headersevendayssvartvitrosa2

Träningslistan

Skrivet av Hanna Stigzelius 01.06.2017 | 1 Kommentarer

Kategorier:

jumppaMitt bästa träningstips för hemmamammor: youtubeträning.

Träning för mig är: Ett nödvändigt ont. Rätt så ofta ett litet stressmoment och ett måste. Men ibland är träningen ett ljuvligt andningshål i småbarnsvardagen. 
Min favoritträning: Att springa på lenkki. Helst med trevligt sällskap. Gratis, lätt som en plätt, man märker resultat snabbt och man får frisk luft på köpet.
Det bästa med att träna: Att man får bättre kondis och därmed mer energi. Jag blir också en gladare typ när jag tränar och vill äta bättre och hälsosammare. Sen är det ju förstås en bonus ifall man blir lite snyggare på samma gång dessutom.
Det sämsta med att träna: Att det är så svårt att ta tag i träningen och bara göra det. Hur kan soffan liksom vara så djup när man tänkt dra iväg och springa. Eller hur kan det vara så lätt att bortprioritera just träningen när man lyckas hinna med allt annat?!
En sport jag skulle vilja pröva: Jag skulle gärna bli yogafrälst. Men gissar att det aldrig kommer ske. För jag tycker yoga är lite för tråkigt. När jag tränar så vill jag har cardio och lite muskler involverat. Annars känns det liksom inte som träning. Fast räknas nu ens yoga som en sport förresten?!
En träningsgren jag inte förstår mig på: Golf. Slå en boll och promenera efter den. Helt idiotiskt. Dessutom tar det sjukt mycket tid. Och kostar svinmycket pengar. Helt meningslöst i mitt tycke. 
Därför tränar jag/tränar jag inte: Jag tränar för att jag vill få bättre kondis och gå ner några kilon. Jag tränar inte för att jag är lat, det regnar, jag är trött, min springdejt avbokade eller för att jag inte hinner eller måste vara med barnen. 
Mina träningsmål: Att springa 10km på under en timme på Midnight Run i september. 

jumppa1Tänk att det skall vara så svårt att få till det, fastän det inte är så svårt egentligen. 

Kommentarer

  • Isabella 01/06/2017 11:36pm (2 år sen)

    Hanna, Hanna... jag yogafrälser dig gärna! Du har nog kanske varit på ett intropass eller provat på Yin-yoga eller nån annan lugn variant om du inte tyckte det räknas som träning för yoga är i alla högsta grad träning. Prova ett Vinyasa Flow eller Bikram pass, gärna hot om du vill ha med cardio! T.ex. Studio Yin brukar ha ett ganska förmånligt 3ggrs kort om man vill prova lite olika classes. Men sen är mentaliteten en helt annan, yoga är inte en tävling utan det handlar om dig och ditt välmående, både det fysiska och det psykiska. Dessutom är det ett utmärkt komplement till springande eftersom rörelserna är sega och graciösa jämför med joggade som i princip är upprepningar av samma rörelse.

    Prova! Jag springer rätt mycket men kör 1-2 flows/mer dynamiska pass och ett Yin i veckan som komplement för resten av kroppens skulle och flexibiliten. Dessutom är Yin när man lär sig att slappna av nästan lika skönt som massage.

    • Hanna Stigzelius 02/06/2017 9:43am (2 år sen)

      Tack :) Jag har testat hotyoga flera gånger. Hade i tiderna 10ggrs kort till yoga nordic och senast jag hade gymkort förra hösten hade det också hotyoga pass och jag gick på kanske 2-3. Och det var helt skönt, och tidvis tungt för musklerna. Men ändå känns jag inte helt frälst ännu. Kanske är det nu pga "ruuhkavuodet" som gör att min träningstid och -energi är så pass begränsad att jag känner att när jag tränar vill jag verkligen känna det. Kanske jag blir frälst om några år?! Och jag är inte tävlingsinriktad på det sättet så tror inte det är det, mer rastlösheten kanske som spökar?!

      • Isabella 02/06/2017 10:13pm (2 år sen)

        Nå det kanske kommer sen när man har mera tid :) En annan rolig, mer spännande yoga form är aerial yoga, finns t.ex. på Yoga Nordic. Man känner sig som en fågel när man svävar runt!

Skriv en kommentar