7EEC0E37 0F8C 47F7 9230 B91FADB6CDB3

För LITE salt kan leda till större risk för hjärtattack

Skrivet av Evelina Nygårds 03.10.2021 | 2 Kommentarer

Har man inte hört hela livet ungefär att salt är dåligt? Du får inte salta maten för mycket, då får du högt blodtryck och alla andra sjukdomar. 

Svenska livsmedelsverket skriver såhär på deras hemsida: 

"I salt finns natrium som är viktigt för olika funktioner i kroppen. Men mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador. Idag uppger var femte vuxen i Sverige att de har högt blodtryck, och närmare hälften av alla över 65 år.

För hälsan bör man inte få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag. I genomsnitt får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas."

Nu ska jag berätta något för er! Nya studier har visat att det är precis tvärt om. För LITE salt kan ge dig alla de där sjukdomarna och den dagliga rekommendationen är helt fel. Jag har utgått från videon som jag länkar längst ner då jag skriver detta inlägg. Studien som videon refererar till finns här.

I videon (och studien) framkommer det alltså att det har gjorts en jättestor studie kring salt. Nu är det först och främst viktigt att skilja på salt och natrium. Salt, det som man saltar maten med, innehåller natrium och klorid. Om du använder 6 gram salt, 1 tsk som det står i rekommendationen, så får du i dig ca. 2-2,4g natrium. 

Iallafall, så har studien gjorts på 137 000 personer i 18 länder och resultaten har visat att om du äter mindre än 3g NATRIUM per dag, så kan du vara i riskzonen för att utveckla hjärtattacker och stroke. Det är alltså om du äter MINDRE än 1-1,2 tsk salt per dag. 

 

Skarmavbild 2021 10 03 kl. 11.19.36Bilden ovan har jag screenshottat från videon och där ser man att det röda är det som rekommenderas från livsmedelsverket i USA och i Sverige. Nu hittade jag inte något från Finland, eller jag sökte inte så noga. Men såhär står det åtminstone på Finlands livsmedelsverk. "Enligt befolkningsundersökningar skyddar ett lågt intag av natrium (salt) mot förhöjt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar samt magcancer". Så antagligen är det ganska samma låga siffror som rekommenderas. Det gröna är det som studien fick fram att är det optimala. Alltså 4-5 gram natrium//dag. Det är alltså 4-5 tsk med salt istället för 1. 

Är det inte lite galet? Att det kan vara så tvärt om. Studien fick också fram att kalium är jättebra för hjärthälsan. Mycket kalium finns i banan, avokado, pumpa, broccoli och nötter. (+många fler)

Jag har aldrig varit rädd för att äta salt. Då jag tränade som mest för 10 år sedan och höll på med fitness, så rekommenderade min tränare mig att äta 10g salt per dag, på maten + lägga 3g salt i mitt vatten då jag tränade. Det för att hålla vätskebalansen i skick och för att nervsystemet är beroende av salt för att fungerar optimalt. Salt hjälper även mot hunger och hjälper dig att ta upp andra vitaminer du får i dig via maten. 

Salt är alltså livsviktigt, det visste vi redan, men nu visar alltså studier att det behövs en större mängd än man tidigare trott. 

Sen kan vi ju också diskutera vilket salt ska man då använda? Jag använder endast rosa rosa himalayasalt, eftersom det är det renaste saltet du kan få tag i. Havssalt är också ganska bra, men det kan finnas mikroplaster med där. Vitt bordssalt är inte så vidare.. eftersom det är gjort på saltlösning som är renat med kemikalier. 

Men jod då? Kanske någon undrar. I himalayasalt finns det lite jod, men jod finns även i ägg, fisk, skaldjur och mejerier, så det är lugnt på den fronten. Om inte kan man ta det som kosttillskott. Så kanske någon tycker "är det inte lättare att bara äta salt med jod då istället för kosttillskott?" Jo, visst, men jag tycker iallafall inte om att få i mig onödiga kemikalier som jag inte alls vet vad de har för effekt. 

Men ja, det var dagens nya intressanta fakta. Så undrar jag, brukar du tänka på hur mycket salt du får i dig?

 

 

salt

 

Kommentarer

  • Christian 03/10/2021 2:12pm (2 månader sen)

    Från länkade artikelns abstrakt:
    However, Mente et al.’s re-analysis of the PURE data has several severe methodological problems, including erroneous estimations of salt intake from a single spot urine using the problematic Kawasaki formula. As such, these implausible results cannot be used to refute the strong evidence supporting the benefits of salt reduction for the general population worldwide.

    • Evelina Nygårds 03/10/2021 2:25pm (2 månader sen)

      Nå, som med allt så finns det bevis för och emot allting. Jag tror att de kommer att göras flera studier kring detta som kommer att bevisa att saltet ska upp.

  • Inkku 03/10/2021 8:37pm (2 månader sen)

    Har du alls läst artikeln du länkade till? Den kritiserar ju hela studien och pekar ut problem i forskningsmetoderna som använts. All forskning är inte av bra kvalitet, ingen forskningsmetod är perfekt, men man måste vara medveten om svagheterna när man drar slutsatser.

    • Evelina Nygårds 03/10/2021 9:29pm (2 månader sen)

      Jo jag har läst den, men jag lyssnar mer på läkaren i videon. Såg du på videon?

Skriv en kommentar