feeding the body mind and soul

Creamy cheesy vegan pasta

Skrivet av Linda Vestman 06.09.2018 | 0 Kommentarer

Kategorier:
"I can hear autumn laughing in the breeze."

 

Creamy Cheesy Vegan Pasta

2018 09 05 4.41.23 1

Hej torsdag! Hej alla!

Mår du bra? Har du ätit något gott denna vecka? Berätta! 

När kroppen skriker efter mat och vill ha det nu med det samma (helst för någon timme sedan) så vill man det ska gå fort att slänga ihop något riktigt gott och läckert. Pasta! Räddaren i nöden. Cashewnötter och näringsjäst passar perfekt som bas till en krämig och "ostig" pastasås för de som väljer att hoppa över mjölkprodukterna. 

Den här krämiga pastarätten går snabbt att slänga ihop. Jag hade inga soltorkade tomater hemma, men jag kan tänka mig att det skulle passa fin fint, så släng ner dom också om du har dom hemma. 

 

Kram,

Linda

 

Du behöver:

Valfri pasta (jag använde en glutenfri variant)

Cashew-sås: (ca. 4 portioner)

160 g cashewnötter

3-4 msk näringsjäst

1 tsk vitlökspulver

1 /2 tsk Himalayasalt

 

+ soltorkade tomater, körsbärstomater och oliver

+ krydda eventuellt med chiliflakes, basilika, koriander etcetera (välj din favorit krydda)

Gör så här:

Blötlägg cashewnötterna; Skölj nötterna och lägg dem i en skål. Täck nötterna med vatten och strö över lite salt. Täck skålen med en kökshandduk och låt stå i ca. 4-6 timmar eller över natten. Häll av vattnet i ett durkslag och skölj nötterna.

Mixa de blötlagda cashewnötterna, näringsjäst, vitlökspulver och salt i en blender tills det blir en krämig konsistens. 

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. 

Blanda ner cashewsåsen i den färdigkokta pastan. Tillsätt sedan de soltorkade tomaterna, körsbärstomaterna och oliverna. Blanda om. Krydda med valfri krydda (chiliflakes, basilika, koriander etcetera...) 

Smaka av med Himalayasalt & peppar. Strö på lite näringsjäst. 
 2018 09 05 03.43.59 1

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar