Visa alla inlägg skrivna december 2017

lördag 30 december 2017 - 09:36

mellandagarna

Känns som ett tag sedan jag gett er en simpel uppdatering om vad som pågår just nu, så det tänkte jag göra i dagens inlägg. Skriva lite om vad som hänt sedan sist. 

DSC 2

Efter alla julmiddagar har jag tränat en del, i torsdags blev det tre träningar faktiskt. Långlänk, boxercise och zumba. Skitkul. Sen har jag träffat Ida, umgåtts mycket med familjen och framförallt Antta, samt kollat massa Riverdale-avsnitt. Har fastnat helt för den serien nu, några månader på efterkälken som vanligt. Jaja. 

Igår började jag dagen med en löplänk. Efter träningen bilade jag och Antta iväg till stan med mamma för att kolla in mellandagsrean i Karleby. Blev inte alltför imponerad, måste jag säga. Jag köpte en t-shirt (som inte var på rea) och så en del smink. Kul ändå att gå omkring på stan lite, det är alltid som terapi för själen. Jätteskönt. Sen fikade vi med pappa också, innan vi åkte hem igen. 

IMG 9370F4582B99 F8FF 4735 B8FD BE6D06847ACB

Väl hemma fixade vi i ordning inför myskväll med kusinerna Jennie och Mia. När de kom lyssnade vi på musik, spelade sällskapsspel, pratade en massa och åt lite godsaker. Ja, en hel del skratt hann vi också med. Blir så glad av dessa människor!

Imorse hade jag alarmet inställt på 07.15, för idag är det tävlingsdags. Just nu sitter jag i bilen tillsammans med pappa och Alva, med siktet inställt på Haapavesi. Där ska vi tävla alla tre, och idag är det fem kilometer skate som står på programmet för min del, så wish me luck. Det är nog bara en liten tävling, mest för att få köra lite max och helt enkelt få lite tävlingsvana.

IMG 9442

När vi kommer hem igen, nångång på eftermiddagen/kvällen, ska jag testsminka mig inför nyår, ha lite spa och umgås med Fanny. Det ska bli riktigt mysigt, så det ser jag framemot!

Bloggen10

torsdag 28 december 2017 - 15:14

ÅRSRESUMÉ DEL 1

Nu när 2017 börjar lida mot sitt slut tänkte jag göra en liten (okej, läs: gigantisk) sammanfattning av året som gått, i form av bilder och kanske även lite text. I första delen kommer januari till juni, och bilderna är både telefon- och kamerabilder, dock mest från telefonen. Känner att det blir lite mer äkta då, på nåt sätt. 

januaritextjanuari

Året inleddes i Nykarleby hemma hos Elin tillsammans med mina favoritmänniskor. Sen blev det rätt mycket tävlingar, bland annat DM i Larsmo, nån Suomen Cup-tävling i Lahtis och FM i Äänekoski, där jag tog guld i sprinten!!! Bal ordnades också i skolan i Vörå, och livet rullade på med träning och studentskrivningsplugg.

februaritextfebruariI februari låg fokuset mest på PENKKIS. Livets dag, hörni. Vi hade så otroligt kul, och allt gick så bra!! En slalomresa till Himos och en brunch på internatet hann vi också med. 

marstextmarsSom ni ser på bilderna så bestod mars av tävling efter tävling, typ. Livet i en väska. Vi skrev också engelska-skrivningarna i Rovaniemi, då det var FM där samma helg. Sen åkte vi ner till Lahtis för att heja fram Finlands åkare i VM där, och hade en superrolig helg!! Lite spontana cafébesök och roadtrips hit och dit hann jag tydligen också med. I slutet på denna månad åkte jag och Fanny båt över till Umeå för att skriva högskoleprovet där. Det gick väl okej, antar jag. 

apriltextaprilFörsta april skrev vi högskoleprovet, och båtade sedan över till Vasa igen. Efter det blev det en resa till Lappland med familjen, och massa skidning och snowboardåkning där. Härliiiigt. Sen flyttade jag hem från Vörå för alltid, så sorgligt, och jag och Valtteri gjorde slut också. Jag vikarierade en del på dagiset Trivselvrån, och sen flög vi till Magaluf med tjejgänget och levde life. Det var heeeeelt underbart!! På vägen dit fick vi dessutom en heldag i London, då vi mellanlandade där <3

majtextmaj2majMaj bestod till stor del av förberedanden inför studenten och allt med det, som spraytan, dekorationer, mat och såna grejer. Jag hann också med skidåkarnas avslutning i Vasa, en lunch med tjejgänget och lite vikariearbeten. 

