Visa alla inlägg skrivna januari 2018

onsdag 31 januari 2018 - 14:37

ONSDAGS-UPDATE

Onsdag. Jag började sent och slutade tidigt i jobbet. 10.40 till 13.35. Skönt. Nu sitter jag hemma i köket och lyssnar på veckans poddavsnitt av The Routine, medan jag bloggar lite. Jag har fortfarande lite ont i halsen, men det har blivit bättre sedan igår, jeejeejee!! Snart kan jag komma igång med träningen igen, jag längtar. 

Igår hade jag tre lektiner i jobbet, och efter det hoppade jag och mamma i bilen och drog till stan på lite tisdagsshopping. Jag köpte endast grejer på rean, hur bra? Köpte ett par sneakers, jeans och en t-shirt från Aukia. Ja, hörni, tipstips, gamla Jim&Jill i Karleby har omvandlats till Aukia outlet. Där fanns hur mycket fina kläder som helst, allt till nedsatt pris (-60% och mer!!). Dit kan man gå en sväng om man känner för att shoppa billiga kläder från Aukia. Perfekt ju. 

IMG 9830

Efter vår lilla shoppingtur åt vi middag och sedan fick jag besök av Fanny <3

Idag har jag absolut inga planer alls. Jag har i princip planerat klart inför morgondagens timmar, och har inte alltför mycket jag behöver få gjort. Nu ska jag i alla fall kolla nåt avsnitt av How to get away with murder, och sen kommer säkert Alva hem så jag får nån att umgås med, haha. Ha en bra fortsättning på veckan!!

Bloggen10

tisdag 30 januari 2018 - 13:10

VÅREN & FRAMTIDEN

För nån månad sedan fick jag en fråga här på bloggen, en fråga om framtiden. Jag kände att det blir lättast ifall jag skriver ett inlägg som svar på frågan, då jag vet att det kommer bli ett långt svar. Lite för långt för kommentarsfältet, liksom. Jaja, frågan var i alla fall vad jag ska göra och vad jag tänker om våren och detta år, vad jag ska studera, var jag vill befinna mig och så vidare. 

Vi börjar med våren, känner jag. Okej, vänta, räknas januari och februari till "våren"? Vi säger att de gör det. Hur som helst, just nu bor jag hemma och jobbar som vikarie i kemi och biologi på högstadiet här i Kronoby. Helt enligt min plan, faktiskt. Där ska jag jobba fram till sportlovet, alltså fram till tjugotredje februari. Fyra veckor till. Sedan hoppas jag på några vikariat till, antingen på högstadiet eller på dagis eller så. Det hade varit perfekt. Jag ska ändå bo hemma hela våren, så jag har bra med tid för sånt. 

Under vårvintern ska jag tävla en del, och sedan jobba så mycket jag bara hinner. Det är planen. Ja, och söka in till skolor. Det är ju SNART!!! Ansökan öppnar när som helst (1a februari). PA-NIK.
Så ska jag kanske åka till Lappland under påsken också. Sedan har jag, Fanny och Elin planerat en resa till Malta i slutet av april, då skidsäsongen är förbi. Vi har planerat att åka i samband med högskoleprovet, liksom skriva det och sedan åka direkt efter. DET blir av och ÅH vad kul det ska bli! 

large 2large 3

I juni åker vi till Italien med familjen, och sedan vill jag supergärna jobba nån månad i Grekland eller Spanien. Vill så gärna lära mig bättre engelska, samt jobba på ett hotell eller något ditåt, blev sjukt inspirerad att göra nåt sånt då vi var i Grekland för några år sedan. Det hoppas jag på att få möjlighet till att göra denna sommar.

