Visa alla inlägg skrivna september 2018

söndag 30 september 2018 - 13:53

HÖSTLISTAN

Nu är ju faktiskt hösten här på riktigt, och vad passar då bättre än att fylla i en höstlista? Denna hittade jag på ratata.fi. 

Vad är dina mål i höst? 
Oj, har verkligen inte funderat på mål inför hösten. Men ja, det får nog bli då att jobba på mig själv på alla plan och tänka mycket på MIG och hur JAG mår och vem JAG är. Det känner jag är ett fint mål.

Vad ser du mest fram emot? 
Just nu vet jag faktiskt inte. Har egentligen inga planer inför just hösten, ska bara jobba så mycket som möjligt och träna däremellan. Men det är väl all höstmode, i såna fall. DET är en favorit under hösten. Sedan ser jag också framemot glöggsäsongen, hihi <3

Vad blir ditt mest använda plagg i höst?
Lätt min nya höstkappa från Filippa K!! Har verkligen LÄNGTAT efter att få börja använda den, och nu är det äntligen dags!!!! <3 Wiiiiie.

s

Känner du dig klar med sommaren? 
Jag är absolut klar med sommaren, och välkomnar hösten med öppna armar. Hur mycket jag än älskar sol, sommar och stranddagar, så känns det ändå väldigt skönt att hösten och en nystart kommer. Blir så peppad och taggad på allt på hösten. Ja, och modet!!!! <3

Hur såg din höst ut för ett år sedan? 
För ett år sedan spenderade jag hösten i Oslo med mina bästa vänner. Det var bästa hösten hittills, och det var också då jag blev kär i Oslo, hihi. Lite annorlunda höst detta år dock. 

Hur såg din höst ut för fem år sedan? 
Hmm, fem år sedan... Då var jag alltså femton? Hade precis börjat nian, om jag inte räknar helt fel? Då bestod hösten av skola, träning, jag var mitt i ett väldigt destruktivt förhållande och mådde SÄMST. Hade noll träningsmotivation och grät varannan kväll på grund av detta förhållande jag befann mig i. Minns inte mycket av denna period, men det jag minns gör ont. 

Vad var bäst och sämst med sommaren? Det bästa måste nog varit vädret, tror rätt många håller med? Det var ju verkligen helt underbart att värmen kom till Finland, och att man på riktigt blev lite solbränd. Sen hade jag nog lätt bästa sommaren i mitt liv, umgicks massa med vänner, hade perfekta sommarkvällar och levde livet. Fick dessutom jobba på en plats jag trivdes så fruktansvärt bra!! Underbar sommar, det var det verkligen. Det sämsta vet jag inte ens? Det säger ju ganska mycket om min sommar. 

Idag är det söndag, och jag har dragit på mig en förkylning. Idag ska jag verkligen bara ta det lugnt, bli frisk och ställa om inför en ny vecka. Gårdagen började jag med att dra en barmarksträning och sedan en cirkelträning för Åsarnas juniorer. Efter det åkte jag och pappa till Nedervetil för att kolla Myrans damers match, och sedan åkte vi till Karleby på kalas på kvällen. Nu ska jag ta en promenad för att få lite frisk luft, och sedan ska jag fortsätta kolla serier och fokusera på att få förkylningen ur kroppen. Ha en skön söndag hörni!

Bloggen11

fredag 28 september 2018 - 13:31

SLUT PÅ LAKTATKALAS

I skrivande stund sitter jag i bussen påväg hem får Solvalla till Österbotten. Lägrets sista träning gjordes idag på morgonen, sen bara packade vi ihop, åt lunch och påbörjade hemresan. Träningen var rätt tuff, eller också var min kropp bara slutkörd, haha. Vi gjorde i alla fall en träning på skaterullskidor, som bestod av uppvärmning + 30 minuter åkning utan stavar + nedjoggning. Jag är liksom rätt dålig på att åka utan stavar från innan, och i dessa backar var det inte precis enklare. Mina smalben krampade efter cirka fem minuter, men vi kämpade igenom och gjorde en riktigt bra träning ändå! Kul att avsluta med en lyckad träning, det känns ändå bra.

