headersevendayssvartvitrosa2

Business och barn

Skrivet av Hanna Stigzelius 20.02.2020 | 1 kommentar(er)

Det är karriärvecka på sevendays den här veckan. Bra tema tycker jag. I min input tänker jag fundera lite över det här att kombinera karriär och småbarn. Går det ens? Och vad kan man göra för att få det att löpa så smooth som möjligt. Det passar ju förresten bra att jag skriver ner de här tankarna i luften på väg på jobbresa till Stockholm.

Själv upplever jag att jag ännu är rätt så i början av min karriär. Jag fick gradun klar först efter min mammaledighet med Hubbe. Och det var först efter att jag gick tillbaks till jobbet efter att ha varit hemma med Lillasyster som jag sökte och fick jobb motsvarande min utbildning. I våras bytte jag avdelning på jobbet igen och just nu trivs jag så bra. Utmanande arbetsuppgifter, passligt med ansvar, trevliga kollegor och en massa intressant förändringar som just jag får vara med och förverkliga. Sånt motiverar mej.

Maken är kanske ännu lite mer karriärsdriven än jag. Och speciellt under mina mammaledigheter var det lätt för honom att jobba rätt mycket. De senaste åren har han dessutom haft uppgifter som inneburit en del resande. Det är klart att det inte alltid är lätt att kombinera två små barn och två karriärer. Och att det ska vara så att den ideala tidpunkten för bägge att kickstarta karriären infaller just samtidigt som man brukar ha små barn, är ju samhälleligt helt galet, men det var nu inte det jag skulle skriva om nu, utan hur man får två barn och två karriärsdrivna vuxnas liv att gå ihop i en någorlunda fungerande vardag.

Det första som krävs för att få allt att gå ihop är flexibilitet. Av såväl de båda vuxna som av arbetsgivaren. Vi gör oftast så att jag som är morgonpigg åker tidigt till jobbet, jag försöker vara på plats senast 7:30. Det är härligt lugnt på jobbet då och jag är dessutom effektivast om morgnarna. Maken för barnen och brukar väl vara på jobbet kring nio. För att hinna efter båda kidsen nu då de ska hämtas från två olika ställen (förskolan och dagis) måste jag starta från jobbet senast klockan fyra. Men har man kommit till jobbet strax efter sju så är det ju inga problem att åka då.

Distansjobb och att våra föräldrar som ställer upp hjälper till underlättar också vår vardag väldigt mycket. Just nu gör jag cirka en distansdag i veckan. Jag sparar då ca 45 minuter när jag slipper köra till och från jobbet i rusningstrafik. Dagarna på jobbet blir också lätt fyllda med möten och olika adhoc arbetsuppgifter. När jag jobbar hemma brukar jag blocka de flesta möten och verkligen jobba effektivt med de uppgifter som kräver mer koncentration och tankearbete. För de uppgifterna är inte det lättaste då man sitter i open office. Ett par-tre gånger i månaden brukar också barnens farföräldrar hämta på dagis och förskola. Win win för alla inblandade tänker jag. Speciellt då Maken är på jobbresor är distansjobbdagar och hämthjälp guld värt!

För att få barnen och businessen att gå ihop krävs också en satsning på logistikplanering och kommunikation. Vi har till exempel en traditionell papperskalender på kylskåpet där vi skriver in allt. Dessutom brukar vi båda skicka elektroniska kalenderinvites för särskilt viktiga happenings så att den andra säkert får in dem i sin jobbkalender. En bra synkad elektronisk familjekalender har stått på önskelistan redan en tid, men jag har inte riktigt hittat någon. Om någon har tips får ni väldigt gärna hojta till i kommentarsfältet! Att ge rum för att den andra också får både jobba eller ta kvällar borta hemifrån nu som då tror jag också är bra för balansen. Jag försöker få till en eller två afterworks med vänner i månaden, Maken likaså. 

Jag har också en mycket viktigt princip som lyder att jag inte skall jobba på kvällarna. Datorn stannar på jobbet förutom om jag skall distansjobba följande dag. Jobb och karriär är viktigt. Men inte så viktigt att jag inte kan hålla mina kvällar jobbfria. Jobbet väntar nog till nästa dag. Jag vill hålla hårt på såväl familjetid som balansen i vardagen. För om jag skulle vilja skulle jag kunna jobba varje kväll och ändå ha att göra nästa dag. Men det blir inte hållbart i längden. För att kunna göra karriär och göra mitt bästa på jobbet, måste jag göra annat än att bara jobba.

