Examensvisningen 2020
Igår publicerade min skola äntligen årets modevisning på sin hemsida! Yeee! Du hittar alla videor HÄR.
På bilderna nedanför ser ni mina kreationer. Jag designande och tillverkade tre hattar och en väska i klassiska modistmaterial kombinerat med sidentyg, läder och laserskuren plywood. På grund av allt som hänt i världen nu i vår blev vi ju tvungna att tillverka det mesta av vårt examensarbete hemma, vilket inte har varit helt lätt. Hela processen med examensarbetet har verkligen varit en utmaning men en lärorik sådan. Jag är mycket stolt över slutresultatet, trots att jag blev tvungen att skala bort vissa små detaljer på mina produkter. I att annat blogginlägg ska jag berätta mer om designprocessen och tillverkningen av min examenskollektion. Tills dess får ni beundra alla fantastiska kreationer på skolans hemsida.
Trevlig lördagkväll!
Foto: Karl Forsberg
Draperad filthatt
I filthattskursen vi hade i höstats skulle vi tillverka en fritt draperad filthatt. Jag visste att jag ville testa göra en draperad hatt inspirerad av min brudhatt som mina lärare på modistlinjen gjorde till mig. Det var jätteroligt och nästan lite terapeutiskt att sitta och forma filten för hand. Här ser ni resultatet, en turkos filthatt draperad för hand på en perukstock. Formen är lite som en vattendroppe som går ner bredvid ögat. På andra sidan av hatten valde jag att låta fliken gå upp som en antenn. Jag tycker själv att det blev en lite avantgardistisk känsla med antennen, som att en karaktär i en sci-fi film skulle kunna bära hatten. Annars kan man kanske tolka det som vågor i vatten. Vad tycker du att hatten ser ut som?
Här ser ni hur jag blött ner filten, format och spikat fast vecken för att de ska hållas på plats. Sedan lät jag den torka, appreterade den för att den skulle hålla formen (som en slags lim), klippte till den lite och sydde ner några veck på sidan. Jag sydde också in en liten bit metalltråd i antennens ytterkant för att den skulle hålla formen.
Stylar farmors gamla klänning på tre olika sätt
För ganska exakt två år sedan frågade jag min farmor om hon hade kvar nåt plagg från när hon var ung. Hon hade ett minne av att det skulle finnas en papplåda gömd i någon skrubb så min pappa fick leta efter den. Lådan visade sig vara en guldgruva av kläder från 60-talet och framåt och nästan alla plagg var i storlekar som passade på mig. Farmor sa att jag fick ta allt jag gillade och kunde ha användning för. Jag vet inte exakt hur många klänningar jag tog, men det var inte mycket som lämnade kvar i lådan. Nästan alla farmors klänningar har varit i flitig användning sedan dess och många av dem är favoriter i min garderob.
Idag tänkte jag visa hur jag stylar en av farmors gamla klänningar på tre olika sätt och förstås tillsammans med hattar som jag sytt själv.
Denna rosa klänning sydde farmor åt sig själv någon gång på 60-talet. Tyget är ett kraftigt bomullstyg med ränder i rosa, orange, lila och brunt. De vita knapparna på axlarna och de infällda ficklocken i skärningen ovanför bysten har ingen annan funktion än att ge extra dekoration till den annars enkla modellen. Jag älskar 60-talskläder så ni kan ju gissa om jag blev glad när jag fick ärva den här nästan 50 år gamla klänningen. För mig är den ett säkert kort i garderoben och det känns som att färgerna kan pigga upp vilken tråkig dag som helst.
Outfit nr 1
Farmors klänning kombinerad med ärvd tröja av en moster och ärvda byxor av en annan moster. Personligen tycker jag kombinationen av mossgrönt och rosa är oslagbar. Eller vad tycker du?
Som jag även skrev i mitt senaste inlägg så är jag inne i en period där jag älskar magkorta tröjor. Jag tycker det är jättesnyggt ovanpå en klänning och det skapar en spännande kontrast med de olika längderna. Här har jag kombinerat klänningen med rosa manchesterbyxor istället för strumpbyxor, vilket jag rekommenderar att du provar om du inte gjort det tidigare.
Örhängena är av ett finskt smyckemärke och hatten har jag förstås sytt själv. Hatten är en hård tyghatt sydd i ett grönt ylletyg (om jag minns rätt är det lammull) av mycket fin kvalitet. Tyget på brättet av hatten är draget så att det inte finns någon söm ytterst på kanten, vilket är en teknik vi fått lära oss nu under andra året på modistlinjen.
