måndag 10 december 2018 - 10:17

Lucka 10: Snöbollar

julkalendern10

Igår satte jag igång julgodisfabriken. Jag brukar göra en 5-6 olika sorter varje år, minst. De flesta är gamla beprövade klassiker som jag gör varje år. Men någon nyhet måste jag alltid testa. Jag gillar när det är riktigt enkelt, men resultatet blir riktigt gott. De här snöbollarna kvalar just in på det. För att fixa dina egna julgodis-snöbollar behövs bara två ingredienser. En burk med sötad kondenserad mjölk och 200g kokosflingor. Blanda först den kondenserade mjölken med kokosflingorna i en kastull. Sätt sedan på plattan på medelvärme och rör hela tiden. Låt småsjuda i cirka 5 minuter. Smeten skall bli alldeles kladdig. Stjälp över i en annan skål och låt svalna. Rulla sedan små bollar av smeten som du rullar i kokosflingor. Klart! Förvara snöbollarna kallt. De håller sej i kylskåpet en dryg vecka. 

snobollarSuperenkelt julgodis, med bara två ingredienser!

snobollar1De smakar som innehållet i bounty! Mmm! Om man vill så går det säkert utmärkt att doppa dem i smält mjölkchoklad och göra eget bounty också. Men jag ville hålla det så enkelt som möjligt.

snobollar2Julgodisfabriken i gång-check!

söndag 9 december 2018 - 22:08

Lucka 9: Hemlagad Glögg

julkalendern9

Igår blandade jag för första gången min egna glögg. Och jag vet inte varför jag tänkt att det skulle vara krångligt att göra en egen glöggblandning, för det var det sannerligen inte. Det hela tog 10 minuter och den smakar utmärkt. Precis som glögg ska, haha! Nu har jag lust att experimentera vidare. Blanda i rödvin? Göra en vit glögg med äppelsaft? För att göra egen glögg behöver du: 1 påse glöggkryddor, 5 dl svartvinbärssaft, 1 msk citronsaft (fast jag hade inte citron så jag tog istället och klämde ur saften ur en mandarin). Börja med att hälla ut glöggkryddorna tillsammans med 3 dl vatten i en kastrull. Värm upp då det bubblar och stäng av plattan. Låt stå och dra sig minst 10 minuter. Blanda i 5 dl svartvinbärssaft. Klart att spädas ut med vatten enligt smak! Ännu bättre skulle det förstås vara om man skulle ha hemlagad svartvinbärssaft. Men den här med Ekbergs blev i alla fall god den med. Och klart mindre socker än köpeglögg skulle jag vela påstå. Samt utan extra konserveringsmedel i alla fall. 

gloggIngredienserna som behövs är de här ovan! 

glogg2Jag tog dessutom bort etiketten på saftflaskan och gjorde om den till glöggflaska. 

glogg1Mycket bra som gå-bort-present nu i glöggfesttider dessutom! Ett rött band runt bara så är den klar som present. 

lördag 8 december 2018 - 14:05

Lucka 8: Julkort med nål och tråd

julkalendern8

Dagens luckas pyssel har jag faktiskt stulit av min syster. Vi var hos henne på lunch på självständighetsdagen, och hon hade sytt så fina julkort, så jag frågade om jag fick fota och tipsa om dem i julkalendern på bloggen. Och det fick jag. Snäll syrra jag har! För att fixa lika fina kort som min syster behöver du: grönt garn, stjärntarror, kort i kartong och en linjal. Rita först ut en triangel på kortet. Stick hål med nålen längs med strecken och sy i tråd. Fäst på baksidan då hela granen är sydd. På pinterest såg jag också versioner där pärlor trätts på vissa av trådarna som pynt i granen! Men jag tycker den här enkla versionen är super fin. 

IMG 6489

Hemgjorda julkort tycker jag är något extra. Då vet man att någon verkligen satt tid på att fixa och inte bara köpt några i all hast i första bästa butik...

 

torsdag 6 december 2018 - 09:37

Lucka 6: Glasunderlägg av hamapärlor

julkalendern6

Glad självständighetsdag! En ledig dag mitt i veckan. Så skönt. Och vad lämpar sej väl bättre att göra en sådan dag än att julpyssla?! I dagens lucka hittar ni mer hamapyssel. Hubbe och jag pärlade nämligen juliga glasunderlag med snöflingor. Vårt soffbord är ju vitt. Och eftersom vi gillar att dricka glögg då vi kollar film händer det lätt att det blir otrevliga fläckar på bordet. Men tack vare de här underlagen hålls bordet lite mer skyddat. Plus att de är fina och roliga att göra. Det här kan dessutom fungera som en fin hemlagad present av typ en 5-6-åring som vill pyssla något fint, men också användbart till till exempel mor- eller farföräldrar i julklapp?!

hamaunderlag3Det enda som behövs är hamapärlor och en rund form att fylla dem med. Samt ett strykjärn förstås!

hamaunderlag1Våra underlägg blev perfekta under muminmuggarna fyllda med glögg. 

hamaunderlagAlla snöflingor blev olika. Jag gjorde tre och Hubbe en. 

