Visa alla inlägg skrivna oktober 2018

tisdag 30 oktober 2018 - 20:24

NORGE & STUDIER

Nu är det dags för svar på frågestunden pt 2! Detta inlägg kommer handla om Norge, Oslo och studier, då rätt många frågor handlade om just det. Nu kör vi igång!

 

1. Har du träffat nån kille du "har nåt med" i Norge?

Skulle ju verkligen vara sjukt kul (och intressant för er läsare) om jag hade svarat ja på denna fråga, men tyvärr är jag tråkig och blir tvungen att svara nej. Jag har inte träffat nån kille i Norge, men vem vet, plötsligt händer det. Haha, okej, nu ska vi inte bli alltför exalterade här. 

2. Skulle jag, som inte kan norska eller ens besökt Norge, kunna söka studieplats där?

Det tror jag absolut att du skulle kunna! Tror nog det bara blir vanligare och vanligare att österbottningar söker sig till Norge också, och bara man kommer in i det, så är nog inte språket något problem :-)

3. Hur ska du bo då du studerar?

Jag ska bo tillsammans med min bästa vän Fanny i en mysig lägenhet på St Hanshaugen, i alla fall första året. Sedan får vi se! 

98CB0135 D5F1 4E10 B707 E4EB0A059899

4. Har du alltid vetat att du vill bli jurist?

Nej, absolut inte! Jag är en av dem som hade noll aning om vad jag ville studera då jag blev student, och som fortfarande inte har nån som helst koll på vad som är rätt för mig. Känner mest att man måste börja nånstans, trivs jag inte får jag byta helt enkelt, det är inte värre än så. 

5. Hur kom du på att börja studera just i Norge?

Jag var i Oslo några månader förra hösten med mina två vänner, och då blev jag så förtjust i stan att jag inte kunde annat än söka dit. Måste få bo där, allt kändes bara så rätt angående staden. 

6C344A66 3C96 41E2 88DB A7553B02F329

6. Hur känner du angående norskan, känns det svårt då den är så lik svenska att man kanske börjar blanda?

Nej, jag har väldigt lätt för språk, så det känns rätt bra med norskan, om jag ska vara helt ärlig. Tror det blir minsta problemet faktiskt, just för att språk aldrig varit nåt problem för mig!

7. Hur blev du intresserad av att studera juridik?

Det vet jag egentligen inte. Tanken dök väl upp i nåt skede under gymnasietiden, och sedan efter mitt mellanår kom jag på att söka till Oslo och tänkte då på juridik som ett alternativ, bland annat eftersom det är en så bred utbildning. Ett bra alternativ om man har tillräckligt höga betyg, men inte riktigt vet vad man vill. Jag vet ju som sagt inte alls hur eller ens om det kommer passa mig, men det är sånt man får se sen, tänker jag. 

8. Vad ser du mest framemot med studierna?

Oj, svår fråga. ALLT? Nej, men ser verkligen framemot att börja lära mig nåt igen, är så taggad på det, say what? Kommer få ångra den meningen, känner jag. Sedan ser jag ju såklart framemot att få lära känna massa nya människor och vistas i nya miljöer! 

DSC00877DSC01014 

9. Vad är ditt drömyrke?

Oj, är man en tragisk människa om man inte har nåt specifikt drömyrke? Känns som att mitt drömyrke är på utvecklingsstadiet fortfarande, har inte riktigt kommit fram till vad det är, så att säga. Polis i en insatsstyrka kanske? Har sett för många svenska kriminalserier, hahaha. Förr ville jag bli isprinsessa, men det känns lite som att jag kan ha vuxit ur den drömmen, eller vad tror ni?

10. Hur tror du ditt liv ser ut om tre år?

Får typ lite ångest av denna fråga, för jag har verkligen ingen aning. En gissning är att jag bor kvar i Oslo och är mitt i studierna, kanske bor i en annan lägenhet, eventuellt i annat sällskap. Sedan känns det också som om jag inte ens vet om jag om tre år kommer bo i Oslo, än mindre vad jag studerar då? 

