EMMA GEISOR 1

Övningar du kan göra för att bli av med din ångest

Skrivet av Emma Geisor 22.03.2020 | 1 Kommentarer

Ångest. Det är något som varit så stor del av mitt liv, att jag knappt visste vem jag var och hur jag skulle bete mig, då jag började ha ångestfria dagar. Till sist blev hela jag ångest. Ingen Emma utan ångest. Ingen ångest utan Emma. Men efter att ha sökt hjälp och gått i terapi har jag lärt mig så otroligt mycket om ångesten. Hur och varför den är och hur jag kan bli av med den, oftast. Jag vet att jag är långt ifrån den enda som lider av ångest, speciellt nu med tanke på allt som händer (läs:corona) och därför vill jag dela med mig av de knep jag lärt mig - både från terapi, men också från mitt yrke som sjukskötare.

IMG 20200319 085722

1. Andningsövningar

Det här tror jag är den vanligaste och den första övningen man tänker på då det kommer till ångesthantering. Ångest skapar ofta fysiska symptom, så som hjärtklappningar och andningssvårigheter, pga. att kroppen är i ett stadie där den förbereder sig för strid. Då man får fysiska symptom får man ofta mer ångest av symptomen. 

Genom att kontrollera och lyssna till andningen, får man pulsen att sjunka. Dessutom får du tankemönstret avbrutet. 

Det finns flera varianter av andningsövningar. En är att räkna till fyra: Andas in fyra, håll andan fyra, andas ut fyra, håll andan fyra och upprepa tills du känner sig lugn. 

Jag brukar helt enkelt andas lugnt och djupt, räkna mina andetag från 1 till 10 och börja om. In genom näsan, ut genom munnen.

2. Meditera

Meditation är något som är bra att ha i sin dagliga rutin. Det hjälper bra mot ångest på långt håll, genom att den minskar stress. Det finns en hel del youtube videor och appar. Jag gillar bäst appen Headspace.

3. Fem saker

Ett annat knep, som jag är egentligen min sista utväg, är 5-saker. Metoden handlar om att tvinga bort dina tankar från det som ger dig ångest. Den kan kräva en del övning. 

Den går ut på att du först ska SE på 5 olika saker, beskriv dem tyst för dig själv. Sedan ska du LYSSNA efter 5 saker, beskriv ljuden du hör för dig själv. KÄNN 5 saker, t.ex. hur ditt hår kittlar i nacken, hur det känns då du andas, hur ditt underlag du sitter/ligger på känns osv. LUKTA, här brukar det vara svårt att hitta 5 saker, men tänk på vad det luktar. Och till sist, SMAK. Här brukar det också vara svårt att hitta fler saker.

Om ångesten är seg och inte ger sig så kan man fortsätta nästa varv med 4, sen 3, 2 och 1. 

4. Byt aktivitet

Ett knep som funkar nästan alltid för mig, är att byta aktivitet. Dock är det något som hjälper bäst då ångesten inte ännu är "full blown" så att säga. Om du sitter och märker att du börjar älta på något och får ångest, byt aktivitet. Hjälper bäst med något praktiskt, något där man får använda händerna. Städa, laga mat, träna eller ta en promenad. Genom att göra något med kroppen och få nya intryck, så är det stor chans att komma på andra tankar.

5. Låt ångesten va

Ibland så går det inte att göra något åt ångesten. Ångesten är en känsla, som är psykisk. Den kan komma utan orsak och likadant kan den försvinna. Ibland om man slåss emot den, så kan den lätt förvärras. Tänk t.ex då du får hjärtklappningar och du börjar tänka, nej nu får jag en panik attack, nej nu känns det som att jag fick tungt och andas, jag slipper inte bort, jag kommer dö... Jaa bara av att läsa den meningen får man ju ångest. Men vet du vad. Ångesten kan inte döda dig. Fast den orsakar förjävliga symptom, så kommer den gå om. Ibland funkar inget annat än att bara acceptera att den finns. Sluta slåss. Låt den va. Den går om och du klarar dig. 

6. Prata med någon

Om du har ångest över en viss sak, så tycker jag det funkar bäst att prata om saken. Men märk väl: kommer du ingenstans i diskussionen, så är det bättre att prova något av de andra knepen. Men om det är så att det kan hjälpa att få mer perspektiv och synpukter - prata. Ring en vän, förälder, syskon eller prata med sambon. Har du ingen att prata så finns det chattar på internet, och det finns psykiatrisk sjukskötare på Vasa centralsjukhus. 

Du når sjukskötaren på 06 213 2009, 24/7. Spara numret i telefon så du har den då du behöver den!

7. Sök hjälp

Du kan få akut hjälp via samma nummer, som jag nämnde ovan. Sen kan du gå in på Psykporten, där hittar du allt från självbedömingsverktyg, samt vart du kan vända dig. Du skriver enkelt bara in din hemort, och så visar sidan alternativ. 

IMG 20200319 085953

Jag hoppas ni kan dra nytta av dessa knep. Kom ihåg att det är okej att ha ångest, den är inte farlig och du är inte ensam. Har ni några knep får ni jättegärna dela med er av dem i kommentarerna! Pok

Kommentarer

  • Eva 25/03/2020 5:52pm (15 dagar sen)

    Tack för många bra tips Emma! Här är mitt tips som i och för sig långt liknar dina.
    För mig handlar ångest ofta om något ganska konkret, t.ex. att jag har massor att göra som blir för mycket så det triggar igång ångest eller att jag ångrar något jag gjort som sedan skapar ångest o.s.v. Då brukar det ofta hjälpa att sätta sig ner och känna efter ett tag var ångesten känns samt hur den känns och sen brukar jag skriva ner vad det är som orsakar det och vad jag realistiskt kan göra för att minska det. Det brukar hjälpa en del (mer eller mindre) men sen är det ofta avgörande att jag inte tillåter känslan att bara fortsätta utan jag gör nånting annat och fokuserar på nånting annat och efter ett tag brukar det ge med sig. Så länge jag först lagt ord på det och inte ignorerar det från början så tycker jag det är okej. Då är det ingen kamp emot eller som sagt ignorans av hur jag mår utan jag har konstaterat att jag har ångest, jag vet oftast vad den beror på om jag bara erkänner det och sedan väljer jag att inte låta den ta mera plats än så.

    • Emma Geisor 04/04/2020 4:54pm (5 dagar sen)

      Låter som en jättebra metod! Tack för ditt tips Eva :)

Skriv en kommentar