Mina rutiner och ovanor

tisdag 9 januari 2018 - 09:43 | 2 Kommentarer

Veckans sevendays-lista handlar om rutiner och ovanor. Väldans passande så här när jag försöker ändra på rutinerna och få bort alla ovanorna det nya året till ära. 

Det här året vill jag bryta denna ovana: Min värsta ovana är att inte gå ut och springa när jag tänkt göra det. Jag är expert på att fastna i soffan eller hitta på andra "viktiga" saker att göra just då... Sen är jag också dålig att låta bli att peta på svarta pormaskar, små finnar och kvisslor. Så dumt för då blir de bara röda och irriterade! Bita på naglarna har jag gjort tidigare men har lyckats sluta ganska bra. Och sen mitt eviga beroende: sockret! Jag kan inte äta socker med måtta. Så nu är det stopp. 
Mina frukostvanor ser ut så här: Just nu är jag inne i en äggröre-period. För när det kommer till frukost är jag väldigt periodig. Men att äta frukost är urviktigt för en bra start på dagen. Och te dricker jag varje morgon i min enorma mugg från Mateus. Hinner jag inte dricka upp alls så häller jag över det i en keepcup och dricker det på vägen till jobbet. Andra favoritfrukostar är quinoagröt, övernattengröt, avokadosmörgås eller smoothiebowls. Jag har ju till och med en katergori på bloggen för bara frukost. 

fusksmoothieb.JPGMmmm, frukost. Finns det något bättre?!

Min träningsrutin är: På väg att bli bra. Från att ha varit så gott som obefintlig hela halva hösten. 2018 är året jag skall kunna säga att jag har en träningsrutin. Vet inte riktigt om jag någonsin haft en?! Rutiner är min jumppa på måndagar och två löpturer, en i veckan (gärna morgonlenkki) och en på veckoslutet. 
En ovana jag har blivit av med: Att bita på naglarna! Och förhoppningsvis kan jag snart säga socker!
Den här rutinen vill jag få in i mitt liv: Träningen, att aldrig snooza på morgonen (det är det värsta jag vet!), mer hälsosam mat och att träning skall bli en del av min vardag. Att aktivt spara pengar skulle jag också gärna få in till en rutin. Fonder kanske?!
Min rutin när jag läser bloggar: Jag läser mina favoritbloggar via appen Feeddler och många av Sevendaysbloggar när jag själv skall blogga. Via facebookgruppen Finlandsvenska bloggare klickar jag också ofta in mej på inlägg som verkar intressanta. Ibland hittar jag också bloggar via instagram. På grund av lite småstressigt småbarnsliv hinner jag dock inte läsa lika mycket bloggar som en gång i tiden. Men kanske lika så bra det!?
En ovana jag inte gillar hos andra: Alltså rökning är ju bara äckligt. Och folk som smaskar är ju inte heller så där värst sexiga...
Mina matrutiner är: Jag äter oftast tre gånger om dagen. Frukost, lunch på jobbet och middag. För tillfället håller jag på att ändrar om kosten lite och har skurit bort allt socker, pasta och bröd. Jag tänker lchf men med lite mindre fett och kött ungefär?! Så det kommer säkert bli en del sallader, både på jobbet och hemma. Måste kolla in min lchf-kategori här på bloggen också för lite inspiration. 
Så kommer jag ur en ovana: Det finns ju inga genvägar. Det är bara att kämpa! På någon kurs nån gång sa föreläsaren att det krävs 17 upprepningar för att någonting skall bli en vana. Så för att bryta en ovana måste man väl göra något annat än det minst sjutton gånger. Och att halka in i gamla banor är ju tyvärr mycket enklare än att spåra ur av någon konstig anledning?!
En rutin alla borde ha: Tja, jag tycker inte alla behöver göra på något visst sätt, utan att alla skall göra som de tycker är bäst och mår bra av. Men motion, grönsaker och att gå i tid och lägga sej har väl inte varit dåligt för någon?!
Den här vanan vill jag fortsätta med i år: I december köpte jag två nagellack och sedan dess har jag faktiskt haft snyggt lackade naglar nästan hela tiden. Det vill jag gärna fortsätta med! 

Träningsrutinen! Jag är redo för dej.

Kommentarer

  • E

    09.01.2018 18:56 (8 dagar sen)

    Började just en välmåendekurs och där poängterade PT:n att det är viktigt att äta två mellanmål så att man inte blir så hungrig mellan dom större måltiderna att man faller för frestelsen. Det är ska bli en ny rutin för mig. Jag vet att jag faller för frestelsen då jag är vrålhungrig. Så här långt går det fint och jag har inte känt behovet av socker alls.

    • Hanna Stigzelius

      15.01.2018 08:49 (3 dagar sen)

      Jag brukar inte bli vrålhungrig om jag följer min tidtabell. Och mitt värsta sötsug kommer faktiskt efter att jag ätit?! Som ett sug efter efterrätt...


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.