Visa alla inlägg skrivna december 2018

torsdag 13 december 2018 - 09:55

Lucka 13: Luciatåg i lera

julkalendern13

Natten går tunga fjääät, kring gård och stuva! Åh, luciatåg, finns det något mer stämningsfullt?! Jag älskar lucia och har lussat varje år som yngre. 2013(?) var jag också med Folkhälsans officiella luciaval, men blev tyvärr inte Finlands Lucia då. Dagens pyssellucka går också fullt ut vad det gäller Lucia. Jag har nämligen skulpterat ett litet luciatåg i vitlera. Leran köpte jag på Tiger, och ett paket vill jag minnas kostade 5€. Det tog två dagar för den att torka ordentligt. Därefter målade jag valda delar med decolack. Tycker det blev riktigt fint faktiskt. 

lucia♫ Saantaa Luuciaaa, Saaankta Lucia!♫ 

lucia1Ja lånade barnens modellera verktyg när jag skulpterade. Funkade finfint!

lucia2Stjärngossens pinne är en tandpetare!

lucia3Lite glitterlim på tärnan så blev lussetåget komplett!

onsdag 12 december 2018 - 21:13

Lucka 12: Återanvänd ljusburk av en konserv

julkalendern12I dagens lucka hittar vi ett återbrukspyssel. Sånt gillar jag, för det betyder oftast att materialet är gratis. Och vem gillar inte gratis?! Av en urdiskad konservburk kan du fixa en riktigt stämningsfull ljuslykta med hjälp av bara en spik och hammare. Att banka hål på burken var inte helt enkelt, speciellt inte då jag försökte mej på att göra någon sorts mönster... Att banka random hål så det ser ut som en stjärnhimmel då det brinner var betydligt enklare och blev snyggare. Har man modell större på sina konservburkar så tror jag att det skulle vara supersnyggt att ha dem utomhus! Tänk på julafton en hel rad med fina ljusburkar på farstun när gästerna kommer som lyser fint?!

lucka14Du behöver: spik och hammare samt en urdiskad konservburk. I min ena burk hade det varit kondenserad mjölk tidigare, tomatkross i den andra.

lucka13Där lyser de nu så fint på String-hyllan i köket. 

lucka12Den till höger föreställer sej ha en stjärna på... krhm... Alltid går det inte heeelt som på Strömsö, men jag tycker den blev charmig ändå. 

tisdag 11 december 2018 - 09:24

Lucka 11: Putsa silvret med bakpulver

julkalendern11

I dagens lucka gömmer sej ett riktigt husmorsknep. Ett som verkligen fungerar. Vi använder silverskedar så gott som dagligen, inte bara till jul. Men just till julen så känns det lite extra viktigt, att silvret för en gångs skull inte skulle vara svart och slitet. Att putsa silver är faktiskt inte så tråkigt och svårt som man tror. I alla fall inte om man tar hjälp av silverfolie och bakpulver. Det som behövs är en form av nåt slag, som man sedan täcker med folie. Lägg allt silver på folien, täck med bakpulver (ca 3-4 msk) och häll över kokande vatten. Då börjar det fräsa och lukta lite. Låt sedan silvret ligga i vattnet i ca 10 minuter. Ta upp och torka av med en handduk. Tadaa, du har rent silver. 

silverputsFöre: svartdaskigt silver.

silverputs1Rejält med bakpulver på! Och sen hett vatten över. Det här silverputs-sättet är förresten betydligt billigare än att köpa dyra kemikaliesilverputsmedel! Min påse med bakpulver kostade 29 cent.

silverputs210 minuter senare. Hel otroligt så bra det fungerar!

 

måndag 10 december 2018 - 10:17

Lucka 10: Snöbollar

julkalendern10

Igår satte jag igång julgodisfabriken. Jag brukar göra en 5-6 olika sorter varje år, minst. De flesta är gamla beprövade klassiker som jag gör varje år. Men någon nyhet måste jag alltid testa. Jag gillar när det är riktigt enkelt, men resultatet blir riktigt gott. De här snöbollarna kvalar just in på det. För att fixa dina egna julgodis-snöbollar behövs bara två ingredienser. En burk med sötad kondenserad mjölk och 200g kokosflingor. Blanda först den kondenserade mjölken med kokosflingorna i en kastull. Sätt sedan på plattan på medelvärme och rör hela tiden. Låt småsjuda i cirka 5 minuter. Smeten skall bli alldeles kladdig. Stjälp över i en annan skål och låt svalna. Rulla sedan små bollar av smeten som du rullar i kokosflingor. Klart! Förvara snöbollarna kallt. De håller sej i kylskåpet en dryg vecka. 

snobollarSuperenkelt julgodis, med bara två ingredienser!

snobollar1De smakar som innehållet i bounty! Mmm! Om man vill så går det säkert utmärkt att doppa dem i smält mjölkchoklad och göra eget bounty också. Men jag ville hålla det så enkelt som möjligt.