Faktiskt så är jag glad att jag har små barn. För det tvingar mej att åka från jobbet klockan fyra och ger inte ens någon bra möjlighet att försöka jobba på kvällen då man inte riktigt kan koncentrera sej med småbarn hemma. För jag tror att det annars skulle vara lätt att jobba lite för mycket. Är man ambitiös och ivrig så blir det ju lätt så. Så tack barnen för att ni gör det lättare att inte jobba för mycket. Annars tror jag att föräldraskapet bara gjort mej mer effektiv, bättre på både att planera och fixa logistik. Bli mer stresstålig och att jag kan koncentrera mej bättre i stökiga miljöer. Bara bonus att anställa småbarnsföräldrar med andra ord! I år har jag inte ens behövt vabba en enda dag ännu (*peppar, peppar*).

Så ja, frågar man mej går det nog att kombinera två karriärer och två små barn. De gånger det kör ihop sej fixar det alltid sej tack vare vårt stödnätverk. Ett sådant är nog viktigt om det skall funka (eller inköpt hjälp om inte stödnätverk finns). Logistik, planering, felxibilitet och kommunikation. Med hjälp av de fyra orden kommer man också långt. Kanske ändå upp till toppen? Tiden får väl utvisa. Fast just nu känns det som att det viktigaste karriärsmålet är att ha en arbetsplats jag trivs på där jag känner mej motiverad och uppskattad. Toppen toppen!

batch etadag1Distansjobb; en verklig barn och karriärs-höjdare. Exempelvis då Maken är på arbetsresa och jag måste både föra och hämta barnen till dagis och förskolan. Tack vare att jag slipper köra i rusningstrafiken till jobbet sparar jag ca 40 minuter tid som istället kan sättas på jobb. Så bra!


Mot nya utmaningar

Skrivet av Hanna Stigzelius 20.03.2019 | 4 kommentar(er)

Kategorier:

De två senaste veckorna har varit väldigt spännande. Jag sökte nämligen ett nytt jobb! Visserligen inom samma bank som jag jobbar på nu, men på en annan avdelning. Så det har varit springande på intervjuer, CV:n som måste uppdateras, personlighetstest som skulle fyllas i och mer intervjuer. Och efter ett par nervösa dagar fick jag veta att jobbet blir mitt! Jag är så glad. Det här känns så bra i magen. Mer som jag. Men jag kommer sakna alla min härliga kollegor. Som tur flyttar jag bara lite längre bort men på samma våning, så jag kan väl gå och hälsa på dem nu som då. Och luncha med dem fortfarande fast varje dag!  Förändring är alltid både härligt och sorgligt, tycker jag.  Spännande och kul med allt det nya, men lite ledsamt att lämna allt det bra som var. 

Jag börjar på nya avdelningen redan om mindre än två veckor. Så det är snabba ryck här, för dryga två veckor sedan hade jag liksom inte ens en tanke på att söka nytt jobb ens. Nu måste jag bara jobba undan allt jag har på hälft på gamla sidan först. Och klara av ett kontorsbesök och flera möten samtidigt som jag skall försöka nolla mina plussaldo timmar.... Hm, vi skall se hur det kommer gå ihop?! Tur att jag är riktigt effektiv när det krävs. Jeij för mej! 


batch DSC09490Jag är så glad för mitt nya jobb.


Vart försvinner mina pengar då?

Skrivet av Hanna Stigzelius 05.02.2018 | 5 kommentar(er)

Det är inte bara min tid som verkar försvinna in i ett svart hål utan att jag har någon koll på vart minutrarna går. Jag har märkt samma fenomen med mina pengar. Enligt min uppställda, i mitt tycke, mycket realistiska budget, borde jag har 200-300€ överlopps varje månad. Det har dock inte hänt en enda gång att det skulle finnas flera hundringar överlopps i slutet av månaden. Och då tycker jag verkligen inte att jag varken shoppar mycket eller annars heller gör av med pengar oansvarigt. I budgeten har jag dessutom satt in bland annat nödvändig shopping, afterworks, uteluncher och fredagsblommor, utgiftsposter som kanske man inte annars tänker på. Men ändå försvinner mina pengar. Så konstigt!? Är det samma svarta hål som också tar några timmar av varje dag eller?!