1718F599 AEFB 461A 84C1 DC4B6797D540

Andra träningar vi gjort sedan jag senast uppdaterade är lägertävlingen igår, två längre grundpass på rullskidor och en träning bestående av mängdintervaller på skateskidor. Lägertävlingen var kring 10 kilometer (tror jag? Eller var det bara 8?) på klassiska rullskidor. Jag kände mig lite seg, fick inte ut det jag hade velat, men resultatet var ändå godkänt med tanke på vad jag kunnat träna under senaste tiden. Kroppen var inte helt med på nåt sätt, och parstakningen fungerade inte alls som jag ville. Bra träning var det ju såklart, och det är ju ändå alltid kul med tävling. Ångestfyllt, men roligt på sitt sätt. Utmanande liksom. 

Nu ska jag fördriva tiden här i bussen med att fylla i träningsdagboken, kolla Blacklist och fixa lite med bloggen om jag orkar. Hade helst sovit bort några timmar, men det är ju verkligen störtomöjligt att hitta en bekväm ställning i en buss???? Är helt utmattad, men kan verkligen inte sova då antingen rumpan domnar bort, eller något skarpt trycker in i antingen ryggen eller benen? Stora problem man har ändå. Hur som helst, ha en underbar fredag bästa ni!

Bloggen11

 

torsdag 27 september 2018 - 14:21

EN OTÄCK UPPLEVELSE

Nej alltså hörni. Måste bara få skriva om detta. Inatt, då jag precis hade somnat, eventuellt höll på att somna, kände jag plötsligt att något liksom tryckte ner mig i sängen. Jag försökte spjärna emot, sätta mig upp, men det bara gick inte, trycket blev bara hårdare ju mer jag försökte kämpa emot. Det var precis över bröstet något tryckte ner mig, och på nåt sätt skakade på samma gång. Jag var rätt klar i huvudet och vaken, men kunde absolut inte öppna ögonen eller sätta mig upp. Försökte nå telefonen som jag visste låg på nattduksbordet bredvid sängen, men armen blev bara nertryckt intill kroppen i sängen direkt. Jag kände verkligen paniken bara växa, och fortsatte försöka komma upp och öppna ögonen, men det var helt omöjligt. Kunde knappt andas. När jag slutligen bara slutade kämpa emot kunde jag äntligen öppna ögonen och allt var helt som vanligt igen. Hade full panik och det tog ett bra tag innan jag fattade att det inte var verklighet typ. Så fruktansvärt obehagligt, och verkligen längsta sömnparalysen (?) jag varit med om. Var så sjukt rädd för att somna om igen också då jag visste det kunde ske på nytt, så det dröjde två hela timmar innan jag vågade mig på ett försök att blunda igen. Låg alltså och panikgrät flera minuter efter?? 

IMG 9835

Tror jag kanske skrivit om sömnparalys förut på bloggen, minns inte helt, men har för mig nåt sånt. Hur som helst har jag kommit fram till att det måste vara en sömnparalys jag upplevt inatt (låg och googlade då jag inte vågade somna om), och att det lätt var något av det obehagligaste jag nånsin varit med om. Vet inte när jag varit så rädd som jag var inatt. Har ju upplevt liknande förut också, men inatt var det verkligen värre än nånsin, och det höll på så länge också. Trodde aldrig jag skulle vakna, och kunde verkligen inte andas heller på grund av trycket. Vill aldrig mer vara med om nåt sånt. Hur många logiska och vetenskapliga förklaringar jag läst så är det fortfarande lika läskigt och otäckt. Vet ju vad det beror på och vad som sker i kroppen, men hallucinationerna är helt horribla. USCH. 

