EMMA GEISOR 1

Tankefällor - förstå dina tankar och sluta älta

Skrivet av Emma Geisor 15.11.2019 | 2 Kommentarer

Ångest triggas av olika situationer och händelser, men kan också förekomma helt utan orsak; s.k. generell ångest. Ångest kan även triggas igång av våra tankar. Tankarna som ger oss ångest har forskare lyckats att kategorisera och dela in i något som kallas tankefällor. Tankefällor är som upprepade tankemönster som ofta är så automatiska att man inte lägger märke till dem själv. Jag har lärt mig om tankemönster under min KBT (kognitiv beteendeterapi). Kunskapen om tankemönster är något som dagligen hjälper mig med att tackla mina ångest-tankar. Tankefällorna är oftast väldigt ologiska, så det går att argumentera emot tankarna med SBF (=Sunt BondFörnuft).IMG 20191115 131956

1.Tankeläsning

En vanlig tankefälla är att vi tror oss veta vad andra tänker om oss. Ett personligt exempel: Jag tänker ibland då jag (som tjock person) äter en pizza - att alla runtomkring mig tänker något i stil med "men gud inte konstigt att hon är tjock då hon bara äter skräpmat". Det brukar funka att vända på tanken. Har jag nånsin tänkt så om någon annan? Ett annat sätt är att fråga rätt ut. Får ibland en tanke om att min sambo inte älskar mig och då frågar jag rakt ut av honom om så är fallet, och naturligt vis är tanken osann, och jag kan sluta älta den tanken. Dessutom är det praktiskt taget omöjligt att veta vad någon annan människa tänker och det är bra att påminna sig om det. 

2. Katastroftankar

En annan tankefälla är s.k. katastroftankar. Om man t.ex ska göra något där man behöver prestera på något sätt, låt oss säga: berätta om oss själva första dan i skolan eller på en arbetsintervju. Man får ångest. Och vår hjärna början tänka något i stil med: "tänk får jag inte ur mig ett ända ord". Snabbt som vinden har vi hakat upp oss på den tanken och hjärnan börjar spinna vidare på den och ekorrhjulet känns omöjligt att stanna, pulsen ökar osv. Åter igen. Tänk logiskt. Katastroftankarna har oftast ingen som helst logik. Det är skräckscenarion som man aldrig varit med om, eller som man varit med om vid ett endaste tillfälle. Vad är oddsen att just den katastroftanken går i uppfyllelse? Dessutom tänker man ofta att vad man än gör kommer det gå skit och man kan inte påverka det på något sätt, vilket givetvis inte heller är sant. 

3. Svart-vitt tänkande

I vårt prestationsinriktade samhälle mäter vi ofta vårt egenvärde i prestationer. De tankarna brukar vara rätt så svart-vita, dvs. de finns två ytterligheter. Misslyckas man med något så är man sämst. Eller om någon ger en kritik så är det ingen annan människa heller som tycker om en. SBF säger ju givetvis att detta inte är sant. Här funkar det också bra att argumentera emot tanken med: Känner jag någon människa som aldrig gjort ett misstag? Om någon anna gör ett misstag, tänker jag att de är sämst på alla andra plan i livet pga. det misstaget?

4. Övergeneralisering

Övergeneralisering är en ganska klassisk tankefälla som vi tänker i om man har blivit sviken av någon. Man börjar skydda sig själv och tänker "jag tänker aldrig mera lita på någon människa igen". Än en gång är ju tanken väldigt ologisk. Bara för att något inträffat, betyder det inte att det kommer inträffa varje gång du hamnar i en liknande situation. IMG 20191115 133431

5. Förstoring

Oj det här är jag proffs på! Om jag t.ex. inom mitt yrke inom vården gör ett pyttelitet misstag så börjar mina tankar spinna vidare på det så jag tillsist är övertygad om att jag kunde ha haft livet av en människa, jag kommer få sparken och min sjukskötarlicens kommer dras in. Yeah sure. 100% sant.

6. Känslotänkande

Första exemplet ur mitt liv som jag nu kom att tänka på är: då man är trött och inhiberar en plan man haft med en vän. Man känner sig som världen sämsta vän, för att man den här ena gången inte orkar hitta på något. Från mina erfarenheter är det också väldigt vanligt hos de som har barn. Du har inte tid att göra en utflykt med barnen på höstlovet. Du känner och tänker att du är en dålig mamma. 

7. Måsten och borden

Här under faller "duktig-flicka-syndromet" och s.k. oskrivna regler. Man MÅSTE alltid vara glad och snäll. Man BORDE alltid ta hand om sitt utseende och ha det städigt i lägenheten. 

8. Personalisering

Man tänker att allt är personligt. Om personen jag umgås med är på telefon eller gäspar, säger mina hjärnspöken att jag är tråkig och att personen inte vill vara med mig. 

9. Diskvalificering

Diskvalificering är något som jag också tror är väldigt inlärt, framförallt hos oss finländare. Man viftar bort en komplimang t.ex. "vad snyggt hår du har" med "äsch jag har bara duschat". Samma då någon berömmer för en prestation. "Äsch det var bara tur". Ett annat sätt är att tänka att folk som gör något snällt mot dig, har någon baktanke. 

10. Selektiv uppfattning

Selektiv uppfattning innebär då man endast fokuserar på en del av helheten. T.ex att du fokuserar endast på de negativa kommentarerna och drar slutsatser endast utifrån dem. 

Som sagt: Tankefällorna är svåra att lägga märke till, eftersom de ofta är inlärda sen långt tillbaka och är automatiska. Men då du lägger märke till en tankefälla kom ihåg SBF(!!!), ifrågasätt, ändra perspektiv, bevis vs motbevis, prata med/fråga andra om saken,  Poängen med att definiera tankefällorna är att du ska ha lättare att tackla dina hjärnspöken och ha mer förståelse för varför du tänker på ett visst sätt. Vilken/vilka tankefällor känner du mest igen dig själv i? 

Ni ska ha en supertrevlig helg, vi hörs. Pok!

Kommentarer

  • Tia 15/11/2019 8:05pm (21 dagar sen)

    Nr 5. Förstorning
    Gjorde senast idag ett misstag som jag nu har sådan ångest över . Jag läste anvisningarna dåligt i en grej på jobbet och misstaget var skett! Så arg på mej själv nu!

    • Emma Geisor 17/11/2019 12:16pm (19 dagar sen)

      Men vad fint att du märkte att det var en tankefälla! Misstäg gör vi alla, och det definierar inte vårt värde :)

  • H 16/11/2019 9:32am (20 dagar sen)

    Intressant inlägg. Känner igen mig i flera tankefällor, speciellt då du beskrev om hur du förstorat upp misstag på jobbet.

    • Emma Geisor 17/11/2019 5:09pm (19 dagar sen)

      Tack! Och vad roligt att du fick ut något av inlägget! :)

Skriv en kommentar