Bloggen11

måndag 29 oktober 2018 - 19:48

RECAP

Måndag igen en gång, det är beckmörkt ute och jag har precis kommit hem efter ett besök till biblioteket och fysioterapeuten. Min fot är fortfarande inte i sånt skick som den borde vara, vilket ledde till ett nytt besök till FysioO. Nu är det troligen bara ledbanden som inte riktigt repat sig, och det var ju skönt att höra! Det löser sig, så att säga. 

Idag har jag vikarierat på favvodagiset i Kokkola hela dagen lång, och i morgon blir det lågstadievikariat. Jag flänger omkring lite varstans, som ni säkert förstått vid det här laget. Egentligen är det lite kul faktiskt, för man hinner aldrig tröttna. 

Veckoslutet som gått har varit rätt fullspäckat med program. I lördags jobbade jag, sedan drog jag på en kort träning och därefter åkte jag och Antta till Jakobstad på Jennies och Ronnies förlovningsfest.

AfterlightImage 5

Söndagen började med en tre timmar lång stavgångslänk i skogen med Antta, och det var faktiskt skönt på något sätt. Jag är verkligen ingen naturmänniska, men i rätt sällskap och solsken gick det hur bra som helst. Vi pladdrade på genom hela träningen, men tror ingen är förvånad över den saken? Det brukar vi sköta galant. Senare på kvällen skjutsade jag Antta till Mysinge, och därifrån åkte hon vidare till Vörå. Så tråkigt att hon är där, saknar henne ju <3

AfterlightImage6IMG 1147

Nu ska jag hoppa i duschen, och efter det ska jag inleda glöggsäsongen (bättre SENT än aldrig) medan jag kollar några avsnitt av Vår tid är nu. Trevligt va? ;)))) Ha en finfin vecka finingar

Bloggen11

söndag 28 oktober 2018 - 21:27

SVAR PÅ FRÅGOR PT 1

Nu är det dags för mig att börja svara på frågor från frågestunden, yay!!! Det blev mer frågor än jag förväntat mig, så vi tar det i delinlägg: ett blandat, ett angående idrotten och ett inlägg med svar på alla frågor om Norge och studierna. Tusen tack till er som tog er tiden att fråga något, så kul ju!! <3 Här kommer första delen av svaren :-)

 

1. Skulle du vilja bo i något annat land än du gör nu? Var isåfall? (Tänker nu inte på Norge utan nåt annat land)

Ja, det skulle jag absolut vilja göra, någon period i livet liksom. Just nu snurrar mest Storbritannien i min hjärna, vill så gärna bo i London nångång!! Dröm<3

IMG 4415

2. Kommer du fira Halloween?

Nej, det kommer jag inte göra, då jag nu under veckoslutet kommer befinna mig på träningsläger med föreningen i Vuokatti. Det blir mest skidning och inte så mycket Halloweenfirande då, så att säga. 

3. Vad gör dig glad en jobbig dag?

Favoritmusiken, solen (om den skymtar fram), att prata med en fin vän och att spela piano. Sedan kan ofta en träning, oavsett om den går bra eller dåligt, göra under också. Känslan och humöret efteråt brukar oftast vara på bättre sidan, konstigt nog. 

4. Vad är ditt absoluta favoritplagg just nu?

Hmmm... Det är nog min svarta kappa från Filippa K, men om jag ska välja något annat än ett ytterplagg så är det helt klart mina beiga manchesterbyxor från Zara. Har fått så många komplimanger för dem, och trivs verkligen i dessa brallor. Både snygga och bekväma, och dessutom i beige <3! Bra köp!

DSC02042

5. Får du mycket elaka/negativa kommentarer på bloggen, och hur hanterar du dem isåfall?

Egentligen får jag förvånansvärt få riktigt elaka kommentarer, vilket jag ju såklart är glad över! Sedan ramlar det nog in en del negativa kommentarer allt som oftast, och dem brukar jag välja att inte publicera. Jag läser såklart allt, det är ju liksom svårt att inte göra det, och en del kommentarer gör mer ont än andra, så är det bara. Jag försöker såklart att inte ta åt mig, men alla vet att det är lättare sagt än gjort. Att jag väljer att ta bort de negativa kommentarerna är dels för att jag inte vill ha negativ/elak stämning i mitt kommentarsfält, samt helt enkelt att jag själv bara vill glömma sådana kommentarer!