Outfit nr 2
Ofta när jag stylar outfits brukar jag jobba med lager på lager. Dels för att inte frysa men också för att det blir en mer intressant helhet med olika strukturer, material och färger kombinerade tillsammans. Ett säkert kort för mig är att lägga en blus eller skjorta under en klänning. En skjorta under en klänning kan göra att en outfit känns mer uppklädd. Här har jag dessutom knutit en rosett av ett sidenband under skjortkragen som en extra detalj. Den vita skjortan är ett gammalt loppisfynd och den grå yllekoftan är en flera år gammal favorit i garderoben.
Likadant som i den förra outfiten har jag här kombinerat klänningen med byxor. I det här fallet ett par ljusblå gamla Levi's som farmor hade fått att klippa sönder till lapptäcken, men som jag nappade åt mig och började använda istället. Den korta längden på byxbenen tycker jag är jättefin tillsammans med högskaftade strumpor, här i samma färg som skorna för att skapa en illusion av att skorna har högre skaft. Dessutom knyter den vita färgen på skjortan och skorna ihop outfiten.
Filthatten som påminner om en kaptenshatt drog jag strax innan jul, då jag ville ha en "julhatt". Tyvärr är den lite för liten för mig och vill inte riktigt hållas på huvudet. Jag gillar annars formen och dekorationen med träpärlorna. Den lila färgen tycker jag också matchar klänningens färger på ett fint sätt.
Outfit nr 3
Samma gamla klänning kombinerad med garderobsklassikern polotröjan. På hösten och vintern är polotröjan en absolut favorit i min garderob. Jag använder den som den är, sätter den under klänningar, blusar och kappor för att skapa värmande lager. Polotröjan är bra om man vill få en somrig klänning att kännas mera vintrig. Här har jag även lagt en stickad bomullskofta ovanpå för att få en extra färgklick och ett till värmande lager.
I den här outfiten har jag kombinerat klänningen med vanliga svarta strumpbyxor i en merinoullblandning, som passar bra nu när det är ganska kallt ute. Den svarta polotröjan och de svarta strumpbyxorna knyter även här ihop outfiten till en snygg helhet och bildar en kontrast till de klara färgerna.
Den gula skinnbaskern sydde jag under provgesällen i början av december. Här har jag även lagt på mig mina gula örhängen som jag köpte i London för två veckor sedan. Gult och rosa är en annan färgkombination som jag gillar väldigt mycket.
Det var alla outfits för den här gången. Vilken outfit tyckte du bäst om? Jag tror min favorit är outfit nr 1.
Om du gillade det här inlägget får du gärna trycka på hjärtat nedanför så vet jag att jag ska göra flera liknande inlägg i framtiden. Hoppas du får en fortsatt trevlig söndag! :)
En klassisk filthatt
Idag kände jag för att skriva ett blogginlägg om en hatt, för att ta paus från mitt korsstygnsbroderi. Den här ganska klassiska svarta hatten gjorde jag för skojs skull för att öva på att bandkanta brätten. Det tog 1,5h för mig att sy på bandet på brättet för hand. Tidskrävande men det blir ju så otroligt snyggt. När jag gjorde hatten för typ en månad sedan kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle dekorera den med lila eller rostrött ripsband, så jag gjorde en omröstning på instagram och det lila bandet fick överlägset flest röster. Istället för att dekorera hatten med en klassisk rosett fick det bli en lite mer intressant veckad dekoration.
Jag tycker den här damhatten är mycket stilig! Att det är en damhatt beror på att dekorationen sitter på höger sida av hatten. Det finns många gamla regler när det kommer till hattar, men jag brukar inte ta dem på så stort allvar. Det är ju faktiskt år 2019 (snart 2020) och då tycker jag vi har allt rätt att göra våra egna hattregler, men först måste vi nog lära oss att bära hatt igen! Eller hur? Mera hattar till folket!
Fem hattar på 40 timmar
Här har det ekat tomt ett tag. Jag har inte haft tid eller energi till att blogga. Förra veckan hade vi som går andra året på modistlinjen nämligen provgesäll. Gesällen är en typ av prov där man testas i hantverksskicklighet. Men förra veckan var alltså bara en test inför den riktiga som man får göra på våren om man vill. Den kan sedan ge en ett diplom eller gesällbrev som det heter. Gesällbrevet är en "extra fjäder i hatten" som bevis på att man behärskar modisthantverket. Gesällprov kan man utföra inom de flesta hantverksyrken i Sverige.
Modisternas gesällprov går ut på att sy fem hattar på fem dagar. De fem hattarna består av en filthatt efter bild, en stråhatt, en tyghatt, en turban och en läderhatt/läderbasker. Vi började kl.8 på morgonen och jobbade till kl.17 med en timme paus fördelat på hela dagen. Det var så otroligt tungt mentalt att jobba så intensivt i en hel vecka. Stack mig otaliga gånger på nålar men det var bara att fortsätta jobba, började blöda men det var bara att lägga plåster på och fortsätta sy. Det kändes som att man var med i tv-programmet "Project Runway".
