Visa alla inlägg skrivna oktober 2017

tisdag 31 oktober 2017 - 18:33

TRÄNING, BREAKDOWN & FISKEPINN

Just nu sitter jag vid köksbordet med Elin som för tillfället ångar sitt ansikte, haha. Vi har precis spelat in veckans poddavsnitt, och nu ska Fanny iväg på träning. Jag och Elin ska ha spa, och sen ska vi laga middag. Jag är så sjuuuukt taggad, för ikväll blir det klyftpotatis och FISKEPINNER!!!! Hur gott????? 

Vi började dagen idag med att åka till Holmenkollen. Där gjorde jag en sprintträning på klassiska rullskidor, vilket gick rätt bra. Tyckte jag faktiskt hade lite sprätt i benen, för en gångs skull. Alltid kul med en lyckad träning!

IMG 8816IMG 8817IMG 8818

När Fanny kommer hem ska vi äta middag, redigera podden och sen kanske se nån film, vet inte ännu. Ett nytt poddavsnitt kommer i alla fall ut i morgon!

Ikväll har jag och Antta planerat in ett Facetime-samtal också, och det ska verkligen bli supermysigt att prata lite med henne. Saknar henne såååååå! <3 

Igår började både jag och Elin dagen med varsitt mental breakdown, vissa värre än andra. Vi satt i alla fall och grät vid frukostbordet båda två, då vi insåg att framtiden inte är alltför ljus. Vi räknade poäng och kollade betyg- och poänggränser, och grät sedan lite till. Jaja, Fanny tröstade och (nästan) allt löste sig till slut, så vi kunde fortsätta dagen utan fler gråtanfall, haha. Vi gick i alla fall sedan till Kiwi för att veckohandla, och masade oss iväg till gymmet senare på kvällen. Min träning gick rakt åt pipsvängen, och det slutade med att jag argt och frustrerat gick en extrarunda påväg hem med musiken på volym tusen i öronen. Märkte först då jag steg in i hissen hur rödbrusig jag var och hur mycket jag flåsade. Jaja, vissa dagar är bättre än andra helt enkelt. 

Bloggen10

söndag 29 oktober 2017 - 23:18

HÄRLIGA HÖST

Idag har vi haft riktigt fint höstväder här i Oslo. Eller ja, det har vi egentligen haft hela veckoslutet. Denna dag har vi till en del spenderat på Holmenkollen, där jag gjorde veckans tuffaste träningspass. Det gick rätt bra faktiskt, känslan var som den för det mesta är på Kollen, man känner sig döslut och i pissdålig form, trots att det oftast inte alls är på det viset. Banan är ju rätt utmanande, om man säger så. Jaja, efter träningen fixade vi supersnabbt lunch, slängde in en tvätt och hoppade på trikken in till stan för att delta i Oslos #MeToo-event. SÅ bra!!

IMG 8783oktober22

Igår under dagen gick vi en liten promenad till Vigelandsparken, satte oss på en bänk där i solen och lyssnade på ett avsnitt av Rättegångspodden. Det var faktiskt tretton (!!) grader varmt här igår, hur skönt?

Annat vi gjort under veckoslutet är att äventyra med Mimmi och Fanny, träna lite till och haft det allmänt trevligt. Det hoppas jag att ni också har haft!

IMG 8676oktober23

Just nu sitter vi och myser i soffan framför en Johan Falk-film. Vi har precis hängt upp all tvätt och ätit middag i form av hemgjord pizza. Jag är rätt slut efter dagens maxträning, så jag tror det blir sovdags ganska snart för min del. I morgon börjar jag dagen med ett gymbesök, sen ska vi veckohandla och så ska jag och Elin plugga franska. Ha det bra!

Bloggen10

fredag 27 oktober 2017 - 15:18

FREDAGSSTÄMNING

Idag är det fredag och det märks som vanligt superbra på stämningen här i Oslo. Sååå härligt!

Jag började dagen med ett gymbesök tillsammans med Elin, och efter gymmet blev det lunch och städning av lägenheten. Vi får nämligen besök ikväll, Fanny och Mimmi kommer hit, vilket ska bli superkul. 

Igår gjorde jag två träningar, så då hann jag inte mycket annat än att äta och träna, typ. Den ena var en rätt tuff intervallträning på Kollen, och för att vara skate så gick det faktiskt ganska bra. Träning nummer två var bara en lätt grundträning, vilket var rätt välbehövligt för benen efter förmiddagens hårda pass. 

Förra året den här tiden var jag påväg till Vuokatti för att tävla i Suomen Cup. Den tävlingen går av stapeln nu under veckoslutet, och det känns faktiskt rätt konstigt att inte delta det här året. Jaja, att vi missar en tävling i oktober gör väl inte så mycket, men jag börjar bara längta efter att få åka på snö! 