snobollar2Julgodisfabriken i gång-check!

söndag 9 december 2018 - 22:31

Veckoslutet som gick

Jaha, om man skulle ta och blogga ett vanligt inlägg också bland alla kalenderluckor?! Till exempel ett om vårt veckoslut. Just nu känns det nästan som att jag skulle behöva ett till veckoslut efter det här för att vila upp mej... Man hinner ganska mycket på två dagar om man så vill. Vi inledde det här decemberveckoslutet med att i fredags köra till Sibbo direkt efter dagis. Där hälsade vi på min Guddotter och hennes familj. Catchade upp rejält eftersom vi inte setts sedan i juni och barnen lekte så fint. Det enda som inte var idealiskt var att vindruteputsmedlet tog slut på hemvägen, just då det är som mörkast slaskigast och smutsigast. Och Maken är på jobbresa och kommer hem först imorgon. Och pinsamt nog vet jag inte riktigt hur man gör för att fylla på med mer...

Så efter fredagen har vi undvikit att köra bil. Istället fick vi gäster till oss igår. Två av mina väninnor sen studietiden. Jag mutade barnen med skärmtid så att vi fick lugn skumppa-middag. Barnen belönade mej med att vägra somna. Lillasyster somnade först närmare halv elva när gästerna redan hunnit hem. Så var jag så trött av en intensiv dag med barnen och en kväll med middagsmix att jag också stupade i säng. Något bra med att de hade somnat sent var i alla fall att vi sov länge och vaknade först lite före nio.

Efter att vi tänt det andra ljuset och Lillasyster nästan lyckats få eld på sin scoutkalender, öppnade vi paketen i deras adventkalenders andra lucka. Där hittade vi badbomber så efter att jag gjort ett 30minuters kettlebell youtube-jumppa program badade vi rosa och grönt badkar samt bastu. Sen åkte jag med båda barnen till matbutiken, det är aldrig avslappnande kan jag lova. Men ut kom vi och jag glömde till och med bara en grej. Orsaken till att vi måste åka till butiken var att jag ville börja fixa julgodis, annars blir det så stressigt och ont med tid. Men innan jag kunde börja med godisen kom två av Hubbes dagisvänner över på playdate. Han har frågat hela hösten när de får komma och leka och i en svag stund under lördagen tänkte jag att det är en bra idé för program på söndag...

Barnen lekte nog fint och vi bakade också några plåtar pepparkakor tillsammans. Till skillnad från Lindas Lantliga var jag ensam vuxen med fyra kids... Men det gick, och ingen plåt brändes ens. Jag fick också till delar till ett pepparkashus som nu väntar på att dekoreras och limmas ihop. När killarna åkt hem igen så fixade vi ännu två olika sorters julgodis, barnen och jag. Så nu börjar jag känna att min fixarkvot för ett veckoslut är ganska fylld. Skönt att få gå på jobb imorgon och tänka på annat än julfix!

veckoslutetJag älskar att ha middagsgäster. Även om det den här gången kändes ovanligt svårt att komma på något inspirerande och roligt att bjuda på. Det blev sen falafels, quinoasallad, tsatsiki och ugnsrotsaker.

veckoslutet1Så gott som hela veckoslutet har vi lyssnat på julmusik. Har ni förresten sett julkalender i Buu-klubben? Snöfall, den är så fin. Både barnen och jag är helt fast!

veckoslutet2Redan andra advent! Hur kan december gå så här snabbt?!

söndag 9 december 2018 - 22:08

Lucka 9: Hemlagad Glögg

julkalendern9

Igår blandade jag för första gången min egna glögg. Och jag vet inte varför jag tänkt att det skulle vara krångligt att göra en egen glöggblandning, för det var det sannerligen inte. Det hela tog 10 minuter och den smakar utmärkt. Precis som glögg ska, haha! Nu har jag lust att experimentera vidare. Blanda i rödvin? Göra en vit glögg med äppelsaft? För att göra egen glögg behöver du: 1 påse glöggkryddor, 5 dl svartvinbärssaft, 1 msk citronsaft (fast jag hade inte citron så jag tog istället och klämde ur saften ur en mandarin). Börja med att hälla ut glöggkryddorna tillsammans med 3 dl vatten i en kastrull. Värm upp då det bubblar och stäng av plattan. Låt stå och dra sig minst 10 minuter. Blanda i 5 dl svartvinbärssaft. Klart att spädas ut med vatten enligt smak! Ännu bättre skulle det förstås vara om man skulle ha hemlagad svartvinbärssaft. Men den här med Ekbergs blev i alla fall god den med. Och klart mindre socker än köpeglögg skulle jag vela påstå. Samt utan extra konserveringsmedel i alla fall. 

gloggIngredienserna som behövs är de här ovan! 

glogg2Jag tog dessutom bort etiketten på saftflaskan och gjorde om den till glöggflaska. 