large

Mot slutet av sommaren, slutet på juli eller i augusti, får man veta vart man kommit/inte kommit in. Jag kommer söka in till flera utbildningar i Oslo. Just nu känns allt osäkert och så, det enda jag med hundra procent säkerhet vet är att jag vill studera i Oslo. VAD jag vill studera har jag inte alltför bra koll på. Som det känns just nu så kommer jag söka in till juridik på Universitetet i Oslo, samt kläddesign på Konsthögskolan där. Är väldigt kluven angående detta, men nåt av dem vill jag studera. För att komma in till konsthögskolan ska man dock göra praktiska prov som ska skickas in, till skillnad från juridikutbildningen. Till den behövs bara betygen, och de vet jag inte heller om håller tillräckligt hög nivå för min del. Med mina betyg är det lite tight med poängen för att komma in till hösten, men däremot borde jag fixa att komma in till juridik till våren. Om poänggränserna inte ändrar drastiskt då, förstås. Jaja, nu vet ni i alla fall hur mina tankebanor går för tillfället. Juridik eller design. Design känns bara väldigt osäkert, jag har liksom ingen aning om vad som krävs för att komma in till den utbildningen. No idea. Jaja, juridik och design är rätt långtifrån varandra, men sån är jag. Det finns så otroligt mycket jag är intresserad av och skulle kunna tänka mig studera. Jag känner ändå att jag ju måste börja någonstans, och trivs jag inte är det väl inte värre än att byta utbildning. Jag vet ju i alla fall att jag älskar staden, det är alltid en början. 

large 4

Hur som helst, jag åker troligen till Oslo nångång under hösten, oavsett om jag börjar studierna då eller först på våren. Sån är planen inför de kommande månaderna. Hittills går det mesta som jag tänkt och planerat, men alltid är det ju något som inte går enligt planen, så då får man väl bara tänka om. Det känns i alla fall bra med någon typ av plan, trots att det allra mesta är kaos just nu. Hela jag är kaos, men jag antar att det är så det är när man befinner sig i det här stadiet av livet. Kaos är mitt mellannamn at the moment. 

Nu vet ni hur jag tänker, ni får hemskt gärna skriva i kommentarsfältet eller till mig på andra sociala medier hur ni tänker och så, vad ni själva ska studera eller studerar, jag tar mer än gärna emot tips och idéer inför allt som komma skall! Lycka till med allt, ni andra som befinner er i liknande situation som mig just nu! Allt kommer nog falla på plats så småningom, trots att det inte verkar så nu!

(Bilderna i inlägget är alla från Weheartit)

Bloggen10

 

måndag 29 januari 2018 - 11:42

KÄMPIG MÅNDAG

Idag är det måndag igen, och jag är på jobb. Har håltimme för tillfället och har precis förberett klart inför de två lektionerna jag har kvar för dagen. Jag är så otroligt trött, alltså helt sjukt. Känns som om ögonen knappt hålls öppna. Usch. Ont i halsen igen har jag också. Härliga tider, monday at its best. Nej. Verkligen inte. 

Igår tävlade jag i landsskapsstafetten i Nykarleby, och det gick faktiskt rätt bra. Jag hade andra sträckan i lag två, fem kilometer klassisk stil. Jag bestämde mig för att köra med skateskidor och parstaka loppet, och det gick bättre än jag trodde. Med tanke på att jag precis avslutat en antibiotikakur och börjat träna i torsdags var det riktigt lyckat. Lite trög var jag, och andningen fungerade inte alltför bra, men jag hade absolut inte förväntat mig nåt topplopp heller!
Efter prisutdelning och allt sånt åkte vi hem, röstade i presidentvalet, samt åt middag. Jag och mamma kollade nyaste avsnitten av Gåsmamman och Bron också. Myspys. 

CAD9D08C 5A88 4207 A972 1A036812483CFoto: Ellinor Sundqvist

Lördagen gick åt till två superlätta träningar, grunduthållighet på skidor cirka fyrtiofem minuter per gång. Löjligt kort och så, men vi bestämde att jag ska ta det försiktigt med träningen nu efter kuren. 

I fredags efter jobbet åkte jag, Fanny och Elin iväg till Vasa, där vi mötte upp Sanna, Ronja, Amanda och Becca på Fondis. Där åt vi en god middag och catchade upp, gick igenom lite vad som hänt sedan senast, liksom. Efter det gick vi hem till Beccas, där vi lyxigt fick efterrätt och kaffe, hur mysigt? Jag började också längta nåt otroligt till egen lägenhet då vi var där hos henne!! Åh, jag vill ju ha det nununu!! Supertrevlig kväll var det i alla fall, as always. 

