Visa alla inlägg skrivna januari 2018

onsdag 31 januari 2018 - 21:30

Biokväll med mamma

Hejsan! Hoppas alla har haft en trevlig onsdag.

bio

Ikväll hade mamma och jag bestämt oss för att åka och se The Greatest Showman på bio. Vi hade båda hört mycket gott om filmen så förväntningarna var stora, och besvikna blev vi minnsann inte! Det var en väldigt känslosam film med både lycka och sorg och man fick sig flera tankeställare. För att inte tala om musiken! Absolut en sevärd film. <3

paraparaj

Och så här gick jag klädd kvällen till ära. Jackan är förresten mitt nya inköp som jag hintade om i det här inlägget. Är den inte fin? Den kommer nog följa med mig i flera år framöver. I butiken velade jag mellan den här beigea med huva och en mossgrön utan huva och hittills är jag väldigt nöjd över mitt val. Mina jeans kommer från Mango (en av de få butikerna som har bra längd på jeansen åt korta personer!) och väskan är en Filippa K-klassiker.

Nu ska jag mysa framför Sofias änglar tills jag somnar. Är ni personer som älskar att gråta till tv/film och samtidigt gillar inredning rekommenderar jag er att se på det programmet. Via programmet blir man också medveten om hur skört livet verkligen är, och att man ska ta vara på sina nära och kära. Finns på Dplay! 

Godnatt. <3

tisdag 30 januari 2018 - 19:15

Tips: En effektiv rengöring

Har någon av er någonsin rengjort ansiktet med en helt vanlig bassalva? Om inte, så borde ni testa det.

aqualanaqua

Jag använder Aqualan L, som finns att köpa förmånligt på apoteket, som min dagliga rengöring. Jag började använda det i högstadiet och jag blev väldigt chockerad över hur bra det tvättar bort sminket. På bilden ovanför ser ni hur mycket produkt jag använder för att få bort allt smink i ansiktet, vilket betyder att salvan rengör väldigt effektivt. Jag har både före och efter jag började använda detta testat på olika rengöringar men enligt mig slår inget Aqualan L.

Speciellt bra är det använda bassalva som rengöring om man lider av torr eller känslig hud. Många rengöringsprodukter anser jag att torkar ut huden och gör den röd och irriterad, vilket man slipper när man använder bassalva.

Använder någon av er Aqualan L som rengöring, eller brukar någon använda någon annan bassalva? Tipsa mig gärna om ni har någon bra på lager, det skulle vara intressant att jämföra. :)

tisdag 30 januari 2018 - 11:44

En perfekt start på dagen

God förmiddag kära vänner!

Idag hände någonting som inte har hänt på över ett år; jag steg upp klockan 07:00, fixade en take-awaykopp med kaffe åt mig och for iväg till gymmet! Jag har varken stigit upp så tidigt frivilligt eller gymmat på ett år så nu förtjänar jag en klapp på axeln. Jag var nästan helt ensam på gymmet vilket jag tycker är så skönt.

gym

När jag kom hem åt jag en sen frukost/brunch. Kaffe, glutenfria chiaknäckebröd med mycket avokado och lite chilipaprika, en kiwi och min absoluta favorit; grekisk yoghurt toppat med kokosflingor och chiafrön! Ni måste detta! Tips från coachen: ös på med kokos men ta det lite lugnt med chiafrönen.

kaffrfrufruk

Den här dagen har verkligen haft en perfekt start och jag hoppas att hela denna tisdag fortsätter i samma mönster. Nu ska jag unna mig en sheet mask för min trötta hy runt ögonen innan jag ska städa och handla. 