IMG 3987<3

Ha ett superbra veckoslut, så hörs vi!

Bloggen10

 

 

onsdag 25 oktober 2017 - 23:15

JAG VILL SÅ MYCKET

Ibland tänker jag rätt mycket. Eller ja, grubblar och håller på. Hit och dit. Fram och tillbaka. På allt. Det finns liksom så mycket att fundera på. Med mig, med livet, med världen. Jag är ju så liten, så obetydlig på nåt sätt. Men jag vill ändå så mycket. Så otroligt mycket.

Igår poddade vi om framtiden. Det slog mig först då på nåt sätt, att snart klassas vi som vuxna människor. Vi bär ansvar för våra handlingar på ett sätt vi inte gjort förut. Vi ska veta vad vi vill med våra liv, ha en klar plan och därmed en ljus framtid. Jag är totalkaos. Jag har inte koll på nånting alls. Jag vet egentligen inte alls vad jag vill med mitt liv. KAOS och full PANIK.

bloggis

Jag har ju en press på mig. En press som mest kommer från mig själv, men som ändå kommer från omgivningen och alla runtom mig. En press att prestera, lyckas och nå framgång. På alla sätt. Jag är duktig på min idrott. Jag har talang och jag har hittills klarat mig mycket bra. Jag var duktig i gymnasiet och fick rätt höga betyg. Jag är positiv och glad och omtyckt. På nåt sätt känns det svårt att hantera den pressen ibland. Jag vet ju liksom inte vad jag vill, precis ALLT är oklart och snart måste jag veta exakt hur jag vill ha det. Alltför snart, känns det som. Tänk om jag inte kommer in till den skola jag vill, eller om skidåkningen går rakt åt skogen? 

Att veta vad man vill studera och bli känns så stort på nåt sätt. Jag har så många olika alternativ, så mycket jag vill göra. Jag vill så mycket. Studera. Lära mig flera språk. Göra världen till en bättre plats. Bli bäst på min idrott. Leva livet. Träffa nya människor. Bli flygvärdinna. Se världen. Bo i Oslo. Göra något betydelsefullt. Jobba. Träna. Tänk om allt bara blir fel? 

Just nu känns det som att hela jag bara är en enda stor röra. Totalkaos. Får en liten (läs gigantisk), ångestfylld panikklump i magen genast då jag tänker på framtiden. Allt är bara så fruktansvärt oklart, och det skrämmer mig. Jag vill ha kontroll och det har jag absolut inte just nu. Jag vet verkligen inte hur jag någonsin ska kunna bestämma mig för vad jag vill? 

Ja, det var bara lite av mina tankar denna onsdagskväll. Inte mer med det. Byeee

Bloggen10

 

 

onsdag 25 oktober 2017 - 09:17

NYTT PODDAVSNITT: Framtiden

Nu är veckans avsnitt av vår podcast uppe på Soundcloud, och vi gör vårt bästa för att få podden till Acast och Podkaster-appen också. HÄR kommer ni i alla fall till poddavsnittet, och det handlar denna vecka om framtiden. Vi pratar om vad vi vill studera, var vi vill studera och massa andra grejer som berör vår framtid, så in och lyssna nununu.

podd

Nästa vecka har vi en gäst med i podden, så stay tuned, hihi. 

Bloggen10

 

Taggar:

Kategorier:

Podd

Skriv en kommentar 0

tisdag 24 oktober 2017 - 13:50

UPDATE

Nu är det ny vecka igen. Jag sitter för tillfället vid bordet i köket och bloggar medan Elin fixar lunch till oss. Ute regnar det och är allmänt höstigt och kallt. Vi har precis pluggat franska en timme och innan det var vi på veckans matshopping.

Annat som står på to-do-listan för dagen är att spela in ett nytt avsnitt till podden, läsa franska en timme till, ta tag i vattenläckan i badrummet, samt träna. 

Under helgen har jag tränat, umgåtts med vänner, varit på en liten roadtrip till Göteborg, ätit god mat och haft det allmänt bra. För övrigt gick vår "healthy week" faktiskt helt okej, bättre än jag trodde i alla fall! 

IMG 8556oktober1

Igår åkte vi in till stan på eftermiddagen, bara för att gå runt lite i butiker och njuta av att vi bor här. Jag såg såååå mycket fint, speciellt i Samsoe-butiken och Brandy Melville. Ville ha allt typ!! Kvällen spenderades sen i gymmet.