Det är ungefär det som hänt sedan senast. Idag har jag hållit en lektion, och har två kvar. Jag glömde mina papper till första lektionen, så det blev lite improvisering där, men så är det väl ibland. Snart ska jag gå rastvakt en stund, äta lunch och sedan hålla två kemilektioner. Efter jobbet ska jag ta det lugnt och troligen inte ens träna då jag håller på att bli sjuk igen. Hur typiskt är inte detta då? Blir så sur. Jaja, jag får väl kolla serier, förbereda inför resten av veckans lektioner och städa lite. Sån är planen för dagen. Nu ska jag bara kämpa mig igenom resten av jobbdagen, det känns väldigt tungt för tillfället, om jag ska vara helt ärlig. 

Bloggen11

 

torsdag 25 januari 2018 - 22:21

20 ÅR !!!

Igår fyllde jag hela tjugo år, så nu är jag inte tonåring mera!! Jag blev väckt med sång och paket av familjen (minus Antta), och fick sååå fina presenter. En ny pulsklocka, ansiktsmask och frisörbesök bland annat, hur bra??? TACK <3 Efter det gjorde jag mig i ordning och åkte till jobbet, hade två lektioner och åkte hem igen. Senare på kvällen blev jag upphämtad av Fankkis och Elkku, och blev bjuden på middag och allt. Hur underbara vänner har inte jag då? 

aaaaaaaaa

Idag började jag dagen med att promenera till jobbet (bilen är på service), ha tre lektioner och sedan åkte jag hem igen. Efter det skrev jag in lite prov i provlistan (lärarinnan här, hej) och såg några avsnitt av How to get away with murder. Jag gjorde också första träningen på en och en halv vecka i kväll!!!! Hur kul?? Föret var dock sjukt trögt, men vad gör nu det då man äntligen får träna igen? I morgon är sista dagen av antibiotikakuren, så efter det är jag done. Yayyyy. 

IMG 9756

Nu ska jag se nyaste avsnittet av Gåsmamman tillsammans med mamma, sen ska jag förbereda inför morgondagens biologilektion och efter det fylla i träningsdagboken. Sen hade jag tänkt hinna se nyaste avsnittet av Riverdale också, men vi får se hur det blir med det. Jag ska nämligen upp klockan sex imorgon för att hinna träna innan jobbet, så borde kanske satsa på sömn i stället, men vi får se hur jag gör. Efter jobbet i morgon åker jag och Fanny till Vasa för att möta upp några vänner för middag där. Det ska bli så mysigt! 

Jaja, nu ska jag sluta sitta här och skriva, ha det bra hörni! 

Bloggen11

tisdag 23 januari 2018 - 20:17

TUESDAY

Nu är det tisdag, och jag har jobbat klart för dagen. Jag hade tre lektioner, så i princip full dag. Det kändes lite kaotiskt innan, då jag hade så lite koll efter att jag varit borta, men nu börjar det mesta vara på klart igen, vilket känns bra. Smått kämpig dag var det ändå, men nu är den ju över!

Efter jobbet åkte jag till stan med mamma en sväng, och köpte lite småsaker. En stickad tröja, en concealer, samt några scrunchies fick hänga med hem. Bra så. 

Just nu sitter jag i köket och bloggar, har precis städat rummet lite och ska snart fortsätta kolla serier. Jag har redan förberett inför morgondagens kemilektion, och sen har jag bara en sångensemble-lektion, så morgondagen kommer bli skoj. Dessutom fyller jag år då (jee!!!), så det kan väl inte bli annat än bra? 

mamam

Gårdagen bestod av tre lektioner i jobbet, samt filmmys med mamma och Singstar-tävling med Alva. Sen hade jag en del att förbereda också, så dit gick det också åt en del tid. 

Jaja, nu ska jag fortsätta kolla How To Get Away With Murder, ha det bra!! 

Bloggen11

söndag 21 januari 2018 - 16:03

210118

Idag är det söndag, lugnaste söndagen på länge. Jag vaknade kring nio, åt frukost och såg sedan damernas 20 kilometer i Suomen Cup på tv. Efter det röjde jag upp lite i mitt rum, höll Antta sällskap då hon tränade, hämtade några grejer från jobbet och såg klart en film. Det är liksom vad jag har gjort hittills idag. INGENTING. 