Ha en bra dag! <3

måndag 29 januari 2018 - 12:50

Fem saker ni inte visste om mig

artikel3

Om det är något jag gillar att läsa i bloggar, så är det listor av olika slag. Speciellt "saker ni inte visste om mig"-listor. Jag tänkte också att jag skulle prova på en sådan lista! Jag trodde det skulle vara busenkelt att komma på några få, lite unika saker om sig själv men det var faktiskt lite knepigt. Nåja, detta är vad jag fick ihopskrapat:

1. Jag är egentligen genomsnäll.

Jag tror (kan ha fel här) att jag var den enda av flickorna i min lågstadieklass som under hela lågstadietiden hade utmärkt och tio i uppförande på betyget. Jag har verkligen fått jobba på att sluta vara för snäll, för är man för snäll blir man påtrampad och tagen för givet. Jag har absolut lyckats med detta och idag tar jag plats och säger ifrån. Mitt lågstadiejag skulle vara stolt. <3

2. Jag är beroende av Coca-Cola Zero.

När alla andra vaknar och är torra i munnen går de och dricker vatten, men när jag vaknar vill jag bara ha Cola Zero. Ett av mina mål för våren är att byta ut Colan mot vatten helt och hållet, hittills går det sådär. Jag kan tänka mig att mitt sug efter Cola Zero är liknande som när rökare är sugna på tobak.

3. Och apropå tobak; Jag har aldrig testat röka.

En av de sakerna jag är mest stolt över här i livet! Är så jäkla stolt över mig själv att jag kunde stå emot grupptrycket när "alla andra" började röka i högstadiet. Jag har alltså aldrig dragit ett endaste bloss, woho.

4. Jag har blivit fruktansvärt flygrädd med åren.

Detta börjar bli ett stort problem. Från att inte ha varit det minsta flygrädd sitter jag nu i ett flygplan och lyssnar på alla ljud, ser på andra människors - främst flygvärdinnornas - ansiktsuttryck och blir livrädd vid turbulens. När vi senast flög till Stockholm hade flygvärdinnorna lite längre säkerhetsgenomgång än vanligt och jag var 110% säker på att de hade det eftersom de visste att vi skulle störta... Inte så rimligt. Det har gått så långt att jag blir flygrädd för andras skull, om någon i familjen är ute och flyger kan jag knappt andas förrän jag vet att de har landat.

5. Jag nätshoppar väldigt sällan.

Jag rent ut sagt suger på nätshopping. Jag har väldigt svårt att hitta till exempel kläder och smink på nätet och går supermycket hellre och shoppar i en fysisk butik. Enligt mig är det också viktigt att stödja butikerna vi har här i Vasa så vårt centrum inte försvinner. Behöver jag något som inte finns i Vasa åker jag på riktigt hellre ner till Helsingfors eller Tammerfors än shoppar på nätet, haha... Ganska ovanligt idag, kan jag tänka mig.

söndag 28 januari 2018 - 18:24

Our bedroom

sovrum1

Välkommen in i vårt sovrum - vårt absoluta favoritrum i vårt hem.

sovrum2

Mina huvudfärger i inredningen är grått, svart och vitt. Jag fullkomligt älskar det gråa golvet, det ger en sån mjuk känsla över hela rummet. And about the fact att gardinerna är så där korta; mamma och jag var på jakt efter gråa mörkläggningsgardiner och när vi hittade de perfekta fick vi hjärnsläpp och köpte de som hade längden 1,40 m istället för 2,40 m som det skulle vara egentligen. :'D Classic. Med hjälp av omtag fick vi det ändå att se helt okej ut!

Jag drömde om att ha en Eos fjäderlampa i sovrummet men det blev en Prisma-fjäderlampa istället. Nästan samma sak.

sovrum4sovrum3sovrum7

Sängen och nattduksborden är helsvarta. Vi hade först vita och silvriga lampor på nattduksborden vilket såg helt okej ut, men för någon dag sedan gick jag in till Jysk och hittade dessa PERFEKTA (till vårt sovrum åtminstone) lampor för 11€/styck. Det kallar jag kap! Jag tycker på riktigt att de är apsnygga.

Ovanför sängen tänker jag att det ska komma en tavla. En liggande, stor, grå tavla med inslag av någon färg. Möjligtvis blått eftersom kuddarna i sängen går i blått, men jag är också lite inne på grönt eller rosa. Vad tror ni?

sovrum5sovrum8sovrum6

Som sagt - mitt absoluta favoritrum. Vi spenderar mycket tid här eftersom vi hellre ser på film eller dylikt i sängen än i soffan, när jag läser en bok eller bara slöar ligger jag också i sängen. Därför är det viktigt för mig att sovrummet är fräscht och trivsamt. Här sover vi gott. <3

söndag 28 januari 2018 - 12:26

SaturYAY

Vilken trevlig lördag det blev igår! Sov ut och tog det lugnt hela förmiddagen innan jag for hem till mamma och pappa och sprang på löpbandet. Jag försöker få träningen in i vardagen så jag har en app som hjälper mig köra intervaller tre gånger i veckan.

lop

När jag kom hem igen blev det en snabb middag innan jag började göra mig i ordning, Jeremias och jag skulle nämligen och bowla med våra vänner Linn och Robbe som jag inte hade träffat på lääänge. <3

out

outf

Kvällens outfit fick bli helsvart, bortsett från min LV-clutch. Blus från Zara och skinnbyxor från Vero Moda.

