KOM IHÅG ATT TRÄNA RYGGEN! JAJABLABLA...

torsdag 12 oktober 2017 - 07:28 | 12 Kommentarer

IMG 4501

I ett par dagar har jag haft en lite molande värk i vänstra sidan av ryggen. Det börjar liksom där vid midjetrakten och rör sej ner mot korsryggen. Lite obekvämt har det varit att stiga upp efter att ha suttit länge och så, men inget som direkt har hindrat mej från att LEVA, så att säga.

Tidigt i morse när jag begav mej ut på min sedvanliga toalettvandring kom jag nästan inte upp. Släppte till och med några tårar på vägen till och från vessan för att det gjorde så ont i ryggen. Det går inte att böja sej, röra sej snabbt eller ens riktigt skratta eller andas djupt. 

Nu inser jag ju att det är tidig morgon, det här mjukas säkert upp lite under dagen och bara jag kommer mej för ska jag gå ut på en långsam promenad. Men jag tänkte bara kolla med er mina husgudar, har ni några bra trix och knep för ont i ryggen? Jag antar att många som varit gravida haft nån form av ryggont, jag vet absolut inte vilken form det här är, men antar bara att det har med graviditeten och med det som händer i kroppen att göra.

Förresten sa min goda vän Linnéa åt mej redan när vi började fundera på bebis "KOM IHÅG ATT TRÄNA RYGGEN, DU VET ATT DU SVANKAR OCH DET KAN BLI ETT PROBLEM". Hur många tror jag lydde order och tränade ryggmusklerna? Ni kan svara i kommentarsfältet.

Kategorier:

gravidbloggen

12

Kommentarer

  • Olla

    12.10.2017 07:50 (2 månader sen)

    Ta ett bälte eller en scarf och dra till hårt, hårt kring "övre delen av rumpan"!

    • Catariina Salo

      12.10.2017 08:36 (2 månader sen)

      Juste, sen såntdär bälte var det nån som tipsade om på facebook. Det ska jag testa!


  • Martina

    12.10.2017 09:36 (2 månader sen)

    Mitt råd är att först gå till en osteopat som är rekommenderad som kan kolla din rygg överlag. Om något gått i lås eller liknande hjälper det inte för mig åtminstone att tänja någo mer. Före du börjar träna ryggen, förstärka stödmusklerna skulle det vara bra att checka ryggen överlag. Sen! Skulle jag ta skeden i vacker hand och börja med pregnancy-yoga. Gu fan vad tråkigt och tungt men det sägs att det betalar sig tillbaka. Jag själv har alltså tränat ganska mycket före både första och amdra graviditeten men har nu med andra märkt att det verkligen ligger något i detdär med pilates.

    • Jooles

      12.10.2017 10:21 (2 månader sen)

      Rekommenderar också graviditetsmassage eller osteopat, gick själv hos Eemeli på unitas i kajsaniemi.

    • Catariina Salo

      12.10.2017 10:33 (2 månader sen)

      Jag har varit på gravidyoga, två ggr. Hehe, sen tröt motivationen och annat kom emellan. Suck! Måste försöka fortsätta! Tack för tipsen! Ska på ultra imorgon, ska fråga upp lite där vad de tycker jag borde göra.


  • le

    12.10.2017 10:16 (2 månader sen)

    Måste hålla med din kompis; jag har en svankrygg och nu två graviditeer (och ingen träning) senare så har jag jobbat hårt (med hjälp av fysio) för att få ryggen i skick igen. Rekommenderar att träna i förebyggande syfte i den mån det går!

    • Catariina Salo

      12.10.2017 10:34 (2 månader sen)

      Aij aij, fan ändå! Tänk att jag alltid haft det i bakhuvudet meeeeen sen orkar jag ju aldrig göra nåt. Tydligen blir det då såhär! Har liksom aldrig tidigare haft några större ryggproblem. Huhhu, måste väl börja göra nåt! :D


  • Malena

    12.10.2017 10:34 (2 månader sen)

    En varm vetekudde kan göra underverk om det är musklerna! Är det annat som orsakar smärtan är det bra med expertisråd... Och jag är tråkig nu, men träning guld!! Under graviditeten hade jag inga problem (vilket är ett under med min rygg) men att bära runt en bebis och sitta och mata henne i timmar håller på att ta kål på nacke, axlar, handleder(!!!) och rygg. Jag försökte träna i förebyggande syfte inför det, men gjorde det inte tillräckligt... hoppas det blir bättre!!

    • Catariina Salo

      12.10.2017 10:39 (2 månader sen)

      USCH jag hatar träning! :D Men alla som säger att träning hjälper har ju förstås rätt! Bara jag blir av med det här nu LOVAR JAG DYRT OCH HELIGT att bättra mej! För herregud så det här INTE är roligt.


  • Yvonne

    12.10.2017 12:16 (2 månader sen)

    Jag hade också ont i ryggen när jag var gravid, i princip från och med att graviditetstestet visade positivt tills babyn föddes. Visst är det bra med träning, men värken kan också komma "inifrån" pga. alla hormonella omställningar och livmoderns förändrade läge. Jag använde byxor som påminde om det här http://www.hattentatti.fi/raskausajan-tukivy-carriwell-valkoinen-p-3036.html och de lindrade, men visst fick jag ändå vila flera gånger om dagen, andas och bita ihop. Lycka till! <3


  • Alexandra