Jag har aldrig varit den som varit särdeles sparsam eller ordningssam då det kommer till min egen ekonomi. Men jag lever inte heller över mina egna tillgångar. Går liksom varken på plus eller minus. Fram till nu då. För nu har jag bestämt mej att det skall bli lite mer ordning på torpet. Pengar är ändå så pass viktigt i mitt liv. Jag kan inte bara låta det gå som det går. Det måste bli ordning. Budgeten skall följas upp! En app som automatiskt skulle berätta för mej vart mina pengar går skulle ju vara det bästa (men Pivo funkar väl bara för OP:s kunder, och nån annan lika smidig har jag inte hört om?!). 

I år skall jag också för första gången i mitt liv månatligen börja spara. Det känns ansvarsfullt och vuxet. En viss summa kommer varje månad automatiskt gå till en fond. Och min tanke är att de här är pengar som jag inte skall röra på tiotals år. Om det nu inte skulle bli någon superkris förstås. Men för resor, större hus eller annat så hoppas jag kunna ha annat sparande. De här är sparande på lång sikt. Få se hur det kommer gå. Det är nämligen så inte jag. Men, alla kan väl ändra sej?!

Någon liten shopstop- eller sparsamhetsutmaning skulle också vara kul att testa på. Men nu i februari funkar det inte, för Hubbe har födelsedag. Man kan ju inte låta bli att köpa födelsedagspresenter eller ordna kalas precis... Men kanske i mars!? Fast då skall vi nog på semester. Och på semestern är det ju inte heller kul att snåla eller ha shoppingförbud. Kanske i april!? Då skulle jag ha lite tid på mej tills dess, att mentalt förbereda mej på att börja snåla. Och hitta på en massa bra idéer hur jag kan bli mer ekonomisk. Som typ att ha mer lunchlådor till jobbet, konkurrensutsätta våra försäkringar och laga kaffe i termosmugg och ta med istället för att köpa take-aways. Vad finns det för andra tips för att vara med ekonomisk? 

ceepcupAtt fixa egen latte kostar betydligt mindre än att köpa en på stan. Men hur kan man spara på andra sätt i vardagen?


Övernattengröt på jobbet

Skrivet av Hanna Stigzelius 16.10.2017

De dagar jag hämtar på dagis försöker jag komma iväg till jobbet tidigt. Mitt mål är att ge mej av hemifrån senast kvart före sju. Om jag är duktig kvällen innan lagar jag då en burk med övernattengröt som jag tar med när jag går. Det sparar så mycket tid då jag inte behöver äta hemma utan bara kan klä mej, sminka mej och gå till bussen. Sen när jag kommer fram till jobbet tar jag och fixar kaffe och äter frukost. Jag älskar den rutinen. I min gröt har jag i lite olika saker, beroende på vad ja har lust på och vad vi har hemma.

Mitt grundrecept ser ut ungefär så här:

1½ dl gryn och flingor (tex kornflingor, havregryn)
1½ dl vätska, (tex äppelsaft, kokosmjölk, havremjölk)
1 msk kli eller frön (tex rågkli eller solrosfrön)
2 msk naturell yoghurt
1 tsk honung/agavesirap
2 msk frysta eller torkade bär (tex lingon, frystorkade hallon eller torkade blåbär)
1 msk chiafrön

Blanda allting i en burk med lock på kvällen. Ställ i kylskåpet över natten. Glöm inte att ta med gröten till jobbet följande dag!

IMG 0862Frukost på jobbet! Mycket bra start på dagen som i mitt tycke sparar tid och energi.

IMG 0865Dagens variant innehöll: kornflingor, rågkli, kokosmjölk, chiafrön, solrosfrön och frystorkade hallon. 


Vab-måndag

Skrivet av Hanna Stigzelius 18.09.2017 | 4 kommentar(er)

Vård av sjuk Lillasyster hos oss denna måndag. Hon var alldeles för snorig och gnällig imorse för att kunna gå till dagis. Och hon som inte sovit dagssömn på flera månader har nu snart sovit en timme. Hubbe ville också bli hemma. Så det känns nästan som på gamla goda vårdledighetstiden. Jag försöker förstås också vara effektiv när man en gång är hemma. Vilket har lett till att jag nu känner mej helt slut fastän klockan bara är halv två. Att vara på jobb är ju hundra gånger enklare än att vara hemma. 