Hahaha, fun fact: Dessa bilder togs då kvällen redan var slut och vi hade kommit hem igen, klockan var cirka 03:00. Jag tvingade alltså Jeremias, som var supertrött och bara ville sova, att ta dessa bilder på mig mitt i natten. :D Årets flickvän, hehe.

bow

bowll

bowl

Det var roligt att bowla men det gick uselt, haha. Jag fick inte en enda strike. :( När vi hade bowlat klart dök det upp ett gäng med vänner och bekanta som också skulle bowla så vi lämnade dit med dem innan vi for nästan hela gänget iväg till O'Malleys, skoj.

Idag är det söndag och valdag! Jag ska självklart åka och rösta och sedan blir det middag hos föräldrarna. <3 Hoppas alla har haft en bra helg! Kram

lördag 27 januari 2018 - 12:44

En helg i Sverige

Förra fredagen blev det tidig väckning för Jeremias och mig eftersom vi skulle vara på flygplatsen klockan 05:30. Var lite försenade som vanligt men det gjorde inget eftersom säkerhetskontrollen inte ens hade öppnat när vi kom dit, haha. Vi fick stiga på planet direkt, och planet tog oss till Arlanda.

På Arlanda hann vi endast gå från terminal 5 till terminal 4 och slänga i oss varsin smörgås och kaffekopp innan det var dags att boarda nästa plan till Göteborg!

got13

got14

Det var verkligen så fint väder i Göteborg, när man gick i solen kändes det mer som om det var april än januari. Jag hade aldrig varit i Göteborg tidigare och denna gång var vi endast där några timmar, men jag fick en bra bild av staden och återvänder gärna i sommar.

got15

got16

Efter en lunch på Pizza Hut tog vi taxi lite utanför stan. Det som skulle ske härnäst var pointen med hela resan...

got17

Jeremias köpte en ny bil! Ni ser ju vem av oss som var mer excited, hehe. Med den nya bilen styrde vi kosan mot Onsala som ligger söder om Göteborg. Där skulle vi bli bjudna på middag av Jeremias moster.

onsala2

Jag tyckte verkligen att Onsala var så fint, tänk att bo här vid någon av dessa strandtomter! Dröm.

Efter en god middag och massa snack var det dags för oss att bege oss vidare. Vår slutdestination var Stockholm men vi stannade även till i Jönköping och hälsade på Jeremias svåger Mathias. Dit hade jag aldrig heller varit tidigare så det var kul!

Väl framme i Stockholm skulle vi sova hos Sara-Li och André och man somnade minnsann gott efter ett glas vin och djupa diskussioner. <3

sthlm12

På lördag stack vi in till stan och åt lunch och strosade runt lite.

sthlm13

Stockholm var lika fint som vanligt!

På kvällen for vi till Boulebaren i Liljeholmen med Sara-Li och André samt Jeremias äldre bröder Johannes och Simon. Väldigt trevligt!

sthlm14

sthlm15

Spelet Boule var någonting nytt för mig men jag blev positivt överraskad av det. Roligt trots att det inte är så fartfyllt.