Igårkväll var i alla fall supermysig! Vi var hos Wilma och helt allvarligt, vi pratade utan att det var tyst en sekund under fyra timmar? Blir alltid så, man har ju så mycket att diskutera och berätta! Sååå härliga tjejer, och så fin kväll! 

IMG 9671

Nu ska jag förbereda lite inför morgondagens lektioner. Jag ska i jobb igen, yay!! Har haft så sjukt tråkigt hemma då jag varken tränat eller jobbat. Usch. Jaja, imorgon har jag i alla fall tre lektioner, och måste catcha upp lite då jag ändå var borta i fyra dagar förra veckan. 

Senare i kväll är det släktkalasdags hemma hos oss, så då får vi besök och ska äta godsaker. Sen tror jag också att jag ska skjutsa Antta till Vörå i något skede (buhuuu, hon åker tillbaks...), men mer än så ska jag inte göra denna söndagkväll. 

XX

Bloggen3

lördag 20 januari 2018 - 12:12

LUGN LÖRDAG

Idag är det lördag, och jag har inte gjort nåt alls hittills faktiskt. Min hals har blivit mycket bättre sen jag påbörjade kuren, jag kan till och med äta nu!! Känns superskönt. Hoppas det går över snabbt nu. 

IMG 9642

Igår låg jag ändå i sängen och kollade serier hela dagen, tills Antta kom hem, då umgicks jag med henne i stället. Sen kom Ida hit och vi diskuterade allt mellan himmel och jord, catchade upp och hade det supermysigt! En liten åktur med musiken på högsta volym hann vi också med. Åh, det har jag saknat!! 

Nu har jag precis hämtat Alva från hennes träning, och ska nu bänka mig i soffan för att härifrån heja på mina vänner och konkurrenter som tävlar i Suomen Cup i Vörå idag. Jobbigt att inte själv få vara med och tävla, jag skulle ha startat i Åsarnas damlag i stafetten på 5 kilometer klassiskt, och det hade varit SÅ KUL. Jaja, såhär är det väl ibland... 

Ikväll ska jag äntligen träffa bästa Krombitjejerna på vår årliga ostbricka, och det ska bli så sjukt mysigt! Härligt att träffa alla igen, innan vi skiljs åt och åker iväg på äventyr. 

Bloggen10

torsdag 18 januari 2018 - 10:22

ALLT VAR FÖR BRA, SÅ KROPPEN VALDE ATT GE UPP

Jag var väl lite för glad och hade det lite för bra med min uppåtgående form. Nu ligger jag här, är sjukskriven och orkar inget annat än ligga i sängen. Har inte ätit på två dar och har ångest för varje gång jag ens måste svälja mitt spott. Min hals har aldrig förr gjort så här ont. Idag är det ändå lite, pyttelite, bättre, då jag påbörjade min penicillinkur igår. 

Gårdagen var heeeelt fruktansvärd. Natten till igår vaknade jag varannan timme, om inte ännu oftare, tog värkmedicin och försökte somna om. Det gjorde SÅ ont. Usch. Sen hade jag läkartid, samt mätte CRP och gjorde svalgprov. CRP var verkligen skyhögt, och halsen sjukt svullen. Noshit. Jaja, jag fick i alla fall en 7-10 dagars kur. Ifall svalgprovet visar på angina, vilket det högst troligen gör, blir kuren tio dagar lång, annars "bara" sju. 

Jag har liksom helt ärligt bara legat i sängen, sovit flera timmar på dagen och varit helt slut. Är otroligt hungrig också, men det gör så ont så jag vet inte hur jag ska få ner nåt. Burana 400 hjälper verkligen noll just nu. 

IMG 5774

Det började i söndags, på väg hem från Vanda. Jag hade lite konstig hosta, men tänkte att det säkert bara var den typiska "tävlingshostan" man alltid har efter tävling. Måndagen spenderade jag på jobb, och sen kom Elin hit till Kronoby och vi hade en supermysig kväll hos Fanny. Planerade resor och så. Då sa jag nog till dem att jag är påväg att bli sjuk, för huvudet kändes tungt och halsen var lite konstig. Tog i alla fall en rätt stark värktablett hos Fanny, och halsen bedövades helt. När jag vaknade i tisdags var halsen heeeelt täppt och det gjorde superont. Vad jag inte visste då var att det skulle bli ännu värre dagen därpå. Jaja, det var verkligen på den nivån med febern att hela min kropp var öm och det gjorde ont när jag duschade då duschstrålen träffade kroppen. Usch. 

Det är verkligen otroligt länge sedan jag har varit såhär sjuk. Alltså så sjuk att jag påriktigt inte orkar annat än ligga. Typ när jag var tolv och hade angina hela tiden. Idag orkade jag ju skriva ett blogginlägg, det skulle inte hänt igår eller i tisdags. Inte en chans. Så lite bättre är det alltså. Halsen gör dock fortfarande fruktansvärt ont, och jag skjuter upp sväljandet varje gång. Spottar helst i stället. Fräscht, jag vet. A girl's got to do what a girl's got to do. 

Jag har liksom inte haft krafter eller energi till att tycka att det här är jobbigt. Att tycka att det är typiskt att jag blir sjuk då jag äntligen är på väg tillbaka. Eller jo, i tisdags då jag vaknade med supertjock hals och mamma frågade hur det var med mig, då brast det. Jag blev liksom så arg. Och ledsen. Så blir jag nu också, då jag har lite mer energi än igår. Fattar inte vad jag gjort för att förtjäna detta? Har jag inte haft tillräckligt med motgångar redan? Varför kan det inte bara få gå bra? Allt höll ju på att reda upp sig, och så blir jag sjukare än jag nånsin varit förut. Varför??? Vill bara gråta, men då börjar huvudet värka fruktansvärt, så det är inte värt det. Men jag bli ledsen ändå. Tycker att livet är orättvist just nu. 

Det var en uppdatering från mitt liv just nu. Idag ska jag inte göra annat än ligga i sängen och kolla film, äta värkmedicin varannan timme och försöka få i mig lite soppa. Det hade varit trevligt. Magen skulle bli glad. Säkert jag också. Ska fortsätta tycka att livet suger och att det är synd om mig. Hadeeee!

Bloggen11

måndag 15 januari 2018 - 17:05

FORMKURVAN PEKAR ÅT RÄTT HÅLL

Under veckoslutet tävlade jag i Vanda i seniorernas FM-tävlingar. Senast jag kikade in här satt jag på tåget på väg söderut, det var alltså i torsdags. Väl framme checkade jag in på hotellet och packade upp lite, och sen låg jag bara i sängen och pratade med Fanny. 

Fredagens tävlingar var lite annorlunda än vanligt, det var nämligen parsprint eller sprintstafett som man också kallar det. Jag och Jennie var ett superteam den dagen. Stilen var skate, och parsprint går alltså ut på att båda åkarna skidar tre sprintlopp direkt efter varandra. Man får alltså vila endast under tiden som den andra åkaren i laget skidar sitt lopp, det vill säga ca fyra minuter. Mjölksyranivån är sjuk. Denna tävling är faktiskt otroligt tuff.

Det gick väldigt bra för oss faktiskt. Vi tog oss till final som elfte lag, och fick alltså skida tre lopp till på var. Denna gång var benen sjukt tunga, men vi fixade vår elfte plats ändå!! I finalen!! I senior-FM! Jag är vääääldigt nöjd över vår gemensamma prestation, detta gjorde vi bra!

IMG 9581Julia och Andrea gjorde också superbra ifrån sig!!

På fredag kväll blev det pizza som middag och sen chill på hotellrummet. Lördagen spenderade jag i stan, och senare på kvällen kom pappa ner till Vanda, så då åkte vi till spåret för att testa skidor inför söndagens lopp. Sen blev det middag på Amarillo och därefter sovdags. 