6. Vilket är det bästa resemålet du besökt, om du bara får välja ett?

Då är det absolut Kroatien! Makarska, Dubrovnik, Split, alltsåååååå <3!! Det är så sjukt vackert där, så jag skulle lätt åka dit igen. Tipstips!

7. Vad är det vanligaste folk frågar dig?

Just nu är det "vad ska du göra nu då fram till att du flyttar?", "när åker du till Oslo?" och "jahapp, varför just juridik?".

8. Vad drömmer du om?

Jag drömmer om att ha livet på klart, bo och studera i en stad jag trivs och ha massa underbara människor omkring mig. Sedan drömmer jag också om en värld utan sjukdomar, ondska och orättvisa, men tyvärr är det ju inte alltför realistiska drömmar.

9. Vad är det bästa med hösten?

Helt klart alla färger! Sedan älskar jag också alla nya trender och kläder som kommer in till butikerna, samt höstmyset med ljus och fin musik om kvällarna. 

IMG 8619

10. Var vill du bo i framtiden?

Jag vill bo i en storstad, Oslo eller London kanske. Sedan hade någon annan stad i Norge också varit intressant, eller en större stad i Sverige. Tvivlar på att jag kommer bo i Finland, men vem vet, plötsligt bara händer det?

IMG 4264

11. Saknar du gymnasietiden?

Det är inget jag skulle vilja tillbaka till, men jag saknar absolut den tiden! Att bo på internat en meter från sina bästa vänner är verkligen drömmen, det ska ni veta. Umgås varje dag och natt (typ), och liksom bli som en enda stor internatsfamilj, det är något inte alla får uppleva, och jag är såååå glad över att jag fick den chansen. Saknar alla vänner från gymnasiet, rutinerna och livet jag hade då, men känner ändå att jag är klar med allt det nu. Nya äventyr väntar!

IMG 9086IMG 6046E5A975A9 CC41 40D4 B609 39C47CFE63BB

 

12. Har du någon förebild/person du ser upp till?

Jag ser upp till pappa väldigt mycket. Jag beundrar hans sätt att tänka, hans passion för det han är intresserad av och hans lugn och förmåga att sprida lugn och trygghet omkring sig då han kommer in i ett rum. Sedan ser jag också upp till mamma såklart, för hennes förmåga att se allt gott i alla människor, tänka på andra före sig själv och att alltid utstråla härlig energi. Sedan har jag flera förebilder inom olika områden, bland annat Charlotte Kalla inom skidåkningen och Ellinor Löfgren, som är bloggare. 

Nästa del av svaren på frågestunden kommer upp på tisdag, så stay tuned! <3 Kramisar, och se till att rock this new week

Bloggen11

fredag 26 oktober 2018 - 23:16

FROSTIG FREDAG

Idag började jag dagen med att dricka kaffe tillsammans med mamma vid Optima. Nån timme senare traskade jag över till Bros, och där spenderade jag sedan timmarna fram till fem.  Promenaden till butiken var så sjukt härlig. Luften var fräsch och kall, det låg lite snö på marken och frost på träden. Jag sken ikapp med solen där jag gick omkring med favoritmusik i öronen. Jaja, det om det. Sedan kom mamma med kaffe och bulle också, söt som hon är <3

IMG 1016AfterlightImage 4

Ikväll har jag testat lite outfits inför morgondagens förlovningsfest (wiiiie<3) och tränat. Dagens träning bestod av intervaller på stakmaskinen vid Tössbacken, då jag fortfarande ska vara försiktig med foten. Det blev svettigt som bara den, men rätt skönt att känna att man gjort något typ? Hade Alva som sällskap, vilket jag var väldigt tacksam för, eftersom jag hatar att vara ensam vid skidstugan sent på kvällarna. Det känns bara kusligt och obehagligt. Pappa tyckte jag var löjlig, haha. Sånt man får ta då man är en räddhare som dessutom är mörkrädd. Stabilt. 