Det var vad jag hade på hjärtat idag, nu drar jag iväg på dagens andra och lägrets näst sista träning. Vi hörs mer i morgon, då kommer en uppdatering om hur lägret varit och vad jag ska hitta på under veckoslutet hemma. Ha det bra, och dröm fina drömmar <3

Bloggen11

 

tisdag 25 september 2018 - 20:07

EN INBLICK I LÄGERLIVET

Nu är jag inne i lägerlivsrytmen igen, vilket för er som inte vet betyder träna-äta-sova på repeat. Det är verkligen så, utan överdrift. Man varken orkar eller knappt ens hinner med nåt annat. På nåt sätt skönt ändå, man är liksom inne i en bubbla. Dock är det annorlunda denna gång, då ingen av mina nära träningsbuddies är på plats, så jag tränar mest ensam. Väldigt ovant i lägersituationer, brukar ju alltid vara så att man tränar i grupp? Nu är vi så få från damgruppen här, därav brist på träningssällskap. Hur som helst är det ju bra med tekniktips av tränarna och terrängen här med backar och så. Nu tänkte jag i alla fall berätta vad vi har gjort idag, tänkte att det kunde vara lite kul för er att se hur en lägerdag kan se ut.  

IMG 4441Bild från förra FSS-lägret som hölls vid Norrvalla i augusti 

Dagen har sett ut såhär: 

7.30

Frukost

8.30

Sängligg och sedan efter några suckar ytterst motvilligt ombyte inför träningen

9.30

Träning 1: Skate rullskidåkning (2h) innehållande 45 minuter FU (=fartuthållighet, dvs. inte max men ändå hårt?). Det gick tungt och segt, men nu är det gjort

12.00

Lunch <3<3 Obeskrivligt hur mycket man ser framemot måltiderna under lägerdagar. Helt sjukt. Kan liksom komma på mig själv med att tänka på vad det kan vara för lunch eller middag under tiden jag tränar?? Gillar nästan frukosten till och med. De som känner mig vet hur mycket jag ogillar morgonmål, så detta är rätt radikalt

12.30

Sömn en halvtimme, alltså skulle aldrig kunna sova på dagen hemma oavsett hur mycket träning, men direkt jag kommer in i lägerrytmen sover jag som ett litet barn efter lunchen?????
Sen lite seriechill och ifyllning av träningsdagboken, innan det blev dags att byta om inför träning nummer två

15.30

Träning 2: Klassisk rullskidning med fokus på parstakning i grundfart. En träning som verkligen segade sig fram tidsmässigt. Helt bra med ork i kroppen ändå, parstakning brukar oftast gå rätt enkelt för min del

17.45

Middag, då vi väl släpat oss ner dit

19.30

Bollspel och stretching. Jag deltog dock endast i stretchingen, då jag kände att fotboll kanske inte är det bästa jag kan utsätta mitt knä för i dagens läge. Sprang i alla fall lite och sedan stretchade jag grundligt, vilket var ytterst välbehövligt. Måste skärpa mig med muskelvården, note to self!!!!!!

20.30

Kvällsbit, kanske ett serieavsnitt och sedan god natt

 

Morgondagen börjar med rullskidning igen, denna gång lite av en favoritträning för min del, nämligen spurter. Wiiie. På eftermiddagen står en längre grundträning på programmet. Vet inte ännu hur jag ska göra den, då resten av gruppen kör stavgång, men det är något som inte riktigt passar mitt knä just nu. Jaja, blir väl antagligen rullskidning igen, eventuellt kombinerat med cykling. Nånting i den stilen. 

9A8D0DBD C9A3 4087 8A4C 9A9646F43E75För tillfället har jag inte mycket annat att skriva om, eftersom det verkligen är så här det är på läger. Haha. Ska i alla fall dra på kvällsmål nu, och efter det har jag tänkt kolla ett avsnitt av Blacklist om jag inte somnar direkt. Finns en risk för det, hehe. Jaja, kvällsbit it is. Vi hörs då jag har något att berätta igen! Ha det fint!