junitextjuni3FMF2435 2juni2FMF2441 2DSC00493DSC00538DSC00539juniIMG 6698

Åh, juni, hörni <3 SÅÅÅÅ bra månad!! Juni började med att jag flyttade tillbaks till Vörå för några dagar, bara för att fixa allt inför studentdagen och så. Sen kom STUDENTEN. VILKEN DAG. Helt oförglömligt. Allt var så fint. Åh, blir lycklig i hela mig då jag tänker tillbaka på den dagen <3 Dagen efter dimissionen hade vi studentfest hemma hos oss, och det var så många som kom och gjorde min fest så sjukt bra! 
Nån dag senare åkte jag iväg mot Norge och Sognefjell. Där spenderade jag sedan två veckor med FSS damgrupp, och gjorde massa bra träningar i underbar terräng. 
Sen kom jag hem, åkte till Vuokatti på eget läger med några fina skidtjejer och surrade omkring där. 
Midsommaren firades i Nykarleby (varför känns det som om jag redan nämnt Nykarleby ett tiotal gånger i detta inlägg??) hos Elin, och vi hade en sjukt bra kväll!! Efteråt stannade jag kvar nån dag, bara för att chilla och ha det koseligt. 
En del släktkalas, lite minigolf, luncher och cafébesök hann jag också med under denna månad. 
Juni kommer dock alltid kännas lite extra mycket i hjärtat, då det ofattbara plötsligt skedde, endast nån dag innan midsommar. Ta vara på varandra, hörni. Det måste vi <3 

Det var del ett av min årsresumé. En hel del, och detta är bara halva året ännu. Andra halvan kommer snart, bara jag får ordning på bilder och minnen. 

Bloggen10

onsdag 27 december 2017 - 09:42

VECKANS LISTA: Nyårslistan

Nu närmar sig det nya året med stormsteg, så jag känner att Sevendays nyårslista kommer väldigt lägligt! Här är mina svar på veckans blogglista. 

Mitt 2017 har varit: som en berg-och-dalbana. Upp och ner och hit och dit. På ALLA plan. Ett ganska jobbigt och tufft år, men som också kommit med en massa bra! Svårt att beskriva, men berg-och-dalbana är rätt bra beskrivning ändå, känner jag. 

Tre saker jag lyckades med: Studenten, hösten 2017 och att skida mig till FM-guld. 

Ett datum jag kommer att minnas: Det är nog studenten, alltså tredje juni. UNDERBAR DAG. Sen kommer jag nog också minnas dagen vi reste till Oslo. 

IMG 6662

Det här gjorde jag, som jag aldrig gjort förut: åkte till Oslo för att bo där i några månader, tog studenten och gick ut gymnasiet, minskade min köttkonsumtion tills jag slutligen nästan kan klassa mig som vegetarian, gjorde livets resa till Magaluf med mina bästa gurls. 

Länder jag besökte 2017: Norge x2, Sverige och en sjukt kul resa till Magaluf på Mallorca, samt en dag i London :-)

IMG 6049

De bästa sångerna från det gångna året: Zara Larssons album, Perfect av Ed Sheeran, Hov1:s och Norlie & KKV:s nya låtar och säkert en hel hög till som jag glömt att nämna.

Jag firar nyår så här: i Nykarleby med bästa gänget! <3

Jag har/har inte nyårslöften: Nej, jag har inga nyårslöften, det brukar liksom inte funka för mig. Alla ba unika tjejeeeeen. Men näe, jag har inga nyårslöften. 

Det här är mina förväntningar för 2018: att detta ska bli ett lugnare år på nåt sätt. Emotionellt och så. Att jag ska vara lycklig, börja studera, samt hitta min plats lite. Förhoppningsvis flytta tillbaka till Oslo också och göra mig hemma där. 

Det här vill jag säga till mig själv, inför det nya året: Ta vara på det du har, och ta inget och ingen för givet! Man vet aldrig vad som händer i morgon. 

 

Årsresumé kommer upp på bloggis också detta år, så där kommer ni kunna läsa och se mer av året som gått.

Bloggen10

tisdag 26 december 2017 - 11:42

JULMIDDAGAR I MÄNGD OCH MASSOR

Igår började jag och Antta dagen med att ta oss ut på en timmes lång löplänk i kölden. Efter det blev det ultrasnabbt ombyte av kläder, och så raka vägen till Karleby på julmiddag med pappas sida av släkten. Där spenderade vi några timmar, för att sedan göra en touchdown hemma, innan jag blev upphämtad av Fanny. Vi åkte till Nykarleby för att äta trerätters med Julia, Elin och Jennie hos Elin. Hur mysigt som helst ju! Vi åt bruscetta som förrätt, fajitas som varmrätt och halloncheesecake som dessert. Vi kände att vi tröttnat lite på julmat, så det blev inget sånt denna gång. Helt perfekt, om man frågar mig! 