IMG 1027

Morgondagen börjar för min del med jobb i stan från tio till tre, sedan en snabbhetsträning och därefter förlovningsfest. Helt fullspäckad dag, så att säga. Kul ska det bli i alla fall!
Nu ska jag krypa under täcket och kolla några avsnitt av Vår tid är nu, innan jag börjar sova. Ha ett fint veckoslut nu, kram på er!

AfterlightImage5

Bloggen11

torsdag 25 oktober 2018 - 19:11

DAGIS & FYSIOTERAPI

8.47 började min torsdag med ett samtal från ett dagis här i Kronoby, som behövde vikarie för dagen. Jag hoppade upp ur sängen och var klar och på cykeln tjugo minuter senare. Heja mig. En raketstart på dagen, så att säga. Lite mysigt var det i alla fall att vara tillbaka på dagis, barnen i gruppen jag vikarierade var så gulliga, och allt gick hur bra som helst. 

share 1

Efter jobbdagen cyklade jag iväg till fysioterapeuten Olav, för att få koll på vad som är fel med min fot. Ja, ni läste rätt. Jag har alltså skadat foten nu också. HEJA LIVET. Nej, men det var tydligen ett ben inne i foten som på nåt sätt vridits lite ur led, men det fixade han, så det borde vara i skick igen inom kort. Skönt det i alla fall. Hade ju liksom kunnat vara värre. Känns dock som om jag haft tillräckligt med motvind för denna höst, så jag hoppas på lite medvind här emellan nu. Jag menar, hoppas kan man ju alltid. Håll tummarna för mig!

Morgondagen börjar jag med att spendera nån timme på mammas jobb vid Optima, besöka biblioteket i Jakobstad, och sedan vid elva drar jag till Bros för att jobba fram till klockan fem. Efter det väntar träning och sedan blir det fredagsmys.

IMG 0964

Nu ska jag umgås med mina friends Fanny och Elin över telefon en stund, och sedan ska jag bara kolla serier, fixa en smoothie och mysa. Det börjar ju verkligen bli dags för höstmyset nu, hörni! ÅH <3 så mycket kärlek

Bloggen11

tisdag 23 oktober 2018 - 21:40

FRÅGESTUND

Nu är det verkligen sjukt länge sedan jag höll frågestund här på bloggen, och jag antar nån kanske undrar över något, så nu har ni chansen!! Ställ gärna massa frågor om vad som helst, kommentera här under detta inlägg, skicka på Instagram eller maila frågor till emelie.svenlin@gmail.com!!! Jag svarar i slutet av denna vecka, så passa på att fråga nu :-) Då blir jag jätteglad, hihi. 

IMG 0944

Fråga på nu finisar <3

Bloggen11

 

tisdag 23 oktober 2018 - 14:01

MUSIK PÅ REPEAT

Tisdag eftermiddag. Solen skiner och det är endast några plusgrader. Jag har precis kommit hem från dagens träning, och ska snart iväg igen. Jag tänkte i alla fall kika in här för att dela med mig av några låtar som för tillfället spelas på repeat hos mig. 

IMG 0930

Ruin My Life - Zara Larsson (skön och härlig låt, för att fatta mig kort)
Tappat - Victor Leksell (<3<3<3)
Behave - Benjamin Ingrosso (älskar egentligen allt med hans nya album, men denna är min favorit)
I Want You - MØ

IMG 0931

Bleed - Kim Cesarion (så fin text!!)
Haunted - Mentum (denna låt blir jag glad av)
Betong - Oscar Zia (fruktansvärt relaterbar, och bara otroligt fin <3)
Shallow - Lady Gaga (blev ju alltså förälskad i Lady Gaga igen efter att ha sett A Star Is Born, så denna låt var given) 