 

onsdag 5 december 2018 - 08:41

Lucka 5: En presentask av en toarulle

julkalendern5

Redan fem dagar in i december! Hög tid att börja fundera på julklapparna om du inte redan har gjort det. Eller om på det som är ännu roligare?! Paketeringen. Av en toarulle går det faktiskt utmärkt att pyssla en liten fin presentask. Presentasken kan sen fyllas med nåt litet trevligt, kanske ett smycke?! Eller varför inte gå all in angående ekologiskheten och ge bort en upplevelse. Ett litet presentkort med vilket du bjuder Mamma på bio eller Pappa på champagnetasting till exempel. För visst är en presentask roligare förpackning än bara ett kuvert?!

presentask av toarullePlatta till rullen så den blir platt. Ta något vassare föremål (jag använde ett hårspänne) och rista in två halvmånar vid kanterna. Gör lika dant på andra sidan. 

presentask av toarulle1Vik ner kanterna enligt din inristning. 

presentask av toarulle2För att piffa till det hela så det blir mindre paff-aktigt kan du ännu pynta paketet med silverpenna. Jag ritade stjärnor på mitt paket.

presentask av toarulle3Ett rött sidenband gör också att man knappt kan ana att det här varit en toapappersrulle från första början!

tisdag 4 december 2018 - 09:33

Lucka 4: En dörrkrans av granris

julkalendern4

I dagens lucka hittar vi ett pyssel jag knåpade ihop en kväll förra veckan. Då vi var på söndagspromenad hittade jag nämligen en grankvist drällande på skogsstigen. Den tog jag förstås till vara och satte med i vagnens varukorg. Och med hjälp av lite ståltråd och en stomme blev den sen en liten söt granriskrans! Att binda en egen krans är verkligen urenkelt. Man bara lägger små buketter av granris (eller lingonris, eller tuija eller något annat fint och grönt) mot stommen och snurrar några varv med ståltråden. Sedan nästa bukett lite ovanpå och snurra igen. Sedan bara runt runt på samma sätt hela stommen runt. Jag pyntade ännu min krans med en rosett och en batteridriven liten ljusslinga. Men egentligen skulle den ha dugit fint även utan pynt. 

kransTill dagens pyssel behöver du: En rund stomme av nåt slag, en rejäl grankvist, sax och tunn ståltråd.

krans1Klipp mindre bitar av granen, ta en eller två små kvistar och sätt mot stommen. Snurra runt med ståltråd, lägg en till "bukett" ovanpå och snurra fast den. Fortsätt så hela vägen runt. 

krans2Pynta eventuellt din krans med en ljusslinga och en rosett. Eller forma bara en ögla av ståltråden och knipsa av. Klart att dekorera vilken ytterdörr som helst!

måndag 3 december 2018 - 10:04

Lucka 3: Ett pepparkakshus av Hamapärlor

julkalendern3

I dagens lucka hittar vi ett litet pepparkakshus. Men det här huset är inte gjort av pepparkaksdeg, utan av Hama-pärlor. Jag skulle vilja påstå att det nästan är terapeutiskt att sitta och hålla på att plocka med pärlorna. Bättre mindfulness-övning än vilken Headspace-app som helst. Dessutom tycker jag huset blev super sött. Och perfekt storlek för ett litet batteridrivet led-ljus.

hamapepparkakshusDet som behövs är vita, bruna och genomskinliga hamapärlor. Pärla och stryk enligt modellen ovan!

hamapepparkakshus1Limma fast delarna med limpistol. 

hamapepparkakshus2Perfekt storlek för att ställa in ett litet batteridrivet led värmeljus som lyser då det mörknar. Jag tycker huset blev jätte sött!

 

 

söndag 2 december 2018 - 13:57

Lucka 2: Sy en advenstkalender

julkalendern2På flera ställen har jag i år sett adventskalender med fyra "pås-luckor" att köpa. Tex en sådan här från Ferm Living (adlink!). Att köra paket varje dag fram till jul tycker jag är helt galet. I vår familj skulle det ju bli 48 små paket att först hitta på innehåll till och sen paketera, nej tack! Men 2x4 paket kanske jag klarar av. Förra året gjorde jag ju så här. Men i år satte jag mej vid symaskinen och försökte mej på en egen version av huskalendern. Den blev nu inte riktigt lika fin som om den sytts av något skickligt barn i Indien eller så. Men den duger! Tyget hade jag i skåpet men glitterfärgen måste jag köpa. Att få till påsarna så att de skulle rymmas in paket i dem var inte heller det lättaste! Men jag gjorde det på nåt sätt. Vet inte heelt hur. Det är ofta så när jag syr. Att jag lite tar det som det kommer. Så tyvärr har jag inte någon närmare guide för hur jag gick till väga. Bara sy är mitt råd! Och blir det inte helt perfekt är det väl inte hela världen.