DSC 7955DSC 7958Jag hade egentligen tänkt ladda upp bilder från julmiddagen med släkten igår, men Sonjas kamera vill av nån konstig anledning inte alls samarbeta, så jag har inte fått bilderna överförda till datorn ännu. I'm working on it tho, så när jag löst problemet kommer förhoppningsvis några bilder från det tillfället upp också!

Idag sov jag länge, då jag kom hem rätt sent igårkväll. Nu sitter jag i alla fall vid köksbordet och skriver, medan vi lyssnar på musik som spelas ur Anttas nya högtalare. Härligt. Efter lunchen blir det träning i form av skidning och styrka, och sen får vi se vad denna dag har att bjuda på.

DSC 7960DSC 7959

Annars då? Jag tränar väl på. Umgås med nära och kära. Njuter av julen och sånt. I morgon ska jag skjutsa Antta, träna och så. På torsdag blir det en liten shoppingresa till närmaste staden, och jag är så sjukt shoppingsugen!! 

Hoppas allt är bra med er!

Bloggen10

måndag 25 december 2017 - 01:34

JULAFTON

Nu är det julafton, klockan är rätt mycket, men jag tänkte ändå kika in här för att önska er alla en riktigt god jul! <3 Ta hand om varandra och njut!

Jag började dagen med att kolla sista avsnittet av SVT:s julkalender tillsammans med mina systrar, och sen fixade vi jullunch med mamma. Efter det bar det av till kyrkan och så blev det Kalle Ankas jul samt tomteuppdrag. Sen kom ÄNTLIGEN tomten till oss också. Som Alva väntade, haha.

Ikväll har vi också hunnit spela sällskapsspel med familjen, samt vara på julkonsert. Det var alldeles underbart. Helt påriktigt. Jag hade rysningar ända ner på låren, det var så fint. Åh, så duktiga de var!

DSC 7877DSC 7911DSC 7904

Detta var min outfit för dagen. Ikväll hade jag dock på mig en röd jumpsuit med samma bälte som på bilden. 

DSC 7817DSC 7820DSC 7915DSC 7826DSC 7829Alltså mammas julmat. Hur gott? Har aldrig ätit godare tror jag. Goals. 

Ja, och jag fick så sjukt många underbara julklappar också. TACK <3<3 Är så glad. GOD JUL!!

Bloggen4

tisdag 19 december 2017 - 19:38

(förra) VECKANS LISTA: Julklappslistan

Jag missade förra veckans blogglista på Sevendays, men ville ändå fylla i den, så här kommer mina svar på julklappslistan! Veckans blogglista handlar om det man antingen hatar eller älskar: julklappshetsen.

Jag tycker att julklappar är: roliga att köpa och underbara att ge bort!

Ge eller få: Klart det är kul att få, men jag gillar ändå mer att ge julklappar. Att se andra människor bli glada över något man gett, det är så fint! 

Det här önskar jag mig i år: smink, kläder och inredning är alltid välkommet! 

Ett säkert kort att köpa till en förälder: Hmm... Nån inredningspryl eller nåt användbart att ha i hemmet? Till mamma funkar alltid ett klädesplagg, men pappa är inte alls lika lätt att köpa till.

IMG 4570

Den svåraste personen att köpa julklappar till är: helt klart pappa! Det känns som om han har allt han behöver, och det han inte har behöver han inte. Sjukt svårt att köpa julklappar till honom, så är det varje år!

Årets julklapp är elcykeln. Min åsikt om det är: Jag har verkligen ingen som helst åsikt om den saken, haha. Jag tar hellre emot andra grejer än en elcykel, om man säger så. 

Då börjar jag köpa julklappar: Ibland kan jag börja hur tidigt som helst, och ibland är jag ute sista dagen. I år köpte jag första julklappen i slutet av november, och kommer köpa sista julklappen dagen innan julafton känns det som. Gillar ändå bättre att vara ute i tid och inte behöva stressa.

Mitt bästa julklappstips: nåt kreativt! Gör nånting själv eller köp nåt personligt. Det uppskattas alltid av alla!