Bloggen11

måndag 24 september 2018 - 12:14

ett fint veckoslut

Nu är det måndag igen, och jag befinner mig fortfarande i Helsingfors. Mitt tåg mot Solvalla och FSS-läger går halv två, och innan det ska vi äta lunch och jag ska packa ihop mina grejer. I Solvalla väntar några tuffa träningsdagar, och sedan på fredag bär det av hem till Österbotten efter nästan en hel månad på resande fot.

IMG 4415

Veckoslutet här har varit helt sjukt bra. Efter den fruktansvärt skakiga åkturen mellan Oslo och Helsingfors i fredags mötte Ida mig vid tågstationen i Dickursby, och sen drog vi in till stan där vi mötte upp vänner. Älskar spontana kvällar, det blir liksom alltid bäst då. Vi hade i alla fall jättekul, och lördagen hade nog heller inte kunnat börja på ett bättre sätt än den gjorde. Vid lunchtid drog jag och Ida in till stan, gick i några butiker och bara strosade omkring nån timme. Mot kvällen kom Lotta och Dora över, och sen drog vi vidare. Hade igen en superkväll, hur bra? Älskar att lära känna nya människor också, så härligt. 

IMG 4263Unknown3

Ha en fin vecka, min kommer gå i träningens tecken. Kram på er! 

Bloggen11

 

fredag 21 september 2018 - 18:31

STORM, FLYG & FREDAG

I skrivande stund sitter jag på Gardermoen och väntar på att få boarda mitt plan hem till Finland. Det är storm ute, och alla medier har varnat för fruktansvärt hård vind från klockan tolv idag till sent inatt. Typiskt att flyget ska lyfta 19.55 då, känner jag. Läste precis nyheterna på nrk.no, och där står det att man ska hålla sig inomhus och att vinden kan komma upp till 40 m/s vid kusten och 30 m/s i stan. FY. Panik. Tak har redan blåst av, träd har vält, 50.000 är utan ström, och värre ska det bli tydligen. Kul att flyga då också. Än så länge har mitt flyg i alla fall inte blivit inställt, så det är ju bra. Tror jag. Måste sluta läsa såna nyheter nu, annars kissar jag ju på mig då planet ska lyfta. Kanske gör det ändå, haha. Kissar på mig alltså. Jaja, storm är på gång i alla fall. Fly safe and everything, typ. 

960C7FD3 B6A3 4E4A 8937 C9C4B66475CA

Idag har jag hittills gjort en löptur runt omkring i St Hanshaugens fina parkmiljö (hann precis undan regnet!!!), packat ihop mina saker, ätit avskedspizza med bästis och nu påbörjat hemresan. Jag och Fanny hade tänkt dra in till stan för en mysig lunch innan jag skulle åka, men sen blev det massa stormvarningar och så hamnade vi mitt i ösregnet, så vi nöjde oss med att hämta pizza från en liten pizzeria i närheten av lägenheten. SÅ GOTT. Vi beställde varsin vegetarpizza med lök, paprika, majs, champinjoner, ananas och vitlökssås. Pizzorna var gigantiska dessutom, så har med mig lite rester hit till flygplatsen som jag snart ska äta som middag. 

E91C5FD9 C2D3 407D B68A C03D7CE48B31

Gårdagen var supermysig! Efter min rullskidträning vid Holmenkollen tog jag det lugnt framför Suits. Sen när Fanny kom från skolan skyndande vi till butiken, handlade ingredienser, bakade sjukt goda cookies (creds till oss, blev impad av hur duktiga vi egentligen är????), gjorde oss i ordning och drog till Grünerløkka på tapasmiddag. Där umgicks vi med härliga människor, spelade kortspel och åt god mat. Perfekt avslut på en underbar vistelse i favoritstaden. 

EE479C3D 74E9 4837 93EE 9BB3BBA7D7E4IMG 421498CB0135 D5F1 4E10 B707 E4EB0A059899

Nej, men hur vackert? Här på exakt denna gata ska vi bo sen. ÄLSKAR <3 Kan liksom inte vänta. 

