8 juni 2017 - 15:28 | 10 Kommentarer

15578186 10154638583400664 7042307666031190149 oOm feministiskt/hållbart resande kan du förresten höra i den nyaste Astra-podden, där jag, Mia Haglund och Ylva Rancken-Lutz pratar om just det ämnet

Min inställning till hållbar utveckling är ibland manisk - på ett teoretiskt plan. Jag förstår helt enkelt inte människor som inte har minsta tanke på hållbarhet. Speciellt människor med barn, vad är det för värld de tror att vi ska ge vidare till nästa generation? Jag irriteras oerhört av människor som skammar folk som försöker leva hållbart, äta veganskt eller upprätthålla whateverförslags hippieliv. Är det av dåligt samvete man måste hålla på och bråka med folk som försöker göra det bästa av den värld vi har? Jag förstår liksom inte annars.

Med detta sagt: jag är ingen ängel. Jag äter the occasional knack- eller grillkorv, ost varje vecka och det händer att jag stövlar in på Mäcken och köper en kapitalistisk hamburgermåltid (utan lök, utan kött). Så, alla kan inte vinna och ingen är perfekt.

Ingen är perfekt nej, och man väljer sina strider etc. Men jag förstår ändå inte folk som inte alls tar in det här med hållbarhet, inte registrerar det eller ens inser dess existens. Argh.

Sedan tycker jag inte heller att man kan kalla sej intersektionell feminist om man inte tar miljön och hållbarheten i beaktande.

Tre tips hur man minskar avfall: nå om man har råd tycker jag man t.ex. ska handla i saluhallen och ha med egna burkar för stuff. Vidare är ju HM, Monki och andra skitbutiker förfärliga och man ska aldrig handla där (jag gör det nog). Mitt tredje tips är att tänka och ta reda på, kolla upp produktionskedjor. Vad hände före den här ostskivan landade på min tallrik? Kunskap är makt - och ångest. Ångest är bra om vi ska rädda världen.

Mina val som gör gott för miljön: jag äter väldigt lite kött och fisk, mjölkprodukter använder jag med reservation. Jag sopsorterar, köper och säljer på loppis, läser tidningar och böcker digitalt, har en solpanel, försöker vara aktiv i samhällsdebatten. Små saker egentligen, saker som är enkla men viktiga. Inget revolutionerande, men jag känner ändå att jag försöker vara och till viss del är, medveten.

Mina val som gör skada för miljön: jag reser. Det är något som jag ofta har dåligt samvete för. Det finns inget som är okej med att sätta sej på ett flygplan och använda upp resurser på att åka till andra sidan klotet för att dricka mangomojitos i HM-bikini på en strandresort.

Jag tycker zero waste-livsstilen är avundsvärd och eftersträvansvärd. Förstås.

En miljöhjälte: alla som gör sitt bästa är hjältar! Alla som tänker och gör små gärningar för miljön är mina hjältar, alla som sorterar, undviker att äta djur, är snälla med varann och/eller handlar på loppis är hjältar.

Det är inga enorma saker som vi kan kräva av varandra, men vi MÅSTE vara medvetna om problemen. Små gärningar, det räcker. (Eller tja, det där skrev jag för att vara snäll och för att ge mej själv bättre samvete eftersom jag egentligen är rätt dålig på hållbarhet. Egentligen RÄCKER ju inte små gärningar längre, vi är väl typ redan förlorade.)

<3

Kategorier:

feminism

10

Kommentarer

  • Lotta

    08.06.2017 15:47 (6 månader sen)

    ALLTSÅ PREACH SISTER! Känner exakt så typ 9000 gånger per dag, alla kan göra något och det räcker med små saker, men när vissa bara bestämmer sig för att det inte är deras ansvar eller problem så blir jag förbannad.


  • Jessica Wiklund

    09.06.2017 01:03 (6 månader sen)

    Njaaa nu är ju inte att äta fisk och kött att förstöra naturen. det är ju hur naturligt som hälst sopor med andra ord förstår jag och flygplan och Så vidare. men att bli vegetarian. skadar man bara egen kropp. människan behöver både kött och grönsaker tillsammans vi klarar inte oss på bara en dera. :) Min åsikt detta då.

