TVÅ ARMAR OCH TVÅ BEN

fredag 13 oktober 2017 - 21:09 | 15 Kommentarer

IMG 4527IMG 4534

Alltså är det allmän kunskap att en graviditet endast innehåller två ultraljud? Jag var säker på att det skulle komma fler längre fram, men i dag på Kvinnokliniken sa barnmorskan att tack och hej, hoppas att ej se er mera här. Ja, för skulle det bli fler ultraljud är det för att nåt misstänks, ni fattar.

Ja, så vi hade det andra ultra i dag (eg tredje, vi var ju på tidigt ultra i vecka sju, men det betalade vi själva på privatklinik - mkt angenäm upplevelse). Drakungen har två hjärnahlvor, ett hjärta som ser ut som det ska, två ben, två armar och tio fingrar. Fungerande inre organ. Allt det här såg barnmorskan på den gryniga skärmen. Så fascinerande, att nån kan utläsa sånthär av den där svartvita fjantbilden!

Jag har känt något som rört sej i magen ibland, typ jag har funderat om det är bebisen eller en klump bajs som rört sej, men tydligen är det nog bebin. När jag låg där på Kvinnoklinikens brits och kollade på skärmen kändes det N Ä S T A N lite verkligt när Drakungen for upp och ner och fram och tillbaka. Så jävla sjukt i huvudet att det kan finnas en riktig levande typ där i magen.

Apråpå ryggen var den en aning bättre när jag vaknade på morgonen. Sov med benen på ett berg av dynor, tror det avlastade ryggen rätt rejält. Nå, under dagen har det kommit tillbaka och efter att jag tidigare ikväll delade ut ett pris på Regnbågshelgens ungdomskväll var jag tvungen att linka hem gråtande. Nu har jag hittat en ställning på soffan som känns rätt ok, och har nu gjort Mira till min uppasserska och ber henne hämta godis och vatten åt mej. Funkar än så länge rätt bra och godiset är gott.

Kategorier:

gravidbloggen

15

Kommentarer

  • Mallo

    13.10.2017 21:50 (18 månader sen)

    Javisst e de häftigt!!! Har ju haft förmånen att få gå på många ultraljud...

    Pratade med Amanda härom kvällen och förklarade att hon varit i min mage. Då tyckte hon "Usch, ja vill int va i magen, det luktar illa där" ??? Så det kan du tänk på!

    • Catariina Salo

      13.10.2017 22:39 (18 månader sen)

      Haha!! Ja men tänk på riktigt, det MÅSTE ju verkligen lukta illa där inne! Lollll jag är helt på Amandas sida här!


  • Julie

    13.10.2017 21:55 (18 månader sen)

    Ah, de där tidiga rörelserna då man inte är säker på om det är gas eller små fosterarmar som viftar, och dom frågar om man känner bebisen ren, och svaret är "eee joo, fast det kan vara en fis också". Inte visste jag skillnad nu andra gången heller :'D

    Jag blev o överraskad över hur tidigt det andra och sista ultrat gjordes, jag tänkte att det liksom sku vara värt att kolla lite sen när det närmar sig, att allt är bra? Det är väl det där att man kanske inte ser så bra sen mer när bebin är större.
    Men jag har faktiskt gjort fler än två ultran i båda graviditeter. Vissa har berott på falska alarm som inneburit jourbesök, men så har rådgivningsläkaren också båda gånger på det senare besöket velat kolla om barnet ren ligger med huvudet nedåt. Åtminstone i femkanten har dom en gammal ultraapparat på läkarens rum som används för det. Hemskt mycket mer än så är det sen svårt att se, bilden är betydligt oskarpare än de moderniteter som de har där som ultraljudsundersökningarna görs.

    Ja, och går man över tiden så görs det en storleksuppskattning av fostret med hjälp av ultra, när man går på övertidskontroll på förlossningssjukhuset. Det sker i 41+5, om inget har hänt innan dess. Men de flesta föder ju innan det.

    • Catariina Salo

      13.10.2017 22:41 (18 månader sen)

      Bra att veta! Om ultrorna. Och jo, ren idag sa ju barnmorskan att det inte går att få hela bebin på en o samma bild. Så point med det, att de säkert ser sämre ju längre det går.
      Men det är ju så spännis, vill se meeera!!! <3
      Hoppas du mår bra!


  • Monasel

    13.10.2017 22:12 (18 månader sen)

    Det är så svårt att förstå att det som känns är ett barn. Fast man ser. Men inte på riktigt riktigt tar in. Som om hjärnan sku va på semester. Är det en skyddsmekanism?
    Önskar er ALLT gott!
    Mona

    • Catariina Salo

      13.10.2017 22:42 (18 månader sen)

      Ja! Hjärnan är verkligen på semester, tar inte alls emot rim o reson!
      Tack Mona!


  • ida b

    13.10.2017 22:51 (18 månader sen)

    bra å lära känna skillnad på bajs å barn å fis ???

    • Catariina Salo

      13.10.2017 23:14 (18 månader sen)

      Alltså haha!! Jobbat på det, verkligen!


  • Karin/Famnen redo

    14.10.2017 11:37 (18 månader sen)

    Härligt! Jag trodde också att det skulle komma fler ultran än två, men sen fick jag ändå några fler glimtar på rådgivningens ultraljud. Jag tror de använde det mest för att kolla hur barnet låg, och för att det var trevligt. :)

    God fortsättning och många sparkar!

    • Catariina Salo

      14.10.2017 11:59 (18 månader sen)

      Tack Karin! Hoppas allt är bra med er. :)))


  • Maria

    14.10.2017 12:01 (18 månader sen)

    Här i Österbotten erbjuds ett tredje ultraljud i v. 36, men det betalar man för själv (typ som en poliklinikavgift) och det verkar nog de flesta jag känner välja att fara på. Då kollas bl.a. fostervattenmängden, babyns uppskattade vikt just då och att babyn i allmänhet mår bra. Det kändes nog jättebra att fara på ett till ultra inför förlossningen, eftersom det gått så lång tid sen förra.

    • Catariina Salo

      14.10.2017 12:09 (18 månader sen)

      Åhå, serr? Intressant att veta. Har hört andra också som har fått ett tredje - fast det har varit år sedan. Spartider I guess.

    • Ahå

      16.10.2017 10:09 (17 månader sen)

      Åhå, det erbjöds inte åt mej ? Men vi var in på förlossningen i v 32+3 å bebisen hade svängt och fixerat sig, hade jättemånga sammandragningar, då fick vi ju se honom och höra att han får komma när han vill för han är färdig att komma ut :) dröjde ännu till 40+5 innan han kom :)


  • Kaisa

    14.10.2017 12:27 (18 månader sen)

    Jogga hade ju få lite annan erfarenhet första gången! Jag trodde det var helt normalt med tre ultran. Dom hade glömt bort att informera mig sy dom gjordes för att de misstänkte downssyndrom el dylikt. Då var det annars normalt med bara ett ultra.


  • Karin

    15.10.2017 11:09 (17 månader sen)

    Jag har samma erfarenhet som Maria här ovan. På rådgivningen i Jeppis informerades vi typ vid första besöket om hur många ultraljud som görs och när, två "obligatoriska" och sen kan man få ett i vecka 36/37 om man vill. Det extra betalar man poliklinikavgift för, tyckte det helt klart var värt sina 40 spänn. Månne det inte är möjligt också i Hfors?