IMG 4371

En person som varit extra snäll i år: Mamma och pappa är alltid värda så mycket, och jag vill kunna ge dem allt!! <3

Idag började jag dagen med att åka en sväng in till Karleby med Fanny, igen, hihi. Vi fixade några ärenden och kollade inredning till Fannys rum. Efter det åt jag en snabb lunch hemma, gjorde en kort intervju till Vasabladet per telefon, och sen bar det av till högstadiet här i Kronoby. Där mötte jag upp biologi- och kemiläraren jag ska vikariera efter jul, för att gå igenom lite vad jag har framför mig. En hel del, kan jag meddela. Kul ska det ändå bli att vara lärare igen! Jag kommer vikariera i Ådalens hela januari och sen i februari fram till sportlov. 

Ikväll har jag gjort en längre skidlänk med familjen (minus Antta), kollat några avsnitt av SVT:s julkalender (har en hel del avsnitt att se, då jag började så sent) samt ätit middag. Senare kanske det blir lite mys med Fanny, och så hade jag tänkt redigera vloggen från förra veckan också. Ha det bra!

Bloggen11

tisdag 19 december 2017 - 00:19

MISSLYCKAT VECKOSLUT

Nu är tävlingssäsongen inledd. Första tävlingen för min del gick av stapeln i lördags i Vuokatti på Skandinaviska cupen. Det var skatesprint på programmet, och banan var supertuff. Det gick rätt dåligt resultatmässigt för mig, och känslan var sjukt skit, för att vara ärlig. Vad det sedan berodde på vet jag nog inte riktigt, men inget stämde. Inte ens pulsen ville stiga ordentligt. Usch. Dålig feeling efteråt. 

Gårdagens tävling gick nästan ännu sämre. Tio kilometer klassisk stil. Jag var taggad, var säker på skidvalet och gjorde en bra uppvärmning. Första varvet gick faktiskt ganska bra. Känslan var okej, jag höll bra fart och tänkte på tekniken. Under andra varvet blev huvudet plötsligt konstigt, och i sista uppförsbacken innan stadion såg jag knappt nånting mer. Jag fortsatte ändå då jag visste att det inte var långt kvar, men så efter en nedförsbacke på platten blev allt plötsligt svart och sen låg jag på marken och hade slagit huvudet i snön. Jag vågade inte ställa mig upp då benen kändes som spagetti och allting snurrade, så jag låg där ett bra tag innan jag satte mig upp och försökte ta mig samman. Huvudet bultade och kroppen darrade. En norsk tjej, som skidade förbi, stannade och frågade hur det var med mig. Så snäll och söt. Jag fick fram att jag hade slagit huvudet och något sånt, men sen såg jag pappa komma gående mot oss, och tårarna började rinna. Huvudet värkte och benen höll inte. Kul. Bara att ligga där ett tag till och få kroppen att samarbeta. Sen skidade jag i mål med nummern runt halsen. Avbröt hela skiten. Sjukt pinsamt och stor skam kände jag. Uschdå. Hatar att avbryta. Man känner sig verkligen som en riktig nolla.

Kroppen visade väl på sitt eget sätt att det räckte. Den hade tydligen fått nog. Hur eller av vad vet jag inte. Ingenaning. Svart blev det i alla fall och ont i huvudet har jag haft ännu idag av smällen. Så kan det väl gå ibland, bara att bryta ihop och komma igen. Detta var ju trots allt säsongens första tävlingshelg. Klart det inte går som på räls då. Det blir nog bra *desperat försök att intala mig själv att det faktiskt går att lösa situationen*.

IMG 9346

Idag sov jag sjukt länge och det kändes som om kroppen behövde det på nåt sätt. Blev förskräckt då jag såg hur mycket klockan var när jag vaknade, men så är det ibland. Efter lunchen åkte jag in till Karleby med Fanny för att köpa lite julklappar och annat välbehövligt. Vi satt också på café i nån timme, hur mysigt är inte det?? Älskar också att våra cafébesök alltid blir värsta deep talk sessions, jag menar, hur ofta har vi inte suttit på café och gråtit över allt?
När vi kom hem igen åt jag en snabb middag och böt sedan om, för att göra en kort löplänk i samma sällskap. Vi sprang och pratade, och tiden gick supersnabbt. Så otroligt kul att kunna springa igen också!!! 

Nu är det sovdags igen, god natt! <3

Bloggen11

tisdag 12 december 2017 - 15:32

en tisdag i december

Idag började vi dagen i skidspåret här i Vuokatti. Jag hade ett lättare FU-drag inbakat i dagens länk, och det kändes riktigt bra, faktiskt. Jag satte på "tävlingspepp"-spellistan på Spotify och stängde allt ute och bara åkte. Då går det liksom bäst. Då är jag helt inne i min egen bubbla med me, myself och mina skidor, typ. Härligt. 