    • Catariina Salo

      09.06.2017 09:23 (6 månader sen)

      Att äta kött och fisk i den proportion vi gör nuförtiden är inte det minsta naturligt. Vi konsumerar mångfalt mer kött nu än t.ex. i mitten på 1900-talet. Tänk alla resurser som går åt till köttproduktion, bara en sån sak att det som djuren äter för att bli vår mat kunde vi istället äta (och det skulle mätta många fler än den mängd kött som sedan kommer ur djuret i slutändan), och allt det vatten som går åt till varje kilo färdigtproducerat kött! Det är helt galet att vi använder så mycket naturresurser bara för att vi är vana med att äta kött och att det är "enkelt". Att äta vilt eller fiska själv är sen en lite annan sak, det är massproduktionen (som finns ÖVERALLT i världen) som är boven. Och gällande att kroppen behöver kött, det är inte sant. :) Vi behöver proteiner och det får man på andra sätt än från bara kött.

    • Catariina Salo

      09.06.2017 11:09 (6 månader sen)

      ...ja och de facto är ju köttindustrin en av de riktigt stora bovarna när det kommer till klimatförändring. Vi MÅSTE ändra våra matvanor om våra barn ska överleva. Köttindustrin står för den största miljöpåverkan av hela matindustrin, men ger inte ens en fjärdedel av den näring vi behöver. Det är det jag menar med att ta reda på produktionskedjor - det är inte bara biffen på tallriken eller köttet i köttfärssåsen det handlar om utan all den landyta som behövs till djuren och till djurens mat, för att inte tala om transportsträckorna. Här kan man t.ex. läsa mer: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott

      • Jessica Wiklund

        09.06.2017 13:37 (6 månader sen)

        Aktivister till forskare som vill savotera för bönderna hittar man lätt. Det går att hitta en forskare som står för bönderna också som vill bevisa en annan sida. Nej bonden och djuren är hur naturligt som hälst boven är oss människor som behöver stora flygplan i luften hela tiden och stora fraktfartyg som transportererar det produkter vårt eget land färdigt har. Det vi skulle behöva tänka mer på är att få bort alla stora utländskt mat som vi skälva har. och leva mer på det eget land kan ge. och börja med närproducerat så alla småbönder kan fortsätta producera i egna komuner, och få bort de ihopgaddade stora bönderna som producerar skälv i till hela landet. Länder skulle helt enkelt försörja sej skälv med det som vi kan försörja oss skälva med och sluta ta från utlandet. då skulle det bli mindre frakt med det som verkligen är miljöboven.

        • Catariina Salo

          09.06.2017 14:20 (6 månader sen)

          Nu missförstår du kanske vad jag säger - eller vi säger väl samma sak egentligen. Det är _massproduktionen_ av kött som är boven.


  • Jessica Wiklund

    09.06.2017 14:04 (6 månader sen)

    Jag tror ett stort problem är att det är fel personer som får betalt för bondens jobb. bönderna får för dåligt betalt. Min pappa är växthus odlare och har samma problem som alla andra bönder för dåligt betalt. så lösningen till att kunna fortsätta är att öka mängden på det man producerar och då blir det egentligen mer än vi behöver. men det problemet ligger i att bonden inte får betalt för sina jobb. men återförsäljaren får bra betalt. Skulle bonden få det betalt de förtjänar skulle mängden inte behöva vara så stor längre. Det blir långa transportsträckor pågrund av att alla närproducerade små bönder har blivit överkörda av de väldigt stora bönderna som blir större och störe vart efter de konkurerar ut alla små närproducerade bönder där hadde bara några kor de kunde till och med mata med hjälp av ändast skottkärran. Men istället för att ge de när producerade bönderna betalt har städerna valt att lämna de och gynna de stora bönderna på andra sidan gjorden i stället för lägre priser. Men hoppas vi inte blir ovänner nu. men att det är som det är ligger hos uppköparna inte hos bonden.

    • Catariina Salo

      09.06.2017 14:27 (6 månader sen)

      Människor är vana med att kunna köpa billigt kött. Men kött ska inte vara billigt - det ska inte vara en slit&slängvara. Det kommer från att det massproduceras och görs billigare o billigare - samtidigt förstör vi världens resurser. Konsumenten har också ett ansvar här, ska vi äta kött måste vi vara beredda att betala för det. Istället för att äta kött tre ggr om dagen kan man kanske lyxa till det en gång i veckan. På så vis ser jag verkligen att vi som konsumenter måste visa att det inte är okej med så stor köttkonsumtion som vi har i dag.


  • Annica

    10.06.2017 10:05 (6 månader sen)

    Håller helt med dej. Klädindustrin är ett annat stort miljöproblem. Vi köper billiga hm kläder och slänger dem då de går fort sönder. De som tillverkar kläderna får knappt nån lön och har usla arbetsförhållanden. I västvärlden har vi mycket att jobba med. Försöker göra det lilla jag kan Undviker h m och att köpa en thirt för sex euro. Den har knappast tillverkats under bra arbetsförhållanden.