glogg1Mycket bra som gå-bort-present nu i glöggfesttider dessutom! Ett rött band runt bara så är den klar som present. 

lördag 8 december 2018 - 14:05

Lucka 8: Julkort med nål och tråd

julkalendern8

Dagens luckas pyssel har jag faktiskt stulit av min syster. Vi var hos henne på lunch på självständighetsdagen, och hon hade sytt så fina julkort, så jag frågade om jag fick fota och tipsa om dem i julkalendern på bloggen. Och det fick jag. Snäll syrra jag har! För att fixa lika fina kort som min syster behöver du: grönt garn, stjärntarror, kort i kartong och en linjal. Rita först ut en triangel på kortet. Stick hål med nålen längs med strecken och sy i tråd. Fäst på baksidan då hela granen är sydd. På pinterest såg jag också versioner där pärlor trätts på vissa av trådarna som pynt i granen! Men jag tycker den här enkla versionen är super fin. 

IMG 6489

Hemgjorda julkort tycker jag är något extra. Då vet man att någon verkligen satt tid på att fixa och inte bara köpt några i all hast i första bästa butik...

 

fredag 7 december 2018 - 13:48

Lucka 7:

julkalendern7

I dagens lucka hittar vi igen ett barnvänligt pyssel. Att pyssla med barnen är i mitt tycke perfekt göra så här i väntan på julen. För att pyssla gröna glittriga granar behöver ni följande: papperstallrikar, grön hobbyfärg, nit, lim, paljetter eller annat att pynta granen med. Börja med att måla papperstallrikarna gröna. Låt dem torka och klipp sedan tallriken i två halvor. Snurra ihop halvorna till en gran och nita/limma fast stommen. Jag använde permanent scrapbooklim på rulle, men om jag skulle ha hittat vår nit så skulle den nog ha varit bättre! Sen är det bara att pynta granarna. Vi klippte ut stjärnor och annat av juliga papper och gick loss på paljetterna. Att själv först klicka ut limprickar som de yngre sedan fäster pyntet i är bra arbetsfördelning med mindre barn. 

tallriksgranar2Roligt pyssel för både stora och små!

tallriksgranar1Vissa av tallrikarna klippte vi också lite mindre än i halvor, typ en tredjedel kanske?! Jag körde det lite på måfå. Så där som det brukar bli när jag pysslar... 

tallriksgranarDen med mest glitter är givetvis min...

torsdag 6 december 2018 - 09:37

Lucka 6: Glasunderlägg av hamapärlor

julkalendern6

Glad självständighetsdag! En ledig dag mitt i veckan. Så skönt. Och vad lämpar sej väl bättre att göra en sådan dag än att julpyssla?! I dagens lucka hittar ni mer hamapyssel. Hubbe och jag pärlade nämligen juliga glasunderlag med snöflingor. Vårt soffbord är ju vitt. Och eftersom vi gillar att dricka glögg då vi kollar film händer det lätt att det blir otrevliga fläckar på bordet. Men tack vare de här underlagen hålls bordet lite mer skyddat. Plus att de är fina och roliga att göra. Det här kan dessutom fungera som en fin hemlagad present av typ en 5-6-åring som vill pyssla något fint, men också användbart till till exempel mor- eller farföräldrar i julklapp?!

hamaunderlag3Det enda som behövs är hamapärlor och en rund form att fylla dem med. Samt ett strykjärn förstås!

hamaunderlag1Våra underlägg blev perfekta under muminmuggarna fyllda med glögg. 

hamaunderlagAlla snöflingor blev olika. Jag gjorde tre och Hubbe en. 

 

onsdag 5 december 2018 - 08:41

Lucka 5: En presentask av en toarulle

julkalendern5

Redan fem dagar in i december! Hög tid att börja fundera på julklapparna om du inte redan har gjort det. Eller om på det som är ännu roligare?! Paketeringen. Av en toarulle går det faktiskt utmärkt att pyssla en liten fin presentask. Presentasken kan sen fyllas med nåt litet trevligt, kanske ett smycke?! Eller varför inte gå all in angående ekologiskheten och ge bort en upplevelse. Ett litet presentkort med vilket du bjuder Mamma på bio eller Pappa på champagnetasting till exempel. För visst är en presentask roligare förpackning än bara ett kuvert?!

presentask av toarullePlatta till rullen så den blir platt. Ta något vassare föremål (jag använde ett hårspänne) och rista in två halvmånar vid kanterna. Gör lika dant på andra sidan. 

presentask av toarulle1Vik ner kanterna enligt din inristning. 

presentask av toarulle2För att piffa till det hela så det blir mindre paff-aktigt kan du ännu pynta paketet med silverpenna. Jag ritade stjärnor på mitt paket.

presentask av toarulle3Ett rött sidenband gör också att man knappt kan ana att det här varit en toapappersrulle från första början!