Det här med vem som skall vara hemma när barnen blir sjuka är också en ny grej för oss. I mitt tidigare jobb hade jag inte så specifika uppgifter att jag var oumbärlig. Var jag inte på plats så kunde någon annan göra mitt. Maken som jobbar som projektledare har varje dag uppgifter bara han är den enda som kan göra. Så då blev det ganska naturligt att det var jag som stannade hemma om barnen var sjuka. Vi hade kommit överens det så.

Nu är det inte lika lätt längre. Mina uppgifter kan inte skötas av någon annan. Vi har också möten så gott som dagligen som jag borde vara på. Idag råkade det passa relativt bra för mej att stanna hemma. Men imorgon eller nästa gång passar det kanske inte alls? Hur bestämmer man då? Kanske jag bara måste hoppas att barnen håller sej friska nu i fortsättningen. Eller så får vi börja bestämma på förhand på söndagarna vem som stannar hemma även fastän barnen inte skulle vara minsta sjuka då. Hur gör ni andra?!

vaLite halvvissen bukett och helvissen Lillasyster. 

vabDagens tema: näsdukar, febertermometern (denna är förresten super, mäter klart på under 10sek!) och kaffe. 


Inte utmanande nog

Skrivet av Hanna Stigzelius 14.08.2017

Kategorier:

Eftersom det inte är utmanande i sej med fem dagar jobb istället för tre, och nytt jobb, så åkte Maken iväg till USA på jobbresa denna vecka. Jag är alltså YH-morsa denna vecka med både föra och lämna samt alla kvällar och morgonar för mej själv. Hurra. Det är ju kanske inte helt ultimat så där timingsmässigt, men resan var tyvärr nödvändig och hade bokats in redan innan vi visste att jag skulle börja på ny avdelning. Men men, jag skall nog klara det. Ikväll när vi åt kvällsmat peppade jag redan barnen genom att gå igenom morgonens bestyr. Jag upplever att det brukar funka smidigare om vi tydligt går igenom på förhand i vilken ordning allt kommer ske. Vi har ju inte rikitgt rutinen inne ännu efter semester dessutom. 

Imorgon tänker jag också fuska och ta barnen på sushi efter dagis. Det är vi nog värda tycker jag. Är man ensam så får man sänka ribban rejält. Maken var också till butiken igår så att jag skall slippa det, och vi har allt hemma vi kan behöva. Nu hoppas jag bara att rusningstrafiken inte är allt för jobbig imorgon och att jag hinner vara effektiv och lära mej en massa nytt fastän jag måste fara lite tidigare än vad som är ultimat. Som tur känner jag att mina kollegor och nya chefer verkar vara väldigt förstående när det kommer till småbarnsvardag, och jag är inte den enda med små barn hemma. Själv skall jag också hoppa i säng bara jag fått publicerat det här inlägget. Extra sömn kan liksom bara vara bra i en sån här situation tänker jag. Och om det ens känns lite jobbigt en enda stund så måste jag väl bara tänka på Blondinbella! Kan hon så kan väl jag också!

vardagsutmaningBröllopsdagsblommor, nyaste Mama som kom med posten idag och tända ljus. Lite zen i kvällningen för att få extra energi för att klara av den här veckan! I can do it!


Första dagen

Skrivet av Hanna Stigzelius 07.08.2017 | 8 kommentar(er)

Kategorier:

Den här hösten kommer nog bli en utmaning. Hur hinner man liksom jobba fem dagar i veckan, umgås med sina barn, motionera tillräckligt, se sina vänner, förverkliga sej själv med kreativa projekt, hålla hemmet i någorlunda skick, tvätta kläder, blogga åtminstone ett par inlägg i veckan och komma ur det hela med livet och sinnen i behåll?! Jag börjar liksom nu inse att jag inte kommer att hinna med något. Jag måste pruta och skära ner. På det mesta förutom jobb och barnen. Hur gör ni andra för att kombinera karriär och barn? Shoot med med era bästa tips tack!! 

Det som jag nu hittills kommit på för att underlätta vår nya vardag, är att försöka planera så mycket som möjligt i förväg. Jag planerar våra kläder och lägger fram kvällen innan. Vi planerar maten för veckan på vårt schema. Och så har jag listor på vad jag måste hinna med på kvällen efter jobbet. Men ännu så håller vi förstås på att anpassar oss. Det krävs väldigt mycket god kommunikation det här med att kombinera två barn och två karriärer. Det har vi märkt redan dag ett. Att vara familjelogistikchef är ju liksom redan i sej ett större deltidsjobb! Vi måste väl börja sätta oss ner på söndagskvällarna och ha logistikmöte för den kommande veckan. Väldigt romantiskt... Att ha synkade kalendar skulle kanske också vara smart men hittills har vi inte hittat någon app som skulle verka bra!? 

Vi skall också testa på det här med städerska. Jag har nu bokat varannan vecka för de kommande två månaderna på prov. Jag tror nämligen att det kan vara ganska så skönt med lite av hemskötseln outsoursad. Men vi får se hur det börjar löpa och hur nöjda vi blir, gratis är det ju tyvärr inte. Vår närsupermarket har som tur inlett med öppettider 24/7. Så butiken borde vi ju hinna till trots att det blir sena kvällar på jobb och annat, heh. Jag skulle också vilja börja fixa lite störra kok på veckosluten så man åtminstone några dagar i veckan skulle komma hem till färdig mat. Men det kan bli svårt att hitta på rätter som passar oss alla. Jag måste fundera lite här med. Och förstås blir jag jätteglad för tips på storkok om ni har några på lager!

hemmabast2 barn + 2 karriärer = Succé!? I hope so. Om några månader är jag kanske lite klokare... 


Business Casual

Skrivet av Hanna Stigzelius 01.08.2017 | 1 kommentar(er)

OBS! Inlägget innehåller reklamlänkar!

Mitt nya jobb innebär att jag måste köpa en del nytt till min garderob. Klädkoden på min nya avdelning är nämligen betydligt striktare än vad jag har nu. Inga jeans på jobbet längre! Alla män har kostym. Som tur har man ändå som kvinna lite mer fritt och behöver inte själv ha på sih kostym. Men ett är i alla fall säkert, jag behöver uppdatera min jobbgarderob en aning. Som tur är det ju bara roligt. Det är alltid roligt att kolla in höstnytt och shoppa efter sommaren, men extra roligt när man på riktigt har en anledning. Ja knåpade ihop lite inspis till mej själv från Ellos.fi. De råkar dessutom ha en rabattkod just nu som ger -25% på hela beställingen (koden är: 365405, obs koden gäller ej Odd Molly, Vagabond, UGG, Odd Molly Home, Spanx, Morris och Marimekko). Och redan reade plagg får man ännu billigare... Tid för fynd med andra ord. Klick klick klick....

 

 

hanna på jobbet

 

Den här randiga blazern finns redan i min garderob och jag har använt den massor. Nu är den passligt på rea på EllosEn sjal är ett måste på vårt kontor där airconen är väldigt effktiv. Den här svarta skulle passa med allt! Ett par sköna men snygga kostymaktiga byxor står högst upp på shoppinglistan, månne de här skulle vara tillräckligt businessaktiga?! Ett par snygga, men bekväma klackar behöver jag också. Snygga accesoarer som den här svarta klassiska klockan och läderväskan kan man heller aldrig ha för många av. 

 

hannapåjobbet

Jag känner mej oftast lite för strikt i traditionell svart kavaj. Men de här modellerna ovan gillar jag mer. Lite annorlunda, lite mer casual, lite bekvämare. Passar med såväl byxor, kjol eller klänning. En svart kofta liknande den här ovan i cashmere har jag haft i garderoben redan ett par år och den hör till det absolut mest använda plaggen jag ägt! Med en vit skjorta under blir jag dessuom hur jobbredo som helst De här två OddMolly-koftorna tycker jag också kan funka som kavajsubstitut. Speciellt den rosa! På nedre raden en till rosa kavaj-jacka. En lite koftigare modell som har en skärning jag gillar och så en mer klassisk svart, fast med fickor och dragked. Alla tre har dessutom nedsatt pris just nu!

 
 
hannapåjobbet

 

Här en outfit som jag kan se mej själv i på jobbet i höst. Det måste ju ändå vara bekvämt också, så klackar orkar jag nog inte med alla dagar, då behövs ett par stiligare platta skor. Kavajen från Tiger of Sweden ser snygg ut och råkar vara på rea. Byxorna från Day lika så! Skjortblusar likt den här rosa känner jag mej bekväm i. Och armbandet från Sophie by Sophie har jag drömt om redan länge. Kanske jag nu borde beställa det som grattis-till-nya-jobbet present till mej själv?! Och nagellack tänker jag varje höst att jag borde börja med. Få se om det blir av i år? Om jag skulle beställa hem ett nytt i fin nyans kanske sannolikheten skulle öka i alla fall....