Hoppas ni kanske kunde uppdatera spellistan med någon av dessa faves, jag menar, jag är alltid tacksam för musiktips, då det lätt blir till att jag lyssnar sönder favoritlåtarna och sedan inte har nånting alls att höra på. Dessa ligger i alla fall på repeat i mina öron för tillfället, en salig blandning av musik. Nu ska jag dra vidare, önskar er en härlig tisdag! <3

Bloggen

måndag 22 oktober 2018 - 20:57

VECKOPLANER & A STAR IS BORN

Nu är det återigen ny vecka, och därmed också måndag igen. Min måndag har varit ledig, jag har tränat två gånger och inte gjort mycket mer än så. På förmiddagen tränade jag redskapsgymnastik och basket tillsammans med pappa och Alva, och nu ikväll har vi kört stavbacke i slalombacken i Kaustby. Inga maxdrag för mig ännu, men vi skyndar långsamt och körde FU idag. Kul det också. 

Planerna för denna vecka är lite blurry, men imorgon är det i alla fall träning, fransfix, städning och småärenden som gäller. På onsdag jobbar jag vid Bros från elva till fem, och efter det ska jag inte göra mycket annat än blogga, maila och så, då jag har vila från allt som heter träning. Torsdagen är ledig ännu i alla fall, så den kommer troligtvis bestå av träning och lite sånt, medan fredag och lördag är jobbdagar. På lördag är jag och Antta bjudna på vår kusin Jennies förlovningsfest, vilket ska bli SÅÅÅÅÅÅ kul!! <3 Ser verkligen framemot det! Söndagen är rätt öppen än så länge, bortsett från en 3 timmars långlänk som ska avverkas. Ja, det var väl det. Så kommer min vecka se ut!

share 1

Gårdagskvällen bestod ju som sagt av biobesök med Ida, och jag bara MÅSTE skriva lite om filmen. Vi kollade den omtalade A Star Is Born med Lady GaGa och Bradley Cooper, och ÅH vad jag grät. Nej, men det är helt sjukt. Jag menar, alla vet att jag är en lipsill, men det nådde typ nya höjder? Jag brukar inte gråta alltför ofta på bio, då det ofta blir så att jag försöker hålla tårarna inne när det sitter massa andra människor i salongen, men det bara GICK INTE? Jag grät fem gånger sammanlagt, och sista tio minuterna bara rann det utför mina kinder. SÅ. VACKER. FILM. Gå och se den om du inte gjort det, jag lovar att den är värt det! Musiken var helt underbar, jag hade gåshud flera gånger. Bara se den!!

Nu ska jag lyssna lite på en ljudbok (lyssnar på Camilla Läckbergs Häxan för tillfället), medan jag röjer upp lite i rummet, och sedan tänker jag krypa ner under täcket och kolla Suits. Hur trevlig måndagskväll är inte det? Gör denna vecka till en bra en nu! Kram

Bloggen11

söndag 21 oktober 2018 - 17:49

veckoSLUT

Nu håller detta veckoslut på att lida mot sitt slut, så jag tänkte berätta lite om helgens händelser. Just nu sitter jag vid skrivbordet i mitt rum och redigerar bilder, medan jag lyssnar på dagens avsnitt av all time favourite podd Livet på läktaren (<3!). Snart ska jag göra mig i ordning och byta mjukisbyxorna mot jeans, eftersom jag och Ida ska dra på bio för att kolla A Star is Born. Har skyhöga förväntningar på filmen, för att vara ärlig. Det är verkligen såååå många som sagt, skrivit och pratat om hur bra den är. Jaja, upp till bevis. Mysigt med biodejt en söndagskväll i alla fall! 