Nu ska jag kolla ett avsnitt av Suits, och sen borde gaten öppna. I Helsingfors möts jag av bästa Ida, och morgondagen har vi planerat att börja med brunch på stan. Jag bara lever just nu. Ha ett riktigt bra veckoslut bästa ni, kram! <3

Bloggen11

torsdag 20 september 2018 - 10:16

SOLIG TORSDAG

Torsdagen är kommen och solen är tillbaka här i Oslo. Jag började dagen med ett telefonsamtal med Antta, och nu har jag precis ätit frukost. Fanny har dragit till skolan och för min del väntar dagens träning. Det blir rullskidning, surprise, haha. Har tänkt hinna iväg så att jag inte hamnar mitt i rusningstiden på väg tillbaka. Att ha med sig rullskidor och stavar på spårvagnen under rusning är INTE att rekommendera. Panik typ. 

Idag är i alla fall planen att först träna, sedan fixa lunch och handla lite. Sedan ikväll ska vi på tapasmiddag, vilket ska bli supermysigt. Det blir ju min sista kväll i Oslo för denna gång, så det passar prima med nåt så trevligt som tapas. 

2C33E61F 1F51 442C B577 54401C52F36F

Gårdagen bestod av träning, stroll på stan, cafémys med Fanny efter hennes skoldag, middag och kvällshäng vid köksbordet. Kan bara gång på gång konstatera att jag har det så bra här. Längtar tills jag får flytta hit!!

84702BC8 A3B2 4080 9521 82EA69D9B9FAC4A3AFB1 25D8 4F7F B98B 2A44EF1008ECD628BE60 383E 4322 A2AB 218C9110637ADD280B0E 97D8 4DF8 92B6 FBB82AD988C5

Nu ska jag byta om, diska, kolla en spårvagn, packa en väska och dra på träning. Vi hörs mer i morgon. Kram <3

Bloggen11

 

onsdag 19 september 2018 - 11:25

MIN HÖSTFÄRG

Idag vill jag bara börja med att skriva lite om mina nya byxor. Nej, men alltså. HUR. PERFEKTA. BYXOR. Manchestertyg, PERFEKT modell för mig och dessutom i min absoluta favoritfärg för tillfället. BEIGE. Det är så fruktansvärt snyggt, och passar dessutom så sjukt bra på hösten, tycker jag. Man smälter liksom in med naturen och omgivningen på ett så stilfullt och vackert sätt. Blir glad av såna plagg. Åh <3

DSC02042DSC02050DSC02035Byxorna köpte jag på Zara här i Oslo för nån dag sedan. Hade bestämt mig för att inte shoppa mer, men dessa var helt oemotståndliga. PERFEKTION. 

Nu ska jag diska, byta om, äta lunch och sedan hoppa på spårvagnen mot Holmenkollen. Ska göra dagens rullskidträning där. Efter det har jag tänkt dra in till stan för att bara kolla runt lite, njuta av vädret och kolla på kappor till Antta. Fanny slutar skolan rätt sent idag, så jag har massa tid här för mig själv. Ha en riktigt fin onsdag nu hörni! 

Bloggen11

tisdag 18 september 2018 - 11:46

EN TISDAGSMORGON I SEPTEMBER

Klockan är halv elva, och jag sitter vid nya köksbordet med en kaffekopp bredvid mig och en podd i öronen. Oslo är mulet och regnigt idag, men det gör egentligen ingenting. Fanny har traskat iväg till skolan, och jag har lägenheten för mig själv. Har precis beställt en klocka från Members, vilket fynd alltså. Blir så glad. Nu har jag suttit och slösurfat ett tag, läst nyheter och bloggar. Ska planera veckan lite, och sen fixa ihop en lunch, tror jag. 

Igår efter frukosten gjorde vi oss i ordning och drog till Bogstadveien för lite stroll. Fanny var ledig, så vi passade på att gå på café och bara planlöst promenera omkring på gatorna. Vi gick in via Zara, ögonshoppade på SamsoeSamsoe (<3) och köpte ett kuddfodral till en av soffkuddarna. 