Nu ska vi äta lunch, bestående av blomkålssoppa och vitlöksbröd. Efter lunchen ska vi fortsätta plugga franska och senare idag ska vi till Holmenkollen på rullskidträning. Ha en bra vecka, hörni!

Bloggen10

 

måndag 23 oktober 2017 - 12:45

Veckans lista: PODCAST

Nu är ju jag lite efter, men ville ändå fylla i förra veckans blogglista, så gör det nu i stället. Den handlar om poddar, och det tycker jag är kul!

Jag tycker poddar är: så sjukt bra!!!! Älskar verkligen poddar! Att bara ha en bra podd i öronen när man tränar, lagar mat, sitter på spårvagnen eller städar, det är ju det bästa <3 Så underhållande och intressant!

En podd som får mig på bra humör: Flygvärdinnepodden, helt klart. Den får mig så peppad och inspirerad, vilket är lika med bra humör.

En podd alla borde lyssna till: Penntricket. Snälla gå in och lyssna på den om du inte har gjort det redan. SÅ VIKTIGT och SÅ BRA. 

ads creative cdn.acast.com media v1 a7d5e49f fd38 47dc b0c4 5faff03bbc77 img 8284 j07ebplu3Bild: acast.com

Om jag hade en podd, skulle den handla om: mitt liv typ? Har ju faktiskt en helt nystartad podd nu tillsammans med min vän Fanny, och den handlar om basically allt som berör oss. Ni hittar podden HÄR ifall ni känner för att lyssna!

En dålig sak med poddar: Finns det något negativt med poddar? Tror inte det. 

Denhär podden är inspirerade: Skrev ju redan om Flygvärdinnepodden, som för mig är väldigt inspirerande, men annars gillar jag Andrea och Matildas podcast, den är också väldigt bra! Fredagspodden med Hannah och Amanda är ytterst inspirerande den också <3

En podd som saknas: Alltsååååå, vet faktiskt inte? Tycker det finns massa poddar om det mesta, faktiskt. 

Jag tror att poddarnas framtid är: väldigt ljus. Som det ser ut nu så växer ju poddvärlden hela tiden, och det tycker jag är sjukt bra!

En person jag önskar hade en podd: hmmm... Kanske nån skidstjärna, eller sen Beyoncé. Hade varit superintressant. 

Bloggen10

torsdag 19 oktober 2017 - 10:47

VI HAR STARTAT PODD

Jag och min fina vän Fanny började fundera på detta i början av sommaren, och sagt och gjort, nu har vi blivit med podd! Vi spelade in första avsnittet redan under sommarlovet, men vi tog så lång tid på oss med redigering och publicering av avsnittet att det blev lite gammalt, hehe. Nu har vi i alla fall spelat in OCH publicerat ett helt nytt första avsnitt av vår podcast! Podden hittar ni på Soundcloud HÄR.

DSC 3

Vi kommer bland annat podda om lite vad vi sysslar med här i Oslo, vad som händer i våra liv, ämnen som berör oss, idrott och världen överlag. Vi har bestämt oss för att släppa ett nytt avsnitt varje vecka, varje onsdag närmare bestämt, så det kan ni vänta er :-)

Bloggen10

onsdag 18 oktober 2017 - 21:43

#metoo

Att läsa alla dessa hemska historier som kvinnor delar med sig av just nu i samband med hashtagen #metoo gör verkligen ont i hela mig. #metoo är en hashtag som nu finns till för att uppmärksamma alla som faktiskt har upplevt sexuella trakasserier eller övergrepp omkring oss. Den finns till för att visa hur stort problem detta verkligen är, trots att så många bara viftar bort det och sopar det under mattan. Jag sitter här, med tårarna rinnande nerför kinderna, och läser inläggen som bland annat Ellen, Janina och Cindy har skrivit. Rebecca skrev också ett så sjukt bra inlägg på sin blogg. Läs det. Jag gråter för att jag kan relatera så hårt till det de skriver. Det är fruktansvärt. Helt sjukt. 

Det är ju inte galningar som utsätter oss för detta. Det är helt vanliga män i vår omgivning. För alla känner vi nån som har våldtagit, trakasserat eller ofredat någon sexuellt. Vi vill bara inte erkänna det. Erkänna att just vår vän eller släkting har gjort något sådant. Men tyvärr är det så, och det måste sluta. 

Hur många gånger har man inte fått sexistiska kommentarer, en hand på rumpan, visslingar eller bara obehagliga blickar av män? Äckliga män, i alla åldrar. Män äldre än pappa. Män som har fru och barn hemma, men som ändå på nåt sätt tycker det är okej att flirta med och trakassera tonårstjejer som mig. 