Alla modister var helt förstörda i slutet av veckan, men vi tog oss igenom den och det var lärorikt. För mig rubbades mitt tidsschema under onsdag och torsdag och det ledde till att jag inte hann klart när klockan slog fem på fredag. Jag blev så otroligt ledsen och besviken över att jag inte hann sätta den sista finishen på hattarna i tid. Tårarna bara rann på fredag kväll när allt var över. Men som tur är var det ju bara ett test, så nu vet jag vad jag måste göra annorlunda under den riktiga gesällen.
Nån annan dag kan jag visa bild på de färdiga hattarna.
Citronhatten
Idag tänkte jag visa en av mina senaste filthattar från vår andra filthattskurs på modistutbildningen. En svart filthatt med velouryta där kullen och brättet är heldraget i ett på en och samma hattstock. Hårfilt med velouryta (lite luddig yta, lite som sammet) är nästan dubbelt dyrare än vanlig slät hårfilt, men jag tycker det kan ge en lite lyxigare känsla till en simpel hatt. Den här hattmodellen kallar vi för en hatt med dubbelt brätte vilket innebär att brättet är format så att det bildar ett luftrum mellan huvudet och brättets ytterkant. Det här är nog en av de hattmodeller med kulle och brätte som är minst tidskrävande, då det i princip går att producera den med tre enkla steg - dra hatten + låt torka ett dygn, appretera + låt torka ett dygn och sy i ripsband.
I den här hattkursen var vår uppgift att även testa på att göra en infälld applikation på en filthatt. Jag valde att göra applikationen i form av citroner med gröna blad. Citronerna är utskurna ur ett gult filtmaterial som är lika tjockt som det svarta och som först är draget på samma stock för att få samma rundade form som själva hatten. Sedan har jag skurit ut ett citronformat hål i den svarta hatten och i princip bytt ut en svart citron mot en gul citron. De gröna bladen är gjorda på samma sätt av en liten restbit av en tidigare hatt. När man skär ut formerna gäller det att vara väldigt noggrann då de måste vara exakt lika stora för att slutresultatet ska se så snyggt ut som möjligt. Till sist är delarna fastsydda igenom halva filten på baksidan så att det inte syns på framsidan, lite tidskrävande och pilligt men jag tyckte det var roligt. Jag sydde också på några vita pärlor för att få fram lite struktur i citronerna.
Jag älskar den här hatten, den var både rolig att tillverka och kommer vara en mycket användbar hatt då den har en så enkel form. Jag tror den kommer passa till många olika outfits då den är svart men den har ändå karaktär och personlighet tack vare citronerna. Vad tycker du, skulle du kunna tänka dig att bära en hatt med citroner på?
Det nya hantverket - del 1
Hejsan! Det börjar vara ett tag sedan jag skrev något här. Det har varit och är fortfarande väldigt stressigt den här veckan i skolan. Igår hade vi nämligen vår presentation av vad vi vill tillverka i kursen "det nya hantverket". I kursen jobbar vi med designprocess och lär oss utveckla vårt eget formspråk. Vi modister ska tillverka en experimentell hatt och väska och på något sätt använda oss av skolans laserskärare. Kursen har vi tillsammans med skräddarna som går andra året och de ska tillverka en damkappa eller herrkappa eller korsett beroende på vad de valt för inriktning.
Alla som går kursen har fått varsin bild på en "ful fisk" av läraren att utgå ifrån. Sedan har alla gjort kreativ research på sin fisk och fått klippa, klistra, rita och skriva i sin skissbok. Skissboken fick sedan vara utgångspunkten för vår experimenteringsvecka när vi skulle använda researchen till att designa vår hatt och väska. Att jobba med designprocess är väldigt roligt men det tar otroligt mycket energi för att man är så inne i sin egen bubbla och hjärnan går på högvarv.
Igår när vi hade presentation för lärarna kändes det som att man förbrukade energi för två dagar, så jag var så himla trött när jag kom hem på kvällen. Det var otroligt intressant och inspirerande att se och höra vad de andra i klassen hade för designidéer och vad de tänkt tillverka för produkter, men som introvert tar det också så mycket energi.
Här nedanför ser ni bild på min hatt och väska som jag ska tillverka. Jag kommer laserskära mina accessoarer i plywood och läder och mönstret ska jag tillverka i form av hål i träplattorna som jag sedan ska brodera korsstygn igenom. Det blir mycket jobb med mönsterkonstruktionen och att tillverka en digital fil som laserskäraren kan läsa, men det är också väldigt roligt.
Imorgon ska vi ha broderiworkshop med en kvinna som är utbildad brodös. Det kommer bli jättespännande och jag ser fram emot att lära mig nya hantverkstekniker och se hur proffsen gör.