Natten till söndag startade vi upp mot Umeå för att ta Wasaline hem till Finland. Vi var verkligen dödströtta så vi tog en hytt på båten och sovde hela vägen, haha. :D

Supertrevligt veckoslut med fina människor! Vill bara tillbaka till Stockholm nuuu.

fredag 26 januari 2018 - 12:17

Lunchdejt och ett efterlängtat köp

resizedimage8001066 lina2

resizedimage8001063 lina1

Kolla vilken mysig lunchstund jag fick dela med Lina häromveckan! Vi åt varsin pasta på Rosso och pratade ikapp. Lina och jag lärde känna varandra för lite mer än tre år sedan och var verkligen oskiljaktiga ett tag. Vi ses inte lika ofta längre som vi gjorde då men när vi väl träffas har verkligen inget ändrat, vi är så likasinnade. <3

Efter lunchen skulle Lina till skolan och jag gick iväg till Karisma. Gick därifrån med något jag suktat efter länge...

resizedimage8001203 karisma

... och vad det är får ni se i ett senare inlägg. ;) Jag är verkligen sååå nöjd.

Hoppas alla har en bra dag! Kram

torsdag 25 januari 2018 - 20:05

Review: Biotherm Skin Best Liquid Glow

 

Olja i ansiktet är något jag alltid har kopplat ihop med dålig hy. Efter att ha fått strikta instruktioner om att ej lägga någon typ av olja i ansiktet från min hudläkare när jag gick i högstadiet har jag aldrig ens kollat åt oljornas håll i butiken. 

MEN så kom jag häromveckan över Bianca Ingrossos Youtube-video "6 saker jag lärt mig av min mamma" och jag började tänka om. Läste dock inte på något överhuvudtaget om vilken olja jag borde välja utan valde nästan första bästa jag såg på Kicks. Men om jag blev nöjd!

 

resizedimage800967 biotherm

resizedimage8001068 biotherm2

Biotherm Skin Best Liquid Glow är en torrolja för alla hudtyper med flera funktioner. Du lägga några droppar rakt på huden, till exempel över natten, i ett vårdande syfte. Du kan också blanda en droppe med din ansiktskräm eller foundation för ett fint lyster. Har ännu inte vågat prova lägga oljan rakt på huden p.g.a. min skräck för att få dålig hy men WOW vilket glow man får när man blandar den med ansiktskräm och foundation!!

Jag lägger alltså en droppe olja i min dagkräm varje morgon och jag märker verkligen så stor skillnad, jag får ett lyster jag aldrig upplevt mig ha i ansiktet förut and I love it! När jag skulle på fest förra helgen blandade jag en droppe olja med min foundation och samma sak där, har aldrig haft ett så fint lyster på min hud. 

Summa summarum är jag alltså väldigt nöjd att jag vågade prova på en ansiktsolja för min hy har nog aldrig varit finare. Att ha ett naturligt fint lyster är finare än vilken highlighter som helst enligt mig. Jag kommer absolut köpa denna igen när min nuvarande tar slut! 

 

torsdag 25 januari 2018 - 18:00

Välkomna till min nya blogg!

Hej och välkomna till mitt allra första blogginlägg!! 

Jag heter Emma och jag är en nykomling i bloggvärlden. Jag har länge funderat på att börja blogga och jag är så glad att jag nu får göra det här på Sevendays. 

 

resizedimage8001104 hejj

 

Vem är jag då? Eftersom detta är min första blogg någonsin, om man bortser från den jag hade när jag var elva år gammal, tänkte jag att vi kör en liten genomgång om mig och mitt liv.

Jag är tjugo år gammal och kommer från Vasa. Tog studenten från Vasa gymnasium ifjol och har just nu ett mellanår. Jag har jobbat som servitris under sommaren och hösten, idag är jag mestadels ledig och väntar på att få börja gå en prepkurs och plugga till inträdesförhör. Längtar så mycket efter skolan.

Jag bor tillsammans med min pojkvän Jeremias och min familj består av mamma, pappa och storebror Walter samt vår kära hund Fanny. 

Mitt främsta intresse är skönhet och kläder. Jag gillar att shoppa, speciellt att shoppa nya jackor och hudprodukter. Hehe. Annars läser jag mycket böcker, inreder, försöker lära mig laga mat samt uppehålla en hälsosam livsstil. Ju äldre jag blir, desto mer förstår jag hur viktitgt det är att ta hand om både sin fysiska och psykiska hälsa så det jobbar jag på. Jag reser också en hel del, inte så långa vägar dock. 

I min blogg kommer ni få läsa om min vardag, en vardag som idag består av familj, vänner, skönhet, hälsa, matlagning och resor. Jag tänker också skriva om tankar som pågår i mitt huvud. Hoppas ni trivs! <3