DSC01258DSC01303DSC01276DSC01326

Nu har vi ätit lunch och duschat, och som bäst sitter jag vid köksbordet och bloggar medan vi lyssnar på musik. Snart ska jag iväg på dagens andra träning också, en skidlänk till, denna gång endast i lugn fart. Ska ta på mig mina hörlurar och chilla omkring på banan i nån timme. Sen blir det middag, och idag är det klyftpotatis och FISKEPINN!!! Åh, så gott!!!

DSC01288

Lite charmiga modellbilder fick ni av oss också. Varsågoda. 

Bloggen10

måndag 11 december 2017 - 00:07

FRÅN LÄGER TILL LÄGER

Nu har vi gjort oss hemmastadda här i vår fina stuga i Vuokatti. Här ska vi bo de närmaste dagarna, närmare bestämt hela kommande vecka. Vi bilade iväg från Lappland efter lunchen, och turades om att köra. Det gick hur bra som helst, såklart, haha. 

Väl framme slängde vi bara in alla väskor i stugan och åkte till butiken för att veckohandla. Ska bli så skönt och mysigt att bo här och bara skida och chilla, och sen tävla!! Yaaaas.

Ikväll har vi tvättat massa kläder, ätit tortillas, fyllt i våra träningsdagböcker och packat upp. Jag tycker faktiskt vi har varit rätt duktiga som tog tag i allt direkt, liksom. Nu har vi bara en tvätt kvar att fixa och sen hade jag tänkt hinna ha lite spa också innan det är sovdags. 

I morgon väntar endast en träning för min del, så planen är att sova ut, äta lunch och göra träningen på eftermiddagen. Det känns behövligt och väldigt skönt! Jag har dessutom bara en lätt grundträning på programmet, då denna vecka innehöll rätt många och tuffa träningar. 

IMG 5778

Nu ska jag skriva ihop en liten text till föreningstidningen om vår Oslo-vistelse tillsammans med Fanny, sen ska vi hänga lite tvätt och efter det är det väl sovdags. Ha det bra! 

Bloggen10

lördag 9 december 2017 - 18:27

PÅ SKIDOR!!!!

Nu har jag äntligen fått åka skidor på snö igen!! Vi kom fram hit till Äkäslompolo i onsdags på eftermiddagen, och slängde basically bara in våra väskor i rummet, böt om och åkte sedan till spåret. Jag bor tillsammans med Fanny och Elin i ett litet rum på Schaumaja, sjukt trångt, men det går fint ändå!

Första träningen var heeelt underbar. Det kändes som om man bara flög fram över snön. Sååååå kul! Det var dock superkallt, -25 grader, så vi tog det lugnt och skidade på i två timmar innan vi begav oss hem till stugan igen för att äta middag. 

I torsdags på morgonen var det fortfarande kallare än -20, så det blev GU på klassiska skidor den förmiddagen. Eftermiddagsträningen bestod av skatesprint-träningstävling med pappa. Det snöade och spåren var rätt lösa, men vi gjorde en superbra träning och skidade nöjda hem efter de fyra maxdragen. Alltid kul att träna med pappa! 

IMG 9267

Igår började jag dagen med en lugn länk på skateskidor tillsammans med bland annat Alva och hennes vän Vilma. Eftermiddagsträningen var på tuffare sidan, 10 kilometer maxfart på klassiska skidor. Det kändes riktigt bra, trots att spåren knappt existerade och skidorna inte fäste alltför bra. Kul att känslan var som den var i alla fall! 

IMG 9270

Idag på morgonen åkte jag iväg med pappa och IF Åsarna-juniorerna på långlänk. Vi skidade tre timmar med juniorerna och sen åkte jag och pappa vidare en timme till. Fyra fina timmar fick vi ihop till, och vi hade det hur trevligt som helst! En munkpaus vid Aurinkotupa hann vi också med, obligatoriskt på långlänk ju.

 

Nu på eftermiddagen hade jag vila på programmet, så jag har bara legat i sängen och kollat Youtube-videor samt ätit riskakor och druckit glögg. Mysigt. Då Elin och Fanny kommer tillbaka från spåret blir det väl middag och efter det ska vi kolla film.

I morgon efter förmiddagsträningen packar vi ihop vårt kaos och bilar iväg mot Vuokatti. Där ska vi, som sagt, spendera hela nästa vecka. Pappa kommer dit först på fredag, då jag inleder tävlingssäsongen på lördag med skatesprint. Innan det ska jag väl mest chilla runt på spåren i Vuokatti och helt enkelt förbereda mig inför tävling. Hur kul låter inte det? Jag är otroligt taggad!
Bloggen10