Återskapad hatt från 1920-talet
I våras hade vi en kurs i skolan som heter "Historiska hattar", där vi fick i uppgift att återskapa två hattar efter bild. Kursen var ett samarbete med Göteborgs stadsmuseum och vi skulle sy upp hattar från deras samling. Alla i klassen tilldelades bilder på två hattar var, så sammanlagt blev det åtta hattar. Dessa hattar skulle ingå i utställningen Göteborgs garderob och det var tänkt att besökarna skulle få prova de olika hattarna.
Den ena hatten som jag skulle sy upp var en damhatt i strå från 1928. Från början fick jag bara några bilder att utgå ifrån när jag skulle återskapa hatten. Några dagar senare gjorde vi även ett besök till ett av Göteborgs stadsmuseums arkiv. Där fick vi se hattarna i verkligheten, men det var bara konservatorn som fick röra hattarna eftersom de var väldigt sköra. Om du vill se bilder på originalhatten kan du klicka här så kommer du till museets digitala bildarkiv.
Originalhatten är gjord av smala halmflätor som sytts ihop till en hatt, men det är en mycket avancerad teknik. Därför fick jag göra hatten i ett material som heter parasisal, som är ett vävt modistmaterial som görs av en suckulentväxt. Innan jag drog hatten till rätt form färgade jag den i färgbad från vit till en beige/gyllenbrun färg för att den skulle likna halm.
Hatten är en heldragen klockhatt, vilket betyder att kullen och brättet är dragna i ett på en stock. Brättet är format för hand och sedan har jag klippt till det till rätt form. På hattarna penslar vi en vätska som vi kallar för appretur, den gör att hatten blir hård och behåller sin form. När hatten torkat stryker vi med värme på strån för att den ska bli glansig och slät. Sedan har jag kantat brättet med ripsband och dekorerat utsidan med ripsband. Inuti hatten sitter det också ett ripsband som sitter mot pannan och är till för att skydda hatten från smink och smuts. Allt på hatten är sytt för hand för att få snyggast resultat.
Jag tycker designen på hatten är jättefin och dekorationen med ripsbanden känns enkel och tidlös. Den här hatten är den allra första stråhatten jag gjort, eftersom vi hade kursen med stråhattar först senare på våren. Därför lärde jag mig massor av att göra den här hatten, både när det kommer till teknik men också vad jag kan göra bättre nästa gång. Klockhatten är nog en av mina favoriter när det kommer till olika former på hattar och den är även väldigt lättburen och passar perfekt för vardagsbruk.
Skulle du kunna tänka dig att bära en 1920-talshatt?

Originalhatten från Göteborgs Stadsmuseum
Photoshoot med citroner
Idag tänkte jag bjuda på bilder från i somras när jag och min barndomsvän Alexandra var ute och fotograferade hemma i Österbotten. Vi körde runt i Nykarleby och sökte efter intressanta platser att stanna på. Jag hade plockat ut flera outfits och packat bilen full med kläder och accessoarer. Jag lånade också citronerna som mamma och pappa köpt för att göra rabarbersaft av.
Som jag redan nämnde i mitt första inlägg så gillar jag att ha photoshoots. Jag tycker det är roligt att experimentera med färger och kontraster i bilder och skapa vad jag kallar för "konstnärliga bilder". Att använda vanliga saker som i det här fallet några citroner som rekvisita tycker jag kan ge en bild det där lilla extra, speciellt om man använder rekvisitan på ett kreativt eller mer ovanligt sätt. Den första bilden tycker jag ger en känsla av att citronen är mitt husdjur och jag tar hand om den.
Jag tycker det är roligt att mixa mönster och färg i outfits. Den här outfiten blev väldigt färgsprakande, men samtidigt nedtonad i kombination med det svarta. De senaste åren har jag också tyckt om att bära plagg och accessoarer på nya sätt, som att knyta en loppisfyndad slips runt midjan. Slipsar är ju annars ofta förknippat som en manlig accessoar och att bryta mot det klassiska sättet att bära slips på kan göra en outfit mer intressant.
Hatten sydde jag förra hösten på modistutbildningen i vår första tyghattskurs. Jag valde att sy en klassisk hinkhatt med ett stort platt pannkaksbrätte med massor av stickningar på. Solglasögonen är ett gammalt loppisfynd och den virkade nätkassen har min "gambämommo" virkat nån gång i tiden.
Nu ska jag och David åka och veckohandla. Vi har båda två höstlov inkommande vecka, men har inga planer på vad vi ska göra ännu. Kanske det blir en utflykt ut till havet eller ett besök till någon närliggande stad, vi får se vad vi känner för.
Trevlig lördagkväll och hoppas ni gillar bilderna!
Alexandra och jag på fotbollsläktaren i Munsala.