IMG 0885

Idag började vi dagen med familjebrunch här hos oss, hur trevligt? Jag är ju verkligen inte en frukostmänniska, så brunch passar verkligen mig som handen i handsken. Massa godsaker dessutom, hihi. Vi hade i alla fall en supertrevlig brunch, och efter det drog jag, mamma och pappa iväg på långlänk. Jag gjorde en kombilänk med löpning och klassisk rullskidning. Det gick rätt bra, men lätt var det inte, så att säga. Långlänk är något av en hatträning för min del, jag tycker bara det är så fruktansvärt tråkigt. Nåväl, nu är det gjort, och det gick relativt smärtfritt denna gång, haha. Jag blir alltid så sjukt sömnig efter långlänk också, så borde försöka tagga till, annars finns det risk för att jag somnar under filmen. 

4BC5E813 70A3 4703 8C4A 999A482BC88EAfterlightImage4

Annars har veckoslutet bestått av jobb på Bros fredag och lördag, caféhäng med Antta, samt umgänge med fina vänner. Lite så. Jag har i alla fall haft det bra. 

69D9765A 3BED 4C96 AF71 5E08A1610CCAIMG 0752

Nu ska jag sminka mig, fixa håret, byta om och dra på bio. Ha en fin kväll hörni! <3

Bloggen11

torsdag 18 oktober 2018 - 22:18

EN ALLTMÖJLIGT-LISTA

Listan hittade jag på Ronjas blogg för ett bra tag sedan, men gillade frågorna så tänkte köra den här nu! 

1. Har du något smeknamn?
Ja, de allra flesta känner nog mig som Emmi :-) Känns nästan konstigt att höra Emelie ibland, haha

 

2. Har du något konstigt du alltid behöver göra?
Typ hoppa över mellanrummen på övergångsställen (inte-stöta-marken, ni fattar), eller att jag ALLTID kollar baksätet i bilen innan jag kör iväg, bara för att försäkra mig om att det inte sitter nån där som är beredd att strypa mig bakifrån eller nåt. Bara jag och mamma som sportar med detta, eller nån annan som gör samma sak? Sedan checkar jag också alltid alla skåp, små rum och under sängen i hotellrum direkt då jag kommer in, bara för att sedan inte behöva tänka på ifall det sitter nån med onda avsikter i garderoben typ. Jaja, lite paranoid är jag kanske. Hehe. 

 

3. Andra måsten?
Måste alltid ha koll på hur många timmar jag kommer hinna sova innan jag kan slappna av och försöka somna på kvällen. Sen måste jag också skriva in hela livet i min kalender haha, får panik annars :-)

  

4. Några lyxvanor?
Bara lyxvanor? DYRA KLÄDER. FILIPPA K, BY MALENE BIRGER OCH TIGER. Älskar deras kläder och designs, men detta är en dyr vana jag har. Var och en med sitt, haha. Sedan är det väl också nån typ av lyxvana att mamma tvättar mina kläder här hemma, samt lagar mat och håller på. Är bortskämd till en del, OKEJ ATT SÄGA OM SIG SJÄLV!!!!! Blir så sjukt irriterad och typ ledsen av att höra det från nån annan, trots att jag lätt kan säga det om mig själv och vet att det i viss mån ju stämmer. Jaja, nog om det, be nice to people

DSC 0080 

5. När ingen ser, vad gör du då?
Öhh, hmm... Då dansar jag framför spegeln, rättar till mina underbyxor (SÅ svårt att göra smidigt in public?!?), och sedan kommer jag inte på fler saker? Detta kan alltså antingen tolkas som att jag är en sjukt tråkig person eller trög i hjärnan idag, eller sedan gör jag bara en massa då alla ser? Avgör själv :-)

 

6. Vad stör du dig på hos andra?
Smaskljudet när man äter. Detta är något jag påriktigt har stora problem med, haha. Blir så sjukt irriterad, nästintill arg, då nån sitter och smackar, speciellt detta smaskande med STÄNGD MUN. Inte knäckebrödsmask, det går fint, men BANAN där emot. PANIK. Finns nog inget värre. Känner irritationen bubbla upp vid blotta tanken. Jag har problem, jag vet.

Sedan irriterar jag mig också på människor som är väldigt självgoda, liksom bara pratar om sig själva och verkligen har noll intresse av att ens lyssna på nån annan än sig själva.