Hur många gånger har man inte blivit "cat-called"? Senast när jag och mina två väninnor gick på stan en kväll här i Oslo gick det några killar bakom oss, som bara tyckte att det passade sig att högljutt väsa fram lite "kssksskss" efter oss där vi gick och att sedan skratta och se nöjda ut då vi irriterat och argt svängde oss om. SÅ förnedrande. Detta hände faktiskt också när jag var mellan tio och tolv år gammal. Jag var på skidtävling och en medelåldersman kollade på mig rätt intensivt, och sen hörde jag bara "kssksskss, mjau". Då visste jag ju inte. Förstod inte varför i hela världen han härmade en katt och kollade så menande på mig. Jag var ju bara ett litet barn.

Hur många gånger har man inte blivit kallad hora, slampa eller fitta, bara för att man avvisat någon, eller rentav bara inte varit av samma åsikt i en saklig diskussion?

Hur många gånger har man inte blivit obekväm på grund av blickar man fått av förbipasserande män och hur ofta håller man inte nyckeln i ett fast grepp när man går ensam en kväll? Den ständiga oron som kryper fram i magen direkt man möter en man ensam på gatan, den borde inte finnas. Oron och rädslan för att just den mannen ska göra något, säga något eller ens se åt ens håll. Att alltid behöva gå med telefonen beredd och på helspänn när man är ute ensam i mörkret. Usch. Att snabba på stegen, frekvent se sig om och ha dendär rädslan inom sig.

Och hur många gånger har inte tjejer i ens närhet blivit våldtagna, trakasserade och överfallna? Usch, fy och blä för män som gör detta. Ni är så fruktansvärt äckliga. 

En gång här i Oslo när vi gick runt på stan fick min vän frågan om vad hon kostade. Vi gick bara runt på stan en fredagskväll och den äckliga gubben tog sig rätten att ställa den frågan. Äckligt. Så fruktansvärt äckligt. 

Ja, och allt som hände i högstadiet till exempel. Hur killarna drog i behåbanden på oss tjejer, eller till och med kom bakifrån och öppnade ens behå när man inte var beredd. Såg inte de vuxna det som pågick? Eller "är det bara så killar i den åldern är"? Varför sa ingen till? Varför var detta accepterat av vuxenvärlden?

Jag ska få gå omkring i vilka kläder jag vill, se ut hur jag vill och göra vad jag vill utan att män ska ta sig rätten att ta på mig, vissla på mig eller göra något annat opassande. Jag orkar inte vifta bort det mer, det räcker. Jag ska inte behöva gå med nyckeln hårt i handen beredd att hugga till, eller telefonen beredd för samtal, när jag stiger av spårvagnen på kvällen och ska hem. Jag ska inte behöva gå omkring och vara rädd för att bli överfallen, våldtagen eller på annat sätt sexuellt trakasserad av män. 

DSC 7484

Jag önskar och hoppas och vill tro att detta någongång ska få ett slut. Att de män som känner igen sig i något av allt detta kvinnor skrivit om skäms. Att de vill sjunka genom jorden, och att de börjar behandla kvinnor med respekt. Att de slutar se oss kvinnor som objekt. 

Bloggen10

tisdag 17 oktober 2017 - 13:06

HEALTHY WEEK

Den här veckan har vi bestämt oss för att äta nyttigt och vegetariskt. Typ. Vi, impulsiva som vanligt, kom på att vi vill ha en sån vecka nu, så sagt och gjort, vi gjorde matlista och gick sedan till butiken för att veckohandla. Denna vecka blir det alltså ägg och gröt till frukost, soppa eller sallad till lunch, sen middag och så smoothie som kvällsmål. Frukter är mellanmålet. 

mat

Några av rätterna vi har planerat är zucchinibiffar, batatsoppa, rödbetsbiffar, laxsallad och tomatsoppa. Är sååååå peppad och taggad på allt detta, ska faktiskt bli hur kul som helst! 

Hittills har vi hunnit äta bulgursallad (sjukt gott och superenkelt att tillreda!!) och sen också lax och sparris. Idag ska vi äta batatsoppa till lunch, och det vet jag redan att är supergott, så det ser jag fram emot!

Vår bulgursallad innehöll bulgur, stekta champinjoner, gurka, ruccola, sallad, sötpaprika, majs och linfrön. Lätt som en plätt. 

Nu är det ju absolut inte så att vi på något sätt äter väldigt onyttigt överlag och därför vill hålla en "healthy week", vi kände bara för att få lite omväxling och testa något nytt. Känna oss lite fräscha, liksom. Vi gör heller inte detta för att gå ner i vikt (det går ju absolut inte på en vecka heller, såatteh) eller något sånt. Obsobs. 

Bloggen10