Söndagens, alltså gårdagens, tävling var skiatlon. 7+7 kilometer, ungefär. Jag startade mitt i klungan, och fick åka bredvid spåret precis hela första varvet (3,3km). Sjukt irriterande, och energikrävande också. Jaja, andra varvet gick bättre, trots att jag inte riktigt fick skidorna att funka och krafterna sinade. När jag kom till skidbytet visste jag verkligen inte hur jag skulle ta mig i mål, jag var totalslut. Lungorna skrek efter luft och mjölksyran pumpade i benen. Jag böt i alla fall skidor smidigt igen, och påbörjade skatingdelen. Efter några hundra meter blev benen lite piggare igen, och kändes inte helt som stockar mer. Inte helt. Jag var dock rätt trött, men tog mig i mål och gjorde ett riktigt bra lopp egentligen. Jag är nöjd. Detta visar bara att formen håller på att infinna sig igen. Yes. Jag är påväg tillbaka, hörni!!! Ett steg i taget bara. 

collageee

Just nu sitter jag i mitt rum hemma, har precis kommit hem från jobbet och ska börja förbereda inför morgondagens lektioner. Jag har vilodag idag, vilket är SÅ skönt. Jag hämtade precis ett paket från posten, och blev så glad då allt passade. Hade beställt några plagg från NA-KD under rean. 

Nu ska jag planera lite, äta middag och sen blir det kanske en sväng till Nykarleby för att hälsa på Elkku ikväll. Vi får se hur det blir. Ha en bra måndag!

Bloggen10

torsdag 11 januari 2018 - 18:18

TÅGAR SÖDERUT

Just nu sitter jag på tåget påväg ner mot Vanda. Om tidtabellen håller borde vi vara framme i Dickursby kring halv nio, så några timmar har jag nog kvar att avverka här. Vi ska bo på Sokos i Dickursby, och det ligger endast några hundra meter från tågstationen, vilket ju är helt utmärkt. Just det, jag har ju inte skrivit varför jag åker ner till Vanda, haha. Kanske rätt relevant det också. I Vanda detta veckoslut skidas seniorernas FM, och det ska jag delta i. I morgon är det parsprint, på lördag 10 skate och på söndag skiatlon 7,5+7,5. Jag ska delta imorgon och på söndag, och vilar alltså på lördag. 

Idag hade jag tre lektioner på schemat; kemi, kemi och biologi. Jag förberedde allt imorse, och materialet räckte och blev över till och med. Det är ju alltid trevligt, brukar vara tvärtom. Hur som helst, timmarna gick riktigt bra idag, trots att det kändes som om jag flängde runt hela dagen så jag knappt ens hann äta lunch. Jaja, så är det väl ibland. 

När jag kom hem från jobbet packade jag mina grejer, åt en tidig middag och så körde pappa mig till tågstationen. Ja, och här sitter jag nu då. Lyssnar på musik och skriver. Tror jag ska kolla några avsnitt av Dicte, bara nätet taggar till. Sen borde jag kanske förbereda nåt inför måndagens lektioner, så slipper jag göra det på söndag efter alla tävlingar. Är alltid så utmattad i kropp och knopp efter en tävlingshelg. 

Känns igen som om det är längesedan jag skrivit om vad jag gjort, men egentligen är det väl bara några dagar? Fattar inte varför jag känner såhär? Jaja, igår hade jag i alla fall kort dag i jobbet och hade riktigt roliga timmar, i alla fall sista lektionen då jag fick vikariera på sång-ensemble. SÅ KUL. Direkt efter jobbet körde jag en långlänk på tre timmar i skidspåret, hoppade i duschen, slängde i mig middagen och åkte sedan för att fixa mina fransar. Direkt därefter hämtade jag upp Fanny och så bilade vi till Jakobstad för att gå på bio på Pitch Perfect 3. Vi hade nästan hela biosalongen för oss själva, det var endast två andra tjejer där!! Hur bra???? Filmen var dessutom super! Blev glad. Just det, jag började dagen med att få paket från Zara också. BÄSTA starten på dagen, helt klart!!

EEEEEI tisdags jobbade jag, tränade och sen kom Elin och Fanny hem till mig. Vi pratade skit, planerade framtiden och åt godsaker som mamma fixade <3. Älskar de två tjejerna. Bästabästa. Vi hade det hur bra som helst. 

Jaja, nu ska jag logga ut härifrån och fortsätta kolla Dicte. Ha det bra!