580BBA82 653C 4D98 8833 282FC69A4542Unknown

Väl tillbaka i lägenheten åt vi middag, och därefter drog jag ut på länk. Det var verkligen så många som sprang i parken vid St Hanshaugen, tror kanske hälften av alla människor jag mötte var ute på joggingtur, precis som mig. Kändes bra på nåt sätt, man blev liksom lite peppad av alla andra. Mys. 

Efter en varm dusch kröp jag upp i soffan med ett täcke, och drömde mig bort med en bok av Camilla Läckberg och vacker pianomusik i hörlurarna. DET är underskattat hörni. Pianomusik, alltså. Jag blev så sentimental, alltså verkligen. Fick helt sjuk pianoabstinens. LÄNGTAR tills jag får sätta mig vid ett piano igen och bara spela. Det ger mig lite liknande lugn som att teckna. Fast ännu bättre. Älskar att bara sjunka in i min egen bubbla och spela utan att tänka på nåt annat. ÅH.

Idag då regnet lugnat sig har jag tänkt dra till Holmenkollen för att göra dagens träning. Det blir klassisk rullskidåkning med FU-intervaller. Ska bli skoj. Andra planer för dagen har jag faktiskt inte. 

Ha det bra!

Bloggen11

 

måndag 17 september 2018 - 11:43

NÄR VAR DET SENAST JAG...

..köpte ett klädesplagg? I lördags faktiskt. Då köpte jag ett par svarta högmidjade jeans från Zara. Supersnygga och väldigt användbara. Var faktiskt ute efter svarta byxor också. Väldigt sällan man kommer hem med det man söker, i alla fall ovanligt för min del, brukar bara shoppa massa annat såna gånger. Hehe. 

 

..köpte ett skönhetsprodukt? Öööh, hmm... Tror senast jag köpte nåt i skönhetsväg var mitt serum från Biotherm. Ett supertips annars nu då vi går mot kallare, gråare och därmed blekare tider. Serumet har lite brun utan sol-effekt, utan att bli för mycket eller orange. Färgen blir sjukt naturlig och det luktar inget heller (mvh person som verkligen ogillar bus-lukten). Serumet heter Biotherm Aqua-gelée Autobronzante, och är heller inte hutlöst dyrt som serum ofta kan vara. Tipstips!


..såg en film? Igårkväll kollade jag och Fanny Charlie St Cloud. Sorgligt men bra. Hade nåt gråtfel som vanligt och tårarna rann över flera gånger. You can call me crybaby of the year eller nåt liknande. Haha. 

19918744jpg r 1280 720 f jpg q x xxyxxBild: TV Tropes

 

..gillade en bild på instagram, och varför? Måste gå in och kolla vad jag senast gillade, hehe. Jadå, det var en av Petter Egnefors humorvideos. Älskar hans sketcher, förgyller verkligen vilken dag som helst. 

 

..lyssnade på en låt? Sitter just nu vid köksbordet och lyssnar på min höstlista. Peppppppp. Just nu spelar Khalids nya låt Better

Unknown2Tre favoriter just nu.

..tog emot ett sms? Väljer att tolka "sms" i detta fall som meddelande, och använder WhatsApp, så det blir senast jag tog emot ett meddelande där. Det var idag 08.09 faktiskt. 

 

..skickade iväg ett sms? Svarade på meddelandet jag fick, så det borde vara kring åtta det också. 

 

..läste en bok? Jag läste senast då jag satt på flygplatsen och skulle iväg hit till Oslo. Häxan av Camilla Läckberg. SÅ bra. Har dock inte läst ut den ännu, men I'm working on it. 

 

..dansade? Känns som väääääldigt länge sedan tyvärr. 


..reste? Ja, well, reste ju hit så jag menar... Ja, och innan det var det väl Rigaresan i maj. 

IMG 1622
..pratade i telefon och med vem? Det var i lördags då Fanny ringde för att få mig att komma till provrummen och vara smakråd. 

Bloggen11