adventskalenderJag ritade på frihand ut ett hus. Sicksackade kanterna, vek in och sydde raksöm. Sedan klippte jag till "luckorna". Sicksackade och vek ner framkanten och sydde den. 

adventskalender1Jaa, den blev ju lite skruttig på sina ställen.... Men barnen bryr sej inte hehe. Två pinnar behövdes också fästas vid kalendern så den skulle hålla formen. En vid kanten nere. Och en från huskantens rand till andra sidan. Siffrorna klistrade jag dit med glitterlim.

adventskalender2Fylld med små överraskningar för varje adventssöndag. I dagens lucka hittade barnen toppavantar och en lite snöglob var. Nästa söndag blir det badbomber och pyssel-set. 

lördag 1 december 2018 - 20:39

Lucka 1: Nedräknare till julafton

julkalendern1

Första december och dags för lucka ett i min bloggjulkalender för i år. Tjugofyra dagar kvar till julafton. För en del (de två som är under 6 år gamla...) i vår familj känns det som en evighet. För andra (mej) känns det som en alldeles för kort tid för att hinna med allt det jag ännu vill och skall hinna med. För att göra nedräknandet överskådligt för både stor och liten har jag pysslat ihop en tomtenedräknare. Jag målade bara en tomte på ett A3:ans papper och lämnade tomt med plats för 24 små bollar.  I en hobbybutik köpte jag små pompoms som vi nu skall pryda bilden med ända fram till jul. Då tomtens luva är puffig och fin är det julafton. För att göra det hela rättvist så klistrar vi pompoms i turvis ordning. Lillasyster fick äran att ta dag ett!

1Små pysselpompoms, papper och pennor är allt som behövs för dagens pyssel.

12Färdigmålad nedräknare! Made by Hanna Picasso....

14Första pompomens klistras fast på nummer 1 i morse. 

13Sen då vi inte kan se några numror alls längre, då är det julafton! Fröken Rufs inspekterar nedräknaren. Vår hänger i köket, då det är där vi kommer räkna ner dagarna i samband med frukosten. 

tisdag 27 november 2018 - 21:53

Det blir bloggjulkalender i år igen!

Nu har jag då bestämt mej. För att det i år igen kommer bli en pyssel och DIY julkalender här på bloggen. För femte året i rad faktiskt! Min första tanke var att jag inte orkar. Att jag inte kommer få ihop det med jobb, övrig julstress och småbarnsvardagen. Men så blev jag nästan lite sur på mej själv. Jag vill ju julpyssla! Och nu får jag en perfekt orsak att göra det. Och den vägen njuta av allt som december och juleväntan ger. Pysslandet har redan inletts. Det enda som inte riktigt är så där värst trevligt är att man knappt kan ta några bilder i novembermörkret. Så jag måste väl försöka ta bättre foton på pysslet på veckoslutet istället. 

Det kan ju vara att jag ännu ångrar mej. 24 inlägg dagarna i rad har jag ju inte bloggat sedan december förra året... Men nog skall det väl gå?! Så där för övrigt är jag också så glad att det bara är några ynka dagar kvar av min nummer ett sämsta månad, november. På lördag öppnas första luckan och det blir slutligen december. Då är det äntligen legitimt att jula till det riktigt ordentligt. Jag har ju nog tjuvstartat med både pepparkaksbak, glögg och julmusik redan. Men det har kännats lite fuskigt. På lördag får man dock julmysa hur mycket man vill! Jag tänker gå all in ända fram till jul. Såväl på bloggen som i "riktiga" livet. 

I väntan på december så tänkte jag ta och lyfta upp mina all time favorit luckor i de fyra tidigare årens luckor. Så här kommer lite inspiration för er som inte heller kan hålla er i väntan på december! Här hittar du alla inlägg från 2017, 2016, 2015 och 2014

1tomtedorr4Förra året pysslade jag en egen tomtedörr. Den har jag förresten inte tagit fram ännu i år! Om man inte vill göra en egen helt från scratch så har jag sett DIY-sets med liknande i de flesta pysselbutiker. 

1hamapyssel2017 pysslade Hubbe och jag fina pynt av Hama-pärlor. Detta tycker jag alla som har barn i 4-8 års ålders ska ta och göra. Så lätt och blir fint och användbart. Hubbe och Lillasyster fick dessutom en egen liten gran i sitt rum där vi hängde upp deras pysselalster.